Fluitend/borrelend geluid uit motor

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
Plaats reactie
Jacob
Lid
Lid

wo 20 jul, 2016 10:57

Goedendag,

Ik heb iets wat ik graag aan het forum voorleg.
Ik heb een Yaris hybride 7 maand oud en 9500 km gereden.
Wanneer ik het hybride systeem uitzet hoor ik sinds kort uit de motor een licht fluitend geluid alsof er lucht wegloopt, soms lijkt het een borrelend geluid. Er geen lekkage waar te nemen en er wordt geen koelwater verbruikt, het duurd ongeveer een paar minuten en stopt dan, auto functioneerd prima.
Koelwater wat terug loopt naar het reservoir? Airco?
Wie herkend dit?
Vast bedankt voor jullie reacties!

Mvg. Jacob

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 20 jul, 2016 11:33

@Jacob: waarschijnlijk komt het onschuldige geluid uit de omgeving van brandstoftank, of het met de ontluchting of iets anders te maken heeft weet ik niet, maar ik ervaar precies hetzelfde, telkens enkele seconden/minuten na het uitschakelen van de Yaris Hybride.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 20 jul, 2016 11:34

Kan het een ventilator o.i.d. zijn die nog even draait?
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

wo 20 jul, 2016 11:43

Als je m aanzet hoor je het ook? Een prius maakt ook nog soms minutenlang geluiden als je m uitzet.
PPI aug 2012 executive arctic blue

Jacob
Lid
Lid

wo 20 jul, 2016 14:39

Bedankt alvast voor jullie reactie, toch fijn zo,n forum.
Gamgra jouw reactie stelt mij gerust, ik heb net nog even geprobeerd, motor is nog warm want ik ben net thuis en fluiten was nog minim hoorbaar want hij staat alweer een paar minuten stil, ik heb even het hybridesysteem gestart , motor slaat niet aan, airco natuurlijk wel want het is hier bijna 34 gr. Heb de airco even minuut laten werken en het hybridesysteem weer uitgezet en jawel het fluiten was gelijk weer sterker geworden.
Ik vermoed nu dat het met de airco te maken heeft want de motor is niet aangeslagen dus ik ga ervan uit dat de waterpomp ook niet gedraaid heeft(?) dus is de druk in het koelsysteem gelijk gebleven, alleen de aircopomp heeft druk opgebouwd.

Mvg Jacob

thyaris
Actief Lid
Actief Lid

ma 01 aug, 2016 14:21

Ik hoor tijdens het rijden op stukken van een paar 100 meter soms ook een fluitend geluid. Het lijkt van de zijkant aan de passagierszijde te komen. Het is me echter maar een paar keer overkomen. Misschien dat de wind, die langs te portieren strijkt, daar iets mee te maken heeft?

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 01 aug, 2016 15:34

Rijd ie dan elektrisch?

thyaris
Actief Lid
Actief Lid

ma 01 aug, 2016 16:55

Neen, niet volledig electrisch. Ik reed toen met een gangetje van zo'n 100 km/u. Voor zover ik me herinner heb ik het twee keer gehoord. En die twee keer gebeurde wel de afgelopen maand.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 01 aug, 2016 17:41

Duidelijk, want de elektramotor kan ook een gierend / fluitend geluid geven (bij de PIP hoor je dat regelmatig)
Wel kun je vaak bij een bepaalde hoek van wind op de auto ook een fluitend geluid horen (links of rechts) of je wel of niet elektrisch rijd. (prius)

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

ma 01 aug, 2016 23:59

Umm, mijn eerste gedachte bij de omschrijving van het geluid (licht fluitend geluid) was direct de elektrisch aangedreven airco. Maar dat borrelen kan ik dan niet plaatsen. Bovendien geef je aan dat je het hoort als je het hybride systeem hebt uitgezet. Ik verwacht dan niet dat de airco dan nog even doordraait. Maar dat je wel eens geluiden hoort als je dat niet verwacht, dat is bekend en staat in de handleiding. Als je deur opent voor het instappen zal je waarschijnlijk ook wel eens horen dat remmen elektrisch op druk worden gebracht. Iets wat bij conventionele auto's volgens mij niet gebeurd voordat je de auto start.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie