Smallere banden monteren?

Zaken die te maken hebben met de persoonlijke aankleding van exterieur/interieur, technische aanpassingen of andere vormen van huisvlijt en hobbyisme
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

za 11 feb, 2017 16:39

Mijn overbuurman rijdt een BMW i3 en die auto heeft ontzettend smalle banden. Dat zette mij aan het denken...hoe zou een Prius rijden op smallere banden? Zeg 175 breedte en een iets hogere hoogtemaat om de rolomtrek te behouden.

Heeft iemand hier al mee geëxperimenteerd? Wat zijn de ervaringen?
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

FonZ
Lid
Lid

za 11 feb, 2017 17:08

Smallere en hogere banden leveren doorgaans meer comfort.
RAV4 Style Hybride 2017
Peugeot 207 CC 1.6 hdi 2011

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda 3 GTM - 2015

za 11 feb, 2017 18:05

Smalle banden,
  • Minder wrijving en daardoor lager verbruik.
  • Bij droogwegdek minder stabiel, minder grip en langere remweg.
  • Bij extreem nat weer, sneeuw en ijs meer grip, meer tractie en kortere remweg.
  • Stiller dan brede banden.
Het moet smaller
Banden moeten in de toekomst steeds smaller worden, omdat ze volgens de wet steeds minder geluid mogen produceren en energiezuiniger moeten worden.
Smallere banden hebben dit voordeel van zichzelf. Zij produceren minder geluid en zijn energiezuiniger.
De verwachting is dat de regels t.a.v. de geluidsproductie en zuinigheid in 2020 nog veel verder aangescherpt worden.
Om hieraan te kunnen voldoen zullen fabrikanten geen andere keus hebben, dan de banden in de toekomst aanmerkelijk smaller te maken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Astral Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Ash grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Abyss Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda 3 GTM/2015 (caravan)

humungus
Lid
Lid

zo 12 feb, 2017 9:33

Het is een van de zaken die mij bij het kopen van een auto het meest irriteert. Wil je een wat luxere uitvoering dan krijg je er meteen grotere velgen (lees: bredere banden) bij. Wil je echt zuinig rijden - een van mijn persoonlijke speerpunten - dan ben je welhaast aangewezen op het instapmodel. Bij een sportieve auto begrijp ik dat nog wel, maar bij een Yaris Hybrid - per definitie geen sportieve auto - ontgaat mij de zin hiervan totaal. Uiteraard kun je onder elke auto andere velgen monteren, maar de dealer wil meestal niet of vraagt meteen een heftige meerprijs.....
3,8 / 100

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

zo 12 feb, 2017 11:04

De volgende banden onder mijn P3 wil ik ook best een maatje smaller hebben.
Standaard hebben 17" velgen banden in de maat 215-45/17 maar ik zou dan 205/50-17 willen. Zijn ook weer iets goedkoper maar het gaat me er ook om dat ze iets zuiniger zijn.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

zo 12 feb, 2017 13:37

Standaard zaten er op een enkele uitvoering 17 inch banden onder de PIP!
Anders kwam het verbruik niet onder de 50gr CO2 en dat was wel de eis voor geen BPM en 0% bijtelling
Die heeft de vorige eigenaar er dus zelf onder gezet (dacht dus niet aan het milieu).
Bij een eventuele controle zou hij ook fiscaal het haasje zijn geweest (als ie m zakelijk had).
PPI aug 2012 executive arctic blue

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 12 feb, 2017 17:00

Jij bent waarschijnlijk meer expert dan ik, maar zou zoiets echt tot een naheffing kunnen leiden?
Winterbanden leiden (denk ik) ook tot een hogere co2 waarde, en het merk zal ook een rol spelen.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

zo 12 feb, 2017 21:53

Ja, het zou tot naheffing kunnen leiden.
Net als achteraf de motor chiptunen (bijv. Volvo) Bij veel auto's werd software matig de motor afgeknepen om in een lager bijtellingsklasse te vallen. Na afleveren (of zelfs door de dealer zelf) werd dit ongedaan gemaakt (chiptuning).
Je vond dat op de nota's terug met omschrijvingen als "extra accessoire".
Bij controle zou men het haasje zijn.
Dat is ook een van de redenen de overheid maar ook de autohandel van dat gedoe af wilde. Een bijtelling klaar.
Voor de bijtelling is het overigens niet leuk dat de afleverkosten nu inbegrepen zijn want die telde vroeger niet mee.
Toch mooi een verkapte verhoging van de bijtelling van denk ik gemiddeld een 5% want die kosten zijn gewoon bij de prijs gekomen. Dus ipv van 22 betaal je nu 23. En niemand die je er over hoort :oops:
PPI aug 2012 executive arctic blue

holyhead
Lid
Lid

zo 12 feb, 2017 22:39

! Bericht van: Arjan
Quote verwijderd.

Is het niet zo dat voor de bijtelling de catalogusprijs wordt
aangehouden (de prijs die in het kentekenregister staat)
Dus dat is de Consumentenprijs op de Toyota prijslijst
en daar vanaf de rijklaar kosten. Zo is het bij mij in ieder geval.
Het was altijd een rommeltje en nu is er voor de consument een duidelijke
rijklaarprijs (op advies AFM Autoriteit Financiële Markten)

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 12 feb, 2017 23:40

Ehhh Nessio.... vanwege het halen van de eis stond de PIP op 15". Daar heb ik de winterset van gemaakt en 17" voor de zomer.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

BAuris
Lid
Lid

zo 26 feb, 2017 22:33

wimj schreef:
zo 12 feb, 2017 17:00
Jij bent waarschijnlijk meer expert dan ik, maar zou zoiets echt tot een naheffing kunnen leiden?
Winterbanden leiden (denk ik) ook tot een hogere co2 waarde, en het merk zal ook een rol spelen.
je CO2 score wordt slechter als je grotere velgen met bredere banden monteert. Dit komt omdat het meer energie kost om grotere zwaardere wielen te laten draaien.

grotere velgen met brede banden:
- hebben meer massa per wiel en die hogere massa heeft meer inertie, hierdoor moet je motor meer vermogen leveren om de auto aan het rollen te krijgen.
- die hogere massa van de wielen heeft ook effect op het sturen, de auto zal door de iets grotere giroskopische werking van die zwaardere draaiende wielen iets zwaarder gaan sturen (en dat is echt voelbaar, zelfs 1 inch maat grotere velgen en van 195 naar 205 is al voelbaar in het stuur.)
- die hogere massa van de wielen betekent ook hoger ONafgeveerd gewicht, hierdoor wordt de demping zwaarder belast.
- als die zwaardere wielen eenmaal rollen heb je er dus meer energie ingestopt, die win je bij hybride auto's deels weer terug door re-generative braking.
Maar als je echt moet remmen gooi je die extra energie die nodig was om de auto te laten rollen, die energie gooi je weg via de remmen (waar je die energie omzet in hitte).

conclusie: als zuinigheid je sport is en als je het serieus neemt, neem dan de smalst mogelijke maat band op de kleinst mogelijk passende velg.
Toyota Auris FH 'Vlaanderen edition' 2011 | Porsche BoxsterS 1999 | Kawasaki Zephyr 1100 1994

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 27 feb, 2017 21:40

De 17 inch Prius velgen zijn inderdaad een stuk zwaarder dan de 15 inch Prius (Comfort) velgen.
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

do 30 mar, 2017 16:41

Zo zeg. Hierboven staat een hoop onzin.

Feit 1: een bredere band heeft meer rubber op straat. Dus meer wrijving. De rolweerstand is groter. Dit levert een betere wegligging op maar ook een hoger verbruik. Een hoger verbruik is recht evenredig met een hogere CO2 uitstoot. Alleen kan het heel goed zijn dat een goede, brede band een lagere rolweerstand heeft dan een smallere band van mindere kwaliteit. De rolweerstand is namelijk niet alleen van de breedte afhankelijk.

Feit 2: Een hogere band met dus een hogere wang levert meer comfort op omdat de band meer kan vervormen. Dat is voor je comfort heel goed, voor je wegligging iets minder. De vervorming van de band gebeurd namelijk ook in zijwaartse richting. en dat is iets wat de wegligging nou niet bepaald te goede komt.

Feit 3: Als een auto een typegoedkeuring heeft met 15 inch wielen en de daarbij behorende CO2 uitstoot, dat zou je inderdaad theoretisch een naheffing kunnen krijgen. Alleen, wie controleert dat? Ik hoor hierover alleen dreigementen maar wie zou dat moeten gaan bepalen? Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij problemen heeft gekregen vanwege een naheffing. Chiptuning? De hele VW affaire is hierop gebaseerd. De auto chiptuned zichzelf op het moment dat deze ziet dat hij niet op een testbank staat.

Dit wat wel zo ongeveer alles wat waar is. Nu de onzin.

Onzin 1: Waarom zou een grotere velg met band per definitie zwaarder zijn? Een stalen 15 inch wiel met hoge band (veel rubber) is waarschijnlijk zwaarder dan een 17 inch lichtmetalen wiel met een plattere band met minder rubber. Het kan natuurlijk wel maar hoeft helemaal niet zo te zijn.

Onzin 2: Ja, het kost meer energie om een zwaarder wiel op gang te helpen. Maar bij het remmen levert het meer geregenereerde energie op. Per definitie zou dat verschil wel eens heel klein kunnen zijn. Die enkele keer hard remmen is verwaarloosbaar. Als zuinigheid je ding is dan rem je niet hard maar anticipeer je goed.

Onzin 3: Een groter wiel stuurt niet zwaarder. Een breder wiel wel. Maar dat heeft niets te maken met het gewicht maar met de wrijving van de hoeveelheid rubber op de grond.

Dit alles is niet denigrerend bedoeld. Maar alle antwoorden zijn erg kort door de bocht. Een 17 inch 215 brede band van bijvoorbeeld Michelin Energy of ander Premium merk heeft naar alle waarschijnlijkheid een lagere rolweerstand en een lager gewicht dan een 15 inch stalen velg met een Chinese budget 195 band van 3 tientjes.

Bovendien is er meer dan alleen zuinigheid, heren centenwegers. Een goede bredere band heeft een kortere remweg dan een goede smallere band. Die paar meter kan net het verschil zijn of je voor dat kind nog remmen kan of niet...
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 mar, 2017 17:15

Ik denk niet dat remweg afhankelijk is van de breedte van de band.
Er is namelijk geen verband tussen glijdende wrijving en de breedte van het contactvlak.

Een eenvoudig experiment kan dit aantonen.
- neem een baksteen
- plaats die op een plank.
- hef de plank op aan één kant totdat de baksteen gaat glijden.
- De hoek waaronder de baksteen glijdt, is een maat voor de verhouding tussen dwarskracht en normaalkracht en dus de wrijving.
- het maakt niet uit met welk oppervlak je de baksteen op de plank lecht - kopse kant, zijkant, brede kant, de hoek is steeds dezelfde.
BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 mar, 2017 18:09

Beetje experimenteren, heerlijk!
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

Plaats reactie

Terug naar “Doe-Het-Zelf-hoekje”

• Informatie