Stand P

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Plaats reactie
maasnet
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris

di 08 aug, 2017 15:58

Vorige week woensdag heb ik mijn Auris 1.8 Hybrid in ontvangst mogen nemen.
Al diverse ritten mee gemaakt en het rijdt geweldig.
Ik heb nog wel een paar vraagjes over die P stand.
De verkoopadviseur was daar niet helemaal helder over wanneer je deze nu precies moet of kunt gebruiken.
Wellicht kunnen jullie wat nuttige tips geven.

Verder als ik in stilstand de P stand inschakel via de schakelaar moet ik dan ook de rem ingetrapt houden?
Volgens het instructieboekje zou dat wel moeten maar ik kan me niet herinneren dat de verkoper dat gezegd heeft.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

di 08 aug, 2017 16:14

P is in eerste instantie voor parkeren en wordt ook automatisch ingeschakeld als je de auto uit zet. In P wordt de transmissie geblokkeerd zodat de auto niet vooruit of achteruit rolt. Je kunt P bij een verkeerslicht gebruiken als je de voet niet op de rem wil houden maar dan moet je inderdaad de rem indrukken als je van P naar D gaat. Ik zet zelf bij een verkeerslicht de auto vaker in N en hoogst zelden in P. Alleen als ik weet dat het lang gaat duren.
P kun je niet inschakelen boven een bepaalde snelheid (dan gebeurt er niets of je gaat naar N, weet ik even niet precies) en zou ik voor de zekerheid niet inschakelen als je nog rolt want de transmissie wordt mechanisch geblokkeerd en ik kan me indenken dat het niet fijn is als daar (vaker) grotere krachten op werken.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Benedictus
Lid
Lid
Auto: Auris HSD

do 10 aug, 2017 8:05

Ik gebruik de knop P eigenlijk alleen als ik ergens wat langer stil sta te wachten, zoals in de McDrive.

Verder gaat de auto altijd in P stand als je de auto uit zet. Ik gebruik daarom vrijwel geen handrem. Stoppen en uitzetten is genoeg. De auto kan dan bij het loslaten van de rem nog wel een (heel) klein stukje rollen/bewegen. Net als in de 1e versnelling zetten bij handgeschakelde auto's. Ik vind die automatische functie erg handig, scheelt weer een handeling.. ;)
Auris HSD 2011

ns4
Actief Lid
Actief Lid
Auto: C-HR Bi-Tone+

za 12 aug, 2017 12:25

maasnet schreef:
di 08 aug, 2017 15:58
Verder als ik in stilstand de P stand inschakel via de schakelaar moet ik dan ook de rem ingetrapt houden?
Als je al stil staat in theorie niet, maar wat @Maarten zegt, als je 'm inschakelt als de auto rolt kan 't de bak beschadigen, dus beter om wel de rem ingetrapt te houden.
2017-06 C-HR Bi-Tone+ Hydro Blue TRD (not too) Extreme 1:20
2014-06 Auris TS Hybrid Dynamic 1:21
2010-08 Seat Ibiza ST Ecomotive 1:23,5
2002-06 Citroen Xantia Break HDi 1:17
Stad/Provinciaal/Snelweg - 1/99/0%

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

• Informatie