Laden batterij

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 26 aug, 2015 21:52

Maarten schreef:Het is gewoon de strategie van de Prius om het koelwater zo snel mogelijk op 40 graden te krijgen, en dat gebeurt door de motor (met een erg laat ontstekingstijdstip) te laten draaien.
Zou het kunnen dat je je vergist Maarten ?
Ik meen me te herinneren, dat ik op mijn ScanGauge kon aflezen, dat de ontsteking na een koude start van de benzinemotor slechts een seconde of tien met een verlaat ontstekingstijdstip draaide. Ik dacht dat het doel hiervan is om de effectiviteit van de katalisator zo snel als mogelijk optimaal te laten zijn en daar is - volgens mij - een snelle opwarming een probaat middel bij.
Door het ontstekingstijdstip later in te stellen , creëert men volgens mij een slechte verbranding. Deze onverbrande koolwaterstoffen worden vervolgens in de katalysator alsnog verbrandt, waardoor de temperatuur van deze component sneller op het gewenste niveau komt.
.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

do 27 aug, 2015 8:17

Zo wordt het altijd uitgelegd. Het zal wel zo zijn dat hoe kouder de motor, hoe langer er met late ontsteking wordt gereden.
Op Priuschat heeft iemand eens dit plaatje gezet. Daar is toch te zien dat de motor tot 55 seconden met 5 graden na TDC draait.
Ik heb het zelf eigenlijk nog nooit live bekeken.
Afbeelding
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 27 aug, 2015 16:35

@Maarten: als je naar jouw grafiek kijkt, waar men de situatie weergeeft tijdens het starten van een ijskoude motor -5 graden, mag je niet verwachten dat de situatie onder de motorkap van @Yaris in het midden van de zomer het zelfde is.

Trouwens, er zijn een aantal redenen waarom de benzinemotor wel of niet gaat draaien en soms ogenschijnlijk nutteloos blijft doordraaien.
In de documentatie van Toyota worden enkele voorbeelden gegeven;

"Even if the driver turns the ON (READY), sometimes the power management control ECU (HV CPU) will not start the engine. The engine will only start if conditions such as engine coolant temperature, SOC, HV battery temperature and electrical load require an engine start.

After driving, when the driver stops the vehicle and moves the shift lever to P, the power management control ECU (HV CPU) allows the engine to continue running. The engine will stop only after the SOC, HV battery temperature and electrical load reach a specified level".

Gesloten

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie