Blauwe Prius BP

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Joepie
Lid
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 13 nov, 2016 12:14

do 09 mar, 2017 21:16

Hi Niek,

Ja dank je wel! Ben ook benieuwd, heb altijd tweedehands of een enkele leasebak gereden. Lease voelt niet eigen en was in mijn geval een goedkopere wagen. En tweedehands... je weet niet wat er is gebeurd. En soms viel het tegen, maar ook wel eens mee.

Ik heb gevraagd of ik 15 inch of 16 inch kon krijgen. De catalogusprijs geeft gewoon de volle prijs van die andere maat wielen, respectievelijk 1500 euro en 750 euro! Super duur en toen ik doorvroeg, zei de Sales dat je dus een extra setje velgen krijgt, want de 17 inch betaal je ook gewoon. Dan is het niet zo gek dat je ze ook meekrijgt. Je kunt ze verkopen op marktplaats, werd gesuggereerd, of inzetten voor winterbanden.

Er is zeker een goede reden om voor 15 inch wielen te gaan, bij 4 seizoenen merkbanden is het prijsverschil 200 euro per 4 banden. Het rijdt iets meer comfortabel en je verbruik daalt iets. Maar het ziet er wel wat minder uit. Erg....? Neh eigenlijk niet.
Bij 16 inch scheelt het nog steeds een hoop poen, de banden prijs is zeker 150 euro goedkoper dan bij de 17. Gek toch, dat 17 inch opeens zoveel duurder is.

Maar toen ik mijn garage belde over banden zeiden ze het volgende: de 17 inch banden zijn zoveel duurder omdat er veel minder van geproduceerd worden op het moment. Maar daar begint dus verandering in te komen. Steeds meer auto's worden nieuw opgeleverd met 17 inch banden. 16 Inch is standaard geworden, de 15inch zou er langzaam uit gaan. Het is moeilijk om te voorspellen of 15 inch relatief duurder gaat worden. De 17 inch gaat vast wat goedkoper worden. Al met al listig te voorspellen, maar er gebeurt in 10-15 jaar heel erg veel. En zolang ben ik wel van plan om in de P4 te gaan rijden.

Overigens heeft de dealer wel aangeboden om iets te regelen als de nood aan de man komt. Misschien dat ik 16 inch wielen kan krijgen ipv de 17 inch. Die 17's hoef ik dan niet mee; daar mag hij zelf wat winst op maken. Maar op dit moment heb ik nog geen besluit genomen hierover.

De OBD module kostte 89 euro. Een dure variant, want goedkope cloontjes kosten maar 15 euro. Dit model heeft een bescherming tegen stroomverbruik als de auto uit staat en trekt de accu niet leeg. Verder is de bluetooth connectie afgeschermd tegen willekeurige connecties. De cloontjes hebben een standaard code 0000 of 1234, zodat eigenlijk iedere passant een verbinding zou kunnen maken. Dit model moet je handmatig bedienen met het knopje om een nieuwe verbinding te maken; pas dan gaat hij verbinden en de code is niet standaard 0000. Als je verbinding al een keer is opgezet met een specifieke telefoon, dan hoeft het niet opnieuw, de combinatie is dan bekend.
Verder zitten er betere electronica in, de respons tijd is heel laag. Dat merk je in de directe respons in de dashboard apps maar ook aan de verbinding met de smartphone die bij meer kritische apps kan uitvallen door time-out in geval van een clone.
Carista schijnt te werken met deze module, en ook Torque pro. De app makers van Hybrid Assistant/Reporter raden deze module juist aan, andere modules zijn getest en minder goed bevonden.

Alle drie aspecten zijn voor mij erg belangrijk, en maken de extra kosten meer dan goed. Als iemand jouw OBD kan uitlezen, wie weet welke informatie er allemaal inzit? Ik weet het op het moment niet, maar als je navigatiepunten met tijdstip en alles overgezonden wordt, dan vind ik het erg onveilig. En ik las van sommige clone gebruikers dat de accu leeg was getrokken na een paar dagen stilstaan. Dat zou me allemaal behoorlijk dwars zitten, ik heb geen zin in storingen of slecht werkende spullen of software :) .

Met de nieuwe Carista app kun je allerlei instellingen in de boordcomputer veranderen. Hoe de verlichting zich gedraagt, bijvoorbeeld als de auto registreert dat de sleutel in de buurt is, kan je de binnenverlichting laten aangaan. Of dat je 30, 60 of 90 seconden de lampen aan laat als je de auto uitzet. Dat is dan mooi als je straat niet zo goed verlicht is. Of dat je je knipperlichtschakelaar even aantikt zonder vast te zetten, en de richtingaanwijzers dan naar keus 3, 4 of 5 keer blinken. Dat soort persoonlijke instellingen is natuurlijk wel geinig om mee te spelen. Je kunt ook de herhalende piep van de achteruit uitzetten, en er loopt een proefversie waarmee je zelf TPMS bandenspanners kunt registreren in de boordcomputer. Dat laatste scheelt weer 60 euro bij de dealer (ook wel stealership genoemd in Priuschat.com). Nadeel is dat gebruik van Carista wel prijzig is. Je kunt voor 10 euro een week gebruik kopen, of voor 39 euro een jaar. In de begin jaren van de app kon je nog voor 10 euro eeuwig durend gebruik kopen, maar dat is helaas voorbij. Eerlijk gezegd zal ik het af en toe een week gebruiken, maar niet heel vaak. Als de instellingen goed staan, ga ik er niet al te veel meer mee spelen.
Het gaat me meer om Hybrid Assistant/Reporter en Torque pro, die apps rekenen geen abonnementskosten.

Let erop dat deze module geschikt is voor Android, maar niet voor iPhone. De iPhone heeft een wifi verbinding nodig om dit soort dingen te kunnen doen. Er is een wifi variant van deze fabrikant, die kost ook 89 euro.

niek
Lid
Lid
Berichten: 122
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 9:32

vr 10 mar, 2017 9:47

Joepie, dank voor je uitgebreide en interessante reactie.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey (2010-2016)
Prius 3 silver grey (2016- heden)

Joepie
Lid
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 13 nov, 2016 12:14

vr 10 mar, 2017 18:53

Even een correctie: deze obdlink module werkt niet goed met Carista, ik heb het net getest. Wel jammer, maar voor mij geen reden om een andere module te kopen. Carista lijkt me een prachtig speeltje, maar ik ben niet zo gek op hun abonnements model. Ik kan vast wel zonder :D . Mocht de nood aan de man komen, dan koop ik misschien wel een goedkoop cloontje wat ik alleen in de auto doe als ik Carista een keer wil gebruiken.

Gebruikersavatar
robenrikki
Lid
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: do 23 feb, 2017 16:13
Contact:

za 11 mar, 2017 18:52

Gefeliciteerd! Ook wij zijn van een Honda Jazz overgestapt naar de Toyota Prius +. Hoop dat we net zo veel plezier beleven van de Toyota zoals ook beide Honda's ons dat hebben gebracht!
Hybride rijden is zo gek nog niet
Toyota Prius + bj 2012
Honda Jazz 1.2 Cool bj 2006

willemlummie
Lid
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: di 06 sep, 2011 15:24

zo 12 mar, 2017 16:18

Ben heel benieuwt bij welke dealer dit was ( of heb ik iets over het hoofd gezien / gelezen ?

Joepie
Lid
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 13 nov, 2016 12:14

ma 13 mar, 2017 7:54

@robenrikki,
Dank jullie wel :D .

Heel herkenbaar. Mijn Honda is een Accord overgenomen uit de lease. Prima auto, ik merk wel dat het electronisch een beetje begint af te nemen. Zoals een van de deursloten die niet meer altijd op commando van de AB open of dicht gaat, en van de winter zat er een storing in de achteruit sensoren. Beetje jammer als je daar zo aan gewend bent. Gelukkig doet de sensor het weer goed. Vooral als de Honda lekker warm is gedraaid, dan rijdt hij nog steeds als een zonnetje, en je zit nog steeds behoorlijk luxe.

Mijn Honda is nu 13 jaar oud. Wat een verschil met de modernere P4. Het zal even wennen zijn de eerste dagen, maar gelukkig went luxe heel snel :razz:.

@willemlummie
Hoi, ik zal de dealer zeker vermelden, dat had ik nog niet gedaan. Ik doe dat wel wanneer ik de auto heb, en dat duurt nog bijna 2 weken. Ik ben op het moment veel te optimistisch en wil voorkomen dat ik de loftrompet afsteek op basis van een verwachting.
Ik kan in ieder geval aangeven dat het geen dealer is uit een grotere stad - die zijn bijna allemaal aan het rommelen geslagen met een horizontale prijs en het terugpakken van de kortingsactie die merkbreed op de Prius was afgesproken. Ik had er denk ik drie uit de grote stad, en vier uit wat kleinere gemeenten.

Joepie
Lid
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 13 nov, 2016 12:14

ma 20 mar, 2017 17:46

Nog maar een paar dagen, dan haal ik hem op...

Ja, spannend natuurlijk. Er zijn dingen die ik voor het laatst met de Honda heb gedaan. Iets meer dan 9 jaar met de Honda naar de supermarkt :mrgreen: , laatste keer was afgelopen weekeinde. Ik sta ongeveer 30x per jaar bij het pompstation, van de week nog 1x en dan gaat hij half vol.En ja, wat ga ik missen van die blauwe diesel'wolk': de bagageruimte de verschillende opbergvakjes. De enorme trekkracht onderin, ondanks dat hij zo zwaar is.
Maar dan komt natuurlijk de Prius. Een automaat en veiliger, luxer en milieuviendelijker rijden. Het mindere bagageruim los ik op door een extra bakje achterop de fietsendrager.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar in mijn ogen is hij mooi. De oorsprong van mijn "beoordeling" ligt bij tentoonstelling over samurai die ik een paar jaar terug bezocht met ons gezin. Daar zagen we natuurlijk de bekende zwaarden en harnassen. De P4 doet me qua vorm denken aan een masker en een helm.

Vergelijk dit eens:
van voren
Afbeelding
Afbeelding

van achteren
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet wel dat Toyota van een oude samurai familie stamt. En als ik goed kijk zie ik in alle moderne Toyota's wel een gezicht. Dan zou je denken, dat alle auto's dat hebben, maar dat is niet zo.

Wie na deze vergelijking nog denkt dat dit geen stoere auto is... Die heeft ook gelijk :D, heeft ook recht op zijn/haar eigen smaak

Olaf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1656
Lid geworden op: vr 07 apr, 2006 9:37

di 21 mar, 2017 9:52

Dat is wel grappig dat je het ontwerp van de Prius (4) laat zien in relatie met de lokale cultuur. Dan ga je het beter snappen. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat je er dan ook voor gaat, maar dat terzijde.

Hetzelfde had ik met de Saab 95. De stationcarversie van de Saab 96. Is die laatste al geen schoonheid, de bestelwagen (overigens 3 zitrijen!) is een schoolvoorbeeld van onevenwichtigheid en chaos. De voor en achterkant lijken op verschillende plekken op de sloop gevonden en haastig aan elkaar gelast. Maaar zie je die 95 (of 93) rijden in Zweden of Noorwegen (en het liefst ca 30 jaar geleden of meer), met die eindeloze bossen en ijzerrode gebouwen, dan past het ineens. Sterker nog: alles bij elkaar spreekt meer tot de verbeelding. Heel wonderlijk.
Priusrijder vanaf 2006 (dus met 25% bijtelling)
Prius 3 Executive 2009
JBL premium sound
Dezent F velgen 17
Goodyear Eagle
Winterverbruiksaanduiding 5,5
Zomer: 5,0
Review: http://www.autoweek.nl/autoreview/38433 ... -executive

Joepie
Lid
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 13 nov, 2016 12:14

di 21 mar, 2017 20:51

Hi Olaf,

De Saab 95, dat is inderdaad een auto met een heul markant uiterlijk. En functie over uiterlijk: dit is het enige merk waar je in een cockpit zit, uniek!

Ik begrijp denk ik wat je zegt. Die Saab is ontworpen door een Scandinaviër, je kunt dat op zijn Nederlands interpreteren, maar hoeveel van het ontwerp komt dan werkelijk over? Is het analoog aan het horen van een Zweed die Nederlands probeert te spreken of wanneer je een vloeiend Zweeds sprekende Zweed probeert te verstaan?

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast