Accu nooit in laatste ladingstand - Klopt dat?

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 19 mar, 2017 16:04

Ik sluit me aan bij wat Arjan en de garagist erover zegt.
Het werkt meer niet dan dat het wel werkt om vele redenen.
Eén praktisch nut kan zijn : je kwam net met de auto thuis en je wil hem even verplaatsen. Je kan dan denken : ik doe dat gauw nog even elektrisch. Dan kan je, nadat je op de power knop gedrukt hebt en VOORDAT de motor aanslaat de EV mode inschakelen. Je auto begint dan niet met draaiende motor stil te staan.. Voor een korte verplaatsing dus.
Bij mij lukt het 2 op de 3 keer niet. Omdat er altijd wel iets is dat niet binnen de parameters valt om elektrisch te rijden volgens de auto.
Je kan hem ook 'foppen' door bv bij het vertrek even gas te geven en die dan volledig los te laten. Dat is vaak voldoende om de auto elektrisch te laten rijden ook als hij vindt dat de EV mode niet beschikbaar is.

Voor de handleidingen, wie het nog nodig zou hebben :

https://www.gebruikershandleiding.com/T ... 17665.html

Let wel : Je hebt ook de handleiding van de multimedia nodig. Dat is een aparte handleiding.

https://myportalcontent.toyota-europe.c ... 12J08E.pdf

De handleidingen zijn 16 en 32 MB. DIe kan je niet zomaar via email versturen.. Had ik eerst nog niet gezien.

De HV batterij is de tractiebatterij. Staat dat voor Hybrid Vehicle, High voltage, of nog wat anders ? Geen idee..

En je 12 Volt zit in de koffer , niet onder de motorkap. Die is bij de auris hybride ook Errrgg klein.
Als je de auto moet starten met kabels moet je dat wel aan een startpunt onder de motorkap doen. Maar niet aan de batterij. In tegenstelling tot wat we al jaren gewoon zijn met andere auto's.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

tsh
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 16:21

Handige tip aangezien ik vaak in parkeergarages zit! De handleiding noemt ook de EV-modus te kunnen gebruiken in woonwijken of parkeergarages.

Alleen de aansluitpunten van de 12V-accu zitten inderdaad onder de motorkap, niet de accu. Foutje. :)

Dus als ik het goed begrijp kan de hybride minstens een maand lang geparkeerd staan zonder dat de 12V- en HV-accu leegraken, die beide nodig zijn voor het starten?

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 19 mar, 2017 16:26

Moet gewoon kunnen. Is soms op het forum gebleken dat na een maand starten niet altijd lukt.

High voltage inderdaad.

De 12V wordt gebruikt voor de accessoires.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

tsh
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 16:31

Ik meen te hebben gelezen dat er in 2014 een software bug (na enkele dagen accu al plat) aanwezig was en inmiddels opgelost is. Drie dagen heeft mijn hybride gelukkig al overleefd.
Waar ik een hekel aan heb is te laat komen voor je afspraak omdat je zit te wachten op de pechhulpdienst dus hopelijk gaat mijn hybride het minstens een paar weken volhouden.
Laatst gewijzigd door tsh op zo 19 mar, 2017 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 19 mar, 2017 16:34

Ga er maar gewoon vanuit :wink:

Afbeelding

tsh
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 16:37

Arjan, de 12V-accu wordt gebruikt voor accessoires zeg je. Het rode lampje wat continu knippert op het dashboard als je je auto uit hebt gezet en aangeeft dat de auto op slot is, verbruikt dus nauwelijks stroom en kan hier dus maanden uit putten?

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 19 mar, 2017 16:38

Leeglopende batterijen : Ook Toyota UK erkende het probleem en gaf er destijds volgende uitleg over :

What causes the issue?

The issue is caused when the hazard switch is partially depressed for a very short period of time, incorrectly activating the car’s CAN-bus electrical communications system. This draws a constant flow of current that can discharge the 12 volt battery if the car is left unused for several days.

How can I prevent this from occurring?

Toyota has published a Technical Service Bulletin to its dealer network advising them of a permanent solution to this issue. The bulletin contains information and software files that will enable technicians to modify the software of the car’s combination meter. This update will prevent the incorrect activation of the CAN-bus system and prevent any potential flat battery concerns arising from this area of the vehicle.

If you still have concerns regarding the 12 volt battery of your current generation Toyota Auris then we recommend you get in touch with your nearest Toyota dealer for further assistance. http://www.toyota.co.uk/find-a-dealer

Bron : http://blog.toyota.co.uk/toyota-auris-o ... -batteries
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016

tsh
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 16:44

Ik ga ervan uit dat de dealer die bugfix bij mijn auto heeft uitgevoerd. De dealer heeft verteld dat alle terugroepacties zijn uitgevoerd namelijk.

Verder zag ik maanden terug bij een Prius een lege accu. De verkoper vond het maar vreemd en kwam erachter dat het make-up lampje de oorzaak was. In de Auris zitten ook make-up lampjes en volgens mij gaan die niet automatisch uit als het contact wordt uitgezet dus opletten mensen! Het zonneklepje gaat ook nog eens dicht dus dan valt het minder snel op dat het lampje aanstaat. Overdag zie je het al helemaal niet. Toch een klein minpuntje voor Toyota. ;)

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 19 mar, 2017 16:49

tsh schreef:
zo 19 mar, 2017 16:37
Het rode lampje wat continu knippert op het dashboard als je je auto uit hebt gezet en aangeeft dat de auto op slot is, verbruikt dus nauwelijks stroom en kan hier dus maanden uit putten?
Ja hoor, anders krijgt de pechhulp het wel heel erg druk.

Afbeelding

tsh
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 16:50

Hahahahaha.

Wouter W
Lid
Lid

zo 19 mar, 2017 17:38

Mijn Auris TS staat regelmatig 1 week en soms wel 2 weken stil , en het is mij nog nooit overkomen dat ik startproblemen had.
Het is tenslotte een Toyota.... :wink:
3 jaar Prius 3 Aspiration , 1.1/2 jaar Yaris HSD Dynamic , momenteel Auris Touring Sports Executive + Flyer Hy Speed 27 versnellingen max. 45kmh

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

zo 19 mar, 2017 19:11

Vanwege mijn werk staat mijn prius af en toe wel een weekje of 3 op P3, en de P1 heeft al eens een maand thuis gestaan zonder te rijden.
De P2 maximaal 3,5 weken.
Bij de keyless entry kreeg ik wel de tip van de schiphol mensen om de keyless via het knopje onder het stuur uit te schakelen tijdens parkeren, omdat dan de hulp accu flink langer mee gaat zonder dat zij starthulp hoeven geven...
Nooit problemen gehad.
Overigens heb ik de huur prius in de VS wel een paar keer in laatste ladingstand gehad, bij bergritten en dan bergafwaarts.
Als je op de cruise control rijdt, houdt de VS versie met hulp van de electro generator ook bergafwaarts de snelheid exact.
De motor gaat dan opeens meedraaien bij het afremmen wanneer de hybride accu vol is.
Omdat ik met mijn P2 nooit in de bergen rijd, weet ik niet of die dat ook doet.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

zo 19 mar, 2017 19:27

Ik herken je zorgen, tsh. Die had ik in het begin met mijn Auris ook, maar accuproblemen zijn zeldzaam. Hier in het forum heb ik er een aantal langs zien komen met kapotte accucellen, maar nooit zomaar een leeglopende accu. Zelf heb ik ook geen problemen gehad. Het is zelfs beter dan in een 'normale' auto, omdat de HV-accu de 12v-accu kan opladen. Daar is hier op het forum ook een topic over geweest.

De EV-knop is inderdaad een beetje een show-dingetje. Aan de andere kant gebruik ik 'm regelmatig als ik even de auto moet verzetten (wat ik elke week moet doen als er hier markt voor de deur is). Daarom zorg ik ook dat ik voldoende batterij-lading heb als ik de auto parkeer (minstens vier streepjes). Daarnaast zet ik voor het starten de verwarming uit (2 keer de startknop indrukken zonder rempedaal en dan uitzetten) wat voorkomt dat de ICE nodeloos gaat opwarmen. Erg handig.

Je zult de komende tijd nog meer van dat soort trucjes ontdekken. Hier op het forum kun je wat dat betreft heel wat wijzer worden.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Maarten
Actief Lid
Actief Lid

ma 20 mar, 2017 7:30

tsh schreef:
zo 19 mar, 2017 11:39

Inderdaad is me opgevallen dat de lading van de accu in mijn auto ook nooit 100% bereikt maar maximaal 80% tot nu toe en ik heb nog niet op heuvels gereden. Wat me ook opgevallen is, als ik het me goed herinner, dat de lading bij "opnieuw" gebruik minimaal is, ofwel twee blokjes als je weer gaat rijden.

Voorbeeld: De lading is 60 of 80% en je parkeert je auto. Op een andere dag, bijvoorbeeld één of twee dagen later wil je de auto weer gebruiken en is de lading 20 of 40%.

Is dit verschijnsel normaal of wordt de accu te snel ontladen in mijn auto?
De HV accu zou niet ontladen moeten worden bij stilstand. Bij de Prius is er een optie dat je de airco op de HV accu kunt laten lopen, dan natuurlijk wel.
Wat wel zo is is dat de meting van de lading heel erg afhangt van de temperatuur. Bij lage temperatuur wordt een lagere spanning en daardoor een lagere lading gemeten. Dus het kan best zijn dat je je auto met een warm vol accupakket wegzet en dat die een paar dagen later op een koude morgen als minder vol wordt aangegeven.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 20 mar, 2017 9:07

Maarten schreef:
ma 20 mar, 2017 7:30

De HV accu zou niet ontladen moeten worden bij stilstand.
Wat wel zo is is dat de meting van de lading heel erg afhangt van de temperatuur. Bij lage temperatuur wordt een lagere spanning en daardoor een lagere lading gemeten. Dus het kan best zijn dat je je auto met een warm vol accupakket wegzet en dat die een paar dagen later op een koude morgen als minder vol wordt aangegeven.
Wat je daar zegt lijkt me gedeeltelijk juist maar als je het generaliseert is het in strijd met wat Toyota zelf zegt over de HV batterij en de algemene eigenschappen van Nikkel Metaalhydridebatterijen.
De meting kan inderdaad verschillen tussen warm accupakket of zeer koud accupakket, wat normaal is. Als je de auto wegzet zal de batterij altijd warm zijn omdat hij ofwel geladen of ontladen heeft. Dat alleen is al genoeg om de batterij op te warmen.
Op 2 of 3 dagen mag je geen meetbaar verlies hebben.
Maar ...

""""NiMH-accu's hebben minder last van het geheugeneffect zoals bij NiCd-batterijen. NiMH-batterijen kunnen echter minder goed tegen lage en hoge temperaturen: bij lage temperaturen verliest de batterij zijn lading en bij hoge temperaturen raakt de batterij beschadigd. Bij welke temperatuur dat gebeurt hangt sterk af van het merk en de kwaliteit. Ook onder normale omstandigheden heeft een normaal geconstrueerde NiMH-accu een vrij grote zelfontlading waardoor ze minder geschikt zijn voor toepassingen waar na langere tijd ook nog energie geleverd moet kunnen worden. Speciale constructies kunnen de zelfontlading aanzienlijk verminderen, dit gaat wel ten koste van de capaciteit.""""

Net als een gewone autobatterij van Nikkel Cadmium ook zijn lading verliest. Ik vraag me af hoe lang een minimaal geladen HV accu in een BE of NL winter het zou uithouden vooraleer te lage spanning te geven om te starten. Hier althans nog nog nooit over horen klagen.
Geen idee wat het in omstandigheden zoals in Noorwegen bv zou geven.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

• Informatie