Prius 2 aangeschaft bij Toyota dealer, afgeleverd op B-merk banden

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
FFAuris
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus

wo 20 jun, 2018 20:37

Zeker, je hoort een uitdraai te krijgen, een soort certificaat..

Goedkope banden staan er om bekend om afwijkingen in de voortrein te geven, het niet terugkomen naar nul stand van je stuur is dan ook duidelijk aan minerva's te wijten. Dat is zulke rommel, daarmee gleed ik zelfs op droog wegdek nog over een rotonde.. Levensgevaarlijk..

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 20 jun, 2018 21:19

rrprius schreef:
wo 20 jun, 2018 20:12
Ik denk zelf dat het een haastklus is geweest. Te weinig personeel, ‘effe’ snel de auto klaarmaken en grijpen wat er voorhanden is.
Maar wel 600 Euro voor het Toyota afleverpakket rekenen.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

wo 20 jun, 2018 21:50

Sigaar uit eigen doos?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

wo 20 jun, 2018 22:11

Bij de Toyota dealers zijn de occasion prijzen toch tegenwoordig inclusief de afleverbeurt? Dat was vorig jaar wel zo toen ik op zoek was naar een andere auto.
42
51.700 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km .

Axial63
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 21 jun, 2018 0:08

Ja, officieel moet elke verkoper adverteren met een inclusief prijs, dus inclusief alle kosten.

Helaas schijnt er advies (lees: opdracht) te zijn (vanuit de importeur?) om de meeneem prijs te adverteren met een optie voor een afleverpakket.
In dat afleverpakket zit ook de dealer garantie, dus als je de meeneem prijs wilt betalen krijg je op de factuur te zien: zonder garantie.
Daarmee sta je niet stevig mocht het ooit tot een geschil (lees: rechtzaak) komen....

De wagen die ik onlangs kocht had nog fabrieksgarantie dus die gok kon ik wel nemen....
Maar feit blijft: je word om de tuin geleid omdat anders de verkopen gaan tegen vallen..

voorbeeld:
Wij brengen optioneel € 599,- Toyota Plus afleverkosten in rekening.
Deze afleverkosten bestaan uit:
* Het garantiepakket
* Afleverbeurt inclusief eventueel aanvullende werkzaamheden
* Volledige poetsbeurt en reiniging van het interieur
* Halve tank brandstof
* Tijdens de garantieperiode, gedurende de eerste 6 maanden ook garantie op alle slijtage-gevoelige onderdelen
Laatst gewijzigd door Axial63 op do 21 jun, 2018 0:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

FFAuris
Lid
Lid

do 21 jun, 2018 0:31

Axial63 schreef:
do 21 jun, 2018 0:08

In dat afleverpakket zit ook de dealer garantie, dus als je de meeneem prijs wilt betalen krijg je op de factuur te zien: zonder garantie.
Daarmee sta je niet stevig mocht het ooit tot een geschil (lees: rechtzaak) komen....
Dat klopt niet helemaal wat je zegt. Er bestaat gelukkig nog een wettelijke bescherming voor consumenten, de non-conformiteit en verborgen gebreken.
Als koper heb je de plicht goed onderzoek te doen of je een deugdelijk product koopt, en als verkoper heb je de plicht een deugdelijk product te verkopen, of als dat niet zo is, dit aan te geven(de zogeheten "mededelingsplicht")

Ik citeer even een goed stukje vanaf internet:
Als er met betrekking tot een auto (of een andere zaak) een koopovereenkomst wordt gesloten, dan moet het geleverde aan de overeenkomst beantwoorden. Dat wil zeggen dat het verkochte de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In elk geval moet de zaak de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en van welke eigenschappen de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. Omdat sprake is van een consumentenkoop mag op grond van de wet – als binnen zes maanden na aankoop blijkt dat de auto niet (meer) aan de overeenkomst beantwoordt – ervan uitgegaan worden dat al op het moment van aankoop sprake was van non-conformiteit.
Bron: https://www.amsadvocaten.nl/blog/verbi ... ands-auto/

Axial63
Lid
Lid

do 21 jun, 2018 0:35

dat is juist, alleen wordt meeneem prijs ook door rechters gezien als: 'take it as it is' of te wel: 'meegenomen zoals gezien'...

Nu hoef je bij een Toyota niet (direct) te twijfelen aan de techniek, maar toch geen fijne tekst op de factuur: zonder garantie.

Het is wel een tekst waar je uiteindelijk je handtekening onder zet dus maakt het je een stuk zwakker.
&

FFAuris
Lid
Lid

do 21 jun, 2018 0:55

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Lees even het gehele stuk in de link mocht je het interessant vinden, want juist in die casus veegt de rechter het argument "gekocht zoals gezien en akkoord bevonden" van tafel. De wetgeving is zeer duidelijk in de non conformiteit. Ik snap dat het geen fijn gevoel is als het er staat, maar je hebt nog genoeg rechten.

Gelukkig komen dit soort zaken meer bij uni garages voor dan bij dealers, ik verwacht wel meer van ze. Ik moet wel zeggen dat de casus van topicstarter echt zeer benedenmaats is voor een dealer. Als dit in mijn geval was gebeurd had ik de klacht bij Toyota Nederland neergelegd, ook al lossen ze het op voor je. Dit is iets wat ze zouden moeten weten. Zelf zo'n casus gehad toen ik nog Kia reed, en een grote beurt liet uitvoeren. Eigen inspectie achteraf wees uit dat er helemaal geen interieurfilter van 35 euro was vervangen, en nog 4 of 5 van zulke zaken. Geld teruggekregen van de dealer, maar de kwestie wel bij Kia NL neergelegd.

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

do 21 jun, 2018 12:00

In de verhalen van Maarten Toonder, de belevenissen van Heer Olivier B. Bommel, is er ergens een garagehouder die auto''s verkocht met het predicaat "Op de Brug Nagekeken".

Dat klopte ook ... voor zijn bedrijf lag een bruggetje waarop hij bij het afscheid van zijn klant ten groet de klant stond na te zwaaien :mrgreen:

Zal geen BOVAG garage geweest zijn :silent:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

do 21 jun, 2018 17:31

Welke fraaie naam had die autohandelaar?

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

do 21 jun, 2018 19:26

dat is afdeling glad ijs WimJ.
naming & shaming op openbare fora is, wat mij betreft, not done.
we kennen tenslotte slechts 1 kant van het verhaal :ugeek:
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+45K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

do 21 jun, 2018 19:42

Ik bedoel de autohandelaar uit het Bommel verhaal.

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

do 21 jun, 2018 19:56

OK, fair enough.
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+45K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

Axial63
Lid
Lid

do 21 jun, 2018 20:20

wimj schreef:
do 21 jun, 2018 17:31
Welke fraaie naam had die autohandelaar?
Helaas doet de saga geen gewag van de benaming van de autohandelaar waar Dhr. Olivier B. Bommel zijn 'Oude Schicht' heeft aangeschaft.
Wel wordt uit het verhaal duidelijk dat enig onderhoud wel noodzakelijk was want gelijk op de eerste rit houd het motortje er met een luide knal mee op, precies voor het bordje: gemeubileerd kasteel te koop. De rest is historie maar voor wie het wil nalezen (helaas zonder plaatjes): https://nl.wikipedia.org/wiki/De_drakenburcht

en meer info over de 'Oude Schicht'

Veel plezier... :D
.
.
.
.
en dan nu weer: ontopic
&

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

vr 22 jun, 2018 18:04

Ook ik heb de naam van de garagist niet zo gauw kunnen achterhalen ... ik heb bijna alle pockets van OBB en Tom Poes dus bij het herlezen (ooit) kom ik er nog wel achter :D

Hij had wel een brug en keek er op de auto na :mrgreen: goed gevoel dus :silent:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie