Toyota Prius Slecht accelereren bergop (algemeen)

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Nosferatu
Lid
Lid
Auto: Prius 2

zo 04 nov, 2018 0:35

Beste leden,

Mijn moeder heeft een Toyota Prius Hybride van 2007, met maar weinig kms ik schat iets van een 80.000km op de teller, vorige eigenaars deden weinig kms.
Ze heeft deze nu 1 jaar en heeft grote onderhoudsbeurt gehad + remmen alles OK

Dit weekend was ze naar de ardennen gereden en ze vertelde mij dat de auto moeite had om bergop te geraken, gas volledig ingedrukt en deze ging heel moeizaam!!
Ook over het algemeen klaagt ze over minder acceleratie gevoel, de batterij geeft altijd voldoende strepen aan (bijna vol of 2 streepjes eronder).

Heb snel even gecontroleerd en gemerkt dat bij de inverter de koeling niet de doorstroom heeft die ze op youtube zeggen, de Prius in Parking gezet en dan gaan kijken in het koelreservoir en daar beweegt niet of geen flow? kan dit een van de oorzaken zijn? Heb nog geen foutcode uitgelezen, kan dit zelf met een kabel, maar volgens mij is de inverter pomp stuk , ze krijgt wel GEEN foutmeldingen op he dashboard voorlopig...

Ook toen de wagen in Neutraal stond en ik gas gaf gebeurde er amper iets of kwam dit heel traag op gang, de batterij pakt wel een deel over maar de motor draaide en ik hoorde of zag amper iets van acceleratie

Alvats bedankt

filmpje van het reservoir:

Reservoir Inverter Pomp

Als iemand enig idee heeft, ik zal deze zodra ik kan proberen uit te lezen voor verborgen foutcodes...

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

zo 04 nov, 2018 7:39

Wat vind je zelf van het accelereren?
In 'N' gas geven heeft 'geen' effect.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

zo 04 nov, 2018 16:00

Uitlezen is het devies. Subjectieve waarnemingen zijn lastig te omschrijven. Als er iets aan de auto mankeert komt er een foutcode. Op basis daarvan werkt men verder.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

zo 04 nov, 2018 20:44

In 'N' gas geven doet inderdaad niet veel. Dat is normaal bij een Prius (van dat bouwjaar).

Wat niet normaal is dat-ie bergop met moeite vooruit ging. Het zou kunnen zijn dat juist op dat moment de HV-accu minimale lading had. In dat geval is de Prius opeens nogal astmatisch, inderdaad. Maar dat zou na de eerste de beste afdaling verholpen moeten zijn.

Je kunt eea zelf eens testen door de 0-100 km/h sprint te timen. De wagen zou - met een redelijk geladen HV-accu en warme ICE - in zo'n 11 seconden naar da 100 moeten snellen.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Nosferatu
Lid
Lid

zo 04 nov, 2018 20:54

Beste,

Alvast bedankt voor de snelle reacties!
Ik ga proberen de wagen zo snel mogelijk uit te lezen! wagen staat niet bij mij maar 1 van deze dagen.

Het leek mij raar dat hij niets deed in ,N, ik bedoelde niet van vooruit gaan zowizo niet maar dat de toeren amper op gang kwamen
ben zelf geen Hybride wagens gewend :D

Maar Het euvel van de Inverter pomp, is een bekend probleem na gegoogel, klopt dat deze moet vervangen worden zowizo ? Ik zien geen flow als de motor draait of amper beweging , los zijnde van het accelereren probleem...

Mvg

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 04 nov, 2018 20:59

Heeft je moeder al vaker in de Ardennen gereden (bergachtig)? Daar maakte mijn Prius ook altijd meer toeren, en had naar mijn idee ook altijd wat meer moeite daar. Mijn Micra met CVT moet daar er ook altijd harder aan “trekken”.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

zo 04 nov, 2018 21:31

Ik heb P2 en P3 gehad en ben daar diverse malen mee naar Zuid-Frankrijk geweest en ook naar Oostenrijk. Door de Ardennen in België en ook op bergwegen in Oostenrijk ging het best goed met de P2. Ik heb daar nooit problemen mee gehad. Ik moet echter wel zeggen dat de P3 wat beter presteerde in heuvelachtig terrein en op bergwegen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 05 nov, 2018 15:13

Hier in ons Heuvelland trekt zowel de P3 als onze Yaris hybride prima. Idem in de Eifel en Ardennen, waar wij toch ook vaker asfalt vreten.

Het enige is dat de motor veel meer toeren maakt naarmate er meer vermogen wordt gevraagd, en dat bedoel ik in vergelijking tot een auto met schakelbak.

De Prius is nu eenmaal géén Ferrari, dus verwacht dan ook geen daarbij passende prestaties. De Prius is een auto die ontwikkeld is om bijzonder zuinig mee te rijden en dát doet ie.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 05 nov, 2018 16:57

Dat is ook mijn ervaring (in de P2 én in de Auris TS).

Met de P2 naar Berlijn (met vier volwassen met bagage) en naar de Provence en naar Catalonië gereden (over de Pyreneën) zonder merkbare "problemen", dus ik herken dit niet ... er moet een specifiek probleem zijn.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

ma 05 nov, 2018 18:04

Als je geen hybride gewend bent, kan ik mij dit toch wel voorstellen. Je krijgt door de hoge toeren ook wel een andere beleving tijdens het rijden in de bergen.

Afbeelding

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

di 06 nov, 2018 17:15

Ach, als ik met een MG de leuke bergweggetjes pittig rij, dan maken die bejaarde keteltjes ook heel veel toeren. Dat ben ik gewend. Maar de automaat van onze Toyota's is gewoon een andere beleving met dat "joelen als een speedboot".

De Prius neemt de wegen door de bergen mede dankzij de automaat prima. Maar van 136 pk mag je niet zo'n druk van je rug in de rugleuning verwachten als een auto met 250 pk.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

di 06 nov, 2018 18:17

Topicstarter al weer eens online geweest?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 06 nov, 2018 18:58

Even aan het overleggen met moeders :wink:

Afbeelding

Henk de boer
Lid
Lid

di 06 nov, 2018 19:03

achter remmen vast? gebeurt vaker bij prius 2

Nosferatu
Lid
Lid

ma 12 nov, 2018 16:59

Beste leden,

Bedankt voor de vele reacties!
Ik heb de auto via een OBD2 stekker kunnen uitlezen aan de laptop deze staat nergens in fout, ik krijg geen foutcodes terug.

Mijn moeder klaagt nu ook dat ze de auto hier op een rechte baan bijna plankgas moet indrukken voor deze vooruit gaat.
Dus probleem is veel minder reactie op het gaspedaal als vroeger en dit is begonnen in de ardennen, ga er zelf eens mee rijden om te voelen of het echt zo erg is.

Ivm de achterremmen die misschien vastzitten, als ik deze in D zet gaat die traag vooruit zonder maar iets te doen, normaal bij automatic denk ik.
Als ik deze in N zet gaat de prius heel traag achteruit, dus ik denk dat de remmen niet vastzitten.

Had deze in N gezet en afgezet maar kreeg ik hem wel niet met de hand achteruit geduwd? normaal manueel geschakelde kan je zo zien of de remmen niet plakken

Hieronder de foto,s van de uitlezing en iemand nog eenig idee?

Afbeelding

Afbeelding

Mvg

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie