Roest op remschijven

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
quattrootje
Lid
Lid

zo 18 dec, 2016 12:45

Voordat je je stad/dorp uit bent en dus toch wel een paar keer wat geremd hebt (met de wielremmen) dan is vliegroest allang weg.

Ik zou 1x per maand 1 of 2x stevig remmen niet erg vinden om de remklauwen goed gangbaar te houden. Dan maar een keertje minder regeneratieve energie.
Ben ik ook zeker van plan te doen als ik m'n P3 'straks' heb.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

zo 18 dec, 2016 13:15

Ik heb ergens gelezen dat vanaf zo'n 15 Kmh de P3 altijd volledig mechanisch remt. Lijkt mij dus dat er alleen roest (veroorzaakt door niet remmen) op kan komen als je tijdens een rit nooit een (bijna) volledige stop hoeft te maken.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 18 dec, 2016 13:56

Klopt Ton. Meestal komt de roest dan ook door wat langere stilstand van de auto.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Mercedes W124 320E automaat 09-1993 zwart

Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 18 dec, 2016 14:19

quattrootje schreef:Ik zou 1x per maand 1 of 2x stevig remmen niet erg vinden om de remklauwen goed gangbaar te houden.
Één van de eigenschappen van schijremmen is, dat ze zelfstellend zijn. Dit impliceert volgens mij dat de blokken per definitie vrijwel tegen de schijven aanliggen. Van beweging van de remklauw - of van de blokken - is dus maar in zeer beperkte mate sprake. Naar mijn mening is het daarom een misvatting dat door 'stevig' remmen de gangbaarheid van de klauwen merkbaar beïnvloed zou worden, anders dan dat er extra remstof wordt geproduceerd wat in mijn beleving juist contraproductief werkt . Bewerkstelligen dat onderdelen soepel bewegen doe je volgens mij door ze in een goede, lees schone conditie te houden, eventueel met behulp van een daartoe geëigend smeermiddel.
Maar van mij mag iedereen remmen zoveel hij/zij maar belieft.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

zo 18 dec, 2016 16:49

Hein: klopt, de roest op de schijven zorgden ervoor dat de blokken sneller op waren
Kosten : remblokset 62.31 ex, schijven 166.86 ex, uren 66,00 ex totaal ex 295.17 incl btw 357,16 (gister de nota gekregen)
Ter info het uurloon is 6.60 per 5 minuten, 79,20 per uur ex
PPI aug 2012 executive arctic blue

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 18 dec, 2016 17:26

nessio schreef:Hein: klopt, de roest op de schijven zorgden ervoor dat de blokken sneller op waren
Het komt mij voor nessio, dat dit mogelijk een aanname is en geen feit. Ik zeg niet dat je absoluut ongelijk hebt, maar ik ben ook niet overtuigd dat je het bij het rechte eind hebt. Je nam ook aan dat in de maand juli je auto - met het oog op lange vakantieritten in het vooruitzicht en conform je opdracht - deugdelijk was gecontroleerd door je garagist. Ik meen van je gelezen te hebben dat die veronderstelling door je laatste ervaringen ook gelogenstraft werd.
Ik meen te weten, dat niet altijd alles is zoals je denkt of verwacht dat het is. In bepaalde gevallen is dat een voordeel - denk aan hypochonders - in andere gevallen resulteert het in een teleurstelling.
Vastzittende remmen kunnen corrosie van de schijf verergeren omdat omdat de blokken niet meer op het gewenste moment tegen de schijf gedrukt worden, waardoor roest langer in kan werken. Eens dat ze wel met een schokje weer tegen de schijf springen, blijven ze door de slechte gangbaarheid weer te strak tegen de schijf gedrukt. De remmen blijven dan dus aanlopen, waardoor de blokken extra en soms ook scheef afslijten, de schijven heet worden ( soms zelfs tot blauwe verkleuring aan toe) en er meer brandstof verbruikt wordt. Naarmate het vastzitten langer voortduurt, versterkt het proces zich. Bij remklauwen met een enkelzijdige remcilinder (zoals de P3) kun je dan ervaren dat de binnenste blokken verder versleten zijn dan de buitenste exemplaren.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 18 dec, 2016 18:15

De remschijven van een met beleid bereden Prius kunnen gaan roesten. Bij nagenoeg geen enkel automodel gebeurt dit zo vaak als bij een Prius. Dat heeft niets met selectieve onzorgvuldigheid van de Toyota monteurs te maken, die toevallig consequent bij de Prius verzaken de boel goed schoon te houden en dat bij andere modellen wel netjes doen. Of met slechtere rem onderdelen bij enkel de Prius.

De schijfremmen van een met beleid bereden Prius worden relatief licht belast. Met alle negatieve gevolgen van dien, zoals hier te lezen. De Toyota dealer beveelt m.i. terecht aan om de remmen af en toe te belasten om problemen te voorkomen. Met extra onderhoud a la Willem zal het ook goed komen, maar dat hebben veel bestuurders niet direct in de hand.
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 18 dec, 2016 18:48

Ik probeer in zijn algemeenheid veoorzichtig te zijn in mijn uitlatingen Hein, maar in dit geval zeg ik met stelligheid dat je niet erg goed geïnformeerd bent. Ik denk bijvoorbeeld, dat er best wel forumleden zullen zijn die bij vorige auto's van andere merken al bij lagere km. standen aan nieuwe schijven en blokken toe waren.
Voor het overige heb ik weinig trek in een welles nietes discussie. Lezers mogen zelf bepalen of ze mijn bijdragen als plausibel inschatten.
Laatst gewijzigd door willemke op zo 18 dec, 2016 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 18 dec, 2016 18:59

Ik denk bijvoorbeeld, dat er best wel forumleden zullen zijn die bij vorige auto's van andere merken al bij lagere km. standen aan nieuwe schijven en blokken toe waren.
Lijkt me heel plausibel Willem, daar die auto's over het algemeen geen regenererend remsysteem hebben zoals de Prius. Dan moeten enkel de conventionele remmen het werk doen...en slijten ze!
Lezers mogen zelf bepalen of ze mijn bijdragen als plausibel inschatten.
Het lijkt me heel normaal als mensen dat zelf mogen bepalen, waarom zou je dat expliciet vermelden?
Toyota Prius III Executive
Bouwjaar 2009
> 230.000 km
Royal blue metallic

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

zo 18 dec, 2016 19:50

Gek eigenlijk dat er (zover ik weet) geen alternatieven voor stalen schijven zijn die roesten. Ik zou me kunnen voorstellen dat messing of wie weet welk ander metaal ook zou kunnen werken. Of is dat een heel stomme gedachte? :?:
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

quattrootje
Lid
Lid

zo 18 dec, 2016 20:21

Gedachte is niet stom maar de oplossing is heel logisch: stalen schijven zijn het goedkoopst.
Je kan remschijven van andere materialen kopen. Keramische bijvoorbeeld. 1 groot nadeel: reteduur! Plus het remt pas goed als ze lekker warm zijn.
In de racerij worden deze dan ook vaker gebruikt. Je hebt ook alleen keramische remblokken. Alleen icm stalen schijven vreten die je schijven op. Plus dat ze koud veel minder goed remmen.
Dus ja, dan maar af en toe nieuw spul eronder of alles goed gangbaar houden.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)
en ter compensatie voor al dat e-gedoe: Audi (oer)quattro Tornado Red (1985)

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

zo 18 dec, 2016 20:51

Mijn schijven zijn ook met 40.000 km per jaar dik verroest, wat vooral te maken heeft met het wonen aan een 60 km weg, en amper of niet hoeven remmen om op het werk te komen.

Dat laatste pufje voor het parkeervak poetst de schijf echt niet schoon, en ook de 500 kilometer van vandaag ging voor het overgrote deel op de CC...

En om de 4 jaar iets aan de schijven moeten doen, is geen probleem ;)
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP / BMW 2at

zo 18 dec, 2016 21:25

De opmerking over de roest / blokken kwam van de garage (niet van mij).
Ik had liever gehad dat de boel in juli al was vervangen, misschien dachten ze dat het te duur zou worden :o
90000 km beurt + nav update + hybride check, etc. Ik weet het niet, vind het wel dom.
Enne de Prius wordt voor het grootste deel door mijn echtgenote gebruikt en die rijd behoorlijk stevig en die remt ook wel af en toe stevig. Dus die achterremmen worden wel degelijk gebruikt, ze had al eens gezegd dat ze vond dat ie sponzig remde. Het zij zo, zit nu nieuw op.
PPI aug 2012 executive arctic blue

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 1 - Onderhoud”

• Informatie