Mede vanwege jouw eerdere bijdragen'gelukgehad' meende ik er goed aan te doen om de link te plaatsen.
Overigens, ik ben het met je eens hoor. Ook ik vind dat transmissieolie beter niet leven lang zonder verversing gebruikt zou moeten worden
Het zelf vervangen van transmissieolie van de Prius 2
- Frank2b
- Lid/donateur
- Berichten: 2547
- Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
- Locatie: Steenwijk
- Auto: Lexus GS 450h President
- Contact:
Ook Lexus adviseert de olie van de hybride transmissie te inspecteren, en niet te vervangen indien het niet nodig is.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... IoIHurmV5w
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... IoIHurmV5w
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)
"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)
"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil
Indien je een wagen koopt waarvan de historiek niet goed gekend is, dan zou ik de olie vervangen, zelf heb ik bij mijn P3 de vervanging laten doen bij de dealer op 100000 km, hiervoor werd een half uur loon aangerekend + ongeveer 60 euro voor de "olie" en de dichting. Viel dus goed mee.
Prius III 2010 + Auris Hybrid 2017
Bij mijn vorige Prius 3 uit 2001transmissieolie laten vervangen bij 130000 km voor ongeveer 120 euro bij de Toyota dealer.Heb gevraagd om een beetje van de afgetapte olie te bewaren , die was donkerrood ( niet zwart).
De E-CVT deed het nog prima , was meer voor de gemoedsrust.
De E-CVT deed het nog prima , was meer voor de gemoedsrust.
- johnths2
- Software/Forumbeheer
- Berichten: 4776
- Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
- Locatie: Middelharnis, NL
- Auto: C-HR Hybrid Executive
- Contact:
Transmissieolie wordt niet zwart, omdat daar geen koolstofverbindingen in terecht kunnen komen, zoals bij motorolie.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
Mijn scheikundige kennis is zeer beperkt dus ik neem ogenblikkelijk aan dat wat John zegt juist is maar dit heb ik gelezen in een bericht van 12 juli 2013 van Fokko2 en daar stond toch echt meerder malen 'zwart(e)':
Bij de 2008 Prius met 83.000 km op de teller was de olie diepbruin, met een beetje fantasie kon je er nog iets van het originele rood in herkennen. Ik kreeg wel wat op m’n handen en dat had een wat paarsige kleur. In ieder geval was het totaal iets anders dan die helder rode vloeistof die het ooit was geweest.
In de aftapplug zit een klein magneetje wat eventueel grote metaaldeeltjes vasthoudt, hier zat wat diepzwarte teerachtig materiaal maar het viel me mee. Deze dikke zwarte pasta zit vol met metaaldeeltje en het kost je wat moeite maar hij is weer mooi schoon te krijgen.
"Bij de olie van mijn eigen 2006 Prius met 167.000 km op de teller was het wel erg triest gesteld. Dit was echt gitzwart waar ik nog wel het meeste van schrok waren vrij grote metaalsplinters van enkele millimeters (drie stuks van 2 tot 3 mm) lang die tussen de buitenrand van de plug en het magneetje vastzaten. Het kostte me flink wat moeite om ze er tussenuit te peuteren maar uiteindelijk lukte me dat met een tandenstoker. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.
Maar later besefte ik dat die splinters waarschijnlijk als eerste op het magneetje terecht waren gekomen met een heleboel zwarte prut er bovenop, dat moet later zijn gebeurt. Waarschijnlijk zijn die metaaldeeltjes dus al heel oud. Wat ook nog mogelijk is, is dat ze er zelfs al op zaten toen de bout er in de fabriek werd ingedraaid. Het blijft gissen.
Maar deze olie was echt erg oud en ook al flink ingedikt. Bij het leeglopen komt er niet meer aan het einde een fijn dun straaltje uitlopen, bij de 2008 Prius viel dat nog wel mee. Het druppelde gewoon dikke druppels wat aangeeft dat het vrij dik is geworden, de viscositeit is door de jaren heen flink teruggelopen."
Bij de 2008 Prius met 83.000 km op de teller was de olie diepbruin, met een beetje fantasie kon je er nog iets van het originele rood in herkennen. Ik kreeg wel wat op m’n handen en dat had een wat paarsige kleur. In ieder geval was het totaal iets anders dan die helder rode vloeistof die het ooit was geweest.
In de aftapplug zit een klein magneetje wat eventueel grote metaaldeeltjes vasthoudt, hier zat wat diepzwarte teerachtig materiaal maar het viel me mee. Deze dikke zwarte pasta zit vol met metaaldeeltje en het kost je wat moeite maar hij is weer mooi schoon te krijgen.
"Bij de olie van mijn eigen 2006 Prius met 167.000 km op de teller was het wel erg triest gesteld. Dit was echt gitzwart waar ik nog wel het meeste van schrok waren vrij grote metaalsplinters van enkele millimeters (drie stuks van 2 tot 3 mm) lang die tussen de buitenrand van de plug en het magneetje vastzaten. Het kostte me flink wat moeite om ze er tussenuit te peuteren maar uiteindelijk lukte me dat met een tandenstoker. Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.
Maar later besefte ik dat die splinters waarschijnlijk als eerste op het magneetje terecht waren gekomen met een heleboel zwarte prut er bovenop, dat moet later zijn gebeurt. Waarschijnlijk zijn die metaaldeeltjes dus al heel oud. Wat ook nog mogelijk is, is dat ze er zelfs al op zaten toen de bout er in de fabriek werd ingedraaid. Het blijft gissen.
Maar deze olie was echt erg oud en ook al flink ingedikt. Bij het leeglopen komt er niet meer aan het einde een fijn dun straaltje uitlopen, bij de 2008 Prius viel dat nog wel mee. Het druppelde gewoon dikke druppels wat aangeeft dat het vrij dik is geworden, de viscositeit is door de jaren heen flink teruggelopen."
- johnths2
- Software/Forumbeheer
- Berichten: 4776
- Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
- Locatie: Middelharnis, NL
- Auto: C-HR Hybrid Executive
- Contact:
Bij normale verversingsintervallen zal dit niet gebeuren.
Hoge slijtage en thermische belasting kan er voor zorgen, dat olie gekraakt wordt.
De olie verliest daardoor een groot deel van zijn smerend vermogen.
Dit is echter geen normaal gegeven en zeker niet wanneer er normale verversingsintervallen gehanteerd worden.
Hoge slijtage en thermische belasting kan er voor zorgen, dat olie gekraakt wordt.
De olie verliest daardoor een groot deel van zijn smerend vermogen.
Dit is echter geen normaal gegeven en zeker niet wanneer er normale verversingsintervallen gehanteerd worden.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- johnths2
- Software/Forumbeheer
- Berichten: 4776
- Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
- Locatie: Middelharnis, NL
- Auto: C-HR Hybrid Executive
- Contact:
V-bakolie Iedere 60.000 km of 4 jaar controle op niveau en olie kwaliteit.
Vervangen bij afkeur van oliekwaliteit (kleurstaal, zuurgraad, metaaldeeltjes).
Vervangen bij afkeur van oliekwaliteit (kleurstaal, zuurgraad, metaaldeeltjes).
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
-
- Informatie
-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast