Doorvoer kabel door schutbord

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Yaris Hybrid rijk is.
Plaats reactie
ppisano
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 10:51

Weet iemand wat de handigste plek is voor een kabeldoorvoer door het schutbord? Betreft nieuwe Yaris Hybrid, uit de fabriek gekomen in 2016.
Tevens vraag hoe ik de onderste doppen/pluggen uit de achter/deurzijde van de voorste plastic wielkuip krijg. De onderste twee kun je niet omhoog wippen en er dan uit trekken. Is ronde plug met gaatje. Zit ook geen imbussleutel of schroef in want je kunt een dunne imbussleutel er helemaal doorheen steken.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

zo 12 mar, 2017 11:16

Bij de hoofd kabelboom van toyota door het schutbord zit er in de dikke rubber doorvoer, altijd een rond uitsteeksel van een centimeter, waar je gemakkelijk een draad of kabel door kunt trekken.
Na het doorvoeren wel weer waterdicht aftapen.
Een andere route kan zijn door het binnenscherm, door een van de rubbers in de A-stijl naar buiten, en dan bij de kabels langs naar de motor ruimte.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

ppisano
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 12:36

Bedankt voor de reactie. Kun je daar wel bij? Vanuit de motorruimte is alles propvol gebouwd. Van binnenuit zie ik ook weinig tot niets. Is er een indicatie waar die dikke kabelboom loopt.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

zo 12 mar, 2017 16:19

Ik heb vele toyota's open gehad, en weet uit ervaring dat je er soms beroerd bij kunt.
Ik heb niet jou model, maar bij de meeste toyota's loopt de kabel vrij recht tussen de hoofd zekering kast, en de accu.
Je kunt hem vaak wel zien zitten.
Bij mijn Yaris heb ik alles los gehad, om het stuurwiel van rechts naar links te zetten, en heb ik dus het schutbord helemaal kaal gehad.
Ook die kabel heb ik er tijdelijk uit gehad tijdens het lassen.
De bak met de ruitenwissermotor zal er misschien uit moeten om er bij te kunnen.

Vandaar mijn opmerking dat een kortere route via de A-stijl kan.
Als je de plek pakt waar bij de RHD de motorkap kabel naar binnen komt, kun je er redelijk goed met een boormachine bij, en een rubber kabeldoorvoer plaatsen.
Eenmaal in het binnenscherm, zit je ook zo weer in de motor ruimte, de kunststof wielkuip is met beleid wel eenvoudig te verwijderen.
En soms kun je een draadje bij de kachel of airco leidingen van buiten naar binnen duwen, ik weet niet wat voor kabel je er wilt hebben.

Voor alleen spanning vanaf de accu, kun je met behulp van het schema ook even kijken of er ongebruikte draden lopen, die zitten vaak op diverse plaatsen bij de kale uitvoeringen.
Bij een P2 bijvoorbeeld zit de camera kabel altijd in het stukje tussen de achterklep en het dak.....
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

ppisano
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 16:32

En weer bedankt. Is kabel met tulpstekker voor camra voorzijde. Vooralsnog motorkapontgrendeling thv a stijl door wielkuip "handigste" tot er een beter idee komt.

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Helpdesk”

• Informatie