Nieuwe Yaris

Alles over de Yaris Hybrid dat niet in de andere subfora past.
TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 12 jan, 2017 9:32

Is dit (http://www.autoweek.nl/nieuws/gefacelif ... -in-beeld/) nu de 'nieuwe' Yaris die in de loop van dit jaar werd verwacht? Zo te zien niets meer dan een facelift.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 12 jan, 2017 10:04

Dit is echt een facelift. Wat mij het meeste opvrolijkt is het verbruik, dat zou natuurlijk wel weer een mooie verbetering zijn. In de praktijk natuurlijk eerst even afwachten wat het verbruik gaat doen, maar toch weer iets moois van Toyota.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 12 jan, 2017 13:32

Vitz ... wezenlijk ander logo op de neus ... schijnbaar hoger gebouwd ... dezelfde aandrijflijn en dan tóch een lager verbruik? De naam betekent in ons Limburgs 'zweepje' (van een treurwilgtakje) en doet mij denken aan vitesse (Frans voor snelheid). Waarom een andere naam als het niets anders lijkt te zijn dan een gefacelifte Yaris?

De vernieuwingsdrang is er bij nagenoeg alle automobielfabrikanten; het ergst was dat nog wel in de USA waar in de 50s en 60s ELK jaar een facelift kwam. Tot ergernis van velen want de auto's zagen veel moderner uit terwijl de techniek dezelfde was als vele jaren daarvoor. In Europa zijn we meer gewend aan een facelift/update na 5 à 6 jaren. Vroeger was dat heel anders en hielden sommige modellen het zelfs decennia uit (de eend, kever, snoek, 404, R4 en R5). Never change a winning face zeiden velen.

Ik vond het altijd een groot pré als fabrikanten alleen na heel lange tijd met een nieuw model kwamen en dat had ik van Toyota ook een beetje verwacht. Niet dus. De P2 is lang ongewijzigd gebleven, de P3 kreeg kleine aanpassingen in 2012 en sinds vorig jaar is er de P4, waarvan de verkoopcijfers flink schijnen tegen te vallen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD DB

do 12 jan, 2017 14:02

Komt allemaal goed, de Yaris blijft bij ons gewoon Yaris heten... :mrgreen:

Volgens de tekst in het artikel:
Op de foto's zien we de Yaris overigens als Vitz, de naam waaronder de compacte Toyota onder andere in het thuisland mee door het leven gaat.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 12 jan, 2017 14:47

Ik had, gezien de eerder berichten, wat meer dan een relatief simpele face-lift verwacht. Bijv. eindelijk weer eens een model wat afwijkt van de gebruikelijke in deze klasse. Bijv. de stijl van de (VS, http://www.toyota.com/priusc/) Prius C en in elk geval met het Prius pookje i.p.v. de huidige klassieke "pook".
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 13 jan, 2017 14:17

@Ton: wat is er toch verkeerd met die handige Yaris pook?
Als ik heel eerlijk mag zijn, naast de hoge instap was dat Pookje één van de redenen waarom wij toentertijd kozen voor de Yaris Hybride.
De Yaris hybride een voorbeeld van technisch vernuft, nog steeds moeilijk te bevatten hoe het allemaal marcheert en dan uitgerust met een eenvoudig en handig grijpbaar pookje..
Overigens, dat zelfde pookje vindt men ook bij sommige zeer luxe Toyota hybrids.

Hieronder: Yaris Pookjes uit een Lexus en de andere uit een chique Hylander..

Afbeelding

Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 13 jan, 2017 15:13

Dat 'pookje' zie je bij vrijwel elke automaat en is feitelijk een overblijfsel van de handgeschakelde versnelling. Is bij een aut. versnelling volledig overbodig en de Prius oplossing doet recht aan het feit dat dit soort automaten volledig electronisch bediend worden en geen enkele mechanische kracht/verbinding nodig hebben.

Gebruik is ook lastiger want je moet naar beneden kijken terwijl de dashboardoplossing op een veel logischer plek zit. Niet dat dit heel belangrijk is wat nadat je weggereden bent valt er niets meer te 'schakelen want overbodig'. Overigens vind ik de "drukknop" methode nog beter. (zie afbeelding)

Neem een willekeurige automaat van een willekeurig merk in willekeurige prijsklasse en je ziet exact dezelfde 'antieke' oplossing. Overigens vind ik de "drukknop" methode nog beter.
ScrnPrnt.1012.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

za 06 mei, 2017 14:04

Gisteren dwarrelde editie 2017-01 van 'Go Toyota' op onze deurmat.
Met daarin een uitnodiging om mee te doen aan de 'Yaris energy challenge' in 'de auto die tot 50% van de tijd electrisch rijdt'.

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... ZnkMGVnjvQ

Altijd leuk om op zo'n manier eens kort kennis te kunnen maken met hybride op zakformaat. En, op basis van 'objectieve' maatstaven, te merken hoe onzuinig ik me door het verkeer beweeg.
Dus een mailtje gestuurd en, jawel, binnen een paar uur werden we opgebeld voor het maken van een afspraak.
Volgende week zaterdag, 13 mei, is het zover. Dan gaan we rond de klok van 13:00 uur, ondervinden welke stappen de techneuten samen met de beancounters uit de prefectuur Aichi hebben gemaakt in het verder optimaliseren van de hybride technologie.
Schijnt over een vooraf bepaald een parcours van een 10 km te gaan, dus er zal wel iemand als bijrijder mee gaan.
Ben benieuwd 8)

note: wel weer jammer dat er in de 'car configurator' van Toyota NL klaarblijkelijk nog geen keuze gemaakt kan worden voor hybride aandrijving bij de nieuwe Yaris :?
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+13K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

zo 07 mei, 2017 11:01

levensnevel schreef:
za 06 mei, 2017 14:04
note: wel weer jammer dat er in de 'car configurator' van Toyota NL klaarblijkelijk nog geen keuze gemaakt kan worden voor hybride aandrijving bij de nieuwe Yaris :?
Je moet "Beschikbare motoren' klikken en dan helemaal onderaan staat de hybride.

scara
Lid
Lid

zo 07 mei, 2017 12:54

Ik denk dat de grootste wijziging de vervanging is van de 1.33L motor naar een 1.5L versie.
Verder zie ik niet zo veel verschil met onze huidig Yaris.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 08 mei, 2017 19:52

Die nieuwe 1.5 schijnt erg zuinig te zijn!
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 08 mei, 2017 19:59

Hybride rijdt 50% elektrisch.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid

di 09 mei, 2017 0:16

Ligt helemaal aan waar je woont en waar je naar toe rijdt. Ik zal nooit of te nimmer 50% electrisch rijden als ik naar mijn werk ga via de autosnelweg!
2011 - 2015 Auris I HSD Aspiration, Silver
2015 - ? ? ? Lexus CT200h Luxury Line 2011, Dark Granite Metallic

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

di 09 mei, 2017 9:52

Zelfs met PIP lukt ons dat niet. 15% elektrisch nu en volgens onze toyota dealer was dat nog behoorlijk veel.
PPI aug 2012 executive arctic blue

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 09 mei, 2017 13:43

Bij mijn weten heeft ie de aandrijvingstechniek van de P2 en is dat met het nieuwe model nog steeds zo: alleen de achterkant is opvallend gewijzigd om familie te worden van de Auris TS. Onze Yaris Hybride is van eind 2015 en dat loopt fantastisch goed. Mij is niks opgevallen van een noemenswaardig ander verbruik dan onze P3.

De Yaris 'trekt' stukken beter en gaat minder hoog in de toeren als veel vermogen wordt gevraagd. Lijkt mij stug dat Toyota daarin iets gewijzigd zal hebben. Ik denk dan ook dat het 'nieuwe model' niks anders dan een faceliftje is geweest als vooruitloper op een mogelijke modelwijziging over een jaar of 4 à 5. Zo ging dat ook met de P3 model 2012.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Overige zaken”

• Informatie