Ik verbruik olie ?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 17 dec, 2014 16:52

Voor de echt geïnteresseerden lijk me onderstaande link verplichte kost. Het is even concentreren, maar in mijn beleving alleszins de moeite waard.
http://www.amt.nl/PageFiles/16817/001_2 ... ddelen.pdf
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 18 dec, 2014 11:22

Camille Schyns schreef:...totdat ik er ooit op een hete zomerdag naar een vriendin in Frankfurt ben geblazen: hoge buitentemperatuur, hoge motortemperatuur en hoge zuigersnelheid. Daarna was het verbruik plots bijna niks meer,...
Dat is nog eens een leuke tip ! :D
Maar ik vrees dat ik halfweg met knikkende knieën toch mijn olie ga nakijken :? :oops:
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 18 dec, 2014 11:42

@Zilly -> als je vreest halverwege het oliepeil te moeten controleren doet dat vermoeden dat je een gigantisch hoog olieverbruik hebt. Het uitproberen of het aan de zuigerveren ligt heb je blijkens jouw eerste posting hier al gedaan. Mag ik je het artikel dat <Willemke> heeft geplaatst aanbevelen om te lezen? Zijn er rare geluiden, rare stank e.d.?

Overigens had ik gedacht dat black sludge bij moderne motoren en moderne oliën niet meer zou voorkomen. Dat is dus kennelijk goed fout.

Als ik jouw eerste bericht goed lees, dan heb je 1,8 L 'verbruikt' op 14.000 km. Lijkt mij heel ver beneden het rode gebied te zijn.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 18 dec, 2014 12:32

Willem, zeer interessant artikel. Toppie !
Dus, olie bijvullen is op zich niet zo erg, want dan komen er nieuwe chemicaliën bij in de olie, die de zwarte drap tegenwerken.

Mayonaise-kleurige (dus geen zwarte -voor de duidelijkheid-) mayonaise, heb ik wel af en toe in de vuldop van de olie, zo'n dik laagje over het kruis in de knop. Maar die verdwijnt vanzelf.
Geen rare geluiden hoor. Ook geen bizarre geuren.

Tegen topsnelheid met een volgeladen Prius, heb ik inderdaad eens mijn olievoorraad 'opgereden' tussen twee tankbeurten. Dat kan natuurlijk ook gelegen hebben aan 'oude' olie met wat meer water, of de Prius stond niet echt pas, Vandaar ik voor de zekerheid mijn olie toch zou controleren na een paar honderd km.

Normaal gesproken, kom ik 2 à 3000 km ver met 1 liter olie.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

gamgra
Lid/donateur
Lid/donateur

do 18 dec, 2014 16:32

willemke schreef: Het is even concentreren, maar in mijn beleving alleszins de moeite waard.
In plaats van even concentreren zoals Willem stelt, heb ik de boel uitgeprint en twee keer rustig doorgelezen, interessant artikel maar ook nogal taaie stof..
Nuttig was het deel over de motorolie temperatuur, die zou volgens de auteur minstens 60 graden moeten zijn om de in motorolie aanwezige additieven te activeren, ik ga binnenkort mijn olie temperatuur eens nader bekijken, indien de hybride motorolie net zou langzaam opwarmt als de olie in onze transmissie dan duurt het minstens 30km voordat de boel enigszins opwarmt.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 18 dec, 2014 17:41

@ gamgra -> het is heel normaal dat de motorolie warm genoeg is om te kunnen spreken van 'op bedrijfstemperatuur van de auto' dat er zeker zo'n 20 km gereden moet zijn; voor de Prius zal dat waarschijnlijk nog meer zijn omdat er (vooral nu in de winter) heel wat EV gereden wordt en daarbij koelt de motor weer af.

Mij hebben ze altijd verteld dat de motor pas vol belast mag worden als de motor op die bedrijfstemperatuur was. Additieve in de olie zorgen er o.a. voor dat zwevende deeltjes los komen. Om die reden (en omdat er dan meer troepdeeltjes in de olie terecht zijn gekomen) is het ook beter om de olie voor het verversen genoeg warm te hebben.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 18 dec, 2014 19:18

Camille Schyns schreef:Additieve in de olie zorgen er o.a. voor dat zwevende deeltjes los komen. Om die reden (en omdat er dan meer troepdeeltjes in de olie terecht zijn gekomen) is het ook beter om de olie voor het verversen genoeg warm te hebben.
Ik denk je niet goed te begrijpen Camille. Waarvan moeten de zwevende deeltjes loskomen, het feit dat ze zweven, impliceert dat niet dat ze al los zijn ?
Als de auto na een flinke rit een nacht stil heeft gestaan en je tapt dan de olie af, is er dan verschil met betrekking tot de troepdeeltjes in vergelijking met aftappen bij een warme motor ?
Wel kan ik mij voorstellen dat er misschien wat residu op de bodem van de carterpan achter zou kunnen blijven en dat het wat langer duurt om de olie zoveel als mogelijk af te tappen.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

do 18 dec, 2014 21:17

Tja Willem, wat al 'zwevend' is hoeft niet meer te worden opgelost. Ik bedoelde troepdeeltjes zoveel mogelijk zwevend in de olie te krijgen en snel af te voeren met het aftappen van de olie. Snel, zodat zich niet opnieuw deeltjes kunnen nestelen, maar daar hoeft niet de stopwatch bij gehouden te worden. Warme olie is meestal dunner en vloeit sneller weg, dus zal er ook minder troep in het carter achterblijven.

Nu zit er op die manier wel nog olie in het filterhuis. Om zo min mogelijk een plas olie op onze garagevloer te krijgen laat ik de auto een nacht druppelen en krik 'm 's anderendaags op aan de tegenovergestelde kant waar de carterplug zit en laat 'm weer ettelijke uren druppelen. Nieuw filtertje erop, carterplug erin alsook de nieuwe olie, waarvan ik het idee heb dat ie op deze wijze een stuk langer helder blijft.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie