Mirrorlink

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Rav4 Hybrid rijk is.
ns4
Actief Lid
Actief Lid

Re: Mirrorlink

Bericht door ns4 » wo 27 apr, 2016 12:21

@nessio: 't is tegenwoordig belangrijker dat 'men' kan melden dat product X een bepaalde feature heeft dan dat 't ook daadwerkelijk werkt. Die IT-ertjes kunnen daar helaas ook niet zoveel aan doen.Waar men voorheen met alfa, beta en release candidates werkte voordat iets uitgebracht werd wordt anno nu iets op de markt gebracht en pas daarna de software uitgewerkt zodat het ook doet wat 't zou moeten doen. 'Time to market' heeft een hogere prioriteit dan dat iets 'af' is. (Hopelijk gebeurt dat niet met de techniek rondom zelf rijdende auto's...)
2014-06 Auris TS Hybride Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

evdlhsd
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door evdlhsd » zo 04 sep, 2016 15:12

Ik reageer hier even naar aanleiding van een geërgerde opmerking over Toyota Touch bij de nieuwe C-HR. Ik was wel benieuwd naar de achtergrond van die post.

Zover ik heb begrepen is Mirror Link een goedkope manier om functionaliteit van je smartphone te kunnen gebruiken via het scherm van de auto als die van fabriekswege geen duurder infotainment systeem heeft. De auto moet volgens mij wel de mirrorlink functie ondersteunen. Dit wordt dan ook door de auto fabrikant als beschikbare feature bij die auto aangeprezen. Ook heb ik diverse malen gelezen (geen ervaring) dat Mirrorlink vaak niet perfect werkt. Bij het voorgaande komt het volgende bij mij op:

Misschien heb ik iets gemist, maar ik wist niet dat Toyota mirrorlink functionaliteit aanbood.
Het is me niet duidelijk (zeker niet als Toyota niet aangeeft mirrorlink te ondersteunen, zoals ik denk) waarom je persé via de USB-ingang wilt opladen als blijkt dat dat in dit geval niet de bedoeling is. Er zijn diverse hulpmiddelen op de markt (je hebt zelf inmiddels een mooie gevonden) die werken via de uitgang die bedoeld is voor het afgeven van stroom, namelijk de 12V uitgang.

Zelf heb ik geen slechte ervaring met Toyota Touch. Mijn telefoon (in deze wereld een exoot, namelijk de Microsoft Lumia 950 met Windows 10) verbindt prima via Bluetooth. Dit geld ook voor mijn oude HTC Radar met Windows Phone 7.5, maar ook de Samsung S3 met Android van mijn ega.
Via spraak telefoon en navigatie aansturen werkt wonder wel.
Muziek vanaf een stick via de USB-poort afspelen gaat prima, de Grace-database zorgt ervoor dat de hoes van de CD, de naam van de CD, de naam van de nummers en de speelduur worden getoond als je dat wilt. Er schijnt wel een beperking te zijn m.b.t. de hoeveelheid nummers op een stick die het systeem aankan.
Navigatie brengt me in binnen- en buitenland netjes naar plaatsen waar ik niet bekend ben, waarschuwt me voor files en laat me kiezen voor een alternatieve route waarbij je het verschil in tijd kunt zien. Heeft er laatst nog voor gezorgd dat ik mijn afspraak kon waarschuwen dat ik iets later was door een probleem op mijn route. En in plaats van 45 minuten vertraging had ik nu slechts 10 minuten vertraging.

Misschien kan het allemaal nog beter, maar zo beroerd werkt het volgens mij niet. Ik zou het niet willen inruilen voor Mirrorlink.

Ed
Prius HSD II Comfort 16 nov 2007 - 23 sep 2011Ocean Blue
Prius HSD III Dynamic 23 sep 2011 Barcelona Red
Prius HSD IV Executive 8 juni 2016 Emotional Red

Rokil
Lid
Lid

Bericht door Rokil » wo 07 sep, 2016 14:35

Zoals ik in mijn eerste post al meldde, wist ik eerst niet eens van het bestaan van mirrorlink in mijn auto af. Ik had alleen het probleem dat ik mijn telefoon niet kon gebruiken zodra ik hem aansloot op de usb poort in het dashboard. Ik kreeg dan de melding dat mirrorlink werd gestart en vervolgens ging het scherm op zwart.
Naar aanleiding van de bevindingen met de Touch & Go op mijn Auris TS Hybrid, waarmee ik bij elkaar opgeteld een dag of 2 in de garage heb doorgebracht, wilde ik geen navigatie van Toyota meer hebben. Ik was inmiddels al gewend aan de TomTom die geïnstalleerd was op mijn telefoon met de HD Traffic. De verkeersinformatie op de T&G kwam niet door, of vertelde je dat je op je route een file kon gaan verwachten op het moment dat je er al in stond. Ook raakte de gps regelmatig de positie kwijt en dan wordt je daar niet vrolijk van. De garage heeft dit ook geconstateerd en tot 2x aan toe het systeem vervangen, zonder dat het goed ging werken. Daarbij komt dat een kaartupdate voor dergelijke systemen ook schrikbarend duur is.
Dan had ik nog het probleem met de audio. Iedere keer dat het contact uit was geweest, moest ik opnieuw in het profiel van mijn telefoon de bluetooth audio uitschakelen. Anders werden alle geluidsbestanden afgespeeld, inclusief de beltonen en meldingstonen. Ook dit kon niet blijvend worden ingesteld in het T&G systeem en de oplossing van de garage was dan ook dat ik bluetooth maar moest uitschakelen op de telefoon. Dat ik het dan iedere keer weer aan moet zetten als ik in mijn andere auto (waar alles wel goed werkte), of voor mijn bluetooth speaker wilde gebruiken moest ik dan maar voor lief nemen.
Ik reed dus rond met (toen nog) een aparte TomTom, een speakertje aan de zonneklep voor de eventuele telefoongesprekken en een snoertje voor de telefoon. En dat terwijl alles eigelijk aanwezig was in het Toyota Touch systeem.
Ook nu werkt het weer niet zoals het hoort. Ik had gehoopt dat de Touch 2 verbeteringen zou hebben, maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken.
In de eerste plaats werkt het systeem erg traag. Als ik een andere functie aandruk, duurt het lang voordat er iets gebeurt. Ook heb ik weer regelmatig dat er ongevraagd audio wordt afgespeeld, terwijl de audio bij het uitzetten van de auto uitgeschakeld was. Af en toe worden ook nu weer audiobestanden van mijn telefoon afgespeeld. Er zit een DAB+ radio in, maar deze stoort zo mogelijk nog meer dan de gewone fm zender. En voor mijn telefoon moest ik dus weer een andere oplossing hebben om te kunnen laden tijdens het rijden.
Ik heb het met verschillende merken en soorten telefoons geprobeerd, maar alleen een oude nokia werkte goed. Jammer dat het toetsenbord niet meer werkt, anders had ik die kunnen gebruiken!
Het vervelende is dat Toyota eerst aangeeft de compatibiliteitslijst te controleren. Daar staan de telefoons van mijzelf en van mijn vrouw vermeld. Ook de link naar mirrorlink compatibiliteit die ik van Toyota kreeg vermelden onze telefoons als geschikt. Navraag leerde echter dat Toyota op de Touch 2 mirrorlink versie 1.0 gebruikt en dat mirrorlink 1.1 de nieuwe standaard is sinds 2012.
Mijn auto is een nieuw type en afgeleverd in april 2016, dus dan mag je toch wel verwachten dat daar redelijk nieuwe software op zit? Maar nee, Toyota geeft toe dat het Touch 2 een 'oud' systeem is en hoopt dat er ooit een update gaat komen naar versie 1.1, als het mag van Toyota Europe. Het audio systeem van de nieuwe Aygo beschikt wel over mirrorlink versie 1.1, omdat daar wel een nieuw audio systeem in zit!
Versie 1.1 schijnt meer beperkingen op te heffen, waarvan Toyota ze te gevaarlijk vind om tijdens het rijden te bedienen. Telefoneren tijdens het rijden is ook gevaarlijk, maar daar hebben ze dan weer geen problemen mee. Lijkt me dat je zelf verantwoordelijk bent, want ik kan natuurlijk gewoon een filmpje kijken op mijn smartphone tijdens het rijden, maar dat doe ik niet.
Op google lees ik uit vele Europese landen hetzelfde soort problemen met Toyota Touch systemen, dus (gelukkig) ben ik niet de enige. Toyota maakt, wat mij betreft, goede auto's, maar zijn niet zo goed in audio systemen. Dankzij het hybride systeem heb je het standaard audio systeem ook nodig, dus een alternatief is er niet.
Als jij er wel tevreden mee bent, is dat natuurlijk heel mooi :) , maar ik ben dat niet :oops:
Dat is de achtergrond van mijn post.... :razz:
AfbeeldingRav4 Hybrid 2016
AfbeeldingAuris TS Hybrid 2013
AfbeeldingPrius III 2009
AfbeeldingPrius II 2007

jean
Lid
Lid

Bericht door jean » wo 19 okt, 2016 11:36

Zijn idd mooie foto's. In juni een week op vakantie geweest in Noorwegen. De huurauto was een nieuwe RAV4 diesel,geen hybride. De auto is heel goed bevallen en is ern serieuze opvolger voor mn huidige Prius 2. Als de RAV4 in plugin komt is ie een concurent voor de nieuwe plugin prius. Ik weet alleen niet of de rav4 als plugin gaat komen
Prius 2, juni 2006, +/- 60k km/j, 5,2/100.
Teller maart 2016: 262000km...probleemloos
Harley, 1995, FLHTCUI, iets minder km/j en ook prbleemloos :)

Plaats reactie

Terug naar “Rav4 Hybrid - Helpdesk”