Opladen door remmen

Specifieke technische aspecten van het C-HR Hybrid concept.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
James
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 19 feb, 2017 12:46

do 13 apr, 2017 18:51

Ik vraag me zelf af wat het beste is m.b.t opladen. Een lange remweg of een krachtige korte remweg?

Gebruikersavatar
puijken
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: do 16 mar, 2017 0:18

do 13 apr, 2017 19:12

My 2 cents:

1. Gewoon lang uitbollen -> accu laad "heeeeel" traag op -> niet praktisch
2. Remmen in charge (niet hard genoeg om einde charge te zitten) -> accu laad veel sneller op = MEEST IDEALE situatie
3. Hard remmen (dus voorbij charge) -> je steekt een deel van de energie in de schijfremmen dus verlies.

Ik zou dus opteren voor iets halverwege met een voordeel naar een zachtere langere remweg. Of het wetenschappelijk helemaal juist is weet ik niet, maar het is in elk geval veel comfortabeler dan een korte harde remweg.

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1355
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

do 13 apr, 2017 20:40

Zijn al meerdere topics over geweest. Ik zou even zoeken. Wat ik me ervan herinner is dat je het beste kan remmen tot halverwege de charge schaal (op de H van CHG). Doe ik nu ook. Daarmee schijnt de accu het snelst op te laden.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4015
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

vr 14 apr, 2017 12:38

Een tijd geleden heeft iemand opgemerkt dat remmen méér stroom zou regenereren dan gas loslaten. Sindsdien houd ik wat langer de 'glide' vast en rem iets meer.

Hoezeer ik mijn twijfels heb over de correctheid van de meters van het dashboard, het lijkt mij wiedes dat harder remmen dan de maximale uitslag van het 'charge'-blok niks aan stroom oplevert. Maar of het remmen op de helft van dat blok het effectiefst zou zijn is mij onduidelijk.

De keren dat ik álle blokjes volgeladen zag, heb ik in de Eifel of Ardennen gereden waarbij flink geremd moest worden.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
James
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 19 feb, 2017 12:46

vr 14 apr, 2017 20:20

Nou ben ik nog maar 4 weken Hybride rijder dus excuses als ik iets stoms vraag maar wat is:
Remmen in charge (niet hard genoeg om einde charge te zitten) ?
Gr James

Gebruikersavatar
zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 510
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 22:53
Locatie: Ravenswoud
Auto: Prius III executivesolar
Contact:

vr 14 apr, 2017 21:47

Mijn manier: als het verkeer het toestaat, en dat is bijna altijd, op glide uitrollen en dan niet te krachtig remmen. Het voordeel is dat al die tijd e ICE niet draait. Als ik naar Bussum of Lelystad rijd van af Appelscha, dan heb ik nogal wat rotondes waar deze manier mogelijk is en ik heb becijfert dat ik zo bijna 3 km "gratis" rijd. Verder komt de snelheidsmeter op de snelweg op 107 km te staan, dwz =100 km echte kilometers. Daardoor kom ik wel minstens 4 à 5 minuten later aan als de snelheid een stuk hoger zou liggen. Maar wat is 4 à 5 minuten op zo`n rit?
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic
Contact:

za 15 apr, 2017 12:41

Ik kan de originele pagina ff niet meer vinden waar men een test beschreef mbt het regeneratief remmen en op 60A rem energie uit kwam. Dit is helaas alleen uit te lezen met een kastje als de scangauge. Bij mijn Auris staat de wijzer dan op de C van CHG.
Op PriusChat heeft iemand hier overigens nog een aardig voorbeeld over wat nou efficiënt is.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4015
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

za 15 apr, 2017 17:38

@James -> een hybride zet rem-energie om in stroom die voor aandrijving gebruikt kan worden. 'Charge' is het Engelse woord voor 'laden'. Ik wil graag aannemen dat de C-HR óók een display heeft waarop te zien valt dat er stroom naar het accupakket gaat èn hoeveel dat is. Bij de Prius 3 is dat zichtbaar doordat de balk van het energieverbruik naar links uitslaat. Bij de Yaris wijst de meter dan verder naar beneden aan. Hoe dat bij de C-HR uitziet weet ik niet; zie de gebruiksaanwijzing.

Wordt er érg hard geremd, dan zullen de schijfremmen moeten werken en dat betekent dat er veel energie onbruikbaar als warmte wegvloeit. Wil je zuinig rijden, dan is het zaak om erop te letten dat je met remmen zoveel mogelijk energie omzet in stroom.
Dit onderwerp zoekt naar meer inzicht in het maximeren van dit opladen door op een bepaalde manier te remmen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
puijken
Lid
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: do 16 mar, 2017 0:18

za 15 apr, 2017 18:53

@ James:

Daarmee bedoel ik inderdaad zoals in de post hierboven ongeveer uitgelegd dat, de meter in de CHR naar beneden gaat wanneer je remt en die in het blauwe CHG gebied komt, ik er dan voor zorg dat de meter bijna onderaan ligt. Ik begin met remmen en zie de meter zakken, dan kan ik verder remmen tot aan (of net boven) het onderste witte streepje op de buitenste ring en probeer ik niet harder te remmen.

Harder remmen betekent dat ik 'buiten' het CHG gebied kom (weliswaar gaat de meter niet verder) maar dan rem ik mijn inziens te hard en gaat een deel van de energie naar de schijfremmen. Eens je er wat kilometers mee gereden hebt wordt het bijna een automatisme..

Gebruikersavatar
James
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 19 feb, 2017 12:46

za 15 apr, 2017 19:56

Ok het is me nu duidelijk bedankt. Ik heb nu ook gevonden hoe ik het opladen kan zien en ook hoe de kracht is,
Ik moet zeggen dat ze de werking hoe de auto zijn energie of motor gebruikt heel mooi in beeld brengen op het display.

Gebruikersavatar
Marctoyotaprius
Lid
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: za 18 mar, 2006 18:20

za 24 jun, 2017 22:26

Heeft de C-HR geen "B" stand???

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1070
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen

zo 25 jun, 2017 8:05

Uitrollen (bollen) is sowieso veel energiezuiniger dan via de charge functie de energie opslaan in de accu.
Elke omzetting van energie gaat gepaard met energie verlies.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 245.000 probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dirkiedarkie
Lid
Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: za 11 mar, 2017 18:42
Locatie: Spijkenisse

zo 25 jun, 2017 12:05

Jawel er is een B stand
C-HR 1.8 bitone plus hybride automaat

Gebruikersavatar
Marctoyotaprius
Lid
Lid
Berichten: 86
Lid geworden op: za 18 mar, 2006 18:20

zo 25 jun, 2017 14:04

Dank U.

Plaats reactie

Terug naar “C-HR Hybrid - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast