Voorwiellager anyone?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Plaats reactie
blauweaaf
Lid
Lid

wo 04 okt, 2017 17:55

Goeiedag!

Mijn rechter voorwiellager bromde een klein beetje en aangezien de apk volgende week is, ben ik ermee aan de gang gegaan. Om te voorkomen dat ik vast zou lopen op een vastzittend lager heb ik niet het losse lager gekocht, maar een zogenaamde wiellagerset. Deze:
VKBA 6924
https://www.reservedelenstore.nl/skf/wi ... et-1363146
Het lager zit dus al in een naaf die je aan de wielhouder schroeft, of hoe noem je dat.

Ik dacht, lekker makkelijk, maar nu krijg ik de oude naaf (met het lager er nog in) niet van de wielhouder af. Kennelijk zit dat erg vastgeroest. Ik heb er al aardig op staan rammen met een vuistje dus het oude lager is nu wel grondig na z'n grootje, maar ik krijg de naaf niet los. Ik hoop ook al de gasbrander geprobeerd en weer koelen met water, een paar keer, maar er komt geen enkele beweging in.

Is hier iemand met een vergelijkbare ervaring en wellicht een oplossing?
bij voorbaat dank

beste groet, blauweaaf
Prius 2 van 2007 met ongeveer 160.000 km

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

wo 04 okt, 2017 21:21

Voor lagers gebruik ik eigenlijk altijd de 10 tons pers.
Het een hamer eruit rossen lukt zelden met wiellagers.
En soms zit er een borgring die het lager op zijn plek houdt, heb je die er ook uit gehaald?
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

blauweaaf
Lid
Lid

wo 04 okt, 2017 23:33

Ik heb dus juist deze wiel lager set gekocht, omdat je dan zonder pers de boel uit elkaar zou moeten kunnen halen. Helaas blijkt dat niet te kloppen

menjo
Lid
Lid

wo 04 okt, 2017 23:43

het wiellager moet je met een pers eruit persen gaat meestal met grof geweld ton of 8 en dan knalt die er uit.
daarna moet je de naaf nog goed schoonmaken zit nog al wat corrosie op waardoor het nieuwe lager niet past.

blauweaaf
Lid
Lid

do 05 okt, 2017 6:50

Dank beiden, maar in mijn geval ligt dat dus anders. Ik heb een wiel lager gekocht dat al in de naaf zit. Het probleem is dat ik de naaf niet van de Wielhouder af krijg.

blauweaaf
Lid
Lid

do 05 okt, 2017 10:01

Inmiddels heb ik maar een nieuwe tweedehands wielnaaf/fusee (hoe heet dat ding?) besteld, dan kan ik in ieder geval door de apk maandag. Daarna zal ik toch iets beters moeten bedenken voor het vervangen van een voorwiellager. In bijgevoegd filmpje kan je mijn probleem zien:
https://www.youtube.com/watch?v=swQX6opo-8Q
Vanaf 4.30 wordt mijn probleem uitgelegd. Zij hebben ook moeite om de boel uit elkaar te krijgen, slopen ook uiteindelijk het oude wiellager, maar weten dan met verhitten alsnog de boel los te krijgen.

gebruikersnaam
Lid
Lid

do 05 okt, 2017 18:59

Is het niet mogelijk het deel er af te halen .en ergens onder een pers te leggen ?
Moet t zelf ook binnenkort doen denk ik...

blauweaaf
Lid
Lid

do 05 okt, 2017 19:11

Jawel, maar dan moet hele fusee-houder (volgens mij is dat het goede woord) eraf. Dat ga ik nu ook doen. Maar ja, voor hetzelfde geld zit de boel veel minder vast en vervang je hem in een uurtje. Probleem is dat de fusee-houder van aluminium is en de houder waarin het lager zit van staal. Dat werkt leuk op elkaar in.

TWMW
Actief Lid
Actief Lid

do 05 okt, 2017 20:45

Die pak ik er bijna standaard af, mik de boel onder de pers, en gaan met die banaan.
De extra bouten die er los moeten, stellen weinig voor, en daarnaast werkt het ook een stuk handiger.
Geen risico dat er ongewenste dingen stuk gaan.
Maar ik heb zowel vlak bij huis als op de zaak een pers staan, dus praat het wel wat gemakkelijker...

En de andere optie is een slagtrekker, een stuk staal met een grote staaf in het midden, waar een rond stuk massief omheen zit.
Dat stuk staal zet je met 2 wielmoeren vast op de naaf, en je slaat het er zo uit.
Ik gebruikte dat vooral bij het verwijderen van een steekas uit een achteras.

Maar in dit geval zou het ook wel werken gok ik.
'51 Morris Minor MM met zijklep motor.
'50 Singer Roadster
'51 Singer Roadster
'06 RHD Yaris T-Spirit, omgebouwd naar een LHD
'07 P2 Comfort, omgebouwd naar BE

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie