Verbruik, hoe zit dat nou in het echt

VAlles over het rijden met de Auris Full Hybrid 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1601
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk

zo 08 jan, 2017 22:31

Tjonge dat zijn nog eens cijfers zeg!

Overigens krijg ik het gevoel dat ook Toyota na pakbeet 20 jaar doorontwikkelen van het hybride concept de brandstofbesparing niet spectaculair kan laten toenemen. Zit de plofmotor op zijn maximale rendement inmiddels?
BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

ma 09 jan, 2017 9:05

Nog een idee :
Een buitentemperatuur van rond de 2 graden of van 7 graden maakt al veel verschil in het afkoelen van de motor en alle systemen, heb ik ondervonden.
Bij 7 graden draait de motor minder lang om op te warmen, slaat minder gauw opnieuw aan, de auto koelt minder snel af (dat gaat heel snel bij 0 graden rijden) en het verbruik is al een pak minder.

Wat maakt dat er verschil is in winter-rijden, vooral qua buitentemperatuur. Geen idee wat er zou gebeuren bij temperaturen rond -10.. dan wordt het pas echt duur waarschijnlijk.

Mijn goedkoopste rit heb ik gereden : met warme motor gestart, 30 km, pokkedrukke dag met veel files waardoor ik vaak elektrisch kon rijden en ook herladen op de goede stukken. Ik kwam toen rond de 3,5 liter per 100 km. Om ook het belang van het gereden parcours maar nog eens te benadrukken.
Als ik (net als topicstarter misschien) de rit start met koude motor, na 3 km de autoweg opga, 120 km per uur rijden op de ultragauge, mijn bestemming kort bij de afrit van de autoweg ligt, zit ik ook rond de 6 liter.

Rijden op cc : een paar km per uur meer of minder maakt al een groot verschil in verbruik (soms zelfs rond 1 liter per 100).
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

ma 09 jan, 2017 10:25

Bij lage temperaturen en mist gaat het verbruik bij mij behoorlijk omhoog... Afgelopen week een gemiddelde aan de pomp gehaald van 1 op 19 met erg heel erg voorzichtig rijden. In de zomer haal ik met de rijstijl de 1 op 23 wel..
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Prius 3 Exec. Pearl White

ma 09 jan, 2017 13:10

haelewyn schreef:Mijn goedkoopste rit heb ik gereden : 30 km, pokkedrukke dag met veel files waardoor ik vaak elektrisch kon rijden en ook herladen op de goede stukken. Ik kwam toen rond de 3,5 liter per 100 km.
Dit komt zeker niet overeen met mijn ervaring...
(misschien is het bij de Prius anders?)

Frans
Uiterst tevreden over de Prii. Afbeelding

Gebruikersavatar
Alexander
Lid
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 06 sep, 2015 19:04

vr 13 jan, 2017 17:27

haelewyn schreef:Rijden op cc : een paar km per uur meer of minder maakt al een groot verschil in verbruik (soms zelfs rond 1 liter per 100).
Dat maakt idd veel verschil uit.
Bij mijn vorige Corolla (1.6 16v Luna 1999 pre-facelift) was het verbruik op lange afstand het meest gunstig als ik de cc net boven de 120 inschakelde (op gps 112)
Bij de Corolla kon je nog horen wanneer de motor lekker liep
In de huidige Toyota Hybride/Lexus wordt het wat lastiger om motorgeluid te horen.
Sommige mensen hebben een horloge, ik heb de tijd....
---------------------------------------------------------------------
Toyota Auris Executive FH2 Avant Garde Bronze

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1298
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

vr 13 jan, 2017 20:18

Heeft ook minder zin bij onze EV's. De HV accu zorgt ervoor dat de ICE optimaal loopt.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

za 21 jan, 2017 10:19

Na een tip van onze 'main man' John hier op het forum heb ik even getest bij 92-93 km per uur op de ultragauge op autosnelweg, cruise control aan. Enkel met bestuurder en ongeveer 20 kg lading. Daar bleek een erg gunstig verbruik mogelijk.
Ook nog genoeg interactie met de elektrische motoren die bij volle batterij een deel van het vermogen leverden. Ik kon geen gemiddelde bepalen maar ik vermoed dat het rond de 4 liter lag. Vaak onder de 4 liter op momenteel verbruik en zelden even boven de 5 liter.
Iemand die dit al verder uitgediept heeft ?
Ik probeer bij gelegenheid even een plat stuk voor lange tijd om dan tot een gemiddelde te kunnen komen.

Mijn globaal verbruik hangt rond de 5,5 liter in de winter. Zomer : De eerste moet nog komen voor mijn Auris. Korte ritjes zijn een pest voor het verbruik.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1298
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

za 21 jan, 2017 12:54

Leuk zo'n test. Moet je ook nog letten op de wind. Dat maakt veel uit. Ik rijd wekelijks Haarlem-Utrecht over de A2, op de heenweg met wind tegen rijd ik dan bv 1:19 terug 1:23. Temperatuur ook. Dat scheelt bij mij zo 1l/100km.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

ma 13 mar, 2017 1:26

Ik heb afgelopen weekend nog even een rit gedaan met 30 km autostrade, wat filerijden op elektrisch.. en dat kwam op 4.4 liter. Het moet dus allemaal wel kunnen.
Autosnelweg : 101 km per uur. Van de snelweg af op 51 had ik in de heenrit toch ook nog beneden de 5 liter met opwarmen inbegrepen. Maar nu bij rond de 14 graden en niet bij vriespunt.
101 is een magische snelheid voor mijn Auris. Geen 103 want dan zit hij bijna een liter hoger.
Idem met 51-53.
Maar laatst merkte ik dat bij licht bergop hij zelfs minder ging verbruiken. Waarschijnlijk wisselde de onderlinge verhouding dan van MG1 - 2 en benzinemotor.
Kortom : het is ZO complex dat je er beter je hoofd niet over breekt.

Ik was nog gaan testen ook met iets wat ik gelezen had : je kan de auto bij de start op EV zetten als je de knop indrukt vooraleer de motor start.
Maar in de praktijk vindt de Auris het altijd wel wat. Als de batterij bv halfweg staat zegt hij dat die niet genoeg opgeladen is voor EV. Als ik hier thuis vertrok ging de motor toch al snel aan wegens te hoge snelheid voor EV. Dat moet ik nog even onder de knie krijgen.
Voor mijn parcours heb ik net bedacht dat ik beter een andere weg kan nemen. Die is niet langer maar dan kan ik iets langer doorrijden. Bij de klassieke start van een rit sta ik al na 300 meter aan een verkeerslicht te wachten. Het rood duurt hier ook wel vaak ietsje langer dan in NL. Lichten zijn hier anders afgesteld.
Maar met die andere weg te nemen ga ik langer door en rij ik ook echt tijdens het opwarmen.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1298
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

ma 13 mar, 2017 10:32

4.4 is mooi, Haelewyn. Met de iets hogere temperaturen zit ik nu op 1:22 met een snelwegrit.

Geforceerd elektrisch rijden met de EV-knop is eigenlijk niet nodig en kun je het best beperken tot het verzetten van de auto. Je trekt op die manier namelijk de accu leeg en dat moet de ICE toch weer aanvullen. Is al veel over geschreven op dit forum.
Dat stoplicht na 300 m is zo gek nog niet. Ik heb hier ook zo'n verkeerslicht en terwijl ik wacht laadt de accu bij en warmt de motor op. Tegen de tijd dat ik weer ga rijden, is de motor vaak voldoende opgewarmd om EV te kunnen rijden (tenminste met kachel uit). Dat doe ik nog een paar honderd meter binnen de bebouwde kom. Daarna rijd ik de autoweg op, slaat de ICE aan en zet ik de verwarming aan. Dat biedt de beste resultaten, is mijn ervaring.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

do 16 mar, 2017 19:22

Vandaag een terugrit gedaan (dus gestart met warme motor) en ik kwam bij 3.7 uit. Buitentemperatuur 18 graden.
De rit ging over 1 km secundaire weg, 25 km autosnelweg plus 6 km secundaire weg aan 50 km per uur en dus elektrisch.
De heenrit : batterij was nog plat - dat gaf een hoger verbruik.

De magische snelheid op autosnelweg was vandaag in de terugrit 98 km per uur op de Ultragauge (snelheid opgegeven door de boordcomputer via de OBD poort). Voor het verbruik ben ik wel afgegaan op de boordcomputer van de Auris op het display tussen de klokken.
Er zat nog genoeg in de batterij dus kon het cijfer wel nog wat zakken.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 16045
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

do 16 mar, 2017 19:24

Dat is wel een heel netjes verbruik, goed hoor!
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Afbeelding

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1298
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 16 mar, 2017 19:26

Mooi!

Was je batterij aan het eind net zo vol als aan het begin? Anders smokkel je wat.
Ook het warm wegrijden scheelt een slok op een borrel. Scheelt bij mij zo maar 1 liter/100lm.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

do 16 mar, 2017 19:36

Batterij iets voller bij aankomst dan bij vertrek denk ik. Scheelde niet erg veel.

Tja... Zo vind ik hem ook wel mooi worden. Op de teller is het toch rond de 110 , die werkelijke 98 km per uur.
Tot zo ongeveer 100 km per uur blijft de batterij ook power geven op de autosnelweg. Dat maakt het zuiniger denk ik.
Er moet nog altijd meer uit te halen zijn want ik ben nog maar aan de eerste testjes toe bij goed weer.

Had eerst tijdens de winter al gedacht dat ik een miskoop had gedaan... Maar nu toch al meer tevreden.
Was onlangs nog van plan om de auto in te ruilen voor een nieuwe Auris of Peugeot 308 maar dat doen we voorlopig maar niet dan.
Wel gaat de motor al eens tegen de 4900 toeren aan als je effe plankgas moet geven om in te halen. Dat blijft een pain in the but.
Maar we worden het wel gewoon. De auto is er voor gemaakt.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 552
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 16 mar, 2017 20:44

Vandaag getankt en volgens de BC 4,1 verbruikt...in werkelijkheid 4,4.
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Rijden & Verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast