Accu nooit in laatste ladingstand - Klopt dat?

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Gebruikersavatar
tsh
Lid
Lid
Berichten: 83
Lid geworden op: di 29 nov, 2016 7:53

zo 02 apr, 2017 1:16

Haelewyn, ik heb het geprobeerd en het werkt. Onder de 80 km/u en gas los, gaat ie over op ev. Vervolgens rustig gassen om nog mee te profiteren. is dit de Pulse en glide techniek?

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 979
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

zo 02 apr, 2017 7:22

Pulse en glide is gas geven (pulse) en daarna gas los (glide) tot je nog nét zoveel geeft dat er geen stroom meer naar de generator/elektromotor loopt. Dus er wordt niet geladen en ook niets verbruikt.

Als alternatief kan je op dat punt naar neutraal schakelen, dan kan er technisch geen stroom meer lopen. Wel naar D schakelen voor je gaat remmen, anders rem je alleen mechanisch en niet gereneratief.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

zo 02 apr, 2017 9:08

Kan iemand mij vertellen wat het nut is van net zo te rijden dat er geen elektriciteit naar de batterij gaat en ook geen naar de motor ? Waarom niet gewoon gas lossen en de batterij bijladen ? Je houdt dan een klein tikkeltje meer van je snelheid bij, vermoed ik ? ?

Waarom overgaan naar neutraal en de auto bv bij 50 km per uur laten bollen in die N stand ?
Als je laat uitbollen in D kan de batterij nog bijladen.. Omdat er dan in D toch een tikkeltje weerstand is op de wielen ? En omdat je altijd minder in de batterij laadt dan wat je er opnieuw uit kan halen ?

Ik zie er persoonlijk niet zo het nut van in op dit moment, maar misschien zie ik iets over het hoofd ?
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 979
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

zo 02 apr, 2017 9:17

Eerst de verbrandingsmotor laten werken die energie weer in de batterij opslaan is door de omzetverliezen inderdaad minder efficiënt dan uit laten rollen zonder iets toe te voegen of terug te winnen.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

zo 02 apr, 2017 11:28

Ach, het maakt allemaal niet zoveel uit. Opladen van de batterij helpt ook weer om later, in de bebouwde kom, langer elektrisch te kunnen rijden waarmee je de omgeving spaart. De efficiency is dan wel iets minder, maar goed, dat is ook niet schokkend veel. Bovendien is in N zetten weer een extra handeling, dus laat ik 'm lekker uitrollen in D.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

zo 02 apr, 2017 11:48

Tja .. ieder zijn overtuiging.
Ik doe zelf heel veel aan zuinig rijden en tracht altijd mijn persoonlijke records te breken.
Ik bedenk me zelfs dat ik bij aankoop van een benzinemotor + start/stopsysteem, met de technieken die ik nu gebruik, ook al erg zuinig zou rijden. Wat dan nog het verschil zou zijn met een hybride...ik zou dat wel graag eens weten.

Uitbollen en in neutraal rijden : als ik dan toch moet uitbollen denk ik dat het verschil tussen in N of in D laten glijden erg weinig verschil oplevert. Ik twijfel of het winstgevend is om de elektriciteit niet op te slaan en later te gebruiken en heb het gevoel dat dat niet het geval is (maar ik kan mis zijn natuurlijk). In ieder geval is het voor mij (persoonlijke voorkeur) iets waarover ik denk 'i can't be bothered with it' om dat punt te gaan opzoeken of in N te gaan (en daarna terug naar D). Ik sluit me aan bij Elec Hybrid fan
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2040
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

zo 02 apr, 2017 12:59

Voor mijn gevoel:
(een voorbeeld voor de verhoudingen)
- Uitrijden in N, kom je 800 mtr. ver.
- Uitrijden in D, kom je 500 mtr. ver en regenereer je voor 100 mtr.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

zo 02 apr, 2017 17:26

Tja, dat gevoel....
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2040
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

zo 02 apr, 2017 17:52

Heb je er ook een gevoel bij?

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

zo 02 apr, 2017 18:56

Eigenlijk niet, nee. Vooral de regeneratie is puur giswerk.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Alexander
Lid
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 06 sep, 2015 19:04

za 08 apr, 2017 18:24

Ik merk zeker dat ik met de Auris meer electrisch rijd dan met de Lexus.
Idem met regeneren van stroom.
Ik haal meer "E" dan afgelopen jaar terwijl de wegen die ik rijd niet anders zijn en het rijgedrag ook niet.
Zal wss ook te maken hebben met die 100 kg die de Auris minder weegt t.o.v. de Lexus.

Overigens kan ik met warme motor in EV modus nog net niet 50 km p/u rijden.
Ik gok dat het zo rond de 48km p/u wel gedaan is.
Sommige mensen hebben een horloge, ik heb de tijd....
---------------------------------------------------------------------
Toyota Auris Executive FH2 Avant Garde Bronze

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast