beurten bij universeel garagebedrijf

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
emmanuel

di 28 mei, 2013 19:08

Hoi, ik heb mijn prius wagon in onderhoud bij mijn universeel autobedrijf. Dit omdat ik erg veel vertrouwen heb in deze
garage plus dat het alleen op een kleine beurt al minimaal 100 euro scheelt met de dealer. Zolang er originele onderdelen
worden gebruikt blijft de garantie van drie jaar bestaan. Dit is mij verteld door een medewerker van de bovag. Kan iemand
van dit forum voor mij bevestigen? Dank

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 28 mei, 2013 19:15

Als vuistregel geldt dat zolang uw auto in de fabrieksgarantie zit, u het beste naar de merkdealer kunt gaan. Ben je tussendoor bij een andere garage geweest, dan zal de merkdealer soms proberen dat als argument te gebruiken en zeggen dat uw reparatie niet meer binnen de garantie valt.

Bron: ANWB

http://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-re ... ele-garage

Maar of dit lukt, is natuurlijk een tweede.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

solexpaul

di 28 mei, 2013 19:17

Hier zit een groot verschil in tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.

Ik heb 12 jaar werkervaring bij zowel dealer als importeur (geen Toyota) en weet dat de problemen komen als er sprake is van coulance. Bijvoorbeeld er loopt een versnellingsbak in elkaar 1 maand na de garantie. Als je in onderhoud bent bij de dealer dan vraagt de dealer coulance aan bij de importeur wat vaak resulteert in 1/3 importeur, 1/3 dealer en 1/3 klant.

Als je in onderhoud bent bij een universeel dan is de coulance per definitie nul, de dealer moet dit aanvragen en doet dit uitsluitend voor klanten. Logisch eigenlijk want bij coulance moet de dealer vaak ook in bijdragen. En omdat je geen klant bent hebben ze niets aan je verdiend met onderhoud :-)

Ook met garantie kunnen er problemen ontstaan, dealers helpen eigen klanten eerst. Dus alleen komen als er sprake is van garantiewerk, dan ben je niet als eerste aan de beurt.....

Tevens krijg je bij de dealer pechhulp, dat spaart ook weer EUR 100 per jaar. De dealer hier in Lelystad is niet bijzonder maar ga er om bovengenoemde redenen wel naar toe (ook ivm hybridegarantie)

Groet Paul

kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid

di 28 mei, 2013 22:08

De generieke dealer kan ook pechhulp Europa leveren. Ik heb daar eerder elders op het forum over gepost. Kosten waren meen ik 35 euro per jaar en als je de beurten bij de generieke garage liet uitvoeren nam die daar nog eens de helft van voor zijn rekening? Geen zin nu om het op te zoeken.

100 euro per jaar is wel erg veel.

ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid

wo 29 mei, 2013 13:32

En als je de beurten bij een Belgische Toyota dealer laat doen? Is ook veel goedkoper, alleen verlies je dan weer de pechhulp natuurlijk.
2011 - 2015 Auris I HSD Aspiration 2011, Silver
2015 - ? ? ? Lexus CT200h Luxury Line 2011, Dark Granite Metallic

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 29 mei, 2013 14:16

Scheelt dat echt zoveel in België?

Afbeelding

kekke-auto
Actief Lid
Actief Lid

wo 29 mei, 2013 21:29

ToyBoy schreef:En als je de beurten bij een Belgische Toyota dealer laat doen? Is ook veel goedkoper, alleen verlies je dan weer de pechhulp natuurlijk.
De garantie van de Toyota's is Europees, niet landelijk. Dat jij toevallig altijd in Belgie bent als de beurt moet plaatsvinden en dat dan ook braaf bij een Belgische Toyota dealer doet daar kan jij niets aan doen :twisted:

Mail Toyota er eens over en leg het ze voor. En bewaar hun antwoord mailtje als bewijs mocht er ooit gezeur komen.

Zijn er verschillen in prijs tussen beurten van Nederlandse en Belgische merk garages?

ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid

do 30 mei, 2013 1:30

Arjan schreef:Scheelt dat echt zoveel in België?
KLeine beurt €50 en een grote beurt €100 goedkoper. Tenminste dat was vorig jaar zo, ik zal nog eens opzoeken of dit nog steeds zo is!

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 30 mei, 2013 8:00

Dat scheelt zeker!

Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 30 mei, 2013 12:53

Beste allemaal,

Ik zie de meerprijs voor onderhoud bij de Toyota dealer ten opzichte van onderhoud elders, als een verzekeringspremie.
Vervolgens stel ik me dan de vraag wat het risico is dat ik daar aanspraak op zal moeten maken en of ik het risico wil nemen.
Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat ik gedurende de garantie bij de dealer wil blijven en daarna wegblijf daar.
Mijn vrouw rijdt sinds 2001 haar Yaris. In die 12 jaren heeft ze 165k km gereden en al het onderhoud bij de Toyota dealer laten doen. MisschIen is het dankzij dit onderhoud maar ze heeft slechts twee keer Toyota care gebeld. De eerste keer met een afgebroken sleutel in het portier en de tweede keer met een weigerachtige batterij. Bij de sleutelkwestie werd geadviseerd om iemand de reservesleutel te laten brengen en bij de accu malheure startte de auto weer zelf na een kwartiertje wachten. In beide gevallen is Toyota care niet effectief ter plaatse geweest.
Om deze reden hecht ik niet veel waarde aan een hulpdienst als ik toch een auto rijd waarvan ik het sterke vermoeden heb dat hij me niet onderweg in de steek laat.
De volledigheid gebied me te zeggen dat ik de tank tijdig vul en zelf een wiel denk te kunnen wisselen, waardoor ik ze voor zulk soort klusjes (nog) niet nodig denk te hebben.

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 30 mei, 2013 15:30

@Willemke

Ik ben het aardig met je eens. In de beurtenprijs zit ook naar mijn smaak een stukje 'verzekering' voor Toyota Care èn zo lang de garantie loopt vind ik het niet bijster slim om ergens anders dan bij de dealer het onderhoud uit te laten voeren. Hoe streng Toyota met die voorwaarde is weet ik niet; VW in Duitsland schijnt geen pardon of coulance te kennen als het onderhoud door iemand anders dan de dealer is gedaan. Dat heb ik in een TV-programma gezien waarin een voor nog vrij nieuwe Golf de volle mep betaald moest worden voor een nieuwe motor.

Ook met mijn oldtimers wil ik graag maximaal zeker ervan zijn dat ze technisch 100% zijn, zodat ik niet stil val. Beide MG's heb ik een kleine 30 jaar en maar zéér sporadisch is het gebeurd dat ik de Wegenwacht nodig had. Over de tijd dat ik in the middle of nowhere stil kwam te staan terwijl ik nog geen gsm had, herinner ik me dat ik eens de pech van een kapotte condensator van de verdeler had. Ik meen dat we een eindje gelopen hebben, gebeld hebben en een uur erna door een clubvriend afgesleept waren naar een vertrouwde garage, die 'm 's anderendaags al klaar had.

Met een lege tank geconfronteerd worden is mij 1 maal gelukt en het wachten op de Wegenwacht was zó lang (een uur) dat ik beter mijn vader had kunnen bellen die binnen een kwartier ter plekke zou zijn geweest.

De Wegenwacht heeft mij in die 30 jaar enkele malen effectief geholpen met pechgevallen die ik achteraf (maar da's goed lullen hè) ook zelf gekund had. In Frankrijk heb je er niet veel aan: daar kapte mijn antiek keteltje er plots mee, maar het lange en € 17 dure telefoontje met het steunpunt leverde alleen bereidheid op dat ze een garagist wilden bellen die 'm die vrijdagavond zou opslepen naar zijn garage en 's maandags zou zien te repareren. In Frankrijk is dus kennelijk géén pechhulp langs de weg! èn de garage moet je dan zélf betalen.
Zelf maar checken of ie benzine kreeg, vonk en lucht. Die vonk was er niet genoeg, maar bougies schoonborstelen, rotor licht opschuren en de verdelerkap met keukenrol op maximale droogte gebracht ... Weg problemen voor de hele verdere vakantie (nog een 2.000 km te gaan).

Als je 30 jaar de contributie bijeen telt, dan is dat een zó groot bedrag dat het al héél gek moet lopen wil je met garagekosten daarboven uit schieten. Dat wordt pas anders als je gerepatrieerd moet worden, hoewel dat risico waarschijnlijk via een reisverzekering gedekt kan worden.
Met een moderne auto als de Prius is de kans dat je onderweg vette problemen krijgt uiteraard véle malen kleiner dan met 40 tot 65 jaar oude techniek.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

ToyBoy
Actief Lid
Actief Lid

vr 31 mei, 2013 10:14

willemke schreef:Om deze reden hecht ik niet veel waarde aan een hulpdienst als ik toch een auto rijd waarvan ik het sterke vermoeden heb dat hij me niet onderweg in de steek laat.
Dat dacht ik ook! Tot ik vorig jaar een band lek reed die niet met het spuitbusje te repareren viel. Kwam toch maar mooi de autoambulance me ophalen!

Gesloten

Terug naar “Prius plus - Onderhoud”

• Informatie