Auris gaat voor de eerste beurt

Navigatie / Bluetooth / GSM / etc. - Uw vragen, antwoorden en tips m.b.t. al die electronische systemen die een Prius Wagon rijk is.
Plaats reactie
lekkerebert
Lid
Lid
Auto: Auris TS 2016

wo 31 okt, 2018 3:51

LS,

Mijn Auris gaat volgende week voor het eerst terug naar het bedrijf waar ik m kocht.
Eigenlijk alleen voor een kleine beurt, want inmiddels heb ik 14.000 van de huidige 24.000 kms zelf erbij gereden.
Het bedrijf heeft al toegezegd dat ze de software zullen updaten naar de meest recente versie, alsmede de kaarten.

Auto rijdt heel erg goed, al valt de grip van de voorbanden me soms tegen ( zijn toch 17 inch 225/45ers Michelin CrossClimates), zeker bij wegrijden uit stilstand.
Qua verbruik haal ik een nette 1 op 18, lijkt me redelijk gezien het feit dat ik veel korte stukjes rij waarbij de benzinemotor onmogelijk op temperatuur kan komen, en verder de grote wielen met brede banden.

Maar verder, buiten die kleine beurt, moet ik nog ergens aan denken?

Groetjes Luc
Auris TS Executive 2016, Renault 19 cabriolet 1993

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 31 okt, 2018 11:00

@ Luc -> het benzineverbruik kun je een stuk lager krijgen. Een van de tips die ik je geef voor het veel rijden van korte stukjes is de verwarming zoveel mogelijk standaard op UIT te zetten. Staat die aan, dan verstook je veel benzine met geen ander doel dan de koelvloeistoftemperatuur een stuk hoger te stampen. Pas dán werkt de verwarming. Bij korte stukjes heb je daar dus niks aan.

De verwarming zal echter tóch aan moeten als je er zonder beslagen ramen krijgt. De verwarming moet nl ingeschakeld zijn wil de ventilator werken. Je kunt natuurlijk ook ramen een stukje openen.

Sinds 1971 ben ik 2 keer op de koffie gekomen met een ander bandenmerk dan Michelin (Kleber omstreeks 1980 en Pirelli omstreeks 1995). Mijn Prius kocht ik nieuw maar met het beding dat er absoluut niks anders dan Michelin onder mocht. Het merk is topklasse! Het is in aanschaf duurder, maar ze gaan een stuk langer mee en zijn daardoor goedkoper.

Sowieso is de correcte bandenspanning van wezenlijk belang voor de veiligheid. Het mag iets meer zijn en zie daar nog een extra mogelijkheid om brandstof te besparen.

Hoe 'sportiever' (ik zie niet in wat daar sport aan is) de rijstijl, hoe duurder het over de hele linie voor je gaat worden. Overal is de slijtage hoger. Leer langzamer en rustiger te rijden. Dat is zoiets als een yoga-oefening, maar na enkele weken vindt je ook op lange afstanden dat je genoeg opschiet!

De beurten zijn tegenwoordig keuze-pakketten. De auto is vrij nieuw en wat moet je dan met het top-onderhoud plus Toyota-Care pechhulp-verzekering? Je kunt vooraf aangeven wat je wél en niet wil.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

wo 31 okt, 2018 19:38

Over het rustiger rijden: ik ben inmiddels mijn wilde haren wel kwijt. Ik ben nu 49 en zie hoofdschuddend de capriolen aan die sommigen zich op de hals halen..ach vroeger reed ik ook agressief. Tegenwoordig niet meer, het is slechts een kwestie van gewenning, waarbij het rustige karakter van de auto natuurlijk ook meetelt.

En qua banden houd ook ik de spanning er in.

Verder qua onderhoud: ik doe zelf de filters en olie. Verder heeft ie volgens mij niks nodig, behalve heel af en toe nieuwe remblokken en banden. Maar dat zie je aankomen

Plaats reactie

Terug naar “Prius plus - Helpdesk”

• Informatie