Knoekend geluid bij terug draaien stuur

Specifieke technische aspecten van de Yaris Hybrid
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

wo 17 feb, 2016 18:25

Bij "knoekend" krijg ik wel een vaag idee van het geluid dat een beetje bedoeld is. Geluiden kunnen we nauwelijks treffend be-schrijven, alleen om-schrijven. Om dat een beetje goed te doen vergt weer wat talent en dat is niet iedereen gegeven. Als er afgerekend moet worden en iemand maakt daartoe in het meest erbarmelijke Frans met een vet Rotterdams accent een poging, dan begrijpen de Fransen dat beslist omdat ze het wíllen begrijpen. Is de wil om het te begrijpen afwezig ... vergeet het dan maar.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Ro07

vr 19 feb, 2016 22:53

nessio schreef:Draai je de wielen van helemaal rechts naar links zonder te rollen (dus bij complete stil stand)?
Met rollen.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 19 feb, 2016 23:04

Hij is er weer. Benieuwd naar al je antwoorden ;-)
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Ro07

vr 19 feb, 2016 23:10

tonvanboven schreef:Hoe breed zijn de voorbanden? Brede voorbanden kunnen wel eens geluid maken waar je de eerste keer van schrikt....
Het zijn de standaard wielen.

Ro07

vr 19 feb, 2016 23:18

Sjaak H schreef:Misschien verspringt je veer een beetje in de veerschotel als je het stuur draait bij stilstand,niets om je verder druk om te maken denk ik.
Misschien kun je iemand anders aan het stuur laten draaien en zelf onder het spatbord kijken en luisteren waar het precies ontstaat.
Als het gebeurd terwijl je wielen rollen zou het een homokineet van je aandrijfas kunnen zijn maar ik neem aan dat de garage die wel op speling gecontroleerd heeft.
Goed idee! Wat mij eigenlijk wel opviel is dat het enkel 's morgens is de auto lang heeft stil gestaan. Ik zal morgen checken.

Ik had gegoogled toen ik het merkte en heb de dealer ook aangegeven dat hij naar de homokineet moest kijken.

Ro07

vr 19 feb, 2016 23:21

nessio schreef:RO07 reageert niet meer. vraag is ook : bij complete stilstand of ietsje rollen.
Het is bij rollen.

Ro07

vr 19 feb, 2016 23:27

gelukgehad schreef:
nessio schreef:RO07 reageert niet meer. vraag is ook : bij complete stilstand of ietsje rollen.
Roo7 is sinds het posten niet meer terug geweest op het Forum :o
:silent: ..... ....... ....... TADAAAAHHHH online!!! hahaha

Ro07

vr 19 feb, 2016 23:56

Knoekend geluid:

Een dof geluid welke bijv. te horen is bij het overslaan van een aantal tandwielen.

Het lijkt eigenlijk het meeste op een kogel die in een lichaam uit/in de kom schiet, dof geluid.

Ik neem aan dat iedereen wel eens een degelijk geluid gehoord heeft bij bijv. het bewegen van zijn of haar lichaam.

Ro07

vr 19 feb, 2016 23:59

Camille Schyns schreef:Bij "knoekend" krijg ik wel een vaag idee van het geluid dat een beetje bedoeld is. Geluiden kunnen we nauwelijks treffend be-schrijven, alleen om-schrijven. Om dat een beetje goed te doen vergt weer wat talent en dat is niet iedereen gegeven. Als er afgerekend moet worden en iemand maakt daartoe in het meest erbarmelijke Frans met een vet Rotterdams accent een poging, dan begrijpen de Fransen dat beslist omdat ze het wíllen begrijpen. Is de wil om het te begrijpen afwezig ... vergeet het dan maar.
Je snappie-vous :wink:

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 20 feb, 2016 9:19

Ro07 schreef:Knoekend geluid:
Een dof geluid welke bijv. te horen is bij het overslaan van een aantal tandwielen.
Lijkt me niet goed.
Je kunt het reproduceren bij volledige stuuruitslag.
Bij de tandarts is de kiespijn over?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Avensis '12 Dyn Bus

za 20 feb, 2016 9:48

Bij de Prius kan er in de stuurinrichting toch ook zo'n "knoek"-geluid ontstaan? Dan zit er iets los wat ietsje aangedraaid moet worden, kan verder geen kwaad, er is alleen het knoek-geluid. De mijne heeft dat nu, moet ik ff aangeven de eerstvolgende beurt.

Overigens "knoekt" mijn borstbeen zo nu en dan....zit met ijzerdraad aan elkaar nadat het 18 jaar geleden uit elkaar is geweest, hele duidekijle en gevoelige knoek.... :mrgreen: :mrgreen:

Back ontopic :

Ff langs de dealer..... :wink:
Voorheen Prius III 2009, Executive Business Solar, Pearl White, momenteel Avensis 1.8 combi Dynamic Business

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 20 feb, 2016 9:53

RobTP09 schreef:Bij de Prius kan er in de stuurinrichting toch ook zo'n "knoek"-geluid ontstaan?
Dan zit er iets los wat ietsje aangedraaid moet worden, kan verder geen kwaad...
Waaghals!

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 20 feb, 2016 11:38

Ik meen te weten dat er wel eens berichten langs zijn gekomen over de kruiskoppeling in de stuurkolom, waarvan de verbindingen onvoldoende strak aangedraaid bleken te zijn
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

za 20 feb, 2016 13:52

Met brede banden wil bij het draaien van de wielen tijdens het achteruit rijden het wel eens 'knoepen' met mijn auto, vandaar de vraag. Benieuwd wat het probleem is.
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

za 20 feb, 2016 13:57

#Willemke. Het klinkt gevaarlijk, zo'n losse kruiskoppeling. Kan dat helemaal loskomen als je er niets aan doet? Of is het geborgd?

Off topic:
Grappig trouwens, dat jij vaak 'ik meen te weten' neerzet. Jouw bijdragen waardeer ik zeer, want je hebt duidelijk kennis van zaken (meen ik te weten :mrgreen: ).
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Plaats reactie

Terug naar “Yaris Hybrid - Techniek”

• Informatie