Do or Don't: oma kabel + verlengsnoer?

Alle wat te maken heeft met de orginele plug-in uitvoering van de Prius 3. "Plug-in aanpassingen in eigenbeheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4722
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 30 jan, 2017 18:08

Misschien heeft de 1e eigenaar er een andere stekker aan gezet.
Maar in de handleiding van de PIP op bladzijde 71 en 72 wordt de omakabel ook afgebeeld met een rechte schuko stekker.
En op bladzij 80 staat: niet aansluiten met verlengsnoer. (o nee, mooi wel dus)
En minimale groep van 13amp (ik heb wel eens met veel minder geladen, duurt langer)
en onderaan: Het gebruik van een aansluiting voor standverwarming die niet aan de vereisten voldoet is verboden???
Nooit gehoord hoe dat dan wel zou moeten en waar dat op doelt (ook de garage niet)
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 614
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

ma 30 jan, 2017 21:24

Mijn lader is dezelfde als in het boekje.
Ook de schuko ziet er origineel uit dus ik ga er vanuit dat alles origineel is.

Ach, we hebben de auto niet elke dag nodig (sterker: staat vaak een hele week stil) dus ik kan laden net hoe het uitkomt. Lees: als het niet regent.

De disclaimers in het boekje zijn puur zodat Toyota niet aansprakelijkheid is mocht je toch een verlengsnoer gebruiken of een trekhaak monteren.
Nogal Amerikaans dus.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 06 aug, 2012 16:43
Locatie: Winterswijk

ma 30 jan, 2017 22:19

Nessio, hoe kun je de PIP minder laten laden?
55.000 km met een Plug-in Prius, nu een Model S.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 614
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

di 31 jan, 2017 9:43

Eerder de kabel eruit trekken :mrgreen:

Nee, je kan het op te nemen vermogen niet limiteren.
Volgens mij houdt de laadunit in de gaten hoeveel stroom hij uit de groep kan trekken.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Jan Treur
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 428
Lid geworden op: ma 20 mei, 2013 13:01
Locatie: Heiloo NH

di 31 jan, 2017 9:50

nessio schreef:
ma 30 jan, 2017 16:29
Alleen de stekkers zitten in de plastic zak. Lader ligt / lag altijd buiten. Maar als het erg hard ging / gaat regenen wordt binnen gehaald door mn echtgenote. Want dat vind ze te link. meestal is ie dan toch al klaar.
Mm. vreemd wij hebben een haakse stekker.

Je kan ook het hele zaakje onder de auto schuiven; werkt ook goed. Niet in een plas gaan staan dan, natuurlijk.
Hyundai Ioniq Electric Comfort 2017 Marina Blue
Voorheen: Prius Plug In Aspiration 2013 Arctic Blue

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4722
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 31 jan, 2017 10:39

Ja maar wij hebben soms en de lengte van de oma + verlenging nodig. Kan ie niet onder de auto als de kabel naar achter moet
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4722
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 31 jan, 2017 10:42

Ton: bij schoonzus en zwager laad mn echtgenote op een 10amp stop en daar staat ook nog een koelkast of zo op.
denk dat de lader het in de gaten houd. het laden duurt daar 2 uur.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18004
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

di 31 jan, 2017 11:39

Hmmm een zelfdenkende lader...
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 614
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

di 31 jan, 2017 22:02

Een slimme lader :wink:

Technisch niet moeilijk; zet er iets soortgelijks in als een amperetang of -meter en meet eerst de stroom zonder te laden, dan weet je hoever je het vermogen op kan schroeven.
Een collega heeft thuis maar 2 groepen en laadt z'n PIP op dezelfde groep als waar de magnetron en waterkoker op zitten (en die hij ook gebruikt tijdens het laden). Nog nooit een knallende groep gehad. Dus er moet iets slims in die black box zitten want domweg 3Kwh (=13A) er doorheen knallen doet ie niet.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18004
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

di 31 jan, 2017 22:15

Tja of dat nu allemaal zo slim is... :D
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 614
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

di 31 jan, 2017 22:44

Het gaat toch goed? :mrgreen:
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18004
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

di 31 jan, 2017 22:48

Ik heb het vermogen weleens gemeten met een tussenmeter van Ton van Boven, en deze gaf toen volgens mij rond de 2200Watt af, dus dat klopt wel.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3169
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: 2012 Plug-In Executive

ma 13 nov, 2017 23:18

Een beetje laat, maar ik kom dit net pas "toevallig" tegen:
nessio schreef:
ma 30 jan, 2017 18:08
[...] en onderaan: Het gebruik van een aansluiting voor standverwarming die niet aan de vereisten voldoet is verboden???
Nooit gehoord hoe dat dan wel zou moeten en waar dat op doelt (ook de garage niet)
Daarmee bedoelen ze waarschijnlijk de stopcontacten die bij sommige koude landen bij parkeerplaatsen staan om je "Block Heater" op aan te sluiten. Die kunnen waarschijnlijk niet (gegarandeerd) zoveel stroom leveren dat je er een PIP mee op kan laden.

Zie deze pagina voor wat meer tekst en foto's: https://en.wikipedia.org/wiki/Block_heater
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gebruikersavatar
JaMoo
Lid
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 nov, 2017 8:36
Locatie: Deurne

do 11 jan, 2018 21:29

Als op de laadunit van de oma kabel het lampje brandt en de stekker is niet in de PiP gestoken, staat er dan spanning op de stekker? Ik kan me voorstellen dat er pas spanning op komt als de stekker wordt ingestoken. Dat dan de auto een signaal aan de laadunit geeft dat er stroom mag komen.

Als de stekker uit de PiP wordt uitgetrokken zou de stekker dan spanningsloos worden? In dat geval is het niet gevaarlijk de stekker uit te trekken als het regent of sneeuwt. Wel zo veilig

Wie weet of het zo werkt?

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 614
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

do 11 jan, 2018 22:16

Er zitten 5 draden in de kabel.
2 dunne draden detecteren of de stekker in de auto gestoken is. Zo ja dan geeft deze een signaal aan de zwarte unit die vervolgens met enige vertraging de spanning doorgeeft.
Je hoort de box dan ook klikken.

Laden tijdens regen zou geen probleem moeten zijn. Ik doe dat ook wel eens.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Plug-in (af fabriek)”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast