Remlichten bij afremmen op cruise control?

Specifieke technische aspecten van de Auris Full Hybrid 2
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

ma 12 okt, 2015 11:17

De remlichten bij de Prius werken toch als alle andere auto's?
- Bij gas loslaten (gewone auto remt op motor, de Prius zet de dynamo op het voorwiel van je fiets) = wel vertraging / geen remlichten.
- Bij terugschakelen (bij de Prius in B-stand) = wel vertraging / geen remlichten.

De ACC een paar klikken naar beneden, is te vergelijken met terugschakelen van 5 naar 4 naar 3e versnelling, totdat gewenste snelheid bereikt is = wel vertraging / geen remlichten.
Terugschakelen van 5 naar 3 geeft meer vertraging dan de Prius maximaal kan regenereren = geen remlichten.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Johan
Lid
Lid

ma 12 okt, 2015 14:45

Bedankt!

Voor mij klinkt de werking wenselijk, bij vertraging door de cruise control net als via het rempedaal remlichten zodat bestuurders achter de auto niet worden verrast.

In een handgeschakelde auto terugschakelen van 5 naar 3 om op de motor te remmen lijkt mij in (druk) Nederlands verkeer niet heel wenselijk...
Tenzij... https://m.youtube.com/watch?v=50A9wjJ40Dk :wink: (off topic)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

ma 12 okt, 2015 17:56

Frans: als de ACC sterk moet afremmen om wat voor reden dan ook gaan de remlichten branden.
Dus zowel als je zelf de ACC naar beneden klikt en ook als je bijvoorbeeld een langzaam rijdende voorganger nadert en de ACC sterk moet afremmen. De remlichten gaan dan toch echt branden. Ik heb het zelf op de A7 (Bolsward - Sneek) met 2 auto's getest. Zowel de BMW 2AT als de Toyota PIP doen precies het zelfde (en hoe de auto's remmen zal mij een worst wezen)
PIP aug 2012 executive arctic blue

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

ma 12 okt, 2015 18:49

Nessio:
Uiteraard gaan de remlichten branden als iemand voor je kruipt, dan doet de ACC zijn werk en zal remmen.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 12 okt, 2015 19:39

De vraag van Johan was : als ik de cruise control hendel naar beneden hou (dat betekent dat de acc of cc razendsnel wordt verlaagd) gaan dan de remlichten branden : ja is dan het antwoord. Of de auto dan in charge komt maakt niet uit
Naar beneden hou is voor mij geen 1 tikje maar vast houden.
Als het gaat om 1 tikje dan gaan ze echt niet branden, maar dan is de vraag niet goed gesteld.

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 okt, 2015 8:47

Da"s mooi Nessio, en als je op de CC berg af gaat branden de remlichten dan ook?

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 okt, 2015 9:43

Dat weet ik niet, heb hier geen berg om te testen :D Vorig jaar wel de PIP in de Eifel helemaal opgeladen bij een afdaling op de acc maar of toen ook de remlichten branden op rechte stukken zonder voorganger geen idee. Ik kan me niet herinneren of de auto zelf bij remde. Bij elke bocht moest ik sowieso zelf bij remmen en dan branden ze natuurlijk wel.
Een normale cc kan bij een sterke afdaling zijn snelheid niet vasthouden met alleen afremmen op de motor, de fysieke remmen worden niet gebruikt en de snelheid zal oplopen.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 okt, 2015 16:39

Voor zover het elektrische schema laat zien worden de stoplichten alleen gecommandeerd door het rempedaal/stoplicht schakelaar.

Samengevat:
wanneer men met de voet op het gaspedaal, bij een snelheid/h van 120km het gas los laat werkt de regeneratie, maar gaan de stoplichten niet branden.
wanneer men de cruise control bij een snelheid van 120km/h uitschakelt, werkt de regeneratie maar gaan de stoplichten niet branden.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 okt, 2015 16:47

Ja, maar uitschakelen is niet hetzelfde als met de hendel de snelheid razendsnel verminderen. Onze acc gaat dan niet in vrijloop maar gaat de auto dan ook snel afremmen. Dat was nml. de vraag van Johan (zie 1e post)
Als je uitschakelt gaat de auto in vrijloop en gaat er niets branden, dat doet ook geen een CC of ACC.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 okt, 2015 18:12

@nessio: een Prius ongeacht het model met alleen acc (adaptieve cruise control) kan niet automatisch afremmen via het remsysteem, de auto zal wel automatisch de afstand tussen de voorganger aanpassen, maar het remsysteem wordt beslist niet geactiveerd.

Indien je auto WEL afremt, dan is jouw wagen uitgerust met het PCS (Pre-collision system).
Maar dan spreken wij over een totaal andere auto, bij het naderen van een object zal niet alleen het remsysteem en remlichten geactiveerd worden maar ook de gordelspanner.

Samengevat: de vraag van Johan of zijn Standaard Auris remlichten gaan branden bij het snel naar beneden duwen van de CC pookje is NEEN.
https://www.youtube.com/watch?v=W-pTakVadH4
Laatst gewijzigd door gamgra op di 13 okt, 2015 18:48, 2 keer totaal gewijzigd.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

di 13 okt, 2015 18:14

@gamgra: Handleiding PIP: ACC deel / bladzijde 323 / gebruik van overige rijstemen staat bij punt 2:
Voorbeeld van deceleratie
Wanneer de voorligger langzamer rijd dan de geprogrammeerde snelheid
Als er een voorligger wordt gesignaleerd, verlaagt het systeem automatisch de snelheid van uw auto. Als de snelheid nog meer moet worden gereduceerd, schakelt het systeem het remsysteem in. Als het systeem de snelheid niet genoeg kan verlagen om een veilige afstand tot de voorligger te creeren, klinkt er een waarschuwingssignaal.

Dit laatste betekent nog niet dat PCS ingrijpt, maar dat je zelf bij moet remmen voor een veilige afstand.
PCS werkt helemaal buiten de ACC om en is altijd actief. (bladzijde 343 voor de exacte werking, ook voor het gordelverhaal)
Maar het systeem remt dus zelf (en blijkbaar ook als ik de ACC snel verlaag). Dan gaan bij mij de remlichten branden.
Als Johan een cc heeft, dan kan ie inderdaad niet remmen. Alleen een acc kan dat

tonvanboven
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 14 okt, 2015 0:02

Precies Nessio, met de ACC wordt de rem wel degelijk gebruikt met het remlicht. Dus als je de bergen in gaat dan horen we het wel, ik kan het niet testen :D

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

ma 19 okt, 2015 7:29

Ik heb het vanmorgen even geprobeerd, met een combinatie van donkere weggetjes en een beetje nevel kon ik mijn derde remlicht zien oplichten.
Met afremmen op de ACC (dus de ACC-snelheid een paar keer verlagen) gingen de remlichten op gegeven moment branden. Ik meen zelfs een relais onder het dashboard te horen klikken. Met afremmen op de gewone cruisecontrol (van 90 km/h, het snelste is door het cc pookje naar beneden te houden) heb ik de remlichten niet aangekregen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

ma 19 okt, 2015 8:53

Klopt helemaal, bij een ACC worden de remmen wel ingeschakeld, maar bij de CC nooit.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

ma 19 okt, 2015 9:22

Mooi zijn we daar ook definitief uit ! :)
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Plaats reactie

Terug naar “Auris FH 2 - Techniek”

• Informatie