Rijden in ECO ? Normaal ? Power Mode ?

VAlles over het rijden met de Auris Full Hybrid 2. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

do 13 apr, 2017 16:06

Wat verkiezen jullie ?
Wat is jullie idee over het rijgedrag in een andere modus dan ECO ?
In Eco vind ik dat het optrekken ook niet altijd goed verloopt en dat er dan precies een carburator in zit met een vod erin.

De garage gaf me de raad, nadat ik zei dat er van de 136 pk wel eens 60 of meer liggen te slapen, om voortaan in Normal of Power te rijden.
Volgens hen zou de invloed op het verbruik minimaal zijn en is het rijden zelf dan een stuk aangenamer.
Als je in Power mode rijdt moet je alle 140 paarden wel voelen. Misschien is dat ook minder als de batterij op minimum niveau staat en voel je er dan maar rond de 90 van de benzinemotor.. (??)

Ik lees wel eens dat enkel de gasrespons anders wordt in die drie modi.. geen idee. Ik heb tot nu toe bijna altijd op eco gereden. Ik heb het moeilijk om het gas te doseren bij normaal of power.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
voorheenVW
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: di 14 feb, 2017 14:37
Locatie: Amsterdam
Auto: Prius Wagon
Contact:

do 13 apr, 2017 16:23

Ik rijd altijd in eco..
Volgens mij is de airco dan 'iets' minder maar voor de rest prima.
In de normaal en powerstand is het volgens mij alleen alsof het gaspedaal sneller reageert ..
In Eco gaat ook het elektrisch rijden makkelijk even je gas los en je Ev verder. Het lijkt bij mij in Eco mode makkelijker te gaan..
Not All Who Wander Are Lost..

Gebruikersavatar
FonZ
Lid
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: di 18 okt, 2016 17:55

do 13 apr, 2017 16:24

m'n prille ervaring in de rav4 vertelt me dat:
"eco" me te sloom rijdt.
Gebruik overwegend "normaal" stand: die voelt beter aan op momenten ik respons nodig heb. als ik 't pedaal even verder indruk wil ik ook dat er paardjes klaarstaan. :D
de "power" stand: die is me iets te nerveus om dagelijks in te rijden, misschien gebruik ik 'm wel eens als er aan de lichten een paar petjes komen staan uitdagen in hun golfje :wink:
Persoonlijk denk ik dat de power stand je batterij ook sneller uitput, wat echter wel negatief werkt om zuinig te kunnen rijden.
RAV4 Style Hybride 2017
Peugeot 207 CC 1.6 hdi 2011

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

do 13 apr, 2017 16:29

De airco wordt inderdaad wat beperkt in Eco maar ik heb nog geen zomers meegemaakt met deze Auris.
Ook nog geen erg vochtige winterdagen in het geheugen.. Maar het ontwasemen zou sneller moeten gaan bij andere modi dan ECO.... Tenzij je natuurlijk handmatig de airco harder laat werken op een hogere stand.

In de garage zeiden ze ook dat in Power je batterij meer kracht bijzet.. Als je dan ook veel laat glijden na de pulse moet het misschien wel nog ok zijn.
Over het algemeen vind ik dat ik meer stroom zou willen kunnen opslaan in de batterij. Ik heb er nooit teveel maar eerder gauw tekort.
Een extra batterijpack kan geplaatst worden, after market, maar kost ongeveer 4000 euro uit mijn hoofd. Het wordt hier ergens op het forum beschreven. Zo veel geld haal ik er nooit uit dus dat is het me niet waard.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1355
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 13 apr, 2017 20:30

Ik heb ze alle drie geprobeerd. Power zint me niet, je kunt het gas nauwelijks doseren in het eco-gebied. Normal vind ik prima, alleen is eco nog iets gemakkelijker in EV te houden. Sowieso rijd ik graag zo zuinig mogelijk en dus is eco de beste keuze voor mij. Ik heb wel last gehad van de matige werking van de airco bij het ontwasemen van de winter. Ik zet 'm dan handmatig hoger,.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Alexander
Lid
Lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 06 sep, 2015 19:04

vr 14 apr, 2017 12:04

Voornamelijk Eco
Power gebruik ik nagenoeg niet, lastig te doseren.
Sommige mensen hebben een horloge, ik heb de tijd....
---------------------------------------------------------------------
Toyota Auris Executive FH2 Avant Garde Bronze

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

za 15 apr, 2017 11:15

De PIP heeft geen powerknop 8)
Ik rij ook bijna nooit in ECO. 's Winters besloegen de ramen nog wel eens.

Als het beter weer wordt toch maar eens zien wat het effect van ECO gaat zijn. Al vind ik de response van het 'gaspedaal' dan niet echt lekker maar da's vast en kwestie van wennen.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

do 20 apr, 2017 22:30

Beide zijn waar denk ik.
Eco is sloom, beknot, gewurgd rijden.
In power slaagde ik er ook niet in om te doseren.

Voor wie met een tankkaart van het bedrijf rijdt ligt het misschien anders.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4201
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

vr 21 apr, 2017 12:39

In het begin bij de PIP de ECO stand uitgetest: rijd irritant. En zuiniger: te verwaarlozen.
je kunt alleen zuiniger rijden door langzamer te rijden en niet door een knopje.
In onze BMW heb ik ook 3 standen ; sport, comfort en eco. Daar kan ik ook instellen wat er met eco moet gebeuren, stand airco, onderstel, te rijden route! en de snelheid (die geeft het meeste effect).
Als je het instelt geeft ie dan in % je eco stand aan tov comfort
En het mooie is dat je dan tussen de klokken het effect kan zien in km-besparing, dit wordt bepaald aan de hand van je navigatie.
Ik heb het een paar keer uitgetest, dus alles minimaal (airco, etc) en snelheid niet harder dan 100.
Op de afstand van Workum naar Keulen, bijna 400 km, was de besparing 6 km (1,5%).
Op de afstand van Zaandam naar Workum, 112 km (gister, ik had eens alle tijd), besparing 0,7km (0,6%).
Dus de besparing is te verwaarlozen en ook de BMW rijd dan irritant (verhoogd zeer langzaam toeren).
Nu besloten eco nooit meer te gebruiken. Leuke knop voor het geitenwollensokken gevoel :D
PPI aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1355
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

vr 21 apr, 2017 16:44

Ecostand maakt dat je het gaspedaal in het ecogebied beter kunt doseren. Is een stuk prettiger als je het rechtervoetje in de hand wilt houden en da's weer goed voor de portemonnee en de voetgangers, fietsers, honden, katten, bomen e.a..
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 16407
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

vr 21 apr, 2017 17:13

En andere weggebruikers.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Gebruikersavatar
voorheenVW
Lid
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: di 14 feb, 2017 14:37
Locatie: Amsterdam
Auto: Prius Wagon
Contact:

vr 21 apr, 2017 18:58

Elec_Hybrid_Fan schreef:
vr 21 apr, 2017 16:44
Ecostand maakt dat je het gaspedaal in het ecogebied beter kunt doseren.
Mee eens, kan veel makkelijker in Eco stukken elektrisch rijden, gas is zoveel makkelijker te doseren..
Rij nu al bijna 5 jaar op de Eco-stand in de Prius Wagon, het lijkt ook allemaal wat stiller er rustiger te gaan.

Maar hé bij mij zijn de wilde haren er ook al af, en ben ook een relaxte rijder geworden.
Not All Who Wander Are Lost..

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4201
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

za 22 apr, 2017 9:35

Wij rijden vrijwel altijd met acc. Hoef je de rechtervoet niet in de hand te houden om krampachtig in eco te rijden, de auto regelt het zelf en daar heb ik m voor ingehuurd. MMM, de zelfsturende auto, het einde. Ik app er een , stap in en roep mn bestemming. Hoera en alle knoppies kunnen weg.
PPI aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1355
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

za 22 apr, 2017 10:40

Als het stuur en de rem maar blijven.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 16407
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19

za 22 apr, 2017 10:54

En het gaspedaal, om die V8 te horen :)
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 automaat 07-1981 Blauw

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Rijden & Verbruik”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast