Helemaal Elektrisch aangedreven?

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
Jacob

za 28 nov, 2015 14:00

Goedenmiddag,

Ik ben nieuw op dit forum en geïnteresseerd in hybride techniek, en overweeg een yaris hybride te kopen.
Ik heb filmpjes op you tube bekeken over de werking van het Toyota hybride systeem.
Mijn conclusie/vraag is: eigenlijk wordt de wagen altijd elektrisch (mg2)aangedreven nooit rechtstreeks, mechanisch, door de verbrandingsmotor zelf. De verbrandingsmotor wordt dus eigenlijk puur gebruikt om de generator(mg1) aan te drijven zodat die via de accu de benodigde elektrische energie kan leveren voor mg2.
Ik vraag mij af of ik het zo goed begrepen heb?

Vast bedankt voor je antwoord,

Mvg Jacob

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

za 28 nov, 2015 17:32

Nee, de ICE drijft boven de ca 60 kmh de wielen aan met assistentie van MG2.
Is al veel over geschreven. Hier heeft Gamgra het kort samengevat. Nb punt 3.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Jacob

za 28 nov, 2015 20:19

Oké bedankt, ik heb mijn wijsheid uit het volgende filmpje. http://youtu.be/ZmHpSyTsfm0 en daar begreep ik wat anders uit, ik zie daar eigenlijk nooit een vaste verbinding tussen de verbrandingsmotor en de mg2, kijk vooral de laatste 10 min. uitleg.

Mvg Jacob

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

za 28 nov, 2015 23:09

Filmpje is ook al vaker gepost. Kijk hier voor een beschrijving van de werking. Nb kopje 'rijden met gemiddelde snelheid'.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

thewizard

zo 29 nov, 2015 12:50

Jacob schreef:Oké bedankt, ik heb mijn wijsheid uit het volgende filmpje. http://youtu.be/ZmHpSyTsfm0 en daar begreep ik wat anders uit, ik zie daar eigenlijk nooit een vaste verbinding tussen de verbrandingsmotor en de mg2, kijk vooral de laatste 10 min. uitleg.

Mvg Jacob
Klopt,de benzinemotor drijft niet dirct de wielen aan, alleen MG2 heeft een directe link met de voorwielen. Door deze constructie is er geen directe correlatie tussen het toerental van de motor en de wielen waardoor de motor altijd optimaal kan draaien.

Jacob

zo 29 nov, 2015 16:31

Bedankt voor jullie reacties , ja dat bedoelde ik er geen directe verbinding, dat zie je ook in het filmpje, hij beweegt de koppelingsplaat en kan de mg2 toch stilhouden. De motor leverd pas vermogen aan het ringwiel als het zonnewiel wordt afgeremd. Mooie techniek hoor, heel wat anders dan de cvt (van doorne) waar ik vroeger wel in gereden heb.

Groet, Jacob

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

zo 29 nov, 2015 17:20

Wat ik vaak mis in de meeste uitleggen is het besef dat die PSD "gewoon" een differentieel is. Waar een normaal differentieel 50% van het koppel naar het ene wiel stuurt en 50% naar het andere, is dit bij de PSD 72% vs 28%. En de verdeling gaat niet tussen het ene wiel en het andere, maar tussen de uitgaande as met de wielen en de MG2 aan de ene kant, en de MG1 aan de andere kant.

De motorkracht wordt zo door die PSD verdeeld over de wielen en de generator. 72% van het koppel gaat direct via de mechanische weg naar de wielen, de overige 28% gaat naar MG1 die MG2 electrisch aandrijft. Daar tussen hangt nog de accu als energiebuffer. Die kan er nog maximaal 27kW vermogen aan toevoegen of van afsnoepen.

Het uiteindelijke vermogen dat via de verschillende paden door het systeem loopt is weer afhankelijk van de gehaalde toerentallen. Je kan wel 72% van het koppel naar de wielen sturen, maar als die 0 rpm draaien, gaat daar uiteindelijk ook 0 kW vermogen heen. Al het vermogen zal dan naar MG1 gaan die daarmee weer de accu of MG2 voedt. Als MG1 net stilstaat maar MG2 veel toeren maakt, zal 100% van het vermogen naar MG2 en de wielen gaan. Bizar genoeg kan die dan weer MG1 gaan voeden om zo op hogere snelhed nog een zetje mee te geven.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

zo 29 nov, 2015 19:25

Prachtig PriOkkie ik ben steeds verbaasd over jouw conclusies geweldig !
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 30 nov, 2015 14:03

PriOkkie schreef: Als MG1 net stilstaat maar MG2 veel toeren maakt, zal 100% van het vermogen naar MG2 en de wielen gaan. Bizar genoeg kan die dan weer MG1 gaan voeden om zo op hogere snelhed nog een zetje mee te geven.
"
@PriOkkie: dankzij jouw bijdrage begint het pas echt interessant te worden, vooral de laatste regel van jouw betoog; "Bizar genoeg kan die (MG-2) dan weer MG1 gaan voeden om zo op hogere snelheid nog een zetje mee te geven.
Besef jij dat je daar één van de vele Toyota Octrooien aanstipt: "Heretical mode" oftewel "Hybride overdrive".

@John Visbeen heeft de Hybride overdrive Mode jaren geleden vastgelegd, mogelijk zonder dit te realiseren, dit was tijdens zijn onderzoek naar het brandstofverbruik van de toen nog nieuwe P3.
http://www.john2211.nl/Hybride_gebruikers_info_P3.htm.

Hij had vooral interesse in het brandstof verbruik, en maakte zelfs grafische weergaven van zijn bevindingen. Waarschijnlijk maakte hij gebruik van slechts één scangauge, had hij meerdere scangauges tot zijn beschikking gehad dan had hij kunnen vaststellen dat bij de snelheid van 65km/hr. de hybride nagenoeg vloeiend naar overdrive schakelde.
zie: de foto van de tabel.

Afbeelding

Kijkend naar de tabel dan vallen enkele dingen direct op:
bij 60km/hr. draait de ICE 1308 rpm en MG1, 560 rpm.
bij 65km/hr. draait de ICE 1183 rpm en MG1, -234rpm. enz. enz.

Hoe kan dat nu, de snelheid gaat omhoog, terwijl ICE rpm daalt en MG1 andersom is gaan draaien? wat is hier aan de hand.???

Had @John de beschikking gehad over meerdere (3) Scangauges dan had hij kunnen zien dat bij de snelheid van 65km/hr. MG1 niet langer als generator werkte maar vanaf 0 rpm van draairichting veranderde en als motor ging werken..
Ook had hij kunnen vaststellen dat MG1 op hetzelfde moment een kracht van 20Nm op de sungear uitoefende die via het planetenstelsel naar de ringear vloeide.
Ook had hij kunnen constateren dat MG2 niet langer als motor maar als generator MG-1 van elektriciteit voorzag.

Om in de Overdrive mode te geraken moet je denken aan een vlak en droog wegdek, geen sterke tegenwind, cruise control, een SOC van 55%, motor op werktemperatuur.

Maandelijks maak ik een retour reis van het Zeeuwse naar Venlo, allemaal autoweg, mijn snelheid blijft iets onder 100km/hr. 70% van de rit rijden wij in wat ik graag de "Heretical Mode" noem, naar de eerste Toyota freak Graham Davies, die dit fenomeen in 2001 omschreef. Zie hieronder bij: "CRUISING AT MODERATE SPEED"
http://prius.ecrostech.com/original/Und ... IDrive.htm
Laatst gewijzigd door gamgra op ma 30 nov, 2015 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 30 nov, 2015 14:38

Mooi verhaal weer Gamgra maar waarom de @ voor een naam?
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 30 nov, 2015 15:05

@ton: dank je voor de positieve reactie.
Nu, wat @ betreft: dit wordt wel vaker gebruikt wanneer men refereert naar een lid van het forum waarin men reageert.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 30 nov, 2015 15:24

Ja heel duidelijk met de @, goed bezig :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

ma 30 nov, 2015 17:03

O(ff)T @gamra: Ik gebruik @ vooral als ik het woord aan iemand richt. Als reactie-zonder-kwoten. Jouw @John komt op mij ook wat ongewoon over, omdat in dat stuk je niet reageert op iets wat hij in een bericht in dit topic geschreven heeft. Ik deel dus een beetje de verwondering van Ton, maar vind het eigenlijke onderwerp veel interessanter.

Daarom, back O(n)T:

Ja, ik ken dat fenomeen inderdaad onder de prachtige naam Heretical Mode, maar volgens mij heeft dat niet direct met de draairichting van MG1 te maken. Zowel vooruit als achteruit draaiend kan hij als generator of als motor werken. Het is een rekensommetje met de toerentallen van de ICE en MG2 die bepaalt welk toerental MG1 draait. Het is de inverter die bepaalt of hij stroom afneemt van MG1 of er stroom naartoe stuurt. De draairichting wordt weer bepaald door de timing van de stroom door de drie groepen spoelen van de MG's.

Dit is zoals de kwartjes nu in mijn grijze massa gevallen zijn. Of kun jij ook zien of een MGx daadwerkelijk stroom levert of opneemt? Ik heb niet genoeg verstand van de electronica in motorsturingen om te snappen hoe de Inverter dat nou regelt. Vooral het omdraaien van laden naar aandrijven en vice versa veroorzaakt nog vonken in mijn getergde hersencelletjes...

(Edit: Misschien moet ik http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/ginv/VH.html nog maar eens goed bestuderen...)
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 30 nov, 2015 20:52

@PriOkkie: het antwoord op jouw vraag, of ik daadwerkelijk kan zien en meten of MG1 / MG2 stroom levert of afneemt, kan ik bevestigend beantwoorden, en tegenwoordig kan nog veel meer...!!
Ik beschik over 3 stuks scangauges en kan indien gewenst, gelijktijdig 12 parameters zien, waaronder toerental, vermogen draairichting, koppel, alle mogelijke temperaturen, het lijkt wel "U vraagt wij draaien".
Ik weet niet of jij beschikt over een scangauge, indien ja kijk maar eens op deze link hieronder, na het openen beneden op "metric" klikken, al deze parameters zijn op een scangauge te programmeren en ook feitelijk te gebruiken. https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... li=1#gid=0
Laatst gewijzigd door gamgra op ma 30 nov, 2015 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 30 nov, 2015 21:12

Knap hoor, ik kreeg vier parameters te zien op de scangauge. Hoe kun jij met drie SC's 16 parameters zien?
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gesloten

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie