Wanneer is de motor op temperatuur?

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 12 jan, 2016 22:26

@jeroen: misschien is dit iets voor jou, eenvoudige elektronica goedkoop en redelijk nauwkeurig, de sensor past mogelijk in de olie peilstok opening.
Wel even de afmeting van de sensor opvragen bij de verkoper, 4mm diameter zou mogelijk in peilstok opening passen.
Je kan dit ding ook ergens tegen de olie-pan bevestigen je moet dan wel de sensor goed isoleren.

!!!Opgelet: dit is niet bedoeld voor permanente installatie, alleen voor het testen hoe warm de motorolie echt wordt .

Ik werk vaak met dergelijke "gadges", in mijn schuur komt zowat alles uit China

http://www.ebay.nl/itm/1PCS-W1209-Digit ... SwCQNWgy~i

Jeroenvossen
Lid
Lid

do 14 jan, 2016 13:07

@gamgra: bedankt voor de tip, maar dit is niet wat ik zoek. Ik had gehoopt dat ik met Torque de olietemperatuur kon aflezen, zodat ik kon zien wanneer de motor op temperatuur was.

Aangezien het in de winter lang duurt voordat het koelwater op temperatuur is (gelukkig heeft de Auris wel een meter hiervoor), vroeg ik me af hoe dat zit met de olie.

Het verbaasd me overigens dat de olietemperatuur niet af te lezen is, ik neem aan dat de auto daar toch een sensor voor heef. Het ding zit vol sensoren, zou vreemd zijn als deze er niet in zit.
6 januari 2015: Toyota Auris HSD uit 2010 Afbeelding | Afbeelding

2009 - 2014: Toyota Prius 2

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

do 14 jan, 2016 14:34

Ik denk, dat een motor op (bedrijfs)temperatuur is, als er geen 'meerverbruik' meer is. (het zuip-effect)
Het rendement wordt bepaald in de verbrandingskamer, een hoog rendement bij een hoge temperatuur.
(dus het benzine-verbruik kan een goede indicatie zijn)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 14 jan, 2016 21:42

@jeroen: spijtig voor jou maar een temperatuursensor zit er niet in, wel een sensor voor oliedruk.
Wat de temperatuur van de olie betreft: olie speelt tweede viool tijdens het opwarmingsproces, eerst komt het koelwater aan de beurt, zoals @fralie55 ook opmerkt, de boel moet zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur gebracht worden.
De olie komt vanzelf aan de beurt, reken maar gerust op een afstand van 40km of meer, afhankelijk van de snelheid, voordat de 4 liter motorolie de bedrijfstemperatuur van 80° a 90°C bereikt.
Daarbij, de moderne motorolie, zoals de door Toyota voorgeschreven 0W-20 synthetische olie, beschikt over eigenschappen die zelfs bij extreem lage temperaturen voldoende smering garanderen.

Zelf monitor ik de temperatuur van de transmissie-olie vrijwel continue, daar waar MG-1 en MG-2 in de transmissie-olie ronddraaien, doorheen de windingen/stator van beide motoren jaagt meer dan 600Volt doorheen, na opwarming (70km) liggen de temperaturen soms al rond de 85° a 95°C, maar ik heb wel eens 103°C gezien, de kritische temperatuur van de transmissie-olie ligt rond de 140°C, indien men die temperatuur overschrijdt grijpt de ECU in en wordt het vermogen teruggeschroefd, het *flashpoint* ligt geloof ik bij 165°C.

*flashpoint*: is de temperatuur waarbij de olie spontaan in brand vliegt

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 15 mei, 2017 10:21

Late reactie over de flashpoint : voor spontaan in brand vliegen zou ook zuurstof nodig zijn.. Ik denk niet dat die er voldoende bij kan om een brand mogelijk te maken.

Jammer dat er geen olietemperatuur kan gemeten worden.. Ik heb die mogelijkheid met een Ultragauge in de Auris hybride ook niet.
Aan de andere kant : als er 40 km moet gereden worden eer de olie opwarmt, zijn >95 procent van mijn ritten 'koude ritten' zijn.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 15 mei, 2017 14:00

Bij luchtgekoelde motoren (zoals een BMW r80 g/s) wilde de olietemperatuur nog wel eens oplopen tot 125 graden. Olie wordt dan wel erg dun, dus daarom zat er ook 20w50 in 's zomers.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 07 jun, 2017 18:26

@JeroenVossen:
Mijn TD is rond 1990 in de fik gegaan: vroeg in de lente na hooguit anderhalve km kwam er een fikse kwalm uit de motorruimte. Motor uit, uitgestapt en zie daar de vlammen sloegen uit de louvres.

Gelukkig duurde dit maar kort en is er geen noemenswaardige schade ontstaan. De oorzaak was benzine ìn de motorolie. Hoe die erin kwam is nooit helemaal duidelijk geworden. Het meest waarschijnlijke is dat ie ettelijke maanden met een helemaal volle tank z'n winterslaap had gehad. Het peil in de tank is dan hoger dan de benzinepomp, carburateurs etc.

Toch zit daar dan nog de - goed afgestelde - vlotters en het membraam van de pomp tussen. Raar verhaal dus, maar onthoud het voor jouw MG-kes: het kán je overkomen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

PS-auris
Lid
Lid
Auto: Auris Hybr TS 2014

wo 07 jun, 2017 19:11

over het algemeen kan je stellen dat het bereiken van de juiste bedrijfstemperatuur van de olie relatief lang duurt; in mijn oude Volvo Amazon heb ik meters voor watertemperatuur, oliedruk en olietemperatuur; de watertemperatuur vind ik eigenlijk onbelangrijk, staat na 1 kilometer op 80 graden en loopt op in files totdat de elektrische ventilator ingrijpt; olietemperatuur (gemeten onderin carter) heeft er lang voor nodig om 90 graden te bereiken, in de winter ongeveer 25 km. en in de zomer zo'n 15-20 km; je ziet ook aan de oliedruk dat de olie dan op bedrijfstemperatuur is want die loopt dan iets terug; nou is dat een motor die ergens in de jaren '50 is ontwikkeld, maar olieopwarming zal bij moderne motoren ongetwijfeld wat beter zijn, maar binnen 5 minuten op bedrijfstemperatuur ..........denk het niet

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

do 08 jun, 2017 7:13

Maar is dat heel belangrijk? Met moderne multigrade olieën is olie in koude toestand net zo vloeibaar als warm. Dus smering krijg je toch.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Sjabba
Lid
Lid

do 15 jun, 2017 18:59

Dat vraag ik me ook af, betere smering, speciale coating op de cilinderwanden en veel betere olie. Die temp meter is misschien niet voor niets weggebleven.
En in koude staat is er sowieso meer ruimte tussen de delen. Maar lijkt me niet goed om het uiterste te vragen met een koud blok.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

do 15 jun, 2017 21:44

Ik denk dat een motor op temperatuur is, als het brandstofgebruik het laagst is.
Het rendement wordt bepaald door de temperatuur in de verbrandingskamer.
(met de aanname, dat de afstellingen correct zijn)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 15 jun, 2017 22:48

Koude olie is dikker dan warme olie, ook bij multi grade. Maar inderdaad, de variatie in viscositeit is kleiner.

Warme motor betekent ook warme bewegende delen die precies uitgezet zijn tot ideale maat ten opzichte van elkaar.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 15 jun, 2017 23:28

Wat zullen we dit allemaal missen over een jaartje of tien als we massaal aan de stekker gaan .... 8)
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 16 jun, 2017 10:31

Mijn computer start overigens ook rustig op :mrgreen: :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie