Besparings berekening Toyota t.o.v. de gemiddelde benzine auto

Alle wat te maken heeft met de originele plug-in uitvoering. "Plug-in aanpassingen in eigen beheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

wo 07 aug, 2019 12:18

Het interessante van de hybride tech van Toyota is dat deze er op is gericht de verbrandingsmotor in eerste instantie onbelast snel op te warmen. Bij de Prius kon ik merken, als ik goed op de vermogensafgifte lette, dat bij rustig wegrijden in koude toestand de benzinemotor pas na een halve minuut of zo gaat meehelpen in de aandrijving. De eerste tientallen meters rijd je dan voornamelijk elektrisch en na korte tijd voel je dat je opeens meer vermogen tot je beschikking hebt.

De Lexus waar ik nu mee rondkachel heeft twee injectoren per cilinder (één directe injectie en één in het inlaattraject). Die is nog wat uitgesprokener in dat opwarmtraject. De directe injector spuit in de eerste minuut een klein wolkje brandstof tijdens de uitgaande slag in de verbrandingskamer, met als doel de katalysator zo snel mogelijk op te warmen. Het VTEC-systeem is dan ook wat luidruchtiger in de eerste minuut ... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 07 aug, 2019 14:43

Tomexergie schreef:
di 06 aug, 2019 23:08
Ik ben geinteresseerd in PIP of Prius3:
* het spoelproces van de verbrandingsmotor. Het benaderde Atkinson proces. Waarom lage NOx en hoger rendement?
* de voordelen door de motor door belast bij te laten komen (geen stationair bedrijf). Start met de hybride accu?
* een betere beschrijving en schema van het planeetwiel +transmissie
* de CVT strategie
* de accu wordt voor 1/6 gebruikt voor de hybride en 5/6 voot de plug-in.
wat gebeurt er als door afremmen(met dynamo) van een helling het hybride gedeelte vol is. Wordt dan ook het plug-in gedeelte geladen?

De verbrandingsmotor komt als een aggregaat bij, gelijk hoog toeren. Er zijn leden van dit forum vinden dit hinderlijk, maar hoort volgens mij bij de regelstrategie.

Kortom, informatie voor de techneut. De Prius is een knap staaltje complexe techniek. Ik hoop dat de monteurs in de garages het ook begrijpen.
Eigenlijk vind ik het wel jammer dat je je blijkbaar nog niet goed hebt ingelezen in Toyota's Hybride filosofie en in de technische opbouw van Toyota's Hybride voertuigen.
Je benaderd het rijden vanuit de theorie en kijkt met wat je in de praktijk ziet op metertjes. Veel verder ben je volgens mij nog niet....

Om toch wat op weg te helpen hier wat hulp bij boven gestelde vragen:
* Uitleg van Toyota Australië over Atkinson en Hybride: https://www.youtube.com/watch?v=WKKILW3Zj_Y
* Simpel toch? Electromotoren hebben een groot koppel dat direct voor 100% beschikbaar is. Als dit onvoldoende blijkt voor de vraag schakelt de elektronica de verbrandingsmotor (ICE) bij. Zolang er stroom voldoende aanwezig is in de HV accu is het ook niet nodig de ICE als generator te laten werken. Pas als stroomvoorraad afneemt en/of de elektromotor de gewenste aandrijfsnelheid niet kan bereiken wordt de ICE door de Hybride besturingscomputer gestart. Als ze het andersom zouden doen dan moet de ICE altijd draaien vanaf de start en bespaar je dus veel minder op uitstoot en fossiele brandstoffen en is er ook altijd sprake van geluidshinder.
* Welk schema en beschrijving heb je het over? De werking van de planetenwielkoppeling wordt in deze link zeer duidelijk uitgelegd.
En alles over de versnellingsbak (E-CVT) vind je achter deze link.
* CVT strategie en een andere manier van laten zien hoe de hybrideaandrijving werkt vindt je in dit filmpje. (<= ook voor anderen ZEER INTERESANT!!!!)
* Wat betreft de HV accu: ook hier is goed nadenken eigenlijk al voldoende: als er stroom opgewekt kan worden door regeneratie is dit in principe gratis (anders ging deze energie verloren). Als er ruimte is in de HV accu zal die stroom naar de HV accu vloeien om deze te laden. Als de HV accu vol genoeg is zal de stroom die opgewekt had kunnen worden niet worden gebruikt voor laden (WANT: VOL = VOL), maar er is ook altijd nog (wat) stroom nodig voor de aandrijving (om zoveel mogelijk de ICE te ontlasten, deze moet zoveel mogelijk op ideaal toerental draaien of UIT staan). Als er geen stroom geladen kan worden, en er geen stroom nodig is voor de aandrijving dan gaat de energie verloren.
Er is GEEN Plug-in gedeelte bij het opslaan van de stroom. Als de PIP wordt aangesloten op het stroomnet wordt dmv een omvormer de HV accu geladen. En deze HV accu wordt gebruikt voor de voorstuwing (en een klein beetje voor het bijladen van 12v accu) Lichten, radio en andere verbruikers zijn aangesloten op de 12v accu net als bij andere (niet PIP) hybriden. Een PIP is dus een hybride met de mogelijkheid om stroom te laden uit het stroomnet en hiermee de auto (iets langer en iets sneller) voort te bewegen.

Nou genoeg leesvoer en kijkplezier ook voor de komende dagen...

P.S. meer info over hybride van Toyota vind je op de prachtige website van de forum beheerder John: http://www.john2211.nl
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

voorheenVW
Lid
Lid
Auto: RAV4 Hybrid Executive AWD

wo 07 aug, 2019 19:07

@Axial63, ik wou dat ik je tien sterren kon geven, alleen al voor je onvermoeibare uitleg!!
Dat wilde ik even kwijt!

ontopic
Not All Who Wander Are Lost..

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

wo 07 aug, 2019 19:17

+1
En Tom moet maar nooit naar het Hoge Noorden verhuizen want dat is desastreus voor zijn verbruikscijfers (100km weg en prov.weg met 80 zijn er bijna niet). Tja en dan die wind ook lekker voor je verbruik.
En Tom de km-teller van de PIP wijkt behoorlijk af.
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

wo 07 aug, 2019 20:01

voorheenVW schreef:
wo 07 aug, 2019 19:07
@Axial63, ik wou dat ik je tien sterren kon geven, alleen al voor je onvermoeibare uitleg!!
Helemaal mee eens. Top :!: :!:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

wo 07 aug, 2019 21:19

In de uitleg is flink wat werk gaan zitten met de verwijzingen en de heldere uiteenzetting. Dat is te waarderen.

Ik vind het daarom wel een beetje jammer dat de uitleg begint met een naar mijn idee onterechte terechtwijzing aan een nieuw en enthousiast forumlid. Was niet nodig en doet afbreuk.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Tomexergie
Lid
Lid
Auto: Prius plug-in D.Business

do 08 aug, 2019 9:01

Axial63 schreef:
wo 07 aug, 2019 14:43
Tomexergie schreef:
di 06 aug, 2019 23:08
Ik ben geinteresseerd in PIP of Prius3:
* het spoelproces van de verbrandingsmotor. Het benaderde Atkinson proces. Waarom lage NOx en hoger rendement?
* de voordelen door de motor door belast bij te laten komen (geen stationair bedrijf). Start met de hybride accu?
* een betere beschrijving en schema van het planeetwiel +transmissie
* de CVT strategie
* de accu wordt voor 1/6 gebruikt voor de hybride en 5/6 voot de plug-in.
wat gebeurt er als door afremmen(met dynamo) van een helling het hybride gedeelte vol is. Wordt dan ook het plug-in gedeelte geladen?

De verbrandingsmotor komt als een aggregaat bij, gelijk hoog toeren. Er zijn leden van dit forum vinden dit hinderlijk, maar hoort volgens mij bij de regelstrategie.

Kortom, informatie voor de techneut. De Prius is een knap staaltje complexe techniek. Ik hoop dat de monteurs in de garages het ook begrijpen.
Eigenlijk vind ik het wel jammer dat je je blijkbaar nog niet goed hebt ingelezen in Toyota's Hybride filosofie en in de technische opbouw van Toyota's Hybride voertuigen.
Je benaderd het rijden vanuit de theorie en kijkt met wat je in de praktijk ziet op metertjes. Veel verder ben je volgens mij nog niet....

P.S. meer info over hybride van Toyota vind je op de prachtige website van de forum beheerder John: http://www.john2211.nl
Bedankt voor de zeer verhelderende informatie. Ik ga mij er zeker in verdiepen. Bijna niet te geloven dat dit kleine planeetwiel kastje de centrale spil vormt van de hybride systeem. Het planeetwiel is al zo oud als de weg naar Rome, maar hoe kom je op het idee om dat hiervoor te gebruiken, geniaal van Toyota. Voordat ik de Prius kocht dacht ik dat het een CVT was alla van Doorne transmissie (conussen). Zijn er ook nadelen? Misschien geluid van de tandwielen, dat doet mij wel denken aan de botsautootjes op de kermis. In ieder geval bedankt voor de uitgebreide reactie.

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

do 08 aug, 2019 9:54

Nee, er zijn geen nadelen. Of het moet het 'gieren' van de motor zijn bij optrekken, zoals dat door de heren en dames autojournalisten veelal wordt genoemd. Twee keer fout: het is de motor die hoog in zijn toeren gaat zitten, en dat giert niet, maar maakt gewoonweg lawaai. Toch wordt dat door velen zo genoemd, al jarenlang. Ergo: men praat elkaar na zonder verstand van zaken en zonder de wil en interesse om zich die kennis eigen te maken. Ik heb dan ook geen hoge pet op van (auto)journalisten. Alles voor de sensatie.

Verder is het systeem zeer degelijk, want er treedt geen slip op, dus geen extra slijtage bij optrekken en versnellen.

Tomexergie
Lid
Lid
Auto: Prius plug-in D.Business

do 08 aug, 2019 14:51

Josje schreef:
do 08 aug, 2019 9:54
Nee, er zijn geen nadelen. Of het moet het 'gieren' van de motor zijn bij optrekken, zoals dat door de heren en dames autojournalisten veelal wordt genoemd. Twee keer fout: het is de motor die hoog in zijn toeren gaat zitten, en dat giert niet, maar maakt gewoonweg lawaai. Toch wordt dat door velen zo genoemd, al jarenlang. Ergo: men praat elkaar na zonder verstand van zaken en zonder de wil en interesse om zich die kennis eigen te maken. Ik heb dan ook geen hoge pet op van (auto)journalisten. Alles voor de sensatie.

Verder is het systeem zeer degelijk, want er treedt geen slip op, dus geen extra slijtage bij optrekken en versnellen.
Wat betreft autojournalisten kan ik je gelijk geven. Die hanteren emotionele normen die de gemiddelde autobezitter belangrijk vindt. De Prius vinden ze maar een truttige auto. Duurzaamheid en luchtvervuiling heeft hun interesse nog niet zoals bij de gemiddelde Nederlander, je kan het ze niet kwalijk nemen want ze schrijven voor de auto mark, de heidlige koe. Net als autoverkopers lullen ze maar wat aan. Wat betreft duurzaamheid ben ik pessimistisch. Eerst moet de fossiele brandstof op raken voor dat er echt wat gaat gebeuren. De kiezer wil niet echt investeren als het er op aan komt.

Het concept van de Prius leent zich voor een compromis. Een elektrische auto (met grote accu + 200km) met een kleine benzinemotor (max 120km/h) om niet afhankelijk te zijn van laadpalen.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 08 aug, 2019 21:54

BMW i3 met range extender (helaas geen verkoopsucces)
PIP aug 2012 executive arctic blue, BMW2 AT jan 2015, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH in bestelling

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Plug-in (af fabriek)”

• Informatie