brandstof toevoeging voor reiniging injectors?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
rcnossen

wo 28 jan, 2015 18:53

Mijn Toyota dealer raadde mij aan een brandstof toevoeging voor het reinigen van de benzine leidingen en de injectors te kopen a 22,50 euro. Ik vind dit soort producten meestal alleen goed voor de omzet. Welke vuil gaat het om, en wat is hiervan :?: het " bewezen" nut?

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 28 jan, 2015 20:58

Naar mijn smaak heeft dit bij normaal gebruik en onderhoud van de auto geen enkele zin. Misschien zinvol als er ooit per ongeluk (wat) diesel is getankt? Van het bedrijf van mijn broer heb ik enkele flacons (aan inkoopprijs wat héél veel lager is) gekocht en zowel in de Prius als de Scénic gekiept vlak voor een grote tankbeurt. Geen enkel verschil gemerkt aan beide auto's; noch met de benzine van die tankbeurt noch daarna.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Morgoth
Actief Lid
Actief Lid

zo 15 feb, 2015 20:10

Ik gebruik dit spul om de laatste restjes meuk uit een carburateur van een motor te krijgen als ie een paar jaar heeft stilgestaan. In een moderne en vrij nieuwe auto die regelmatig wordt gereden lijkt mij dit totale onzin.
140.000km met een P3, inmiddels al weer de tweede Opel Ampera

priust
Lid
Lid

ma 16 feb, 2015 11:47

Bij normaal gebruik inderdaad onnodig. Om te bepalen of het nodig is om injectoren te reinigen kun je vragen waarop ze hun advies baseren.
Aan de hand van de fuel trim waardes kan je bepalen of het nodig is injectoren te reinigen. (! Let wel, vervuilde injectoren is 1 van de mogelijke oorzaken van afwijkende fuel trim waardes, kan dus ook andere oorzaken hebben). Fuel trim kan men uitlezen met een eenvoudige OBD tool, bv bij obdshop.nl koop je al voor €25 een OBD2 bluetooth interface en zelf gebruik de iPhone app DashCommand.
Wat is fuel trim: de benzine inspuittijd wordt bepaald door de gemeten luchtmassa welke door de motor wordt aangezogen. Een kenveld in de computer bepaalt welke inspuittijd daarbij hoort. Na verbranding vindt controle van de uitlaatgassen plaats door de lambdasonde. Als de computer vaststelt dat het mengsel correct is dan klopt de door het kenveld bepaalde inspuittijd en is de fuel trim 0% (geen aanpassing t.o.v. basis kenveld nodig).
Als nu je injectoren vervuilen, komt er in dezelfde inspuittijd minder benzine door. De lambda sonde zal de computer informeren dat het mengsel te arm is en de computer zal de inspuittijd gaan verlengen totdat het juiste mengsel bereikt is. Hierdoor ontstaat er een verschil tussen werkelijke inspuittijd en de door het kenveld voorgeschreven inspuittijd. In dit geval zal de fuel trim oplopen. Tot 5% is normaal, boven 10% is er echt sprake van afwijking, boven 20% gaat bij de meeste auto's het check engine lampje branden en de motor in noodloop. Een negatieve fuel trim is ook mogelijk, het mengsel is dan te rijk en wordt door de computer armer gemaakt door de inspuittijd te verkorten t.o.v. het kenveld. Een oorzaak kan bv zijn een lekkende injector die bv t.g.v. vervuiling niet meer goed afsluit.
Mocht je ze gaan uitlezen zul je zien dat er een short term en long term fuel trim is. De naam zegt het al: long term fuel trim is het percentage afwijking dat over langere tijd is opgebouwd, 10-tallen kilometers of meer. Deze "leerwaarde" zorgt voor een aanpassing op het gehele kenveld, en wordt dus ook als standaard correctie toegepast tijdens starten en omstandigheden zoals vollast. Hierdoor zul je dus weinig merken als er iets aan het vervuilen is, de computer past zich gewoon aan. De short term fuel trim is de aanpassing die op korte termijn gedaan wordt en zal je door de regel tussen 5 en -5% zien schommelen.
Het gevolg van een probleem zal eerst zichtbaar zijn in de short term fuel trim, en indien het probleem aanhoud "leert" de computer en verplaatst de aanpassing naar de long term fuel trim (is een kwestie van een paar minuten). Bij een permanent probleem zoals vervuilde injectoren zal je dus naar de long term waarde moeten kijken, de short term zal altijd netjes rondom de 0% schommelen.
Mocht je afwijkende waardes hebben en je besluit om met een additief aan de slag te gaan is het goed om te weten dat (buiten de benodigde werktijd van het additief) het honderden kilometers kan duren voordat je waardes zich weer terug leren, dit verschilt per merk: mij kostte het na reparatie eens 650km om de waarde van 15% terug naar 5% te krijgen in een VW 1.2 TSi.
Excuus, misschien gaat dit antwoord iets te ver. Feit is wel dat er in de afgelopen jaren steeds meer gevallen van vervuilde injectoren voorkomen. Meer info o.a. hier: http://www.automotive-werkplaats.nl/tec ... kend-beeld

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Onderhoud”

• Informatie