Koplampen aansluiten op airco / navi licht sensor

Onderdelen behorende bij de uitrusting van de Prius Wagon, zoals audio, airco, cruise-control, instrumentarium, keyless-entry, en alles wat je erbij kunt kopen.
Gesloten
jdeij

za 25 okt, 2014 21:16

Hallo,

Vandaag reed ik in de auto en ik had mijn verlichting aangezet (zoals ik altijd doe). In mijn vorige auto (Prius III Dynamic) had ik automatische verlichting. Deze Prius Wagon Aspiration heeft dat helaas niet. Toch ging de navigatie van licht naar donker als ik onder een viaduct door reed terwijl de verlichting aan stond. Ook als de verlichting uit staat doet hij dit. Er zit dus toch een licht sensor in de auto om dit te kunnen zien. Ik vermoed dat dit het donkere oogje aan de rechter kant van het dashboard is onder het voorraam.

Is het mogelijk om de verlichting (koplampen en achterlichten) van de auto hierop aan te sluiten? En dan zodanig, dat als je de verlichting in de normale 'aan' stand set de verlichting pas echt aangaat als het donker wordt. Ik zou denken dat je dan tussen de aan /uit schakelaar een soort extra schakelaar moet zetten die gevoed wordt door die licht sensor. Is dat te doen? En zo ja, zou iemand kunnen aangeven hoe dat geschakeld moet worden en waar de bedrading zit die aangepast moet worden?

Een soort zelfbouw licht sensor dus voor de verlichting ;-)

chrispy

za 25 okt, 2014 21:39

En als je dan op de linkerbaan rijdt, en je rijdt van lantaarnpaal naar lantaarnpaal, gaat je licht steeds aan en uit. Waarom niet gewoon op het contact geschakeld en altijd met licht rijden?

jdeij

za 25 okt, 2014 22:21

Op contact geschakeld en dan altijd licht aan is ook goed. Maar ik denk dat de airco sensor niet zo 'scherp' afgesteld is dat als je in het donker onder straat verlichting doorrijd dat die dank elke keer denkt: "Hee, de zon schijnt. Hee, het is weer donker". En dat valt vast te testen met een los lampje oid.

Maar zijn er wel beschrijvingen hoe de verlichting op het contact geschakeld kan worden dan? Want dan ben je ook klaar, in die zin, dat je niet meer de verlichting kan vergeten.

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Uitrusting & Acc.”

• Informatie