Motorische verschillen P3 en Yaris Hybrid

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

wo 06 mar, 2013 17:13

Dit artikel bespreekt de technische verschillen tussen de Prius 3 en de Prius C die bij ons (ongeveer) als Yaris Hybrid door het leven gaat.

http://www.greencarcongress.com/2012/02 ... 20208.html

Samengevat:

De YH heeft ten opzichte van de P2 net als de P3:

* elektrische waterpomp / geen multiriem nodig
* hoogtoerige MG2 met reductietrap
* iets met uitlaatgassenrecirculatie (EGR) die verbeterd is

Maar als belangrijke verschillen:

* kleinere accu (31 kg, 120 cellen, 144 Volt i.p.v. 42 kg, 168 cellen, 201.6 Volt)
* lichtere en kleinere PSD/Tandwielkast
* eenvoudigere koeling elektromotoren
* goedkopere elektromotoren
* lichtere en kleinere inverter met een hoger rendement

En wat we eigenlijk al wisten uit andere topics:

* helaas ook een slechtere luchtweerstand (0.28 i.p.v. 0.25) door de relatief korte carosserie.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

wo 06 mar, 2013 19:13

* kleinere accu (31 kg, 120 cellen, 144 Volt i.p.v. 42 kg, 168 cellen, 201.6 Volt)
Dat is jammer want beperkt de hoeveelheid EV rijden.

Als model had ik trouwens liever de C gezien maar ik denk dat Yaris in Europa grotere groepen zal aanspreken en overuigen dan Prius.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

do 07 mar, 2013 9:31

TonVH schreef:Dat is jammer want beperkt de hoeveelheid EV rijden.
Ik heb daar met zilly al een hele lange discussie over gehad. Als je de accu groter maakt, moet je hem ook zien te vullen. Je kan dan wel langer EV rijden, maar je moet daarvoor ook langer opladen en hoe ga je dat doen? De accu heeft voldoende capaciteit om zijn functie van energiebuffer en remenergie-terugwinner uit te voeren.

Maar... wat wel jammer is, is dat het vermogen van de accu ook terug gelopen is van 36 naar 26 pk. Dat betekent dat je minder hard kan afremmen en optrekken op accukracht. Nou is de auto ook lichter, dus je kan met minder kracht dezelfde vertraging/versnelling krijgen, maar het verschil in gewicht is minder groot dan het verschil in accuvermogen, dus relatief gezien kan de Yaris tijdens het remmen minder energie terugwinnen dan een Prius.

Accuvermogen: 26/36*100% => -28%
Gewicht leeg: 1060/1345*100% => -21%
Gewicht max: 1565/1805*100% => -13%

Of in kg/pk:
Yaris leeg 1060/26= 41
Prius leeg 1345/36 = 37
Yaris max 1565/26= 60
Prius max 1805/36 = 50

Relatief t.o.v. de accu is de Yaris zo'n 11% tot 20% zwaarder.

Maar... Zou je de accu even zwaar maken als de Prius-versie, dan moet de Inverter, de elektromotor en de bekabeling ook weer zwaarder worden. Het zou best kunnen dat deze kleinere accu (naast het feit dat ie nu onder de achterbank past) uiteindelijk toch de beste prijs/prestatie-verhouding heeft.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 07 mar, 2013 10:26

PriOkkie schreef:Ik heb daar met zilly al een hele lange discussie over gehad.
O jee :oops: :oops:

[s]Je vergeet in je beginpost de 300 cc in de ICE (1.5 ipv 1.8 liter van de P3).[/s]

Ow, je vergelijkt de P2/P3 met de Yaris... ben wat verward... Ontbreekt de P2 niet in de originele US-tekst ?
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

do 07 mar, 2013 11:25

Zilly schreef:[s]Je vergeet in je beginpost de 300 cc in de ICE (1.5 ipv 1.8 liter van de P3).[/s]
Niet doorstrepen, want dat is inderdaad het belangrijkste verschil! Maar ik was daar al zo aan "gewend" dat ik het helemaal vergat te vermelden.

* motor is gebaseerd op de P2 en daarmee 300cc kleiner dan de P3
Zilly schreef:Ow, je vergelijkt de P2/P3 met de Yaris... ben wat verward... Ontbreekt de P2 niet in de originele US-tekst ?
Ik vergelijk de P3 met de YH, maar haal daar ook bij wat ik weet van de P2. Deels om de vraag "is de YH een kleine P2" een beetje te beantwoorden. Het blijkt dus dat de verbeteringen van de P2 naar de P3 allemaal meegenomen zijn naar de YH. Volgens mij is dat ook wel uit de US-tekst op te maken.

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

do 07 mar, 2013 11:56

PriOkkie schreef:Het zou best kunnen dat deze kleinere accu (naast het feit dat ie nu onder de achterbank past) uiteindelijk toch de beste prijs/prestatie-verhouding heeft.
Huh. Daar zouden ze bij Toyota best eens over nagedacht kunnen hebben. :wink:
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 07 mar, 2013 13:00

PriOkkie schreef: Ik vergelijk de P3 met de YH...
Ik dacht de elektrische componenten van een P3 zwaarder wogen dan die van een P2, omdat de P3 meer elektrische power had dan de P2. Dus vandaar mijn twijfel, aangezien het US-artikel van de P3 naar de Yaris springt, en jij wil aantonen dat de Yaris al dan niet een betere/lichtere P2 is qua aandrijving.

Het elektrisch vermogen van de P2 is 68pk, van de P3 82pk en de Yaris 61pk. Ik weet natuurlijk niet welke stromen er maximaal kunnen lopen van de batterij naar de elektrische motor, maar stel dat ze bij de P2 en de Y dezelfde stroom hanteren, dan is de batterij van de Y eerder leeg en eerder vol.
Ik veronderstel dat Toyota het ook anders kan aangepakt hebben door bv meer stroom van de ICE te laten stromen en minder van de batterij om aan de maximum pk's te geraken. (Althans, voor zover ik het begrijp, kan ik me dat voorstellen.)

De P2 weegt trouwens 1275 kg. (1275/36 = 35 kg/pk)
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

kasperarie

do 07 mar, 2013 13:24

Om ook een vergekijk te krijgen over hoeveel pk elke kg auto tot zijn beschikking heeft dan maakt het onderling niet zoveel uit,
yaris hyb weegt 1060 kg bij 100pk is dit 10,6pk per kg auto
prius3 weegt 1370kg bij 136 pk is dit 10,07 pk per kg auto.
Dus die jappanners hebben dit zo toch netjes uitgevogeld.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

do 07 mar, 2013 13:26

Zilly schreef:Ik dacht de elektrische componenten van een P3 zwaarder wogen dan die van een P2, omdat de P3 meer elektrische power had dan de P2.
De P3 heeft exact evenveel elektrische power als de P2: 27 kW oftewel 36 pk. De Inverter en de elektromotoren van de P3 zijn echter lichter gebouwd. De hele auto is weer wel 80 kilo zwaarder geworden, waardoor de kg/pk verhouding iets slechter is. Toch is de P3 een stuk zuiniger. Zo zie je maar dat de accu alleen niet alles zegt.

en jij wil aantonen dat de Yaris al dan niet een betere/lichtere P2 is qua aandrijving.
Ik wil niks aantonen. Ik wil uitzoeken. Maar het lijkt er inderdaad op dat de aandrijving in de Yaris beter is (alle P3 verbeteringen zitten erop) en lichter (zowel in gewicht als in vermogen). Dus het antwoord is dat de YH een relatief efficientere aandrijving heeft die lichter is dan die van de P2.
Het elektrisch vermogen van de P2 is 68pk, van de P3 82pk en de Yaris 61pk.
Niet helemaal. Het elektrisch vermogen van de P2 is 36 pk en van de P3 ook 36 pk. Bij de Yaris is dat 26 pk. Wat jij hier opschrijft is het vermogen dat MG2, de elektromotor die de wielen aandrijft, kan opnemen. Dit is anders dan het vermogen van een benzinemotor die vermogen levert.

Okay, dit is technisch ook niet 100% correct geformuleerd, beide motoren zetten de ene energiesoort om in de andere. De benzinetank levert ongeveer 214 pk aan vermogen aan de benzinemotor die dat dan omzet in 75 pk (optimistisch geschat rendement van ca. 35%) aan vermogen aan de krukas. De elektromotor zet op zijn beurt 61 pk aan elektriciteit om in 61 pk (optimistisch geschat rendement van ca. 100%) aan de uitgaande as. De PSD kan op zijn beurt vermogen van de krukas doorsturen naar de wielen of naar MG1. Hoeveel vermogen dat precies is hang af van het aangeboden koppel en de draaisnelheid van de drie assen.

Wat je wel kan zeggen is dat bij de P3 een groter deel van het (grotere) vermogen van de benzinemotor via de elektrische weg bij de wielen kan komen. Voor de inzet van de accu maakt het echter geen fluit uit. Die voegt er bij beiden maximaal 36 pk aan toe of kan maximaal -36 pk aan remenergie opnemen.
Ik weet natuurlijk niet welke stromen er maximaal kunnen lopen van de batterij naar de elektrische motor, maar stel dat ze bij de P2 en de Y dezelfde stroom hanteren, dan is de batterij van de Y eerder leeg en eerder vol.
Ik zag ergens een fimpje van iemand die een camera op z'n SG2 had gericht. De stromen zijn ongeveer gelijk: zo'n 90A bij maximaal remmen. Alleen het voltage waarbij dat gebeurt is lager, dus geeft het minder vermogen. De individuele cellen zijn echter even snel vol en leeg, maar het zijn er maar 20 op elkaar gestapeld in plaats van 28.
Ik veronderstel dat Toyota het ook anders kan aangepakt hebben door bv meer stroom van de ICE te laten stromen en minder van de batterij om aan de maximum pk's te geraken.
Het maximale vermogen aan de wielen is een optelsom van het motorvermogen en het vermogen dat de accu kan leveren. Een deel van het motorvermogen gaat rechtstreeks naar de wielen, een ander deel gaat via MG1 en MG2 elektrisch naar de wielen. De accu kan daar nog 26 pk (Yaris) of 36 pk (Prius) aan toevoegen. Als MG2 maximaal 61 pk aankan, dan mag Mg1 maximaal 35 pk mogen opwekken als daar 26 pk vanaf de accu bij komt. Als de benzinemotor op dat moment 75 pk levert, gaat daarvan dus 40 pk mechanisch naar de wielen en de andere 35 pk via de elektrische weg. Maar MG1 kan veel meer leveren (dacht 56 pk bij de Yaris) wat bij lage snelheden het geval zal zijn. Als die aan zijn maximale opbrengst zit, dan kan de accu daar dus nog maar 5 pk aan toevoegen voordat MG2 begint te smeulen.

Let wel, dit is allemaal gerekend vanuit volgas. In werkelijkheid zul je meestal veel minder gas geven, waardoor er veel meer speelruimte is om de optimale verhouding tussen benzine en acculading te kiezen.
De P2 weegt trouwens 1275 kg. (1275/36 = 35 kg/pk)
Klopt. Dus als je enkel daarnaar zou kijken, zou je ten onrechte tot de conclusie kunnen komen dat de P2 zuiniger is dan de P3. Dit is dus duidelijk niet het geval.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

vr 08 mar, 2013 9:33

Opnieuw kan ik weinig anders dan je volledig gelijk geven hoor !

Heb zelf nog een beetje doorgezocht of ik nergens de gewichten van de eCVT (transaxle) zou kunnen vinden, maar helaas. Op video (http://www.youtube.com/watch?v=dLNDGUISTYM) lijkt de P3-uitvoering zwaarder. Wat ik wel gevonden heb is dat er verschillende onderdelen van de aandrijving van de P3 veel lichter wegen dan de P2, en die van Yaris wegen dan nog eens minder dan de P3...
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 08 mar, 2013 10:56

Interessant filmpje, als die man een wat boeierende spreker was geweest. ;-)

Rond 14:00 zie je MG2 van de 2e en 3e generatie naast elkaar. Of eigenlijk: alleen de roterende magneetkern van MG2. Die linker heeft toch een duidelijk grotere (zware!) magneet dan de rechter, maar daar zit weer die reductietrap op, wat ie ook mooi laat zien. Die MG2 moet dus veel meer toeren maken dan de oude, maar kon daardoor lichter blijven. Het koppel van de elektromotor zelf is gedaald van 400 Nm naar 207 Nm, maar door die reductietrap wordt dat weer met 2.478 vermenigvuldigd waardoor het koppel aan de kant van de PSD 513 Nm lijkt te zijn.

Technisch intermezzo: Diesels worden geroemd om hun hoge koppel. Dat is zo fijn, zegt men, want dan kun je lekker van onderuit de toeren doortrekken. Maar wat is dat koppel nou? EIgenlijk is dat de kracht die je op de as van een motor zou meten als je de tijd stil zou zetten. Het is dus een momentopname van de prestatie van een motor. Maar eigenlijk zegt het nog niet zo veel over het uiteindelijke resultaat. Daarvoor wil je weten hoe snel de motor draait, want hoe sneller die draait, hoe meer "kracht" eruit komt. Het vermogen van een motor komt dus overeen met de koppel maal het toerental. Een diesel kan dus bij minder toeren hetzelfde vermogen halen als een vergelijkbare benzinemotor en dat is maar goed ook, want een diesel heeft ernstig moeite met hoge toerentallen. Waar een benzinemotor het bij 6000 toeren voor gezien houdt, stopt een vergelijkbare diesel er al gauw bij 4000 toeren mee. De verhoudingen van de versnellingsbak liggen bij een diesel dan ook anders dan bij de benzinevariant, waardoor het kopel aan de wielen uiteindelijk weer gelijk is. Het enige verschil is eigenlijk dat de dieselmotor over het hele snelheidsbereik minder toeren draait. Maar iedere omwenteling geeft ook weer meer lawaai en stank...

Dus, vermogen is koppel maal toerental. Een mooi moment om de PSD wat beter te snappen. Door de tandwielverhouding van 72:28 tussen de buitenring (waar MG2 aan zit) en het zonnewiel (waar MG1 aan zit), wordt het koppel van de benzinemotor in een vaste verhouding verdeeld: 72% gaat naar MG2 en 28% naar MG1. Stel je nou voor dat de auto nog stil staat met een draaiende benzinemotor die op 100 pk staat te loeien, dan zou 72 pk naar MG2 (en de wielen) gaan en 28 pk naar MG1 toch? Niet dus, het is 72% van het koppel dat naar MG2 gaat, maar MG2 staat nog stil, dus omdat 0 toeren maal welk koppel dan ook nog steeds 0 pk is, gaat er nog niks naar MG2. MG1 ondertussen draait zich helemaal dol, want die krijgt de volle 100 pk te verwerken...

(Dit was trouwens een theoretische situatie die alleen zou kunnen voorkomen als MG1 veel meer toeren en vermogen aan zou kunnen dan nu. De HSD-aandrijflijn heeft hierdoor bij lage snelheden nog lang niet het volle vermogen van de benzinemotor beschikbaar. Die kan pas voluit draaien bij ca. 80 km/u, daaronder is het een beetje behelpen. Een HSD-lijn met een grotere MG1 zou bij het stoplicht nog veel sneller weg zijn.)

Maar goed, de MG2 is dus kleiner en sneller geworden tussen de P2 en P3 en voor de YH weer een slag lichter en kleiner gemaakt. Hoeveel precies? Ik kan het ook niet vinden. Ik heb toen bij die meeting in Keulen een rondleiding gehad in het technisch opleidingscentrum, waar de losse onderdelen uitgestald stonden met hun specs erbij. Helaas had ik mijn fototoestel in de auto gelegd vanwege het rondje door de motorsportafdeling waar fotograferen Streng Verboten was. Waar ik niet aan dacht was dat we niet meer langs m'n auto zouden komen op weg naar dit onderdeel, dus... helaas geen foto's van mij. (Wel video van mij, zittend op een soort van uitgeklede P2 op 2:15 in dit filmpje: http://youtu.be/2DGRxci7I28?t=2m15s). Wat ik me nog heel goed herinner is dat ik de complete MG2 van de P2 nieteens op kon tillen. Die van de P3 heb ik niet geprobeerd, maar die was wel duidelijk kleiner...

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 08 mar, 2013 11:23

PriOkkie schreef:Het koppel van de elektromotor zelf is gedaald van 400 Nm naar 207 Nm, maar door die reductietrap wordt dat weer met 2.478 vermenigvuldigd waardoor het koppel aan de kant van de PSD 513 Nm lijkt te zijn.
Mmm... Ergens anders lees ik weer dat de verhouding 2.63:1 zou zijn, wat een koppel van 544 Nm oplevert. Iemand met een P3 die even naar buiten wil lopen om de tandjes te tellen? ;-)

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

vr 08 mar, 2013 11:52

Inderdaad, PriOkkie 'in het wild' op filmpje 2:15
Je ziet regelmatig de posts van mensen langskomen, maar hebt er geen beeld bij.
..je bent jonger dan ik dacht.. (Ja Camille, jij ook..!)

Goed verhaal over 'koppel-diesel'.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 08 mar, 2013 12:26

frafie55 schreef:..je bent jonger dan ik dacht..
Maar inmiddels wel weer 2 jaar ouder en 15 kilo lichter.

En via dat gewicht weer ietwat on-topic, op deze pagina zie wat foto's van de P2- en P3-componenten naast elkaar: http://www.john2211.nl/Hybride_priusIII_components.htm. Het verschil in MG2 is daar duidelijk te zien.

En nu zou ik dat soort foto's willen zien van de Yaris Hybrid of de Prius C.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

vr 08 mar, 2013 13:16

PriOkkie schreef:...Het is dus een momentopname van de prestatie van een motor...
:P Knap gevonden ! :wink:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gesloten

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie