vervangen van klepsteelrubbers

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
johnhaenen
Lid
Lid

di 24 jan, 2017 12:29

Hallo, mijn Prius 2 heeft inmiddels ruim 3ton gelopen en functioneert nog steeds helemaal naar tevredenheid.
Enige minpuntje is dat de olieconsumptie inmiddels wel erg hoog is geworden. 1 liter op de 1500 km.
mijn sterke vermoeden bestaat dat versleten/uitgedroogde klepsteelrubbers hier debet aan zijn.
Is er iemand die ervaring heeft met het vervangen van de klepsteelrubbers?
Ik ben op zoek naar ervaringen hiermee.
Graag jullie reactie.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 24 jan, 2017 20:08

Met een hulpmiddel kun je de klepveer comprimeren en verwijderen. Vervolgens is het vervangen mogelijk. Zie hier:

https://youtu.be/5ZNVKgD9ubA
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

do 26 jan, 2017 21:38

Cilinders stuk voor stuk doen, en even een doorgeboorde bougie met een luchtdruk aansluiting regelen.
van de desbetreffende cilinder zet je de zuiger bovenin, om te voorkomen dat een eventuele vallende klep de cilinder in gaat.
Druk op de cilinder, met een stukje gereedschap de veer indrukken en de halve maantjes verwijderen.
Dat gereedschap heb ik ook wel eens zelf gemaakt, het is niet meer dan een hefboom, met een schijf die de veer indrukt, op een manier dat je met een (magnetisch) tangetje fatsoenlijk de halve maantjes kunt pakken.
soms moet je even voorzichtig op een rand van de bovenste schijf tikken om de halve maantjes los te kunnen krijgen, ze willen wel eens klemmen.
veer eraf, klephoedje eraf, schoonmaken, nieuwe erop.
veer er weer op de juiste manier op, want soms is de bovenkant anders dan de onderkant.
halve maantjes er weer in, en op naar de volgende cilinder.
Een universele klepveertang is er wel, maar past niet altijd, ik heb er al 2 verschillende.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 28 jan, 2017 18:10

Ik hoop dat ik ook de vraag op mag werpen, in hoeverre het zinvol zal zijn om - in het onderhavige geval - klepsteelrubbers te vervangen om de olieconsumptie significant te verminderen.
Ik heb de indruk dat de kwaliteit van het kunststof en de constructie van de seals de laatste 30 jaar zodanig verbeterd is, dat slijtage hiervan zelden vervanging de moeite waard maakt.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

za 28 jan, 2017 23:10

Het begint met de juiste diagnose, ook een compressietest kan helpen.
de route van de olie naar buiten kan op verschillende manieren gebeuren, met een ruime carterdruk blaas je het een en ander via de carter ventilatie de verbrandingskamer in.
De laatste auto waar bij ik het vervangen van de klepsteelrubbers deed, was een Suzuki Alto, en de reden was vooral de rookpluim bij de koude start.
Mijn Morris heeft niet eens klepsteel rubbers, ook geen krukas keerringen, dus na de revisie was het vanaf dag 1 een lekbak eronder ;)
'50 Singer Roadster

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 29 jan, 2017 12:33

Ik weet niet of de Prius motoren wel eens last hebben van een vervuilde olieschraapveer. Er zijn vvti motoren geweest die daar gevoelig voor waren. Altijd netjes olie ververst?

Anders wellicht een verstopte pcv klep.
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

jvisser
Lid
Lid

zo 29 jan, 2017 12:55

Waarschijnlijk zijn de olieschraapveren en zuigerveren gewoon versleten. Tenminste op PriusChat is dit een veel besproken discussie en eigenlijk weet niemand echt precies waardoor het komt omdat niemand ze motor uit elkaar haalt en gaat meten. Iedereen hangt er gewoon een ander blok in. Bijna allemaal gaan ze rond de 275 a 325k meer of veel olie verbruiken.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

zo 29 jan, 2017 14:06

Soms werkt ook een andere optie:
een keer met een betere kwaliteit olie en filter verversen, om alles in elk geval schoon te krijgen van binnen, en dan bij de volgende beurt olie + filter + Slick50 toevoegen.
De eerste stap is vaak niet nodig bij normaal onderhoud.
Bij de tweede stap moet je direct na het toevoegen van de slick50, ook direct ruim 100 kilometer gaan rijden.
Mijn ervaring daarmee is dat je het olieverbruik een flink stuk naar beneden helpt, wanneer de oorzaak in de zuigerveren ligt tenminste.
Ondertussen heb ik oo kal gemerkt dat er goedkopere en duurdere versie's van slick50 zijn, ik heb alleen ervaring met de dure.
'50 Singer Roadster

jvisser
Lid
Lid

zo 29 jan, 2017 15:10

Dat kan inderdaad werken, het eerste wat ik zou proberen is een motor flush.
Ik heb dit ook een keer gedaan met goede resultaten. Motor word goed gereinigd van binnen en daarna mischien slick50 toevoegen.
En inderdaad daarna afvullen met hoge kwaliteit olie.

johnhaenen
Lid
Lid

di 31 jan, 2017 13:19

Allereerst mijn dank voor jullie reacties.
Ik denk uit de reactie te begrijpen dat er nog niemand is die het vervangen van de klepsteelrubbers heeft toegepast of er ervaring mee heeft. Niet zo gek misschien want ook in de andere topics over oliegebruik zag ik hier niets over terug. Grootste probleem is inderdaad om de oorzaak van het oliegebruik vast te stellen. Mijn P2 heeft altijd keurig zijn beurten gehad bij de dealer en het vreemde is dat het olieverbruik nergens terug te vinden is. Geen blauwe rook uit de uitlaat, geen druppels op de grond en een mooie droge onderkant van de motor en auto.
Het idee om eerst een motor flush toe te passen en daarna eventueel nog slick 50 te gebruiken is misschien wel verstandig alvorens ik me een hoop werk op de hals te halen met de klepsteelrubbers.
Wat ik me dan wel afvraag is hoe ik de de motor een half uur onbelast stationair laat draaien zonder dat deze zichzelf stopzet. :?:
Iemand hier een tip voor?

johnhaenen
Lid
Lid

di 31 jan, 2017 14:17

johnhaenen schreef:
di 31 jan, 2017 13:19
Ik denk uit de reactie te begrijpen dat er nog niemand is die het vervangen van de klepsteelrubbers heeft toegepast of er ervaring mee heeft.
Ik bedoelde hiermee natuurlijk specifiek bij de Prius2. :oops:

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 31 jan, 2017 15:36

Prius aanzetten, linkervoet op de rem, en met de rechtervoet licht gasgeven, totdat de motor aanslaat.

Daarna direct in de N zetten, en de motor blijft lopen.

Op eigen risico!
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Afbeelding

jvisser
Lid
Lid

di 31 jan, 2017 16:54

Methode van Arjan klopt.
Maar je prius zal op deze manier ze accu niet bijladen en dus langzaam leeglopen. Houd dus goed je accu in de graten.
Andere methode is je gaspedaal vastzetten in P op een kwart hij zal dan constand rond 2000rpm lopen wat prima is voor een flush. Flush vraagt ook om verhoogt stationair.

quattrootje
Lid
Lid

di 31 jan, 2017 21:49

Waarom niet gewoon een half uurtje gaan rijden waarbij je, na opwarmen, af en toe eens lekker gas geeft?

Maarre...slick50? :?
Ik weet het niet hoor.
Gebruik dan Tunap ofzo, staat toch wat beter bekend (althans bij mij). Slick50 is voor m'n gevoel zo'n TellSell middeltje :oops:
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 01 feb, 2017 9:04

De Toyota dealer ziet het nut van flushen bij olieverbruik kennelijk ook en kan het flushen ook uitvoeren lees ik op Autoweek:

http://www.autoweek.nl/autoreview/39506 ... sd-dynamic

Ik ben benieuwd (en heb gevraagd) naar de resultaten...

De dealer zal waarschijnlijk dit middeltje gebruiken: Toyota Engine Oil System Cleaner.
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie