Ik verbruik olie ?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

ma 09 mei, 2011 11:20

Hallo,

:shock: Ben zopas bij mijn dealer geweest om drie redenen:
- Het niveau van de roze koelvloeistof stond met koude motor ongeveer 1 cm onder de LOW (de dikke rand van het reservoir). Bij warme motor hing de koelvloeistof rond de LOW. (Is moeilijk te zien door de melkkleurige plastiek.)
- Ik vond haast geen olie op de peilstok met koude motor. Enkel onderaan in de bocht zat er lichtbruine olie, dus een kleine cm onder de LOW. Bij warme motor leek de olie net onder de LOW te staan. Wel zaten er twee lijntjes olie langs de randen van de peilstok, dus ik wist niet goed of er nu wel of niet genoeg olie inzat.
- Verder was ik zaterdag naar Duitsland (ja, bij snelheden boven de 150 km/h) geweest en het viel me zeer sterk op dat de batterij vaak leeg was, en dan duurt het wel heel lang vooraleer je op topsnelheid komt. (Het kan natuurlijk ook 'vals plat' zijn geweest, ik was er nog nooit geweest.)
Wat me ook sterk opviel was dat, als de batterij slechts 1 of 2 streepjes had, en ik het gas volledig loste, de benzinemotor in de toeren bleef: het leek alsof hij in N stond, en de motor meer toeren maakte dan wanneer ik volgas gaf. Er liepen ook geen groene pijltjes naar de batterij toe op dat moment.
Het geluid verdween onmiddellijk:
- als ik terug gas bijgaf (maar dat kan ook zijn omdat de motor/aandrijving in zijn geheel meer lawaai maakte)
- als ik het rempedaal aanraakte
Toen ik de Prius liet uitbollen op een afrit, heb ik na 5 seconden toch maar even geremd, omdat die in de toeren bleef.

:arrow: Dus ik vanmorgen bij mijn dealer:
- Koelvloeistof niet gefactureerd (ook al zit er nu bij warme motor meer in dan de MAX.) Dus ik veronderstel dat de mechanicien er gewoon heeft bijgedaan en vergeten op te schrijven.
- 1,8 liter olie bijgedaan.
Volgens de receptionist is dat normaal bij een Prius.

:idea: Dus sinds 11/2010 (147.000km) (en nu: 05/2011 (161.000 km)) heb ik 1,8 liter olie verbruikt. Bij het vorige onderhoud heeft de dealer er 3,7 liter 5W30 ingedaan.

Tijd voor een nieuwe Prius ? :roll:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: do 15 jan, 2009 20:05
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

ma 09 mei, 2011 17:09

Ik heb met mijn vorige en deze prius geen druppel olie verbruikt.
Een auto die olie verbruikt, en dan ook nog zoveel kan volgens mij niet in orde zijn.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1155
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen

ma 09 mei, 2011 17:18

Olie kan maar op twee manieren je motor verlaten:

- Via de uitlaat -> dan zou je rook moeten kunnen zien
- Via de onderzijde motor -> druppels zichtbaar onder auto of op de weg

Dus gewoon goed kijken en je komt meer te weten.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

ma 09 mei, 2011 20:07

Druppels en lekken zijn er niet.
Rook moet ik eens testen.

Ondertussen op priusfreunde toch ook al een paar priussen (met +150.000 km) tegengekomen met olieverbruik.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
hpvanderglas
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 15 jul, 2007 0:19

ma 09 mei, 2011 21:58

Zilly schreef:Bij het vorige onderhoud heeft de dealer er 3,7 liter 5W30 ingedaan.
Ben je sinds kort geswitcht naar 5W30 olie (i.p.v. de door de NL-dealer standaard toegepaste 10W40)?
Deze dunnere olie zou een verklaring kunnen zijn, gezien je wat hogere km-stand. Ben zelf recent (~120.000 km) omgeschakeld en heb na 5.000 km, incl. 2.000 km Duitse autobahn op hogere snelheid, nog geen spatje olieverbruik geconstateerd. Eerder ook niet overigens; tussen de beurten zakte bij mijn huidige en vorige Prius het oliepijl geen mm tussen de beurten! Misschien is overstappen naar de dikkere 10W40 een optie.

Sowieso zou ik de volgende test eens uitvoeren. Een interne olielekkage-test bij een niet-hybride automotor gaat als volgt. Even flink doortrekken in bijv. de derde versnelling tot tegen het max. toerental, vervolgens gaspedaal volledig loslaten (met niet-ingetrapte koppeling) zodat de auto flink op de motor remt. Hierdoor ontstaat er enige tijd flink onderdruk ik het motorblok waardoor evt. inwendige olielekkages zich versnelt voordoen. Dan kijk je in je binnenspiegel waarna je het gas weer flink intrapt. Als het mis is, zie je dan een explosie van blauwe rook (=verbrande olie) in spiegelbeeld en als er niets mis is dan zie je helemaal niets. Bij een Prius gaat deze test denk ik alleen op als het pientere pookje in "B" staat, de 'bergversnelling' waardoor er meer op de motor geremd wordt dan in de normale "D"-stand.

Is dit geen garantiegevalletje (volledige garantie op de aandrijving tot 160.000 km :oops: ,je zit op 161.000 zie ik)? Bij een fransoos of italiaan is dit olieverbruik misschien acceptabel maar bij een Prius moet dit m.i. echt niet kunnen!
Prius 3 Executive/Pearl White/2009/2012-heden
Prius 2 Business Edition/Astral Black/6-2006/2010-2012
Prius 2 Comfort/Astral Black/2008/2008-2010

Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

ma 09 mei, 2011 22:12

Sinds 2006 zit er 5W30 in (tweedehands gekocht in 2006).
Ik had ook nog nooit geen verschil in olieniveau opgemerkt, behalve nu.

De rooktest zal ik morgenavond proberen uit te voeren. Het max. toerental is weliswaar vlot te bereiken in een Prius :)

En ik denk dat in 12/2003 er nog geen 8 jaar / 160.000 km garantie was op de (hybride)aandrijving. Althans, volgens het boekje dat ik heb, liep deze tot 5 jaar.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

ma 09 mei, 2011 22:30

@ hpvanderglas: Blijft jouw benzinemotor ook zo hoog in de toeren draaien op de Duitse autosnelwegen als de batterij leeg is en je de gas lost ?
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
hpvanderglas
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 15 jul, 2007 0:19

ma 09 mei, 2011 22:41

Zilly schreef:Ik had ook nog nooit geen verschil in olieniveau opgemerkt, behalve nu.
Dan zou ik helemaal alert zijn. Reguliere slijtage treedt nl. veel geleidelijker op. Ik zou het goed in de gaten houden de komende tijd, zeker ook omdat je blijkbaar koelwaterverbruik hebt, ook al iets wat bij normaal functioneren niet voorkomt. De laatste (en :wink: enige) keer dat ik dit - overigens in het pre-Prius tijdperk - meegemaakt heb, was er sprake van een gescheurde cilinderkop waardoor koelwater in een van de verbrandingskamers gespoten werd. Je krijgt dan qua rook-/stoomvorming een vergelijkbaar beeld als een Formule 1 bolide die haar motor opblaast. Medeweggebruikers zijn dan heel blij als je je richting vluchtstrook begeeft. :oops:
De mening van de receptionist dat het bijvullen van 1,8 l olie normaal is bij een Prius durf ik zonder poll hier wel te bestempelen als kletspraat.
Prius 3 Executive/Pearl White/2009/2012-heden
Prius 2 Business Edition/Astral Black/6-2006/2010-2012
Prius 2 Comfort/Astral Black/2008/2008-2010

Gebruikersavatar
hpvanderglas
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 15 jul, 2007 0:19

ma 09 mei, 2011 22:51

Zilly schreef:@ hpvanderglas: Blijft jouw benzinemotor ook zo hoog in de toeren draaien op de Duitse autosnelwegen als de batterij leeg is en je de gas lost ?
Dit verschijnsel (batterij leeg) ken ik eigenlijk niet maar heb dan ook m.n. gekruist op een snelheid van 140 a 145 km/h. Heb wel incidenteel harder gereden maar vond het geluidcomfort en daarmee de hele rijbeleving rechtevenredig afnemen met het geloei uit de motorruimte - zeker bergopwaarts - en liet me weer snel terugzakken naar de genoemde kruissnelheid. Weet heel erg zeker dat de batterijlading nooit beneden de 3 a 4 streepjes geweest is.
Prius 3 Executive/Pearl White/2009/2012-heden
Prius 2 Business Edition/Astral Black/6-2006/2010-2012
Prius 2 Comfort/Astral Black/2008/2008-2010

Gebruikersavatar
danielle23
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: do 15 jan, 2009 20:05
Auto: Prius 2. Zwart. Tech. 2006

di 10 mei, 2011 0:11

Ik heb 2 jaar geleden een aantal bergpas routes gereden in Oostenrijk, daarbij raakte de batterij leeg. De motor maakt dan flink toeren bij omhoog gaan, en trekt slechter. Maar zodra ik de gas losliet, bleef de prius geen toeren maken.
Prius 2 Tech. Zwart. Bouwjaar 2006.

Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

di 10 mei, 2011 9:27

De hoge toeren waar ik bang van ben, treden op (of hoor je pas) als je de gas lost. En er loopt geen pijltje naar de batterij. :?
Ik heb dit verschijnsel nogal gehad, maar dat is een paar jaar terug op weg naar Frankfurt.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

di 10 mei, 2011 21:21

Ondertussen de rooktest even gedaan. (dus in B maximaal optrekken, gas lossen, weer maximaal optrekken)
Niks te zien. Ze vroegen zelfs waar de uitlaat zat :mrgreen:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
bimmer

wo 11 mei, 2011 19:41

Ik zou eens eerst een tijdje controlleren hoe drastisch het olie en waterverbruik nu werkelijk is, door komende tijd de vloeistofniveau's kritisch in de gaten te houden. kun je dan nog altijd beslissen wat je denkt dat het best is voor je Prius. voorlopig heb je een olieverbruik, van 0,13 liter per 1000 Km. dat is meer dan niks want dat heeft die van mij tot nu toe, maar het is in mijn ogen nog lang geen revisie waard.
:arrow: wel vaker olie gaan peilen :wink:

Groet Wim.

Gebruikersavatar
HardcoreWR

za 27 aug, 2011 12:07

Mijn toyota prius 2 waar nu 175.000km op staat verbruikt nu 2liter per 15.000km.
De dealer (Autoplazagroep te Alkmaar) voorziet de p2 van Shell Helix HX7 C 5W40 Cold Start olie.
Zojuist weer een litertje erbij gegooit :roll:

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18856
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

za 27 aug, 2011 12:22

Heb je altijd deze olie gebruikt, of is er een omsckakeling geweest?
En heeft de dealer een reden gegeven waarom ze deze olie gebruiken?
Ben altijd benieuwd hier naar :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast