Mijn 0W-20 experiment

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 16 mar, 2017 22:34

De olie in jouw Prius zou onwaarschijnlijk lang kunnen blijven zitten, maar dan moet je wel een vriendje hebben bij een oliemaatschappij, die regelmatig de kwaliteit van jouw olie kan controleren.

Alle grote internationale transportbedrijven hebben overeenkomsten met oliemaatschappijen om de motorolie van al hun voertuigen regelmatig "on the fly" te controleren.
De internationale chauffeur heeft de beschikking over meerdere "sample-kits", de kit bestaat uit een lange pipet en 10ml potjes waar het olie-staal in gedaan wordt, vervolgens deponeert de chauffeur dit staal in een voorgefrankeerde enveloppe, zo kan hij vanuit geheel Europa zijn oliestaaltje naar het onderzoek labo versturen.

Op het onderzoek lab waarover ik spreek kwamen wekelijks honderden oliestalen binnen, elk staaltje wordt onderzocht met behulp van Xray-spetrography, de resultaten met advies over de kwaliteit van de olie en filter gaan naar onderhoudsdienst van de transportbedrijven.
Dankzij dit soort service en onderzoek kunnen vrachtauto-motoren onwaarschijnlijk grote hoeveelheid kilometers rijden zonder dat de olie onnodig vernieuwd wordt.
Zonder dit onderzoek zou de vrachtwagen ook vaker binnen moeten komen voor een servicebeurt.
Daarbij, via deze vorm van analyse kan ook de slijtage van motoren nauwkeurig gemonitord worden.

Met dit onderzoek zou jouw olie mogelijk meer dan 50km kunnen blijven zitten, mits je regelmatig het filter zou vernieuwen en zo nu en dan iets bijvullen.

quattrootje
Lid
Lid

do 16 mar, 2017 22:39

Wegen de kosten van zo'n onderzoek op tegen de kosten van nieuwe olie?

Filter vervangen is inderdaad het minimale wat je moet doen.

(en met 50km bedoel je neem ik aan 50k km?)
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 17 mar, 2017 12:47

50km schiet inderdaad niet op, mogelijk te wijten aan de kwaliteit van de koffie die ik kort daarvoor genuttigd had... :wink:

Het onderzoek waarover ik schreef, is niet beschikbaar voor particulieren, het zou overigens wel eens nuttig zijn om te leren na hoeveel kilometer je motor olie zijn beste tijd gehad heeft.
Zelf zou ik de olie in mijn Yaris best wat langer laten doordraaien, maar mijn Toyota dealer denkt daar anders over.
Natuurlijk, hij denkt aan de ruim €20:00 die hij rekent per liter Toyota 0W-20.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

vr 17 mar, 2017 19:15

2 of 3 jaren geleden heb ik de voorgeschreven 0w20 in mijn P3 laten doen. Naar mijn idee was het benzineverbruik - gemeten over een heel jaar en 9.000 km - ietsje lager. Deze dunne olie is veel duurder dan de bulk-olie die de dealer er normaliter in doet. Ik denk niet dat ik de meerprijs van de olie heb 'terugverdiend' door minder benzine te 'stoken'.

Blijft natuurlijk het verhaal van het instructieboekje (idem bij onze Yaris hybride) dat 5w30 ook kan, maar dan zou bij de volgende beurt tóch weer 0w20 erin moeten.

Dunnere olie heeft effect bij lage temperaturen, maar doordat de P3 's nachts in onze verwarmde garage staat, waar het normaal nooit kouder dan 8 graden wordt, lijkt mij het mikken op dat effect uiterst marginaal.

Sinds laat ik er 5w30 in doen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 17 mar, 2017 19:42

Ik kon gelukkig goedkoop aan 0W20 komen die geschikt is voor hybrides. Tien euro per vier liter, bva bedankt!

Prius P3 executive 2009

Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

vr 17 mar, 2017 19:50

Geen reclame maken voor je Prius he :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Afbeelding

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 17 mar, 2017 20:51

Mijn prius is niet te koop

Prius P3 executive 2009
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 18 mar, 2017 12:58

gamgra schreef:
do 16 mar, 2017 22:34
Alle grote internationale transportbedrijven hebben overeenkomsten met oliemaatschappijen om de motorolie van al hun voertuigen regelmatig "on the fly" te controleren.

Op het onderzoek lab waarover ik spreek kwamen wekelijks honderden oliestalen binnen, elk staaltje wordt onderzocht met behulp van Xray-spetrography, de resultaten met advies over de kwaliteit van de olie en filter gaan naar onderhoudsdienst van de transportbedrijven.
Dankzij dit soort service en onderzoek kunnen vrachtauto- motoren onwaarschijnlijk grote hoeveelheid kilometers rijden zonder dat de olie onnodig vernieuwd wordt.
Ik hoop dat gamgra het mij niet kwalijk neemt als ik een ander aspect van olieanalyse probeer te benoemen.
Ik meen dat regelmatig olieonderzoek, ook een voorspellende waarde heeft over de staat van de motor zelf.
Het is natuurlijk fijn als je weet dat de olie nog een poosje mee kan. In mijn beleving is het ook interessant om te weten hoe de staat van de motor is. Ik dacht dat het zo is, dat van elke individuele motor daartoe - aan de hand van het olieonderzoek - een historie wordt opgebouwd. Aan de hand van allerlei in de olie aanwezige slijtage- en brandstofdeeltjes, kan men door de tijd heen een prognose maken van de resterende levensduur van de motor.
Ik neem aan dat het voor de gemiddelde personenauto niet kosteneffectief is om een abonnement voor olieanalyse aan te gaan. Enkele argumenten daarbij kunnen zijn : Het jaarkilometrage bij vrachtauto's of het aantal draaiuren voor scheeps-en industriemotoren ligt doorgaans veel hoger dan bij personenauto's, waardoor er sneller en daardoor doelmatiger dossieropbouw wordt verkregen.. Stilstand van een vrachtauto of een schip loopt sneller in de papieren. De motor van een personenauto is sneller gewisseld of gerepareerd dan die van een schip , vrachtwagen, bulldozer of puinbreker. De economische gevolgschade kan de kosten van de - onverwachte - motorreparatie overstijgen.
Tot slot het prijsverschil vanwege de carterinhoud. Bij een personenauto is dit een liter of vier. Bij vrachtauto's en bussen vaak 30 tot 45 liter en bij industrieële- of scheepsmotoren kan dit oplopen tot wel honderden liters.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

za 18 mar, 2017 21:18

@Willem: waarom zou ik jou iets kwalijk nemen, en zeker niet na dit schoolvoorbeeld van nuttige bijkomende informatie. :)

@Camille Schijns: de API SN 0W-20 / ILSAC GF-5 olie, die het Toyota handboek voorschrijft, is niet perse ontwikkeld om het brandstofverbruik merkbaar (voor ons) te verminderen of zelfs de koude start in ons mild klimaat te verbeteren.
Door het drastisch verminderen van bepaalde schadelijke additieven is deze olie vriendelijker voor het milieu geworden, tevens zou de olie aanvullende bescherming bieden tegen de nadelige effecten van brandstof waaraan Ethanol is toegevoegd.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Onderhoud”

• Informatie