Hulp bij aanschaf Rav4 Hybrid

Alles over het rijden met de Rav4 Hybrid. Hoe rij je zuinig, hoe is de wegligging, etc.
Plaats reactie
voorheenVW
Lid
Lid

Hulp bij aanschaf Rav4 Hybrid

Bericht door voorheenVW » di 14 feb, 2017 20:40

Dit is mijn eerste post sinds jaren, mijn account was verlopen zag ik, maar heb me weer geregistreerd met mijn oude nickname...
Een beetje rondkijkend op het leuke forum, zie ik nog steeds veel bekende namen van jaren geleden, dat is erg leuk om te zien!!

Nu alweer 5 jaar geleden was dit forum een geweldige informatie bron en hulp bij de keuze van een nieuwe wagen. Destijds reed ik een Touran met DSG en deze was aan vervanging toe.
Middels dit mooie forum kwam ik veel meer te weten over de Prius Wagon, deze hebben we uiteindelijk ook gekozen, vele fijne kilometers later zijn we weer opzoek naar de opvolger.
De Wagon heeft 5 storing vrije jaren gereden, dat is uiteindelijk ook wat je wilt wanneer je éénmaal de keuze hebt gemaakt.

Nu het heden, de auto heeft 5 heerlijke jaren gereden met volle tevredenheid, nu zijn we opzoek naar de opvolger.
Van onze sympathieke dealer kregen we een dag de RAV4 Hybrid AWD mee, nou .....om kort te zijn... WOW
De auto rijdt heerlijk stil, ook bij invoegen op snelweg, das toch een verschil met de Wagon, en een deur ploft echt dicht als een kluisdeur.

Ik heb wat vragen over het praktijk gebruik van de RAV4 ( Executive) Hybrid:

* We hebben 'proef' gereden met de RAV4 Hybrid AWD Executive , is er een verschil in rijden met de 2WD ten opzichte van de AWD?
* Hoe is het navigatie van de Executive?
* Er is een optie voor de horizontale verwijderbare trekhaak, is dit eenvoudig iemand hier ervaring mee?
* Zijn er minpuntjes op de auto?
* Hoe is het verbruik van de auto in de praktijk ?
* Waar moet ik nog opletten?
* Wat is er in de praktijk juist enorm bevallen?
* Voldoet de auto, of juist niet, of juist meer dan gedacht?

Wie kan me verder helpen?

Fijne avond

Rick
Not All Who Wander Are Lost..

FonZ
Lid
Lid

Re: Hulp bij aanschaf Rav4 Hybrid

Bericht door FonZ » wo 15 feb, 2017 11:31

Hoi Rick,
Ik ben wachtende op de levering van onze Rav4 ergens maart. We hebben een 2WD "style" uitvoering gekozen, dit is de uitvoering net onder de premium. Wij hebben tijdens een proefrit het verbruik gecheckt over een 50 tal kilometers gezien en dan zaten we op een gemiddelde van 6 liter (stukje snelweg inbegrepen). Heb begrepen dat de 4WD ietsjes meer verbruik heeft en enkel ingrijpt bij situaties waar het nodig is, je hebt er geen extra vermogen door, wel meer grip als het nodig blijkt. Maar als je een caravan wil trekken ben je wel toegewezen op de 4WD want de 2WD mag maar max 750kg trekken. Daar we enkel een fietsendrager willen monteren was deze laatste voor ons voldoende. Heb de vaste trekhaak gekozen; maar heb gezien dat bij de horizontale verwijderbare het gat toch enigszins zichtbaar blijft, bij de vertikale zou dit beter verborgen zijn.
Een minpuntje op de premium (executive) was voor ons de volledig "lederen" zetels. Persoonlijk vonden we de half met alcantara, stukken beter ogen en deze schuiven ook niet zo. Schuifdak missen we niet want voor het mooiere weer gebruiken we toch onze cabrio 8)
Mijn oorspronkelijke keuze ging naar de CHR, maar bij plaatsnemen gaf daar het interieur me een ruimtelijke onbehagen.
Wat me het meeste beviel aan de RAV4 is het rijke koppel en de zeer stille binnenruimte, je komt er echt tot rust.
Heb als extra optie nog de zijdorpels laten monteren ... voor de looks :wink:
RAV4 Style Hybride 2017 (verwacht maart)
Peugeot 207 CC 1.6 hdi 2011

voorheenVW
Lid
Lid

Bericht door voorheenVW » wo 15 feb, 2017 18:31

Dank Fonz,

Spannend maart al, dat is het zomaar :D hoe lekker is dat dan, wat zal dat lekker rijden straks. Ik twijfel nog een beetje over de 2WD en de 4WD, we gaan hem kopen en in principe wat langer doorrijden. Ik weet niet wat ik achter de auto ga hangen, hou deze slag nog even onder de arm. Het verbruik is niet superzuinig zo te zien maar goed genoeg dank daarvoor. Mijn dealer vertelde dat de horizontale trekhaak iets makkelijker te verwijderen is ten opzichte van de verticale.. Wie weet heeft iemand anders er ervaring mee. Wat het leder betreft is dat een keuze die ons wel bevalt. Hebben het leder nu ook, en de stoelen blijven zo goed als nieuw en zijn gemakkelijk schoon te houden. Meer een praktische optie.

Het viel ons ook al op hoe stil de auto eigenlijk is ten opzichte van onze huidige Prius Wagon, en best rap ook. Ja de zijdorpels zullen hem goed staan, maar op een gegeven moment zegt onze portemonnee tot hier en niet verder :mrgreen: :mrgreen: Het is ook van buiten een mooie nette maar toch ook wel een stoere auto, de kleur die we ingedachte hebben is light cappuccino brown metallic, deze vond ik hem wel goed staan.
We hebben al blauw, antraciet, zwart, wit enz in ons leven gehad, dit lijkt me wel een praktische kleur die ook nog 'schoon' oogt na een regenbui..

FonZ
Lid
Lid

Bericht door FonZ » wo 15 feb, 2017 19:31

Het verbruik zal wellicht lager dan 6 liter gaan uitkomen als ik eenmaal het pulse en glide onder de knie heb.
De kleur die wij hebben gekozen is zilvergrijs metallic, wat ook een zeer goede keuze blijkt om de frequentie tussen poetsbeurten te vergroten. :D
veel succes met je keuze!
RAV4 Style Hybride 2017 (verwacht maart)
Peugeot 207 CC 1.6 hdi 2011

Rokil
Lid
Lid

Bericht door Rokil » do 16 feb, 2017 19:22

Ik heb de parelmoer kleur. Het is bij lange na niet zo snel vies als een zwarte lak, maar als je niet van wassen houdt, kun je het beste toch zilvergrijs nemen.
Het verbruik in de winter is niet geweldig (zo'n 1 op 15), maar bij hogere temperaturen haal ik de 1 op 17,5 tot 1 op 18 wel.
De automatische led verlichting is ook goed en natuurlijk de hoge zitpositie.
Wat mij tegenvalt aan de Rav4 is de elektrische kofferbak klep. Dat gaat mij te traag. Ook de luide piep bij het openen is (nog) niet uit te zetten. Vreemd genoeg kun je de piep wel zachter zetten voor het sluiten!? Daar gaat de dealer nog naar kijken.
Het interieur is inderdaad heerlijk stil en de toeren gaan niet zo snel omhoog als bij de auris of prius die ik had. Als je daarentegen bij het stoplicht een sprintje trekt, gaan de toeren verder dan bij de vorige auto's. 5250 tegen 6000 tpm.
Verder zit helaas ook hier weer de Touch&Go in.
De wegenbelasting is ook redelijk hoog ten opzichte van mijn vorige auto's (zeker sinds afgelopen januari), maar dat weet je van tevoren al.
Ik heb destijds proef gereden met de awd uitvoering. Die had ook lederen bekleding en aangezien er geen kuipstoelen in de auto zitten, vond ik het te veel glijden. Zeker ook omdat de Rav4 redelijk strak de bocht om wil, maar toch relatief hoog is, schuif je dan wat eerder op de stoel. Wat het rijden met awd of 2wd merkte ik geen verschil. De extra motor zorgt niet voor meer totaal pk's, maar wel voor extra verbuik. In sommige situaties zul je zeker profijt hebben van de awd, maar ik vond het de meerprijs niet waard. Ik heb ook geen caravan en ben ook niet van plan er een te kopen.
Voorlopig bevalt de Rav4 me wel!
AfbeeldingRav4 Hybrid 2016
AfbeeldingAuris TS Hybrid 2013
AfbeeldingPrius III 2009
AfbeeldingPrius II 2007

voorheenVW
Lid
Lid

Bericht door voorheenVW » do 16 feb, 2017 22:20

Dag Rokil,

Wit gaat hem daarom niet worden, staat de RAV4 wel erg mooi!
Mijn winterverbruik in de prius wagon is ook niet zo goed, dus dat herken ik wel, maar ik ga het doen voor 1 op 15 tot 1 op 18!
De kofferklep niet zo naar gekeken eigenlijk, maar was meer gefocusseerd op het rijden opzichte.

Ik heb geen ervaring met de Touch & Go, in de wagon zit een andere en moest ik updaten met cdroms, maar was eigenlijk niet echt bij.
De weg van Amsterdam naar Schiphol langs en over de A10 staat er nog steeds op :o
Maar goed je kan niet alles hebben, ik dacht het huidige systeem wel eenvoudiger te updaten is?

Goed te lezen dat de Rav bevalt!!

Rokil
Lid
Lid

Bericht door Rokil » vr 17 feb, 2017 12:50

Na de rampzalige ervaring met de Touch&Go in de auris, had ik besloten in ieder geval geen navigatie te nemen. Behalve dat het mij (veel) te duur is als optie en dan ook nog een belachelijk hoge prijs voor de update's, werkte het bij mij voor geen meter. Kreeg pas filemeldingen als ik al lang in de file stond, gps was constant het signaal kwijt, systeem erg traag en de kaart was zelfs een keer van het systeem af. Tot 3 x toe heb ik een nieuwe module ingebouwd gekregen, die geen van allen beter werkte en uiteindelijk is toen besloten om de originele module er maar weer in te bouwen. De dealer wilde nog wel verder zoeken, maar ik was er klaar mee!
Nu werkt het ook weer niet geweldig : traag, usb poort is niet te gebruiken voor een telefoon, af en toe worden alle geluidsbestanden via bluetooth afgespeeld en de ene keer worden wel alle mp3-tjes op de usb stick gezien, de andere keer maar een stuk of 10.
Voor het opladen van een telefoon gebruik ik dus een 12volt plug en voor navigatie heb ik tomtom op mijn telefoon. Ik twijfel nog of ik voor een eventueel telefoongesprek mijn oude bluetooth handsfree speakertje weer aan de zonneklep hang. Moet er weer een snoertje door de auto, wat natuurlijk niet zo fraai is, maar wel werkt. Aangezien op willekeurige tijden de geluidsbestanden van de telefoon afgespeeld worden via bluetooth, staat bluetooth uit op de telefoon. Dat had de dealer me bij de auris aangeraden om dat te voorkomen. Belachelijk natuurlijk, maar dat was het enige dat werkte en werkt. Eigenlijk bel ik zelden tot nooit, dus misschien dat ik het zo laat, maar ik vind het te gek voor woorden dat ik in zo'n dure auto geen fatsoenlijk media-systeem heb.
Gelukkig rijdt de Rav4 wel zonder problemen :wink:
AfbeeldingPrius III 2009
AfbeeldingPrius II 2007

Zuivere
Lid
Lid

Bericht door Zuivere » vr 17 feb, 2017 16:38

Rokil, fijn dat ik je hier wel zie reageren.

Welke touch&Go heb je eigenlijk in je Auris? Het volledig touch gestuurde scherm), inclusief knoppen (touch&go2. Of touch screen met mechanische knoppen (touch&go1)?
Toyota Auris TS uit 2015 1:22 (zomer) 1:19 (winter)

Rokil
Lid
Lid

Bericht door Rokil » za 18 feb, 2017 15:20

:?: Reageer ik ergens niet dan?

In de auris zat het T&G plus (1) systeem en nu in de Rav4 zit de T&G 2.
AfbeeldingPrius III 2009
AfbeeldingPrius II 2007

voorheenVW
Lid
Lid

Bericht door voorheenVW » za 18 feb, 2017 22:05

Ben je wel tevreden over de T&G 2?
Is de navigatie een beetje bij met de kaarten?

Plaats reactie

Terug naar “Rav4 Hybrid - Rijden & Verbruik”