slepend geluid nieuwe schijven

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Plaats reactie
Primus
Lid
Lid
Auto: Prius 2

vr 21 sep, 2018 14:11

Beste knutselaars...

Gisteren heb ik de voorste remschijven + blokken van mijn Prius 2 vervangen.
Leuke klus die vlot ging. Mooi setje gekocht van TRV.
Het vervelende is nu dat de remmen nu een slepend geluid blijven geven, ook na enkele keren flink op de rem getrapt te hebben.
De nieuwe blokken waren voorzien van een kunststof pad op de achterkant, tegen het piepen.
Ik had echter ergens gelezen dat je de metalen plaatjes (er zaten er 2 per blokje op) evenzeer best mee over zet en niet weg smijt zoals men vaak doet in de garage.
Zou het kunnen dat de metalen plaatjes in combinatie met de kunststoffen pad's op de nieuwe blokken (de originele die erop zaten hadden dit niet) toch voor het gesleep zorgen ? M.a.w. haal ik ze er best toch weer vantussen ?
Iemand ervaring mee aub ?

Dank je,

Guy.

Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 21 sep, 2018 20:18

Hallo Guy,

In tegenstelling tot trommelremmen moeten de remblokken bij schijfremmen altijd het oppervlak raken.
Bij de eerder genoemde trommelremmen werden de remschoenen dmv veren teruggetrokken van de trommel af waardoor de remmen 'vrij' liepen.
Echter als de remmen 'vrij' lopen moet er meer olie verplaatst worden (lees: het rempedaal moet dieper worden ingetrapt) voordat er een remming plaatsvind.
Bij remschijven liggen de blokken dus tegen de schijven aan en daardoor geven ze altijd een (zacht) slepend geluid en het wiel staat bij vrij ronddraaien vrijwel direct stil.
Dus als je het geluid alleen hoort als je vlak bij het wiel bent, maar tijdens het rijden niet hoort is het prima.

TIP: Controleer de eerste kilometers wel of de remschijf niet te heet wordt. Dit controleer je door eerst het midden van de velg te voelen en niet direct aan de remschijf. Als beide kanten lichtjes warm is is het prima.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Primus
Lid
Lid
Auto: Prius 2

vr 21 sep, 2018 22:55

Hallo daar..
Alvast bedankt voor je reactie. Het geluid was echt wel storend, en goed hoorbaar tijdens het rijden met open ramen, alsof er echt wel iets mis was. Het probleem is echter inmiddels opgelost. Heb de boel vanavond weer gedemonteerd, volgens mij waren het wel degelijk de schijven die de metalen stofkappen raakten. Deze zitten maar enkele millimeters van de schijven en had ik wat verwrongen door de schijf opzij te kantelen, om zo beter bij de bouten te kunnen om de klauw los te schroeven. Beter vastnemen bij de fuseepen en remklauw dus... Ik heb ook bij wijze van proef de metalen plaatjes er weer vantussen gehaald (nog niet weg gegooid) om zo eens te proberen, volgens mij moet het zo ook lukken en hebben de kunststoffen pads op de achterkant van de blokken hetzelfde effect. Resultaat.. Geen geluid meer bij het rijden, zelfs bij het draaien aan het wiel toen de wagen op poten stond hoorde ik nauwelijks iets :-)
Hij remt nu ook veel fijner (daarvoor met nieuwe schijven en lawaai ook al hoor). Hoewel schijven (wel al redelijk ingesleten) en blokken nog niet helemaal op waren, ging het min of meer met horten en stoten de laatste meters voor volledige stilstand, geen fijn gevoel. Nu gaat het heel vloeiend en geruisloos, zoals het hoort.

Groeten,

Guy.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie