Geen stroom meer, hulpaccu in slechte conditie?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
RR HSD

di 08 mar, 2011 19:25

Na bijna 6 jaar en meer dan 93.000km heeft de prius (2005) me afgelopen week dan toch voor het eerst in de steek gelaten :cry:
De deuren konden enkel nog met de losse sleutel geopend worden en bij het proberen starten gingen enkele lampjes nog maar heel dim oplichten. De toyota service laten komen (mooie service van Toyota, die 24-uurs mobiliteitsgarantie) en wat bleek, de 12V hulpaccu was leeg. Na opladen deed ie het weer en later dan maar naar de dealer gegaan om de hulpaccu door te laten meten. Volgens de dealer was er met de hulpaccu niks mis en was het bij hun nog nooit voorgekomen dat deze vervangen moest worden.

Maar hoe kan het dan zijn dat de hulpaccu leeg was? Wegens ziekte was hij 4 dagen niet gebruikt maar afgelopen winter waren we op vakantie en heeft ie ruim een week stilgestaan en startte hij daarna zonder problemen. En voor zover ik heb kunnen vinden brandde er ook geen lampje of iets dergelijks.

Hebben andere hier ook al eens mee te maken gehad? En is de conditie van de hulpaccu niet toch gewoon slechter aan het worden? Wat is de normale levensduur hiervan? De auto staat wel vaker een paar dagen stil (weekend) maar rijdt doordeweeks meerdere keren 90km per dag. Gisteren startte hij na twee dagen stilstand wel weer maar ik vraag me af of het nodig is om de hulpaccu te vervangen, want meestal gebeuren de problemen altijd op de momenten dat je het juist niet kunt gebruiken :wink: , van amerikaanse bronnen heb ik vernomen dat het toch niet heel vreemd is dat de hulpaccu tussen de 5 en 7 jaar vervangen moet worden. Vreemd dat het bij mijn dealer nog nooit is voorgekomen, of het komt doordat er maar weinig priussen hier zijn van ouder dan 5 jaar (in amerika veel en veel meer).

Nog een laatste vraag, kan een slechte hulpaccu schadelijk zijn voor de overige techniek (bijv. de grote accu)?
Bedankt.

janskoosje
Lid/donateur
Lid/donateur

di 08 mar, 2011 20:01

Een accu kan kort of juist heel lang meegaan, ik heb zelf weleens gehad dat een accu met anderhalf jaar het begaf. Ik heb 14 dagen terug een mercedes ingeruild van 10 jaar oud waar nog steeds de 1e accu inzat! Nu ben ik een tevreden prius rijder.

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

di 08 mar, 2011 20:38

Hier is al veel over geschreven zie b.v.b. viewtopic.php?f=59&t=2949&hilit=start+accu
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

di 08 mar, 2011 23:31

gelukgehad schreef:Hier is al veel over geschreven zie b.v.b. viewtopic.php?f=59&t=2949&hilit=start+accu
Ik wil niet heel flauw doen, maar dat topic gaat over een heel ander onderwerp en over de Prius 3. Waarschijnlijk heb je de verkeerde link uit je zoekresultaten geknipt&plakt?

Maar inderdaad is er al wel e.e.a. geschreven over de 12V-accu. Die kan - net als de 12V van andere auto's - wel eens zwakker worden en op den duur voor startproblemen (eigenlijk boot-problemen) zorgen. Er is niet heel veel stroom nodig om een Prius op te starten, maar als de accu echt leeg is, dan werkt het ook echt niet meer.

Je schrijft niet of je een uitvoering hebt waar keyless entry op zit. Het schijnt al flink te helpen als je deze uitzet als je langere tijd stil staat, omdat deze altijd een paar zend-ontvangers actief heeft rondom de auto. Er is ook een soort hoofdzekering die je kan verwijderen als je de auto langere tijd wegzet. Zie deze pagina.

Dit topic is in ieder geval ook erg leerzaam: viewtopic.php?f=5&t=4360
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

wo 09 mar, 2011 2:23

Ook ik heb bij mijn voorgaande prius wel eens een lege accu gehad. De auto was toen net een week in mijn bezit en toen bijna 5 jaar oud.
Deze is dus onder garantie vervangen door een nieuwe. Ik moest door de verkoper(die toen kwam omdat ik nog geen eurocare had) gestart worden met een quickstart.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 09 mar, 2011 9:50

Hier net eenzelfde ervaring gehad.

Mijn vrouw klaagde al een dag eerder dat de auto gek deed en toen ik hem wilde verplaatsen bij het schoonmaken kreeg ik een rode driehoek op het dashboard en raakte de elektronika de kluts kwijt.
De rem werkte niet meer en de auto gaf aan dat de voetrem moest worden gebruikt.

Uiteindelijk gaf de Scangauge de oorzaak weer: 9.5V accuspanning op de 12V accu!

Volgens de voorschriften een andere accu gekoppeld aan de aansluitpunten onder de motorkap.
Meteen starten en een half uur gereden.

Na een uur rijden gisteren gag de Scangauge 12.5V aan en vanmorgen 12.2V
Een zoekopdracht op dit forum leverde op dat een vervangende accu 300 euro moet kosten :-(

(en ja, we hebben keyless entry en gebruiken dat ook)

En om op de vraag van de topicstarter terug te komen: Nee, het heeft geen schadelijke invloed op de HV accu, maar het is wel lastig als je Prius niet wil aangaan...
Laatst gewijzigd door JohanvdH op wo 09 mar, 2011 9:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

wo 09 mar, 2011 9:51

PriOkkie schreef: Ik wil niet heel flauw doen, maar dat topic gaat over een heel ander onderwerp en over de Prius 3. Waarschijnlijk heb je de verkeerde link uit je zoekresultaten geknipt&plakt?
Klopt, ik bedoelde natuurlijk deze viewtopic.php?f=13&t=3072&hilit=accu+dood
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

jvromans
Actief Lid
Actief Lid

do 10 mar, 2011 11:39

Johan van den Hoven schreef:Een zoekopdracht op dit forum leverde op dat een vervangende accu 300 euro moet kosten :-(
Ik heb mijn hulpaccu laatst moeten vervangen en was net 100 euro kwijt (ik kreeg korting). Normale accuprijs zou dan iets van 130 euro zijn geweest.
2007 HSD Tech Ultra Silver 53-XD-SR met Forum sticker

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

do 10 mar, 2011 18:09

jvromans schreef: Ik heb mijn hulpaccu laatst moeten vervangen en was net 100 euro kwijt (ik kreeg korting). Normale accuprijs zou dan iets van 130 euro zijn geweest.
Heb je de accu bij een Toyota dealer laten vervangen?
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

RR HSD

do 10 mar, 2011 19:14

Ik heb de hulpaccu na twee dagen stilstand gemeten en het voltage bedroeg 11,5 volt. Een afname van 0,5 in twee dagen lijkt me niet echt een probleem. Het kan dus toch misschien zijn dat er iets te lang heeft aangestaan waardoor de hulpaccu extreem laag kwam te staan (ik was niet degene die hem het laatst had gebruikt maar diegene zegt niets te hebben gemerkt of gedaan). Hoe dan ook ga ik het maar aankijken, zolang hij het blijft doen. Mocht hij nog een keer leegraken dan zal ik wel gaan kijken naar vervanging.

Ik heb overigens geen keyless entry/start.

RR HSD

do 10 mar, 2011 19:14

jvromans schreef:Ik heb mijn hulpaccu laatst moeten vervangen en was net 100 euro kwijt (ik kreeg korting). Normale accuprijs zou dan iets van 130 euro zijn geweest.
Waarom moest de hulpaccu precies vervangen worden? Hoe laag was het voltage als je dit weet?

jvromans
Actief Lid
Actief Lid

za 12 mar, 2011 20:20

Johan van den Hoven schreef:
jvromans schreef: Ik heb mijn hulpaccu laatst moeten vervangen en was net 100 euro kwijt (ik kreeg korting). Normale accuprijs zou dan iets van 130 euro zijn geweest.
Heb je de accu bij een Toyota dealer laten vervangen?
Ja, bij mijn eigen dealer.
Zie verder viewtopic.php?f=5&t=4396&p=37943

jvromans
Actief Lid
Actief Lid

za 12 mar, 2011 20:20

RR HSD schreef:
jvromans schreef:Ik heb mijn hulpaccu laatst moeten vervangen en was net 100 euro kwijt (ik kreeg korting). Normale accuprijs zou dan iets van 130 euro zijn geweest.
Waarom moest de hulpaccu precies vervangen worden? Hoe laag was het voltage als je dit weet?
Zie viewtopic.php?f=5&t=4396&p=37943

avandiepen

za 01 nov, 2014 16:18

Sinds afgelopen zomer is mijn hulpaccu regelmatig leeg (in een week tijd). Ik heb hem vrijdag bij Toyota laten controleren en ze vertelden me dat hij 100% was, leek me stug na 4,5 jaar... Om zekerheid te hebben moest ik hem een dag inleveren. (nieuwe accu zou 200 euro kosten :shock: )
Dan maar naar de kwik-fit in Alkmaar en daar hebben ze een accu van Coldax geplaatst van 45Ah voor 95 euro. Toch wel wat minder dan 200 euro :D
Nu maar kijken hoe hij het doet.
nb.: ontluchtings slangetje was niet meer nodig, dus zit dat nu gewoon los
Groet van Alfred
Prius 3, Comfort uit 2009.

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

za 01 nov, 2014 18:52

@Alfred:
succes met je nieuwe accu, ik heb wel een vraag, weet jij of de temperature sensor weer aangesloten werd op de nieuwe 12 Volt accu, op de 12 volt accus zit namelijk een temperature sensor.
Zoals jij waarschijnlijk weet wordt de 12 volt accu opgeladen door de HV accu, dit gebeurt via de DC-DC converter die ongeveer 14.3 volt naar de 12 volt accu stuurt.
De temperatuur voeler voorkomt dat de 12volt accu te warm wordt tijdens het opladen, bij toename van de temperatuur wordt de laadstroom verminderd.

Indien jij een scangauge bezit kan de 12 volt accu temperatuur uitgelezen worden.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie