Aanbrengen Dagrijlicht

Lak, vormgeving, afwerking, etc.
Plaats reactie
prinsreinier
Lid
Lid

ma 03 okt, 2016 12:35

Goedemiddag,

Aangezien ik overdag ook met verlichting wil rijden en ik mij eraan stoor dat op het moment ik het licht aandoe, het hele dashboard dimt (ja, ik weet dat daar een knop voor is, maar dat is mij teveel moeite), wil ik graag dagrijlicht aanbrengen. Nu heb ik 2 vragen.

1. Weet iemand hoe ik de onderste grill kan demonteren om daar de ledlampen in aan te brengen?
2. Weet iemand waar een goede doorvoer in het schutbord zit, om de verlichting daar aan te sluiten?

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

ma 03 okt, 2016 16:25

Ik snap dat je dagrij verlichting wilt maar voor de situatie dat je die nog niet hebt kan je voorlopig op het knopje met de analoge snelheid's meter aanduiding drukken. Is een kleine moeite hoor :wink:
Prius II BE reflective blue 06-2008.>175.000 Km

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur

di 04 okt, 2016 9:38

Ik heb enkele jaren geleden bij mijn dealer (Mengelers Sittard) Philips DRL laten monteren. Twee keer een rechte strip van vijf LED's in de gril net naast de mistlampen. Ziet er erg netjes uit. De strips gaan branden bij het inschakelen van de auto ("ready") en gaan uit bij het inschakelen van de verlichting.
Hoe een en ander is aangesloten weet ik niet maar het werkt perfect en ik ben er erg tevreden over.
Bij slecht zicht of het invallen van de duisternis betrap ik me er wel eens op dat ik pas laat de hoofdverlichting inschakel ... ik zie niet zo snel dat die nog niet is ingeschakeld ... het dash lampje voor de verlichting is niet zo dominant aanwezig :shock:
Toyota Prius II HSD Business Edition 2008, Pure White, parkeersensoren vóór en achter en Philips DRL (afgeleverd 19-11-2008).

prinsreinier
Lid
Lid

di 04 okt, 2016 9:44

Ik heb gisterenavond de ledlampen al aangebracht. Het aansluiten moet nog gebeuren. Ik heb hier, zo blijkt, geen doorvoer voor nodig. Ik heb 2 signalen nodig; 1 die op spanning komt wanneer de auto wordt ingeschakeld en 1 die op spanning komt wanneer de verlichting wordt ingeschakeld. Met het tweede signaal kan ik een relais bekrachtigen, waardoor de DRL juist uitgaat.

Het eerste signaal komt van de zekering achter het PTC HTR relais. Dit kan door middel van een zekeringtap. Het tweede signaal haal ik van het stadslicht; snoertjes doorknippen, draad aan solderen en krimpkous erover...

CeliLow
Lid
Lid

di 04 okt, 2016 16:00

Ik heb mijn mistlichten omgebouwd naar dagrijverlichting. Ook leds ingebouwd.

Inderdaad ook met een relais om ze zo te schakelen dat als het standslicht aan gaat de dagrij uitgeschakeld wordt. Daarna kan ik ze weer gewoon bedienen als mistlicht.

prinsreinier
Lid
Lid

vr 07 okt, 2016 9:55

Ik heb het werkend. Het bleek alleen dat de geschakelde 12V die ik nodig had, kon ik niet van de PTC HTR afhalen. Dit is een relais en zekering die ik er niet in heb zitten. (Amerikaans?).

Ik heb nu de 12V van de ruitenwissermotor gepakt. Dat gaat prima. Tevens heb ik een autorelais toegepast. Dit voorkomt dat de dagrijlichten gaan flitsen als gevolg van oneffenheden in de weg.

Als ik nu de auto start gaat de DRL aan. Wanneer ik stadslicht inschakel, gaan ze weer uit. Het is overigens belangrijk dat het signaal van de stadslichten deugdelijk is, wanneer deze uitvallen, resulteert dit juist in het inschakelen van de DRL op ongewenste momenten.

prinsreinier
Lid
Lid

zo 13 nov, 2016 11:44

Even als antwoord op m'n eigen vraag hoe je een doorvoer kan maken...vanaf pagina 15 tot 19
http://www.toyota-tech.eu/aimuploads/%7 ... 0307-1.pdf

ppisano
Lid
Lid

za 11 mar, 2017 22:59

Is er ook zo een handige link voor een Yaris Hybrid 2016?

prinsreinier
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 4:51

Google is your best friend. Ik kan het zo gauw niet vinden maar de doorvoer is bij meer auto's hetzelfde...gewoon wielkast verwijderen dus...

ppisano
Lid
Lid

zo 12 mar, 2017 8:19

Bedankt. Ik denk ook dat dat de meest handige plek is voor zover het handig is. Zat er al voor ik de tip las naar te kijken. Loopt volgens mij de motorkap ontgrendeling door. Ik heb bij Aliexpress een setje plastic lepeltjes gekocht speciaal om schadevrij klemmetjes te kunnen verwijderen. Alleen zit er in de plastic wielkuip bij de voorwielen aan de achter/deurzijde vanaf onder een tweetal klemmetjes/doppen welke ik er met geen mogelijkheid uit krijg. De "normale" moet je iets onder zetten om het pennetje omhoog te halen waarna je de klemmen er uit kunt halen. Deze twee hebben in het midden een klein rond gaatje en verder niets. Het genoemde lepeltje er onder heeft alleen resultaat dat ze dubbel vouwen maar er in blijven zitten. Zit ook geen kleine imbus in, kan een dunne imbus er helemaal door heen steken. Kan ze wel ronddraaien maar hebben volgens mij ook geen schroefdraad. Weet iemand hoe deze te verwijderen?

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Exterieur”

• Informatie