Hybridetechniek

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Plaats reactie
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

di 01 nov, 2016 18:02

Ik ben zelf nog in afwachting van mijn eerste hybridewagen. Een Auris TS met 25000 km, demowagen van de garage, met Lounge afwerkingsniveau en panoramisch dak.
Voordien was ik de eigenaar van 3 Toyota's en het waren de beste auto's waarmee ik heb gereden in mijn leven op vlak van betrouwbaarheid.
Ik hoop dat ik het met deze auto ook weer tref ..

Omdat ik me probeer op de hoogte te brengen van hoe het hybridesysteem werkt en er toch iets van wil afweten vroeg ik me af :

1. Er is geen startmotor zegt men. Hoe kan de motor dan starten bij stilstand ? Welke mechanische onderdelen zetten de motor in gang ? Welk instrument / apparaat / stuk van de aandrijving vervangt de startmotor ?

2. Er is geen alternator. Wordt de 12 Volt batterij dan opgeladen door de elektromotor die in omgekeerde zin werkt en stroom levert ? Ik bedoel : net zoals hij de tractiebatterij voorziet van stroom ?
Iemand enig idee hoeveel stroom die tractiebatterij bevat ? Of .. hoeveel aparte batterijen er in verscholen zitten ?

3. Kan de motor, bv op autostrade, de overschot aan energie leveren aan de tractiebatterij ?
Of is er maar één richting tegelijk mogelijk. Dus : is het OF aandrijven OF opladen ? Of kan het allebei tegelijk ?

4. Helpt de elektomotor bv ook om op autostrade vlot op te trekken van 80 naar 120 ? Of is het in dat voorbeeld alleen maar op benzine ?

Ik heb nog meer en andere vragen... Ik wil ze liefst niet allemaal aan de dealer stellen want ik vrees dat ik zijn geduld dan op de proef stel. Aan de andere kant vermoed ik dat veel toekomstige gebruikers later dezelfde vragen en antwoorden zullen willen lezen. Kan iemand antwoorden, al was het op één van de vier vragen aub ? Dank bij voorbaat.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Auris TS

di 01 nov, 2016 18:52

Er is al veel over geschreven op dit forum. Met een beetje zoeken zou je het moeten kunnen vinden.

Ter introductie misschien eens kijken op deze info-site. Vooral de pagina over de planetary gear set heeft mij veel helderheid gegeven over de werking van de HSD.

Dit artikel geeft technische details.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 02 nov, 2016 7:21

Dank u wel. Ik had blijkbaar op verkeerde plaatsen gezocht.
De info op de websites die je doorstuurde is wat ik precies zocht. Erg duidelijk en nuttig.

Je antwoordde in een ander topic ineens al op een vraag die nog in mijn hoofd zat.

ALS je in ECO mode een hoek achter gaat en je ziet ineens een ander voertuig snel opdoemen... kan je dan in ECO mode je nog veilig en snel uit de voeten maken.
Moet je, om meer vermogen te hebben, de POWER stand inschakelen ?

Met wat je schrijft denk ik dat het niet uitmaakt. De klassieke kickdown bij een automaat zorgt voor maximale versnelling, hoog motorvermogen, gekoppeld aan een lagere 'versnelling' in de automatische bak (nou ja .. hoe je het ook noemt bij de Hybrid).
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 02 nov, 2016 8:40

In de ECO mode zit de power wat dieper in het gaspedaal.Dus als je doortrapt, dan komt de power wel gelukkig.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

wo 02 nov, 2016 8:55

Op http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/HSI/ staat het onderaan in een grafische weergave uitgelegd. Eco geeft je meer controle over de precieze hoeveelheid 'gas' bij lage snelheden, pwr geeft je sneller meer gas.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 03 nov, 2016 9:59

Zoals Hein Carpenter al heeft opgemerkt bevat de eco-mode een techniek die het mogelijk maakt om véél beter gedoseerd gas te geven. Qua maximale trekkracht is er geen verschil met de pwr-mode. PWR haalt enkel die fijndosering weg zodat je bij het licht indrukken van het gaspedaal aanzienlijk meer trekkracht voelt, waarvoor je in de eco-mode gewoon het gaspedaal flink dieper zult moeten indrukken.

Weet iemand of dit elektronisch geregeld wordt? Bij de aanschaf van onze Yaris hybrid leerde ik dat het prachtige pientere pookje van de P3 elektronisch aangestuurd wordt; bij de Yaris is dat conventioneel mechanisch. Vandaar mijn vraag.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

do 03 nov, 2016 10:54

Ja, het is elektronisch. Je kan immers schakelen met een knopje terwijl je gas geeft en je pedaal veranderd dan niet van stand.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

do 03 nov, 2016 10:56

Thanks allen.
ik doe maar even in het huidige topic : Ik vroeg me nog af of de handrem (mechanisch) op zich veel nut heeft.
Theoretisch blokkeer je de auto ook door hem in P te plaatsen. Ik lees dat deze stand de auto en de transmissie blokkeert en dat je die bijgevolg niet mag gebruiken in een wasstraat.
Is de handrem er dan enkel nog om voor de traditioneel ingestelde bestuurder het wegrijden op hellingen te vergemakkelijken ?
Mijn Auris heeft ook Hill Assist .. maar nog geen idee of dat voor een newbie wat bruikbaar te bedienen gaat zijn.
Ik vermoed dat ik wat zal moeten leren hoeveel en hoelang de rem geblokkeerd blijft en hoeveel gas er precies nodig is om elektrisch weg te rijden.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 03 nov, 2016 14:27

haelewyn schreef: Ik vroeg me nog af of de handrem (mechanisch) op zich veel nut heeft.
Theoretisch blokkeer je de auto ook door hem in P te plaatsen.
Ik denk dat er meerdere redenen zijn voor de aanwezigheid van een handrem. Een daarvan is bijvoorbeeld dat - tot op heden - de wettelijke eis bestaat, dat er een werkende parkeerrem aanwezig is. Zie eventueel het APK handboek http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... fault.aspx
Een andere reden kan zijn dat je alle 4 de wielen geblokkeerd wil zien, bijvoorbeeld op een slipperige helling. De 'P' werkt namelijk alleen op de aangedreven wielen, terwijl de parkeerrem alleen de achterwielen bediend.
schreef:Is de handrem er dan enkel nog om het wegrijden op hellingen te vergemakkelijken ?
in mijn beleving niet. De mechanische vergrendeling met een pal in de versnellingsbak, laat wat ruimte voor beweging. Zeker als de ondergrond wat afliep, gebruikte ik er graag de parkeerrem bij. De handrem is ook doseerbaar, de 'P' bij de Toyota hybrides betekent : los of 100% geblokkeerd.
Om vanuit stilstand probleemloos weg te kunnen met de Toyota hybrides, heb je volgens mij geen parkeerrem nodig - net zo min als 'hill assist'. Omdat het automaten betreft, is het achteruit kruien eenvoudig op te vangen.
schreef: Ik vermoed dat ik wat zal moeten leren hoeveel en hoelang de rem geblokkeerd blijft en hoeveel gas er precies nodig is om elektrisch weg te rijden.
ik meen dat na het aanspreken van 'hill assist' de rem meer dan voldoende werkt om de auto op zijn plaats te houden. Deze remming blijft volgens mij maar voor een beperkte tijd actief, denk daarbij aan een seconde of zo
Elektrisch wegrijden vanuit stilstand, dient met een fluwelen voet te gebeuren, omdat het elektrische vermogen gelimiteerd is. Vraag je teveel vermogen, dat springt de benzinemotor (ICE) bij.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

do 17 nov, 2016 11:25

Ik heb ondervonden dat er nogal wat vooroordelen of onwaarheden zijn inzake de hybride :

Eentje ervan is dat je in Power modus alleen maar op benzine zou rijden. Dat is totaal onjuist.
Er wordt evenzeer bijgeladen in de batterij..; elektrisch gereden bij weinig gas en aan minder dan bv 50 km/u.
Power mode gaat volgens mij alleen maar om hoe de auto reageert op het gaspedaal. Met maximum prestaties .. of met zo economisch mogelijk rijden (in Eco modus).
Dat het verbruik zo slecht zou zijn, al dan niet in de winter..
Op boordcomputer haalde ik op een doorsnee rit bij 12 graden en over 30 km iets van een 4.2 op de boordcomputer. Ik vind het niet slecht voor een auto van bijna 140 pk op benzine, stationwagon.
WEL start de motor op bij het wegrijden (om het interieur te kunnen verwarmen moet hij warm water maken ?) en draait dan constant hoger dan het gewone toerental bij idle. Dat verbruikt wel wat.. Korte ritten worden in de winter waarschijnlijk duurder.

Wel waar is de gigantische snelheidsmeterafwijking.
50 km per uur op de teller is volgens OBD uitlezing met een Ultragauge maar 40 km per uur. Dat is meer dan ik had verwacht. Ik vermoed dat het ongeveer identiek is bij 100 of 120 en dat je dan ook in realiteit 10 km per uur trager rijdt.

haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur

di 03 jan, 2017 13:07

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

Deze vond ik zeer informatief en ik heb er dingen gelezen die ik nog niet wist..
Vandaar dat ik hem graag met jullie wou delen.
Onder andere de lijst met verschillende modi waarin de ICE en MG1 en MG2 kunnen samenwerken vond ik een topper (Phases of operation).

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

di 03 jan, 2017 17:26

2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”