Accu nooit in laatste ladingstand - Klopt dat?

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 19 mar, 2017 11:39

Ik las het topic "Accu nooit vol - klopt dat?" en had nog een vraagje maar helaas was het topic al gesloten vandaar dit nieuwe tweede deel topic.

Inderdaad is me opgevallen dat de lading van de accu in mijn auto ook nooit 100% bereikt maar maximaal 80% tot nu toe en ik heb nog niet op heuvels gereden. Wat me ook opgevallen is, als ik het me goed herinner, dat de lading bij "opnieuw" gebruik minimaal is, ofwel twee blokjes als je weer gaat rijden.

Voorbeeld: De lading is 60 of 80% en je parkeert je auto. Op een andere dag, bijvoorbeeld één of twee dagen later wil je de auto weer gebruiken en is de lading 20 of 40%.

Is dit verschijnsel normaal of wordt de accu te snel ontladen in mijn auto?

Gebruikersavatar
ns4
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 635
Lid geworden op: vr 09 mei, 2014 23:18
Locatie: West-Friesland
Auto: C-HR Bi-Tone+
Contact:

zo 19 mar, 2017 12:02

Dat lijkt me niet goed, zeker voor zo'n jonge auto. Ik zou de auto laten uitlezen bij de dealer.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18837
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 19 mar, 2017 12:08

De spanning wordt gehouden tussen de 40 en 80 procent. Dit ter bescherming van de accu.

Hoe heb je de lading gemeten ?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 19 mar, 2017 14:41

Dank voor jullie reacties. Ik heb tot nu toe pas drie keer hierop gelet en zal het vanaf nu nauwkeuriger bijhouden. Hopelijk heb ik me vergist en is toevallig elke keer bij het beëindigen van de rit de stand gewoon twee streepjes.
Ik zie trouwens alleen streepjes en geen percentages. Het waren dus schattingen van mij. Zien jullie wel percentages in de auris en zo ja, hoe?

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

zo 19 mar, 2017 15:03

Mijn accu ontlaadt niet of nauwelijks. Als ik 'm wegzet heeft ie de volgende dag nog dezelfde lading. Als het echt zo is dat ie bij jou wel ontlaadt, moet je ermee naar de dealer.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

zo 19 mar, 2017 15:12

tsh schreef:
zo 19 mar, 2017 14:41
Zien jullie wel percentages in de auris en zo ja, hoe?

Nee, iedereen gaat af op de streepjes. Zelfs met een uitleesapparaat met meer mogelijkheden, genre scangauge of ultragauge heb je geen meer exacte cijfers over de tractiebatterij.


Over het verlies van capaciteit van de batterij terwijl de auto geparkeerd staat schrijft men in de handleiding :
"""However, if the vehicle is left parked for a long time the hybrid battery will slowly discharge.
For this reason, be sure to drive the vehicle at least once every few months
for at least 30 minutes or 16 km (10 miles).""""

Daaruit leid ik af dat een batterij wat mag verzwakken maar niet erg veel , erg snel.
Na 2 maanden stilstand zou een volle batterij nog altijd niet plat mogen zijn.
Dit type van batterijen zal altijd een beetje ontladen door bv de kou of door bv de tijd.
Weet ook dat er met die dingen bijna nooit een probleem is en dat het heel uitzonderlijk zou zijn als dat bij jou wel het geval was.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 19 mar, 2017 15:26

Die tekst had ik ook ergens gelezen ja. Het is goed om te weten dat de auto langer dan een maand ongebruikt/parkeren nog gestart kan worden zodat je met een gerust hart op vakantie kunt. :wink:

In de beknopte handleiding staat beschreven dat deze tractiebatterij wordt gebruikt indien je in EV-modus rijdt. Wat ik niet helemaal begrijp is dat als je niet in EV-modus rijdt, dus bijv. in ECO- of normale modus er ook een groen lampje EV af en toe gaat branden op je dashboard. Ik neem aan dat je dan ook elektrisch rijdt. Wat is dan nog het nut van de EV-modus als de auto automatisch al bepaalt wanneer hij elektrisch kan rijden?

Daarnaast off topic, heeft iemand hier toevallig de complete handleiding van de TS prefacelift in het Nederlands?

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

zo 19 mar, 2017 15:31

Handleiding : stuur gerust je emailadres in private message, dan stuur ik je die door; Geef me dan nog even het bouwjaar van je auto, voor alle zekerheid. Bedoel je die van voor 2014 ? Of die van 2014 tot 2016. Want eigenlijk zijn er al 2 facelifts geweest van de Auris voor zover ik weet.
Andere optie : zoek op google naar handleiding toyota auris touring sport hybrid. Er zijn er veel te downloaden.

Andere vraag : er is een verschil tussen in EV MODUS rijden of in de stand EV.

Zelfs als je in SPORT mode rijdt, kan de auto nog altijd, bv bij uitbollen aan 30 km per uur, in elektrische stand gaan om stroom te besparen. Je krijgt dan dat lichtje op het dashboard.
Als je de EV mode gebruikt geef je aan je auto te kennen dat je per se elektrisch wil rijden, zo lang als maar kan en wanneer het kan.
Als het niet kan, zegt de auto jou dat. Bv met de melding dat er geen stroom genoeg is in de batterij of dat je snelheid te hoog is.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18837
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 19 mar, 2017 15:33

haelewyn schreef:
zo 19 mar, 2017 15:12
Nee, iedereen gaat af op de streepjes. Zelfs met een uitleesapparaat met meer mogelijkheden, genre scangauge of ultragauge heb je geen meer exacte cijfers over de tractiebatterij.
Via je OBD is dit uit te lezen. Van de streepjes kun je nooit vanuit gaan.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

zo 19 mar, 2017 15:42

http://ultra-gauge.com/ultragauge/suppo ... Manual.pdf

Ik heb deze als uitleesapparaat. Die gebruikt ook de OBD poort maar daarmee lukt het niet. OF ik moet ergens een afkorting niet begrepen hebben.. of slecht gelezen.

Logisch denkend zou je via de OBD het wel aan de weet moeten kunnen komen, maar ik heb geen idee met welk uitleesapparaat dat dan moet. Misschien met een garage-toestel van toyota ? ?

Noot : op een ander forum vind ik net dat Scangauge het wel zou moeten kunnen. Ultragauge heeft de benodigde codes niet, schrijft men daar. Oeps... miskoopje :)
Ik vond de Ultragauge mooier .. vandaar.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18837
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 19 mar, 2017 15:44

OBD-plug in combinatie met de App Torque.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 19 mar, 2017 15:45

Ok dus als ik het goed begrijp:

- Niet in EV-modus, dus in eco-, normaal of power-modus: Als het kan, bepaalt de auto wanneer hij in EV kan rijden.
- Wel in EV-modus: altijd in EV totdat de auto het niet meer kan.

Eerlijk gezegd snap ik het nog niet want in beide gevallen probeert de auto zoveel mogelijk in EV te rijden. :D

De dealer heeft me tijdens een proefrit gezegd om de EV-modus niet te gebruiken omdat deze toch nauwelijks werkt want er is niet voldoende stroom, etc. etc.

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 19 mar, 2017 15:51

Ok, misschien ga ik het al wat beter snappen: als je tractiebatterij op 80% (vrij maximaal) zit en je gaat over op ev-modus, dan kun je zoals sommigen in andere posts aangeven met lage snelheid (tot 50 of 80 km/uur afhankelijk van welk model) enkele km's totaal elektrisch rijden?

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18837
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

zo 19 mar, 2017 15:55

De EV-knop, kun je ook de 'showknop' noemen, meer is het echt niet. En inderdaad bij een wat vollere HV-accu, kun je stukjes geheel elektrisch rijden.

Alles wordt door je auto het beste zelf bepaald, hoef je zelf niks voor te doen.

Voor de rest als ik het zo lees, is er niks met je auto aan de hand.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 19 mar, 2017 16:01

Dat hoop ik dan maar. ;)

Wat houdt een HV-accu in?

Uit de handleiding heb ik begrepen dat de accu onder de motorkap de 12V-accu wordt genoemd en die voor het hybridesysteem de tractiebatterij. Ik ben echt een leek in motortechniek maar dat hadden jullie al begrepen.

Verder tot nu toe zeer tevreden over de Toyota Hybride. Bij elke rit ben ik weer verrast als ik nieuwe snufjes tegenkom. Dat heeft dan niet met de hybride maar met Toyota te maken.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast