De VTune Piggyback

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
anton1960

ma 28 jul, 2014 21:39

Iemand ervaring met tuning?
Ik heb een offerte aangevraagd en hun beloven dit: Het vermogen van uw Toyota Yaris 1.5i Hybrid zal van 100 pk stijgen naar 111 pk.
Naast het vermogen zal ook de trekkracht toenemen, van 169 Nm naar 187 Nm.
U zult tijdens de proefrit direct merken dat uw auto vlotter en soepeler zal aanvoelen.Een goede chiptuning valt of staat met de geplaatste software
Ik vraag me af zal hij dan zuiniger gaan rijden? want het verbruik blijft me toch tegenvallen.
En zal de cvt soepeler omhoog gaan minder gieren?

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 28 jul, 2014 22:17

Bij welke firma is dit?

Zuiniger rijden? Ja ik verwacht van wel, máár je zal het extra vermogen sneller benutten door de tuning, waardoor het "zuiniger" verbruik teniet gedaan zal worden.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

anton1960

ma 28 jul, 2014 22:47

Arjan schreef:Bij welke firma is dit?

Zuiniger rijden? Ja ik verwacht van wel, máár je zal het extra vermogen sneller benutten door de tuning, waardoor het "zuiniger" verbruik teniet gedaan zal worden.

VTune Chiptuning = Ervaring is kwaliteit!

Havenstraat 50 1271AG Huizen.

1271AG Huizen.

KvK: 32045060.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 28 jul, 2014 23:04

@anton1960:
Voordat jij die mensen aan jouw Yaris laat werken, zou ik nog maar eens goed nadenken.

Wist jij bijvoorbeeld dat die 100 Pk het gecombineerde Max. vermogen is van Benzinemotor samen met elektromotor MG2 ?
De benzinemotor heeft (slechts) een Max. vermogen van 54Kw / 72Pk bij 4800rpm
Het Max. vermogen van de elektromotor MG2 is 45Kw / 60.3Pk, "dit vermogen is wel afhankelijk van de conditie van de HV accu".

Wat jouw verbruik betreft: 4.7 l/100km tijdens je Italiaanse reis met veel autoweg, noem ik uitmuntend.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 28 jul, 2014 23:08

anton1960 schreef: VTune Chiptuning = Ervaring is kwaliteit!
Ook wat Gamgra al eigenlijk schreef: ervaring, ook met Hybride?

Afbeelding

anton1960

di 29 jul, 2014 0:13

Ze schrijven in hun offerte van wel .
Reis was naar Duitsland vorig jaar ook gedaan toen 4,4 per 100 km na de 1 ste beurt rijd de auto minder zuinig zou het dan toch aan de dikkere olie liggen?
De tuning ben ik op gekomen door iemand die zei dat de auto dan soepeler rijd en minder verbruikt en de automaat soepeler op loopt en niet zo hard giert mijn vriendin vind het eng worden lijkt of de motor op hol slaat en ze de controle over de auto kwijt raakt.
Zelf kan ik helaas niet meer auto rijden i.v.m duizelingen heb er daarom alles voor over dat ze zich prettig voelt met auto rijden. heb de Yaris aangeschaft zo dat ze niet meer hoeft te koppelen i.v.m weke delen reuma.

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

di 29 jul, 2014 6:38

IK heb zelf wel eens een SAAB 9-3 laten tunen d.m.v een nieuwe ECU,deze ECU was echter wel speciaal ontwikkeld voor mijn type motor en hij gaf een vermogenswinst van 70 pk (150 naar 220) hoofdzakelijk door dat het een turbomotor was.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze je Yaris benzinemotor die volgens mij geen turbo heeft van 72 naar 111pk kunnen tunen en wie garandeert dan dat de automaat minder zal loeien ik denk eerder dat hij nog meer gaat loeien want je motor komt nog sneller op toeren.
En ik zou persoonlijk ook nooit ingrijpen in het samenspel tussen benzine en electromotor wat door Toyota helemaal uitontwikkeld is.
Trouwens mijn SAAB werd er ook niet zuiniger door maar het was wel kicken om mee te rijden,toen ik er voor de eerste keer mee reed dacht ik dat ik nog in de derde versnelling reed in plaats van in zijn vijf zoveel trekkracht had hij.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Juggie (Dual Power)
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: PIP

di 29 jul, 2014 7:03

Als ze echt achter hun product staan zouden ze het ook moeten aanbieden een maandje op proef Gewoon praktijk ervaring op doen en ervaren niet goed geld terug...

Zelf zou ik op zoek gaan naar een auto met meer vermogen ipv "rommelen" met de settings...
Afbeelding Prius Plug In 2013
Afbeelding Prius EE 2011
Afbeelding Prius TE 2008
Afbeelding Prius SE 2005

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

di 29 jul, 2014 9:33

anton1960 schreef:de automaat soepeler op loopt en niet zo hard giert mijn vriendin vind het eng worden lijkt of de motor op hol slaat en ze de controle over de auto kwijt raakt..
Jouw vriendin (en al diegenen die er net zo over denken/voelen) raad ik 2 dingen aan:

1. Ga eens in een "klassieke" echte CVT rijden. Geef daar eens plankgas in en dan weet je wat loeien is. De e-CVT van Toyota gedraagt zich uitermate netjes. Zeer zeker als je de moeite neem om met enige beheersing het gaspedaal in te trappen en niet als een dwaas telkens en onnodig plankgas te rijden.

2. Rij eens in een schakelauto en geef daar direct na het opschakelen plankgas en houdt je voet daar. Heel veel herrie zal het niet schelen.

Dat zogeheten loeien is allereerst bedacht door de media die bij testen van een automaat altijd als eerste proberen de vermeende(!) nadelen te ontdekken om vervolgens de auto te kunnen afkraken. En bij een Hybride gebeurt dat dan nog een tikje erger.

Ten tweede is de voornaamste oorzaak doordat er gewoon veel meer gas gegeven wordt dan noodzakelijk. Bij meer dan 3/4 gas trekt een auto vrijwel niet meer sneller op alleen lijkt dat vanwege de meer herrie die ontstaat. Herrie die bij de meeste auto's trouwens door de motor wordt veroorzaakt.

En motorherrie kost alleen extra benzine = onnodig hoger verbruik.

En dat tune: zeker gezien jouw motivatie voor enerzijds het comfort van een automaat en anderzijds angst voor meer verbruik zou ik daar ver weg van blijven. Want meer vermogen = meer gebruikmaken = hoger verbruik. Om over garantieperikelen maar te zwijgen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 29 jul, 2014 9:41

@anton1960: spijtig te horen dat die duizeligheid jou belemmert om auto te rijden, het enige advies dat ik jullie kan geven is; de cruise-control een tijdje met rust te laten, toch zeker totdat je vriendin de werking van de cruise-control volledig begrijpt en het gebruik geleidelijk aan onder de knie krijgt.
Eenmaal zij de techniek beheerst en begrijpt zal het gieren van de motor/transmissie tot het verleden behoren.
succes

garpsworld
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL (II: 2014)

di 29 jul, 2014 10:37

1) Hoeveel soepeler zou de Yaris HSD nog moeten rijden?!
2) De fabrieksgarantie kan je uiteraard wel vergeten na tuning.
3) De Cruise-control niet gebruiken als je de snelheid fors wilt verhogen. Dat kan je zelf veel gedoseerder met het gaspedaal. (Met de cruise-control krijg je dan eigenlijk gewoon het plankgas-effect).
4) De geheugenfunctie van de cruise-control (Heeft de Yaris HSD die eigenlijk?-dan gebruik ik hem niet :mrgreen:) alleen gebruiken als je in de buurt zit van de snelheid die je reed. (zie ook 3)
juni 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration 2012 Afbeelding Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 29 jul, 2014 11:12

garpsworld schreef: 3) De Cruise-control niet gebruiken als je de snelheid fors wilt verhogen. Dat kan je zelf veel gedoseerder met het gaspedaal. (Met de cruise-control krijg je dan eigenlijk gewoon het plankgas-effect).
En dat is volgens mij omdat het de meest zuinige vorm is.

anton1960:
De benzine motor loeit, maar maakt absoluut niet te veel toeren om schade te veroorzaken. Er zit namelijk een begrensing op +/- 4.800 rpm. Kijk eens bij je buurman op welke toeren het rood begint bij een benzine. Je moet daar gewoon geen bang van hebben. De mijne houdt het al 250.000 km uit.

Waar reed je vroeger mee ?
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

chr
Actief Lid
Actief Lid

di 29 jul, 2014 15:35

Van 100 naar 111pk vind ik niet de moeite waard.

Als het nou van 100 naar 150 zou zijn..
Prius III, 2009 Afbeelding

fox
Lid
Lid

di 29 jul, 2014 15:39

Ik zou me ver houden van 'tuning' op een hybride. Bovendien geloof ik nooit dat er vermogenswinst te behalen valt op een ongeblazen motor door alleen wat in de ECU te zitten knoeien. Voor het overige kan ik me niet terugvinden in je kritiek. Het gegier waarover je praat lok je immers uit door vol (of zo goed als vol) op het gas te gaan en daar te blijven hangen. Bij stabiele snelheid gaat dit toch over of niet? Als je gebruik maakt van de resume functie op de cruise-control krijg je ook dit volgas-effect tot de ingestelde snelheid is bereikt echter je kan dit temperen door inderdaad zelf gas te geven tot je ingestelde snelheid bijna is bereikt en pas dan op resume te duwen of door (eventueel tijdelijk) de Eco-functie in te schakelen. Hierdoor verloopt de acceleratie rustiger en geleidelijk en zonder 'gegier'. Je verbruik is normaal volgens mij. Mijn vader haalde na een lange snelwegrit tegen 115 km per uur en gebruik van cruise, airco ingeschakeld en met vier volwassenen aan boord een gemiddelde van 4.6 liter.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 29 jul, 2014 15:50

De drieling (107, Aygo en de C1) worden regelmatig gechipt op het citybugforum. Weliswaar met een paar pk (rond de 10) maar toch blijkt dit goed merkbaar. Vaak met de tussenacceleratie. Wellicht zit het tussen de oren...

Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie