Hybride accu zelf repareren (cellen vervangen)

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

di 28 nov, 2017 17:08

Perfect!
Wat een enorm prijsverschil.
Dan vraag je je wel af waarom de dealert dit niet gewoon kan wil doen ... 4 uurtjes werk voor een prof is 200 euries? Dat is ook mooi verdiend zou ik zo zeggen...
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

di 28 nov, 2017 18:06

Denk dat de dealer zich er niet aan wil wagen omdat de rest van de cellen hetzelfde belast zijn. Ook de leeftijd is hetzelfde als de defecte cellen.
Dus nu zijn er twee cellen defect, over een paar maanden misschien weer één, etc, etc.

Als je dan tegen een uurtarief van 60 of 70 euro iedere keer 4 a 5 uur bezig bent kan ik me voorstellen dat je klanten hier ook niet gelukkig van worden. Dan komt er nog bij dat ze iedere keer hun auto weer een dag kwijt zijn.
Het standpunt van de dealer begrijp ik dus ook wel: gewoon een nieuwe er in, daar kunnen ze weer garantie op geven en verder geen gezeur achteraf als er een paar andere cellen sneuvelen.

Verder vind ik het knap dat de TS dit zelf heeft aangepakt. Als ik ooit voor deze keuze kom te staan, dan ga ik misschien ook wel sleutelen.
42
57.200 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 28 nov, 2017 18:08

Ik zou voor een gebruikte HV-accu gaan voor €200. Dit omdat ik er zelf niet aan zou beginnen.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

McNuilty
Lid
Lid

di 28 nov, 2017 18:30

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Waar kan je die vinden voor 200 eypo? Ik vond ze enkel minimaal 500 tot 800 euro.

Verder wilde ik daar ook voor gaan, maar nadat ik zag dat je een cel ook zou kunnen vervangen voor ong 100 euro vond ik dat wel het proberen waard. De overige cellen zijn in principe in orde, als 1 cel minder is dan slaat de computer al op hol waardoor je allerlei foutmeldingen krijgt, en de dealer je het advies geeft om een nieuwe accu te plaatsen.

Het meeste werk is de accu eruit halen, en dat moet je dan ook bij een tweedehands accu.

Er zijn bedrijven die prius accu's verkopen en dan moet je je eigen "kapotte" accu weer terug sturen. Zij vervangen dan zelf de slechte cellen en verkopen de accu weer door.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

di 28 nov, 2017 18:57

Ik heb er zelf ooit een gekocht bij deijne in Volkel voor €200.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

di 28 nov, 2017 19:39

Mooi gedaan en het moet een goed gevoel zijn dat alles weer in orde is.
Leuk dat je dit op het forum met ons hebt gedeeld zodat we erop kunnen terugvallen als dat nodig is (ik bookmark dit topic ff).

Hou je ons op de hoogte van hoe de accu zich na deze cellenwissel houdt? Ben benieuwd of het inderdaad een incident was of dat het toch het begin is van het aftakelen van meer cellen.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

McNuilty
Lid
Lid

di 28 nov, 2017 20:57

Arjan schreef:
di 28 nov, 2017 18:57
Ik heb er zelf ooit een gekocht bij deijne in Volkel voor €200.
Dan had je een goede deal! Als ik een goede accu voor 200 eu zou hebben gevonden zou ik de cellen ook niet wisselen :mrgreen:

edit- had deijne ook een mail gestuurd en zij hadden (hebben) 1 staan voor 500 euro..
Laatst gewijzigd door McNuilty op di 28 nov, 2017 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.

McNuilty
Lid
Lid

di 28 nov, 2017 21:00

JohanvdH schreef:
di 28 nov, 2017 19:39
Mooi gedaan en het moet een goed gevoel zijn dat alles weer in orde is.
Leuk dat je dit op het forum met ons hebt gedeeld zodat we erop kunnen terugvallen als dat nodig is (ik bookmark dit topic ff).

Hou je ons op de hoogte van hoe de accu zich na deze cellenwissel houdt? Ben benieuwd of het inderdaad een incident was of dat het toch het begin is van het aftakelen van meer cellen.
Ga ik zeker doen!

prinsreinier
Lid
Lid

wo 17 jan, 2018 15:40

Ik hoop van harte nooit voor deze keuze te staan, maar ik zou het zeker niet laten om de boel door te meten. Ik heb nog 2 vragen:
- Reed de auto nog wel?
- Is het niet mogelijk om de kap van de accu in de auto los te halen om zodoende de cellen door te meten? Lijkt mij wat efficiënter. Vervangen van de cellen zou ik ZEKER buiten de auto doen, maar het lijkt mij inderdaad vereist om deze operatie in 2 delen uit te voeren.
Prius II Business Edition (2006)
Prius III Plug-In Executive (2012)

McNuilty
Lid
Lid

wo 17 jan, 2018 22:50

! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.

Auto reed nog prima, alleen de cruisecontrol werkte niet en de airco af en toe ook niet.
In totaal had ik ongeveer 50km gereden met de foutmeldingen. Wel zo min mogelijk maar volgens de dealer kon er voor kleine afstanden weinig mis gaan.
Heb wel gelezen dat er iemand was die nog 1500 km doorreed met een " kapotte" accu voor de reparatie en de auto soms in een modus raakte waardoor je niet harder dan 50km pu kon rijden. Dit heb ik zelf niet meegemaakt maar waarschijnlijk beschermd de auto zichzelf als er iets dreigt mis te gaan.

Verder is het mogelijk om de individuele cellen te meten met een OBD2 meter. Deze steek je in de stekker onder je stuur waarmee je via een app op je telefoon verbinding maakt met de auto. Het schijnt dat je daarmee de voltage van de individuele cellen kan lezen. Zo hoef je dus helemaal niets los te halen.

Als je de kap van de accu wilt halen om de individuele cellen te lezen heb je al bijna alles los. Je zou eventueel de ventilatie kunnen laten zitten maar ook voor de veiligheid zou ik de accu wel eerst uit de auto halen voordat je hem verder loshaalt.
Vervangen van de cellen kan tevens enkel buiten de auto aangezien je de schroefjes aan de onderkant van de cellen, die de cel vastzet op het frame, los moet halen om er een cel uit te kunnen halen.

Nu na ongeveer 2.500km rijdt de auto nog prima met de vervangen cellen, vandaag nog een rit van 300 km gemaakt en geen problemen. :mrgreen:

marc-prius2
Lid
Lid
Auto: Prius2

ma 12 feb, 2018 15:51

Hoi, ik zit momenteel met een zelfde probleem en heb inmiddels verschillende dienstverleners gesproken die hybride accu's vervangen.

Op zich durf ik het zelf vervangen van de cellen wel aan, maar ik lees ook over het "kalibreren en balanceren" van nieuwe cellen met oude cellen en ik neem aan dat je dat zelf niet kunt doen of vergis ik mij dan?

groet, Marc

Axial63
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 12 feb, 2018 17:01

Volgens mij (en als ik het fout heb zal ik wel gecorrigeerd worden) is kalibreren en balanceren bij Toyota accupakketten niet nodig; de fabrikant heeft dit in de hard- en software ingebouwd, het gebeurd dus automatisch en regelmatig.
Dit in tegenstelling tot concurrent Honda: deze accupakketten worden niet door de hard- en software gekalibreerd en gebalanceerd.
Vandaar dat de hybride vervang leveranciers dit aanbieden. Bij Honda zijn er veel meer storingen bij de accupakketten...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

ma 12 feb, 2018 19:40

Ik vind het heel moedig van je om gewoon (na het veelvuldig bestuderen van YouTube-filmpjes) zelf de stoute schoenen aan te trekken en het gewoon te gaan dóen!

De meesten zouden een auto van 11 jaar, met 255k op de klok, afschrijven. Jij probeert het gewoon, met als motto volgens mij: 'baat het niet, schaadt het ook niet'. Je kunt de auto altijd nog bij een garage aanleveren.

Wat iemand al noemde: het moet je een supergevoel geven dit zelf te hebben kunnen doen, zonder dat je ooit iets (behalve olie verversen) aan de auto hebt gedaan.
Ik doe ook het normale onderhoud zelf, en het sterkt mij in mijn overtuiging dat als ik ooit hetzelfde meemaak met mijn Auris 2 uit 2013 (die ik helemaal op wil rijden) ik gewoon zelf ga sleutelen. Niet omdat ik het niet kan betalen, maar gewoon, voor mezelf, heerlijk toch!

McNuilty
Lid
Lid

za 10 mar, 2018 8:59

afgelopen week 2000 km gereden in een week tijd in Engeland, ging prima. Auto rijdt super en accu doet het oke.

Merk wel dat ik de auto even een minuutje moet laten draaien zodat de accu wat is opgeladen. Als ik na start direct wegrijd zit de accu weer op het paarse (2 streepjes). Als ik de auto even laat lopen dan blijft hij de hele rit in het blauwe/groene.

Accu zou dus niet zo goed als nieuw zijn maar hoop dat ik er op deze manier nog lang mee kan rijden.

Inmiddels 8000 km gereden sinds reparatie. :D
Merk verder geen verschil in benzine-verbruik.
Laatst gewijzigd door McNuilty op za 10 mar, 2018 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.

McNuilty
Lid
Lid

za 10 mar, 2018 9:07

marc-prius2 schreef:
ma 12 feb, 2018 15:51
Hoi, ik zit momenteel met een zelfde probleem en heb inmiddels verschillende dienstverleners gesproken die hybride accu's vervangen.

Op zich durf ik het zelf vervangen van de cellen wel aan, maar ik lees ook over het "kalibreren en balanceren" van nieuwe cellen met oude cellen en ik neem aan dat je dat zelf niet kunt doen of vergis ik mij dan?

groet, Marc
Klopt, balanceren zou beter zijn, dit kan je zelf en heb je een grid charger voor nodig. Maar om een grid charger te kopen ben je al 500euro kwijt.
https://hybridautomotive.com/pages/pc

De accu balanceert zichzelf ook beperkt, maar niet zo goed als een grid charger zou doen.

Naast dat het een aantal dagen kost om de accu te balanceren kan je voor dat geld ook een tweedehands accu kopen. Misschien wel een overweging waard om toch een grid-charger te kopen. De tweedehandsaccu's worden ook steeds minder.

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie