batterij plat

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
Gebruikersavatar
Racc
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 02 feb, 2014 14:53

di 19 aug, 2014 18:06

Volgende week gaat mijn wagen voor 3 weken op stal,ik ben benieuwd of hij daarna start.

Gebruikersavatar
Rokil
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 11:19
Locatie: Haarlemmermeer
Auto: C-HR Style hybrid

zo 07 sep, 2014 18:56

Mijn auto is de enige auto in het gezin. Het gebeurt maar zelden dat de auto langer dan een dag stilstaat. Mijn vrouw en ik werken beide op wisselende tijden. Dit stemmen we zo af dat er zo goed als 7 dagen per week met de auto gereden wordt. Heel af en toe staat hij een dag stil, maar meestal niet.
Afgelopen week hadden we beide 4 dagen vrij. Gisteravond moest de auto weer gebruikt worden, maar de accu was helemaal leeg. Aangezien mijn vrouw op tijd op haar werk moest zijn en Eurocare niet eerder dan 3 kwartier later pas kon komen, waren we genoodzaakt om een taxi te bestellen. Een ritje van 20 minuten en 22 kilometer kost dan € 70,-! Vanochtend weer terug naar huis en je bent dus € 140,- lichter (zaterdag-avond- en zondags-tarief).
Bij Eurocare waren mijn gegevens genoteerd en vandaag heb ik gebeld. Met een groot half uurtje was de monteur er. Hij had een jumpstarter bij zich en kon met 3 minuten weer wegrijden.
Hoe kan ik er achter komen of de nieuwe software op mijn auto geïnstalleerd is? Als Toyota dus weet dat deze problemen er zijn, vind ik het erg slordig om hier niets aan te doen. 2 Weken terug is mijn auto voor onderhoud in de garage geweest, dus dan hadden ze toch meteen de software update kunnen installeren. Nu ben ik € 140,- kwijt en kan weer terug naar de garage! Sowieso om het systeem door te laten meten en wellicht voor die software update.
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2239
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

zo 07 sep, 2014 19:51

Ik heb een Auris TS Lease Plus, en die is inmiddels voorzien van nieuwe software. Toen ik de dealer mailde
om te vragen of de update er al was kreeg ik te horen dat ik in afwachting van de oproep alvast kon
langskomen. Inmiddels staat die software erop.
Aangezien we vrijwel dezelfde auto hebben zou het kunnen dat er voor jouw auto inmiddels ook
een update is.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

zo 07 sep, 2014 22:54

Rokil schreef: Als Toyota dus weet dat deze problemen er zijn, vind ik het erg slordig om hier niets aan te doen. 2 Weken terug is mijn auto voor onderhoud in de garage geweest, dus dan hadden ze toch meteen de software update kunnen installeren. Nu ben ik € 140,- kwijt en kan weer terug naar de garage! Sowieso om het systeem door te laten meten en wellicht voor die software update.
Ik zou de importeur bellen met dit verhaal! 0800 0369
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 4252
Lid geworden op: di 31 mei, 2011 14:14
Locatie: Ubachsberg

di 09 sep, 2014 16:34

Dit jaar ben ik 2 x geconfronteerd met een lege 12V-accu. Een nachtje de deur niet goed dicht en de binnenverlichting (plus eventuele niet zichtbare systemen) trekt de boel leeg. Gistermorgen hoorde ik in onze garage een raar geluid en dacht eerst dat ik een lekkende gasleiding had, maar ik rook niks en zag geen beweging in de gasmeter. Leni erbij geroepen en die had het rare geluid gauw gelokaliseerd: het bleek de aanjager van de MGB te zijn die liefst 15 uur had staan blazen. Dan vrees je toch het ergste voor de accu. Niks ervan: de ketel startte meteen. Ik heb de 2 oude 6V accu's vervangen door 1 kleine van 12V, dus dat zoiets snel leeg loopt ... nee, niks ervan.

De oorzaak zal in een constructiefout liggen plus een veel te lichte hulp-accu. Misschien is het zinvol om alle peertjes van de binnenverlichting (e.d.) te vervangen door LEDjes. Bij Conrad heb ik ze voor een aantrekkelijk prijsje zien liggen.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

di 09 sep, 2014 16:48

De oorzaak bij de Auris TS is voor zover wij weten een softwarebug, die de accu leegtrekt onder bepaalde omstandigheden. Ook al brandt er geen enkel lampje. Dit is inmiddels te verhelpen door een software update.
De importeur vindt het kennelijk niet nodig om een recall te doen, waarschijnlijk omdat de veiligheid niet in het geding is. Ik vind dat niet klantvriendelijk. Vandaar mijn advies aan Rokil om de importeur te bellen met zijn verhaal. Hij zou daar een claim neer kunnen leggen van €140. Of hij dat inmiddels gedaan heeft ??
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
Rokil
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 11:19
Locatie: Haarlemmermeer
Auto: C-HR Style hybrid

wo 10 sep, 2014 17:15

Inmiddels heb ik zondag de importeur een mailtje gestuurd, omdat ik elke keer te laat, of te vroeg thuis ben, om in alle rust mijn verhaal te kunnen vertellen. Daar heb ik tot nu toe nog geen reactie van gehad. Als ik deze week nog niets heb gehoord, zal ik volgende week toch eens gaan bellen.
De dealer heb ik wel gebeld, omdat ik daar wat bekender mee ben. Het probleem was inderdaad bekend, maar wordt pas verholpen als de klant klachten heeft! Het schijnt dat de dealer pas vanaf 1 september de melding binnen heeft om auto's met dit probleem te updaten. Ik was op 27 augustus voor onderhoud in de garage en dus 3 dagen te vroeg. Al had dat niets uitgemaakt, want tot op dat moment had ik er dus nog geen last en weet van.
Blijft dat ik het vreemd vind dat je dus eerst met een probleem moet komen te staan, voordat het opgelost wordt, terwijl ze weten dat het probleem er is. Ik ben ook wel van plan om die
€ 140,- te gaan claimen bij Louwman, want wij rijden altijd Toyota vanwege de betrouwbaarheid en niet om met een bekend probleem te stranden.
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

Gebruikersavatar
Racc
Lid
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 02 feb, 2014 14:53

za 13 sep, 2014 15:28

Mijn auris stond stil sinds 21 augustus ,daarjuist(13 september) vol goede moed hem uit de garage willen halen (ik was benieuwd of de update zijn werk zou hebben gedaan)en .....,ja hoor hij startte meteen.Geen platte batterij na meer dan 3 weken stilstaan.De update heeft zijn werk dus gedaan.

Gebruikersavatar
sjonnie1972

di 16 sep, 2014 15:49

Vandaag een brief ontvangen van toyota met een melding van dit probleem.
Het schijnt idd te komen Door de schakelaar van de alarm lichten.
In de brief word verzocht een afspraak te maken voor een software update omzet probleem op te lossen :D

Gebruikersavatar
Rokil
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 26 nov, 2006 11:19
Locatie: Haarlemmermeer
Auto: C-HR Style hybrid

ma 22 sep, 2014 16:46

Inmiddels heeft de dealer contact met me opgenomen. Samen met de importeur hebben ze besloten om de gemaakte kosten te vergoeden. De compensatie is dan ook reeds bijgeschreven op mijn rekening.
Dit is op zich wel een nette actie van Toyota, maar ik blijf het vreemd vinden dat ze pas een software update wilden installeren als de klant er klachten over heeft. In het geval van een lege accu betekent dit dan dus altijd dat je de auto op dat moment niet kan gebruiken. Ik had Toyota altijd hoog in het vaandel staan omdat ze, bij problemen, de beroemde terugroep-acties hadden.
AfbeeldingC-HR Hybrid
28.000 km. met 1:16,1 in een Rav4
45.000 km. met 1:20,3 in een Auris TS
50.000 km. met 1:20,5 in een Prius III
30.000 km. met 1:18,6 in een Prius II

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

ma 22 sep, 2014 16:57

@Rokil: Mooi dat je actie succes heeft gehad en je schadeloos gesteld bent. Intussen zijn ze blijkbaar toch een terugroepactie gestart, zie de melding hierboven van sjonnie1972. Wel aan de late kant, aangezien de update al in juni '14 beschikbaar was, zie pagina 1 van dit topic. Maar ja het testen van een update kan wel wat tijd vergen natuurlijk.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2239
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

ma 22 sep, 2014 17:22

Mijn dealer vertelde me dat de update per model oid anders is. Daarom was er op een bepaald moment
wel een update voor bepaalde auto's, maar niet voor de mijne.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1183
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

ma 22 sep, 2014 19:16

Aha. Dat is een goeie verklaring.
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Gebruikersavatar
haelewyn
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 31 okt, 2016 11:20
Locatie: Dendermonde

ma 31 okt, 2016 19:59

Is er op de Auris van serie 2014 geen systeem of mogelijkheid om de stroom naar alle verbruikers te stoppen als hij X tijd uit staat ?
In de meeste auto's gaan dan toch alle lichtjes uit, nadat je geparkeerd hebt, uitgestapt, en de wagen vast gemaakt.
Weet iemand of deze auto 'safe' is op dat vlak. Ik dacht al aan een ouderwetse batterijsleutel maar dat zal wel weinig uithalen op deze top-moderne auto.
Toyota starlet 1.0 DL - Toyota starlet 1.3 XL 1987-1992 - Toyota Corolla (2007) 01/2014-11/2016
Toyota Auris Hybride Ts (bij. 2015) 11/2016-.....

Gebruikersavatar
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2024
Lid geworden op: za 13 jun, 2009 23:29
Locatie: Haren

ma 31 okt, 2016 23:21

Ik neem aan dat je de masa schakelaar bedoeld zoals op het plaatje afgebeeld.
Een hoofdschakelaar lijkt mij in de moderne auto's misschien toch niet zo handig. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de afstandbediening voor de portieren, de verlichting die pas na een paar seconden uitgaat als de auto verlaten wordt. De instellingen van het audio systeem en de boordcomputer. Vallen deze systemen spanningsloos dan werken ze niet meer, of kunnen instellingen worden gewist.
Ik ken de schakelaars wel van bijvoorbeeld rally auto's.
Momenteel worden deze schakelaars wel gebruikt op boten.
IMG_1652.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast