Helemaal Elektrisch aangedreven?

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

do 10 dec, 2015 18:59

Dank voor de link. Ik zie daar echter geen compleet schema, maar slechts hoe de kleuren op 1 plug zitten. Heb je beide pluggen volgens die kleuren aangesloten? Dan heb je het toch gewoon hetzelfde als een normale ethernet kabel aangesloten, of ben ik nou in de war? ;-)

Maar de belangrijkste vraag: hoe wist je dat dit zou gaan werken? Ik weet niet of je zomaar twee van die apparaten parallel mag zetten, want dat is wat je nu doet. Die zij- en achterplug zijn intern gewoon doorverbonden zodat je kan kiezen welke plug je het handigste kan aansluiten.

Ter vergelijking: Je kan ook niet zomaar twee PC's tegelijk op 1 ethernet-poort aansluiten. Het zal misschien wel een beetje werken, maar zodra ze beide tegelijk gaan communiceren, vliegen de errors je om de oren. Als gebruiker merk je daar misschien niet direct heel veel van, maar je veroorzaakt wel vage problemen.

Nou is dit natuurlijk geen ethernet maar een speciale bus waar nog veel meer aan hangt. Bussen moeten vaak worden afgesloten met een afsluitweerstand. Nou weet ik dus niet of een SG2 zo'n weerstand heeft ingebouwd. Door er dan 2 parallel te zetten, trek je dan de bus scheef en kan je mogelijk elders vage problemen veroorzaken.

Zolang ik dus niet weet hoe het precies zit, ga ik er ook niet mee experimenteren. Ook al lijkt het op het eerste gezicht gewoon goed te werken.

Maar als jij zeker weet dat dit gewoon de correcte manier van aansluiten is, dan knutsel ik wel de juiste draadjes naar die BT-dongle. Ik hoef dan alleen maar te meten welke pin van de grote plug naar welk RJ45 pinnetje gaat. Die kan ik dan wel binnenin die dongle weer vastsolderen zodat ik geen dure OBD2 female plug nodig heb.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

do 10 dec, 2015 20:41

Voor zover ik weet is daisy chain de ondersteunde manier om meerdere scangauges aan te sluiten.

Wat ik niet weet in hoeverre meerdere scangauges de interne bussen dusdanig gaan belasten dan echt
belangrijke informatie tussen interne systemen vertraging oplevert (vergelijk een ethernet retransmit)
of helemaal verloren gaat. En al helemaal niet hoe erg dit is.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

do 10 dec, 2015 21:19

Scangauge Daisy Chain@PriusChat
PriusChat schreef:Actually all you need is a CAT 5 cable for the interconnects.
Kabel kopen
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:21
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 13/49/38%

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 10 dec, 2015 21:38

@PriOkie: maak je geen zorgen, ik maak regelmatig gebruik van drie stuks scangauges, je moet wel in elke scangauges de parameters die jij wenst te gebruiken even in programmeren, je hoeft dat slecht één keer te doen, de scangauge beschikt over voldoende geheugen voor meer dan 20 extra parameters geloof ik..

Wat ik gedaan heb is, elke scangauge heb ik volgestopt met een groot aantal parameters, je maakt gewoon een keuze welke je nodig hebt voor een bepaalde test.
Ik heb wel altijd een aantal vaste parameters die bij elke test gebruikt worden, zoals: Ice RPM, km/hr. Soc%, en koelwater-temp.
Al de anderen zoals MG-1 Mg-2 rpm, Nm, temp.12 volt accu, vermogen, Ice, enz. kan ik oproepen on demand.
Daarnaast is er de lijst die op het forum is geplaatst uitgeprint en altijd bij de hand.

Wat het kabeltje betreft, in principe is het een heel kort UTP RJ45 kabeltje, omdat dergelijke korte kabeltjes meestal niet in de handel te koop zijn moet je het ding zelf maken.
Je kan het kabeltje ook via de scangauge verkoper aanschaffen, hieronder staat wat zij ervan zeggen:

"ScanGauge Cables
Order an extra cable or add a daisy chain cable to connect two or more ScanGuage units together"

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 11 dec, 2015 0:07

@wimj, @ns4, @gamgra, bedankt! Nou moet ik weer aan de slag.. ;-)

Ik wil dus niet een tweede scangauge aansluiten maar een BT dongle. Officieel zou ik dan een OBD-2 splitkabel moeten kopen, maar ik heb er nu voldoende vertrouwen in dat het goedkomt als ik hem doorlus vanuit de SG2. Mooi projectje voor het nieuwe jaar.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 11 dec, 2015 9:57

@PriOkie: om te voorkomen dat jij straks in je auto moet gaan zitten rillen bij het programmeren van parameters in de scangauge, zou jij de keukentafelmethode kunnen proberen.
Zie: de bijgevoegde link. viewtopic.php?f=72&t=3162&p=103127&hili ... ij#p103127

Opgelet!! In de link omschrijf ik welke toetsen ingedrukt moeten worden om in het juiste menu te geraken, die omschrijving is niet altijd correct, het is afhankelijk van welke software in de scangauge aanwezig is.
Het beste is om even in jouw scangauge user manual version:6.0 te kijken op bladz. 38 en verder.
Indien jij een oudere versie hebt vind je ook daar de juiste methode.
Indien je geen user manual bezit kan je op internet bij http://www.scangauge.com (support center) terecht
succes.

ns4
Actief Lid
Actief Lid

za 12 dec, 2015 9:46

PriOkkie schreef:Ik wil dus niet een tweede scangauge aansluiten maar een BT dongle.
Oeps, dan heb ik je verkeerd begrepen... Het zou me verbazen als dat gaat lukken vanaf de SG. Ze gebruiken waarschijnlijk een eigen protocol bij het door lussen. (heb daar nog niets over kunnen vinden). Een OBD2-splitkabel lijkt dan een betere oplossing, al wist ik niet dat die bestonden. Ik zit me wel af te vragen of dat geen storingen op kan leveren en moet me toch eens wat meer verdiepen in de gebruikte protocollen en de elektrische specificaties van de CAN-bus.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

za 12 dec, 2015 11:31

@ns4: door de scangauge worden slechts 3 draadjes van de 16 gebruikt, nr. 1 en 8 voor de stroomvoorziening en slechts eentje, pin 6 voor de DATA, al de andere zijn voor ons sukkelaars niet toegankelijk.
Ik vermoed dat de Torque dongle ook van dezelfde aansluiting gebruik maakt.
Misschien dat ik nog informatie hierover kan terugvinden.
Laatst gewijzigd door gamgra op za 12 dec, 2015 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

za 12 dec, 2015 11:56

@gamgra, bedankt voor de tips maar ik rijd al rond met een SG2 sind de tijd dat jouw Yaris nog op de tekentafel lag. ;-)

Dat zie je ook wel aan de versie, uit mijn hoofd 3.weinig en zeker geen 6.nogwat.

Het zou me juist verbazen als ze een apart protocol praten via die daisy chain kabel. De plug achterop en aan de zijkant zijn juist rechtstreeks doorverbonden. Wat je in feite doet is dat je ze beide parallel aansluit. Je zou dus net zo goed de inkomende kabel kunnen aftakken als die extra aansluiting er niet was geweest.

Wat wel een aandachtspuntje voor mij is, is de kwaliteit van mijn ELM chip in die BT dongle. De originele doet het gewoon goed. Deze zit waarschijnlijk ook in de SG2. Die goedkope klonen ervan, zoals mogelijk ook die in mijn dongle, die zijn lang niet altijd even goed nagemaakt. Blijkbaar zit alle afhandeling van de bus in die ELM geprogrammeerd en als dat niet helemaal goed werkt, kun je wel degelijk vreemde effecten krijgen.

Ik meen dat Arjan in zijn P2 PlugIn tijdperk ook wel eens last had van rare storingen die terug te leiden waren naar de OBD2 dongle en ik geloof dat ik dezelfde heb.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

za 12 dec, 2015 12:27

@PriOkie: indien jouw Scangauge zo... oud is, dan ben ik bang dat hij niet gaat werken met de huidige lijst van parameters die ik eerder plaatste.
Indien jij software versie 3.17 hebt werkt je scangauge nog prima met de laatste lijst parameters.
indien de Dongle compatible is met spec: OBD 11- ISO - 9141-2 dan werkt hij zondermeer op de Prius.
Zie de link, Is dit wat jij hebt? die is compatible, http://alexnld.com/product/super-mini-e ... 4-blue/?eb

@ns4: de ISO data zit bij de OBD-II op pin 7 en op de ethernetkabel op pin 6.
Laatst gewijzigd door gamgra op za 12 dec, 2015 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 12 dec, 2015 13:01

@PriOkkie, klopt, ik had ook storingen met de plug.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 20 dec, 2015 21:03

Deze bijdrage is wel enigszins off-topic, maar aangezien het een vraag betreft die velen hier ook wel eens hebben willen stellen, ga ik het erop wagen.

Vraag: How are you establishing finite ratios for a continuously variable transmission?? ( Hoe creëert u/men begrensde ratio's voor een continue Variabele Transmissie??)
In het antwoordt worden vermoedelijk de ratio's van Gen.3 Transmissie gebruikt.

Antwoord: WeberAuto: Je weet wel die mijnheer met magneetjes in de zakken van zijn stofjas, die hem tijdens de demonstratie steeds van zijn à propos brengen.

If the engine is off, the planet carrier speed is zero rpm. The ratio between MG1 and MG2 is then fixed at 1.049. MG2 drives the ring gear at -2.478:1, the ring gear drives MG1 at -2.600:1. 2.600/2.478 = 1.049. If the engine rpm is not zero, then you substitute the real engine rpm for zero in the gear set calculation and that will change the speed of MG1. MG2 remains the same; tied to the final drive. In other words, the only thing variable about this transaxle is the speed of the engine and the resultant speed and direction of MG1.

Om de boel een beetje op te tutten heb ik het fotootje met "wie is wie" geplaatst, mogelijk wordt het dan ook iets eenvoudiger om te begrijpen.

Afbeelding

Zwart = Ringgear.= MG-2 = Wielen
Rood = Planeet carier = Benzinemotor
Geel = Sungear = Mg-1

ns4
Actief Lid
Actief Lid

ma 21 dec, 2015 21:46

Na aardig wat uurtjes lezen is dat plaatje inmiddels blijven hangen. :)

Ontopic:
gamgra schreef:Hier nog even een samenvatting van Graham Davies, de ontdekker en peetvader van het fenomeen "Heretical Mode":

"Let's run through it again and vary the point of view.
The ICE drives the planet carrier at low speed. MG1 drives the sun gear backwards. This causes the planets to spin forwards and adds more spin to the ring gear. The ring gear still gets only 72% of the torque of the ICE, but the speed at which the ring spins is increased by MG1 motoring backwards. Turning the ring faster allows the car to travel faster for a low ICE r.p.m.
MG2, incredibly, resists the car's motion slightly with its generator drag and produces electricity to be fed to MG1.
The car is moved along by the remaining mechanical torque from the ICE".
Topic over Heretical mode @PriusChat
bwilson4web schreef:Please don't think in terms of MG1 rpm and direction as MG1 torque is all that counts. Torque is the mechanical equivalent of thinking of a circuit in terms of current, not voltage (unless there is a resistance involved.)
M.a.w. H-mode is ook mogelijk als MG1 vooruit draait. Zolang ie maar als motor fungeert en MG2 de elektriciteit levert en ICE mee draait op lage toeren hebben we H-mode. Of begrijp ik 't verkeerd?
Met de OBD-tool moeten we dus letten op de opgenomen (MG1)/afgegeven (MG2) vermogens (torque) en niet zo zeer op de RPM om H-mode te herkennen.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 22 dec, 2015 11:12

@ns4: Dat jij Bob Wilson als deskundige opvoert, tja daar kan een Zeeuw niet tegenop. :wink:
Als enige excuus kan ik misschien nog aanvoeren dat Bob ten tijden van zijn "statement" niet in bezit was van een scangauge, daarmee kan niet alleen de Rotatie van MG-1 en Mg-2 opgeroepen worden maar gelijktijdig (+plus) of (-min) torque.
De informatie hieronder komt uit het Toyota document hiernaast( in jouw bezit?): HYBRID / BATTERY CONTROL: HYBRID CONTROL SYSTEM: DETAILS; 2014 MY Prius [10/2013 ] Zie: "Nomographic chart" aan het einde van het document.

"For the hybrid system, motor generators have different roles depending on the situation. Understanding the relationship between the rotation direction and torque can help to make the role of a motor generator easier to understand".

The table below shows the relationship of drive and electric generation for different combinations of plus or minus torque and forward or reverse rotation.

Rotation.....Direction--------Torque Condition---------Role of Component
Forward (+)Rotation..........Plus Torque....................Drive
..................................Minus Torque............Electric Generation
Reverse (-) Rotation...........Plus Torque............Electric Genera.
..................................Minus Torque...................Drive
.
As an example, if a motor generator is rotating in the forward (+) direction, and it applies minus torque, it will generate electricity (producing electrical power).
Alternately, if the motor generator is rotating in the reverse (-) direction and it applies minus torque, it will act as a drive source (consuming electrical power).

Indien ik de informatie hierboven vergelijk met wat ik zie op de scangauges = (2 x Min Torque) dan produceert de MG-1 bij: + Rotatie elektriciteit en bij: - Rotatie werkt hij als Motor

Dat MG-1 bij (0 Rotatie, + torque en/of - torque levert) staat vast, dit kan met de scangauge niet aangetoond worden.

ns4
Actief Lid
Actief Lid

di 22 dec, 2015 20:51

Dat document heb ik, waarvoor dank! Ik was er alleen nog niet aan toe gekomen/eerst 't web aan 't doorspitten. Blijkbaar verkeerde keuze :D

Ik heb nog geen OBD-tool om de verrichtingen van de motoren te kunnen waarnemen, hopelijk is die voor de kerst binnen. Daarom heb ik wat moeite om je laatste twee zinnen te begrijpen.
Je ziet op de scangauges = (2 x Min Torque) ? Dus je kunt de torque wel zien=aantonen?

En als ik 't goed begrijp spreken de uitleg van Bob Wilson en die van Toyota elkaar niet tegen. Ik heb alleen moeite met bedenken hoeveel RPM ICE moet gaan draaien als MG1 vooruit draait én als motor fungeert. (Versnellingsbak overbrengingen willen om de een of andere reden niet als muntje bij me vallen en de PSD maakt 't 'r niet eenvoudiger op). Ik vermoed dat de bandbreedte in dat geval smaller is als wanneer MG1 'achteruit' draait.

Gesloten

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie