To PIP or not to PIP ?

Alle wat te maken heeft met de orginele plug-in uitvoering van de Prius 3. "Plug-in aanpassingen in eigenbeheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2006

ma 13 nov, 2017 21:24

Stel nou dat je de keuze hebt tussen een PIP of een gewone P3. Laten we zeggen, deze twee:

Blauwe Executive, Plug-in, 2012, 164000km, EUR 14.499
en
Grijze Executive Solar Roof, 2013, 148000km, EUR 14.995

Dan zie ik twee vergelijkbare auto's kwa prijs/kilometerstand/uitrusting, alleen heeft de ene een Solar Roof en de andere is een Plug-in. Ook vind ik het lichtere interieur van die gewone P3 mooier dan het zwarte interieur van de PIP. Dus puur op uiterlijk en uitrusting wint de grijze het. Ook is die relatief iets jonger, maar ik ben niet zo bang voor leeftijd en kilometers.

Wat zijn nou argumenten om voor die PIP te gaan, of juist niet?

Voor mij is de PIP eigenlijk een soort Super-Prius. Niet echt een auto om serieus elektrisch mee te gaan rijden, maar wel een stuk zuiniger door zijn zwaardere electronica, en dankzij de plug kun je hem nog een zetje meegeven waardoor hij stukken beter zal presteren op relatief korte ritten dan een gewone Prius.

In mijn geval zal die het meest ingezet gaan worden voor een woonwerkrit van twee maal 45 enkele reis, waarvan de eerste (of laatste) 13 kilometer over een provinciale weg en de rest over snelweg met een max van 100 km/u. Met mijn P2 doe ik daar nu gemiddeld 4,5 l/100 km. Ik verwacht dat ik zeker die eerste 13 kilometer vrijwel in EV mode kan afleggen. En als bonus komt daar nog bij dat ik op loopafstand van een IKEA werk, waar ik op een van de 4 laadplekken mijn thuisreis kan voorbereiden.. ;-)

Ook qua MRB lijkt het een no-brainer: Tot en met 2020 betaal ik dan 89 per drie maanden in plaats van 157. Daarna wordt het wel 178, maar tegen die tijd heb ik al 816 euro MRB bespaard.

Maar daar tegenover staat dat de NiMH batterij van de P3 mijn volste vertrouwen heeft. Of die Li-Ion van de PIP het net zo goed blijft doen, weten we natuurlijk nog niet. Mijn P2 heeft me laten zien dat 11 jaar en 340.000 kilometer geen enkel probleem is. Hoe doet een PIP het na 12-15 jaar? Na 500.000 kilometer? Dat is nog even afwachten. Sowieso zal het voor de gewone P3 veel makkelijker zijn om aan tweedehands onderdelen te komen, als er onverhoopt wat stuk gaat. Maar misschien laat de P3 zich wel makkelijker ombouwen tot een grotere range met after-market accupakketten?

Kortom: meningen en ervaringen welkom! ;-)
Afbeelding Prius II Comfort 2006
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 13 nov, 2017 22:10

Ik zou gaan voor de plug-in omdat ik de kleur veel mooier vindt en het gevoel van geheel elektrisch rijden blijf ik bijzonder vinden, ook al is het dan maar 15 tot 20 km.Ik heb nu ruim 10000 km met de mijne gereden en het benzinegebruik volgens de boordcomputer is
3.9 l/100km bij mijn andere Priussen was dat altijd rond de 5.5 ltr/100km voorts nog tot en met 2020 half tarief wegenbelasting .
Bij die met Solar Roof valt het me op dat de schakelaars van de stoelverwarming niet origineel zijn,mocht je 1 van de 2 kopen zou ik proberen om bij de koop een navigatie-update te krijgen, en de buitenspiegels automatisch inklapbaar te laten maken.

Succes bij je beslissing.

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

ma 13 nov, 2017 22:20

Ons is gebleken dat de solar roof wel aardig is en de auto redelijk koel houd met de ventilatie, maar het luik gebruiken we misschien 2 à 3 keer per zomer. Dus daar hoef je het niet voor te doen. ACC wil ik niet meer missen. Schakelaar van de stoelverwarming is op de tast vrij lastig, en ik kan zonder leesbril niet zien welke stoel dan aan staat. Leer, ach, wat zal ik zeggen?
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

ma 13 nov, 2017 23:02

Zo te zien is voor beiden de prijs gelijk.
Zou dan voor de PIP gaan, want:
- lagere MRB
- zuiniger
- onderhoud voor een solar Prius is een fractie hoger.
- zwart leer is niet gevoelig voor spijkerbroeken of vlekken.

Met vooral de eerste 2 punten bespaar je per jaar de nodige euro's.
Daarnaast vind ik de plugin-techniek gewoon erg mooi. Jammer van die kleine range, had dat graag veel groter gezien. Maar het is een begin.
Ik kan full EV naar m'n werk (15.5km), daar laden en full-EV weer terug. Heb wel thuis zonnepanelen.

Persoonlijk vond ik voor een PIP parelmoerwit de minst lelijke kleur, maar da's natuurlijk heel persoonlijk.

Succes met de keuze :D
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 13 nov, 2017 23:27

Fijne feedback allemaal. ;-)

Zijn er ook nadelen te bedenken voor de PIP? Zoals de houdbaarheid van de accu? Als ik er net zolang mee ga rijden als met m'n huidige P2 dan wil ik wel dat de komende 200.000 kilometer en 8 jaar net zo probleemloos zijn.

Wat ook niet echt meehelpt is dat ik 2 jaar geleden ben verhuisd naar een huis met een eigen oprit en bij de modernisering van de meterkast alvast een extra groep heb laten aanleggen . Nu is die slechts afgezekerd op 16A en heb ik in totaal maar 1x25A, dus vooralsnog te weinig voor een echte EV. Maar wel een prima plek voor een PIP....

niek
Lid
Lid

di 14 nov, 2017 8:11

PriOkkie een leuk dilemma. Ik heb mijzelf ook -kort- die vraag gesteld toen ik vorig jaar mijn solar roof P3 kocht. Ik was er al snel uit dat, af en toe die "gratis" paar kilometer voor mij niet op woog tegen al die soesa van het overal moeten opladen. Inderdaad, als je 12 kilometer van je dagelijkse werk woont en de kabel er thuis en daar in een handomdraai in kan, is het wellicht die "soesa" financieel waard. De argumenten tegen PIP die je zelf aanvoert spreken mij meer aan. Overigens vind ik de prijs van beide voorbeelden aan de hoge kant. Tussen twee haakjes (het open dak is dicht en open een heerlijke accessoire)
Sukses met je uiteindelijke keuze voor PIP of P3. Elke Prius is in ieder geval een goede keuze.
Niek.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey (2010-2016)
Prius 3 silver grey (2016- heden)

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 14 nov, 2017 8:49

niek schreef:
di 14 nov, 2017 8:11
PriOkkie een leuk dilemma. Ik heb mijzelf ook -kort- die vraag gesteld toen ik vorig jaar mijn solar roof P3 kocht. Ik was er al snel uit dat, af en toe die "gratis" paar kilometer voor mij niet op woog tegen al die soesa van het overal moeten opladen. Inderdaad, als je 12 kilometer van je dagelijkse werk woont en de kabel er thuis en daar in een handomdraai in kan, is het wellicht die "soesa" financieel waard.
Ik zou ongeveer 18 (of 36) van de 90 kilometer elektrisch kunnen rijden. Maar het is ook geen "moeten". Je kan hem ook als een gewone Prius rijden en alleen opladen als je er zin in hebt. De rest van de tijd heb je gewoon een Prius die nog net iets zuiniger rijdt. Je mist alleen een opbergvak onder de laadruimte. ;-)

Maar het grootste bezwaar voor mij is voor beide uitvoeringen dat ze net iets boven mijn budget zijn. Wat dat betreft kan ik beter naar 2010 of 2011 kijken. Of gewoon blijven rijden in mijn P2, want die is nu "gratis". ;-)
Tussen twee haakjes (het open dak is dicht en open een heerlijke accessoire)
Dat, en ACC, is waarom ik toch wel eens wat nieuws wil. Ik hou van open daken, en deze is wel heel gaaf. Maar helaas niet verkrijgbaar op de PIP...

Wat een dillema's allemaal.. :mrgreen:

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

di 14 nov, 2017 9:49

Wat ik persoonlijk ook een voordeel vindt van de PIP is dat je veel meer kans hebt op een parkeerplaats in drukke gebieden, want meestal zijn er wel oplaadplaatsen vrij als de gewone vol staan.

Olaf Busch
Lid
Lid
Auto: Prius 3 ececutive

di 14 nov, 2017 14:32

Vooral die tip van Sjaak sprak mij aan :wink: . Verder is denk ik alles wel gezegd.

Overigens denk ik dat ook voor de plugin de hybridegarantie is te kopen (€35,- per jaar of 15.000km) totdat de auto 10 jaar is. Dat zou voor de plugin nog zo'n 5 jaar kunnen.

Misschien ook je gevoel laten meespelen. Van welke van deze twee wordt je het meest blij? (dat merk je elke dag).

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq

di 14 nov, 2017 18:59

Als je voort de PIP gaat zou ik die 2 grijze elementen in de voorbumper en op de achterklep direct laten spuiten in de kleur van de auto. Ik heb dit vanaf de introductie af altijd vreselijk gevonden. Zo van: "Kijk, ik ben een PIP, ik heb een grijze lip en een grijze bip".
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition

quattrootje
Actief Lid
Actief Lid

di 14 nov, 2017 19:30

Dat van die parkeerplaatsen klopt wel ja, kan af en toe verdraaide handig zijn.

En je hoeft natuurlijk niet altijd te laden, ook zonder dat rijdt ie heerlijk zuinig en kan je met veel regenereren heel ver komen (zeker in heuvelachtig gebied).

Wbt die 2 zilvergrijze delen: da's natuurlijk heel persoonlijk :D
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 14 nov, 2017 19:50

Vergeet je de handgrepen niet : zijn ook zilvergrijs :mrgreen:
PIP aug 2012 executive arctic blue

prifahrer
Lid
Lid

di 14 nov, 2017 20:51

Ook leverbaar: pip in de kleur van de handgrepen... erg fraai!

Maar serieus: ik denk (en hoop) dat de pip knap wat meet capaciteitsverlies/veroudering van de batterij kan hebben voordat dat problemen oplevert.
Prius Plug-in Aspiration

Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Skoda Kodiaq

di 14 nov, 2017 21:48

nessio schreef:
di 14 nov, 2017 19:50
Vergeet je de handgrepen niet : zijn ook zilvergrijs :mrgreen:
Ha, even vergeten, en een grijze handgrip. Ieder z'n ding, ik vind het nx.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 14 nov, 2017 22:26

Sjaak H schreef:
di 14 nov, 2017 9:49
Wat ik persoonlijk ook een voordeel vindt van de PIP is dat je veel meer kans hebt op een parkeerplaats in drukke gebieden, want meestal zijn er wel oplaadplaatsen vrij als de gewone vol staan.
Haha.. ja inderdaad. Ook al zou ik dan met mijn beperkte range en prima functionerende brandstofmotor niet zo graag een echte EV-rijder in de weg willen zitten. Die lui hebben zo'n plek echt nodig. Voor mij is het een bonus als ik wat extra kan laden.
Olaf Busch schreef:
Overigens denk ik dat ook voor de plugin de hybridegarantie is te kopen (€35,- per jaar of 15.000km) totdat de auto 10 jaar is. Dat zou voor de plugin nog zo'n 5 jaar kunnen.
Mja, maar dan moet ie waarschijnlijk ook verplicht in onderhoud bij de dealer. En die 15.000 heb ik met een half jaar ook wel weggetikt. Ik wil de auto juist ook buiten de officiele Toyota-kanalen om kunnen onderhouden. Ik denk dat dat bij een gewone P3 veel makkelijker is, dan bij een PIP.
Olaf Busch schreef:
Misschien ook je gevoel laten meespelen. Van welke van deze twee wordt je het meest blij? (dat merk je elke dag).
Goeie tip. Maar nog steeds zonder antwoord. Ik denk dat ik met mooi weer met een grote grijns dat grote dak open schuif of hem gewoon lekker in de volle zon parkeer zonder direct een oven te veroorzaken. Aan de andere kant zal de innerlijke nerd zich ook enorm kunnen vermaken met de super-EV-mode van de PIP.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Plug-in (af fabriek)”

• Informatie