Vervanging radio - DAB+

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius Wagon, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 09 mei, 2018 9:59

Update

Apparaat is binnen en geplaatst.
Uitpakken, aansluiten en luisteren. Zo simpel was het.

Als er geen zenders in het geheugen staan gaat het apparaat deze uit zichzelf zoeken. De eerste keer had ik 27 zenders, de 2e keer 69.
Helaas (zoals gevreesd) is de dekking hier langs de grens niet optimaal. Stilstaand heb ik glashelder geluid, ga ik rijden vaker stilte dan geluid.
FM zenden lukt niet, waarschijnlijk omdat de antenne achterop staat, die afstand is net te groot voor ontvangst van geluid. Wel schakelt de radio naar een andere FM frequentie als ik die instelling verander, maar geluid heb ik nog niet ontvangen.
Verder wordt ook de RDS info ontvangen en kan deze worden weergegeven (op het display van het apparaat), andere mogelijkheden zijn weergave van signaalsterkte, frequentie en nog wat andere zaken. Display is goed afleesbaar en werking is eigenlijk intuitief.
Het enige dat een beetje wennen is, is de vertraging tussen zender selecteren en het horen van geluid. Bufferen duurd ca 6 seconden).
Verder is het geluid via AUX wat zachter dan via Radio of CD, dus bij switchen van bron iets om rekening mee te houden.

De antenne is gewoon een plakbalk met kabel. De antenne heb ik bij de bijrijder bovenaan de ruit geplakt (ca 2 cm van de rand).
Bij het testen had ik de antenne achter de zonneklep geklemd, dit gaf reeds voldoende signaal.
Nu heb ik de antenne op de ruit geplakt, het deurrubber iets losgemaakt en de antennekabel langs zijbekleding van de deurstijl geleid. Bij het dashboard de kabel onder het dashboard geleid en het deurrubber weer op zijn plek gedrukt.
Kabel heeft voldoende lengte om bij het apparaat te komen.

Kortom tot dusver niet ontevreden over de prijs/kwaliteit.

Komend weekend weer wat ritjes verder het land in, ben benieuwd naar de ontvangst onderweg...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018

wo 09 mei, 2018 10:27

De dekking van DAB+ is rond de grenzen van ons land inderdaad niet optimaal.
In de rest van het land is het mijn ervaring, dat de dekking goed is.
Vanuit mijn woonplaats naar Friesland via de polder of de afsluitdijk en ook een rit naar Brabant en Zeeland geven geen dekkingsproblemen (uitzondering Zeeuws-Vlaanderen). Ik heb overigens wel een af-fabriek ingebouwde DAB+ ontvanger met aangepaste haaienvin antenne in mijn multimediasysteem.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

wo 09 mei, 2018 13:34

Ik woon op een paar honderd meter van de Belgische grens en heb helemaal geen enkel probleem met de ontvangst.
Ik gebruik FM helemaal niet meer, alleen DAB+.
Laatst een rit naar Oss gemaakt en L1 radio constant ontvangen met een perfecte kwaliteit.
Ik heb wel een af-fabriek DAB+ in mijn Auris TS Dynamic.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

VanBeek
Lid
Lid
Auto: Prius Wagon - ZVW40L

do 10 mei, 2018 8:37

Voor dat prijsje heeft Axial63 een mooi resultaat, nl. glashelder geluid. Ik begin trouwens aan het FM geluid te wennen. :D
Ik zal eens kijken of ik zelf de deurstijl netjes open en dicht kan maken, dan schaf ik ook een dergelijk systeem aan.
@Axial63 bedankt voor je update!

Plaats reactie

Terug naar “Prius plus - Uitrusting & Acc.”

• Informatie