Knipperend Hill Start Assist lampje

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1350
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 12 jan, 2017 9:20

Gisteravond ging het Hill Start Assist lampje knipperen. De auto stond stil op een vlakke weg (volgens mijn vriendin) en ze trapte de rem in. Volgens de handleiding zou dat erop duiden dat het Hill Start Assist systeem werkt. Is dat mogelijk op een vlakke weg?
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Wouter W
Lid
Lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 03 jul, 2009 21:35
Locatie: Rhenen

do 12 jan, 2017 9:54

Ik heb het nog nooit op een vlakke weg uitgeprobeerd maar ik kan me voorstellen dat het systeem ook dan geactiveerd kan worden.
Vereiste is wel dat er bovengemiddeld hard op het rempedaal wordt getrapt lijkt me , want anders kan ik het mij niet voorstellen dat het systeem in werking treedt.
Maar ik ga het vandaag ook even uitproberen.
Wordt vervolgd.
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , momenteel Auris Touring Sports Executive + Flyer Hy Speed 27 versnellingen max. 45kmh

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 796
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden

do 12 jan, 2017 11:46

In de Prius wordt ook op de vlakke weg de hill start geactiveerd. Je moet daarvoor het rempedaal bij stilstand helemaal tot de bodem intrappen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

do 12 jan, 2017 21:27

De Auris handleiding schreef: Assisteert bij het wegrijden en houdt zelfs na het loslaten van het rempedaal kort de remdruk vast bij het wegrijden op een (gladde) helling.

Schakel de Hill Start Assist Control in door het rempedaal helemaal in te trappen wanneer de auto volledig stilstaat.
Er klinkt eenmaal een zoemer om aan te geven dat het systeem is ingeschakeld. Ook gaat het controlelampje Traction Control knipperen.

■ Voorwaarden voor werking Hill Start Assist Control
● Het systeem werkt onder de volgende omstandigheden:
• De schakelstand een andere stand dan P is.
• De parkeerrem niet is geactiveerd.
• Het gaspedaal wordt niet ingetrapt.
● De Hill Start Assist Control werkt niet wanneer het controlelampje van de Traction Control brandt.

■ Hill Start Assist Control
● Wanneer de Hill Start Assist Control in werking is, blijven de remmen automatisch geactiveerd nadat de bestuurder het rempedaal heeft losgelaten.
De remlichten en het derde remlicht gaan branden.
● De Hill Start Assist Control werkt gedurende ongeveer 2 seconden nadat het rempedaal is losgelaten.
● Als het controlelampje Traction Control niet gaat knipperen en de zoemer niet klinkt wanneer het rempedaal volledig wordt ingetrapt, verminder dan licht de druk op het rempedaal (laat de auto niet achteruitrollen) en trap het vervolgens weer stevig in. Als het systeem dan nog niet werkt, controleer dan of aan de hiervoor behandelde voorwaarden voor werking is voldaan.

■ Zoemer Hill Start Assist Control
● Wanneer de Hill Start Assist Control wordt geactiveerd, klinkt de zoemer eenmaal.
● In de volgende situaties wordt de Hill Start Assist Control uitgeschakeld en klinkt de zoemer tweemaal.
• Er wordt binnen ongeveer 2 seconden nadat het rempedaal is losgelaten niet weggereden.
• De selectiehendel is in stand P gezet.
• De parkeerrem wordt geactiveerd.
• Het rempedaal wordt weer ingetrapt.
• Het rempedaal werd gedurende ten minste 3 minuten ingetrapt.
■ Als het controlelampje Traction Control gaat branden
Dit kan duiden op een storing in het systeem. Neem contact op met een Toyota-dealer of erkende reparateur.

WAARSCHUWING
■ Hill Start Assist Control
● Vertrouw niet uitsluitend op de Hill Start Assist Control. De Hill Start Assist Control werkt mogelijk niet effectief op steile hellingen en op met ijs bedekte wegen.
● In tegenstelling tot de parkeerrem is de Hill Start Assist Control niet bedoeld om de auto gedurende langere tijd op zijn plaats te houden. Gebruik de Hill Start Assist Control niet om de auto op een helling op zijn plaats te houden omdat dat kan leiden tot een ongeval.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

Gebruikersavatar
Wouter W
Lid
Lid
Berichten: 166
Lid geworden op: vr 03 jul, 2009 21:35
Locatie: Rhenen

vr 13 jan, 2017 5:17

Vanmorgen even op de vlakke weg getest en ja hoor ook dan werkt het systeem.
Helling is dus niet noodzakelijk...
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , momenteel Auris Touring Sports Executive + Flyer Hy Speed 27 versnellingen max. 45kmh

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1977
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

vr 13 jan, 2017 7:12

Dat is ook mijn ervaring, Rem diep intrappen, en na 1 tot 2 seconden start de hill assist control.
Hetzelfde lampje wordt in mijn auto ook gebruikt voor de ABS, maar dat is als je rijdt.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1350
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

vr 13 jan, 2017 9:25

Thx, ik heb haar al gerustgesteld (ze dacht dat het met gladheid te maken had). Ik zei al dat het iets technisch was, maar wist niet dat de Hill Start Assist Control ook op een vlakke weg werkt. Weer wat geleerd.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

do 23 mar, 2017 18:17

Vandaag stond ik te wachten op een zware helling in een parkeergarage. Voor het eerst zo diep mijn rem ingetrapt en ja hoor, het oranje lampje van Hill assist ging branden. Toen was ik benieuwd...nadat de weg weer vrij was en ik weer rustig gas ging geven ging hij vloeiend vooruit alsof er geen helling bestond. Topfunctie!

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 23 mar, 2017 20:49

Dan trapt jouw vriendin de rem kennelijk goed in!

Prius P3 executive 2009

Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

do 23 mar, 2017 20:54

Denk ik ook ja.

Ikzelf trap volgens mij het gas- en rempedaal altijd (Ok 99% van de tijd) maar 10 tot 20% in. Ik was verbaasd dat je zo diep door kunt trappen tijdens de test.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 23 mar, 2017 21:23

Hahaaa

Prius P3 executive 2009

Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 66
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

vr 24 mar, 2017 6:47

Misschien moet ik de pedalen toch maar dieper intrappen om deze soepel te houden. Anders gaan ze nog piepen en kraken. :wink:

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

vr 24 mar, 2017 8:28

Ik vraag me af in hoeverre dit systeem met planetaire overbrenging er in slaagt om op een echt stijl vlak omhoog te klimmen..
Heb er nog niet mee in de bergen gereden en nog geen echte heuvel mee genomen.
Zou er nog kracht over zijn als je bergop moet vanuit stilstand of rijdend ?

Ik dacht dat de Auris hybride zeer mager bedeeld was met NM... Maar ik zag deze week dat de Dacia Logan benzine er nog een stuk minder van heeft. Dus zullen we maar niet klagen.
De Peugeot 308 1200 cc heeft er daarentegen de helft meer.

Wat me stilletjes doet afvragen waarom Toyota de nieuwe 1200 driecilinder niet gekoppeld heeft aan zijn hybride.
Fiscaal zou dat in BE interessanter zijn. I know : Belgie is onbenullig als markt voor Toyota..
Maar het zou misschien een pak meer vermogen opleveren.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Rokil
Lid
Lid
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 11:19

vr 24 mar, 2017 14:29

 ! Bericht van: Arjan
Quote verwijderd.

Ik heb in Oostenrijk een tijdje achter een bmw 320 diesel op een redelijk stijl stukje bergweg gereden met de auris. De bmw liep een heel klein beetje op me uit, totdat hij telkens moest overschakelen naar een volgende versnelling, dan reed ik weer vlak achter zijn bumper, want dat hoefde ik niet. Uiteindelijk ben ik weer terug gezakt naar een normale snelheid en verdween hij vlot uit het zicht, maar er is voldoende trekkracht hoor!
Nu met de Rav4 is er nog meer vermogen/nm voorhanden en weet ik zeker dat diezelfde bmw mij niet bij zou houden, maar dat rijgedrag past niet echt bij een hybride. Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik (bijvoorbeeld op zo'n bergweg) snel in wil halen. Dat gaat best :wink:
AfbeeldingRav4 Hybrid 2016
AfbeeldingAuris TS Hybrid 2013
AfbeeldingPrius III 2009
AfbeeldingPrius II 2007

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

vr 24 mar, 2017 14:33

Thanks. Ik had vorig jaar met de Corolla in Wales een heuvel genomen waar ik de Hill Assist best kon bij gebruiken ..
en ik vroeg me af of ik zelfs de heuvel op zou kunnen raken / of ik zou kunnen wegrijden met de Hybride.
Maar ik veronderstel dat Toyota de auto wel zo zal gemaakt hebben, dat dat kan.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast