Ik verbruik olie ?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 20 mar, 2012 12:27

johnths2 schreef: Dit lijkt mij wel een lekker karretje voor jou,
http://www.autoweek.nl/video/2824/video ... -megane-rs
Help ! Neeeeee !!! Jullie willen me toch niet kwijt he ??!!! :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Een Renault leuk noemen, ik weet het nog zo niet. Spreekt me ook helemaal niet aan. Liever zo'n dikke Lexus met cvt :wink:

Ik moet wel zeggen dat de Prius je niet het gevoel geeft dat hij de limiet bereikt bij 180 op de teller; tenminste als je batterij nog wat power heeft. Je voelt de Prius dan echt optrekken tot 180 om dan plots die trekkracht weg te voelen vallen en met een minder hoog toerental verder te bollen.
Er steekt ook geen toerenteller in de Prius, zodat je niet weet of je nu 'in het rood' aan het rijden bent of niet.

Misschien scheelt er iets met mijn ICE, misschien is die gewoon versleten door mijn rijstijl. Sorry, maar in mijn ogen mag een motor na 190.000 km versleten zijn.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

di 20 mar, 2012 12:33

Zilly schreef:Er steekt ook geen toerenteller in de Prius, zodat je niet weet of je nu 'in het rood' aan het rijden bent of niet.
Een Prius is de Airbus onder de auto's. De piloot geeft aan wat ie wil, de computer stuurt de techniek aan. Je kunt gewoon niet in het rood rijden.
Zilly schreef:Misschien scheelt er iets met mijn ICE, misschien is die gewoon versleten door mijn rijstijl. Sorry, maar in mijn ogen mag een motor na 190.000 km versleten zijn.
De mijne verbruikt bij 205.000 geen olie van betekenis, als in: ik heb geen idee. Als ik al eens kijk is het niveau gewoon goed en om de 15k krijgt ie nieuwe olie. Maar mijn gemiddelde kruissnelheden zitten dan ook eerder rond de 120 dan rond de 160, dus dat zal wel wat uitmaken.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018

di 20 mar, 2012 12:44

PriOkkie schreef:Is dat niet een beetje onderbuikmechanica die je nu toepast?

Ter vergelijking, de 1.8 in de Avensis vs. de 1.8 in de P3:

Avensis: Motortype 2ZR-FE, 147 pk @ 6400 rpm, topsnelheid 200 km/u
Prius: Motortype 2ZR-FXE, 99 pk @ 5200 rpm, topsnelheid 180 km/u

Beide motoren zijn hetzelfde, op de kleptiming na. Volgens jouw beredenering zou de Avensis wel geschikt zijn om langdurig 180 te rijden en de Prius niet. De Avenis zit bij 180 nog slechts op 2/3 van zijn topvermogen, als ik er even van uit mag gaan dat een Avensis ook 99pk nodig heeft om 180 te rijden. Waarom zou het Avensisblok dit wel aankunnen en het Priusblok niet?

Volgens mij is er iets mis met dat blok van Zilly. Olieverbruik in die mate hoort gewoon niet, ook niet als je regelmatig 5000 toeren draait.
Het is algemeen bekend en bewezen, dat bij het continu en langdurig belasten van een motor tegen zijn maximale vermogen en toerental, deze meer aan slijtage onderhevig is.

Het motorblok van een Avensis en een Prius mogen er dan wel uiterlijk hetzelfde uitzien, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Door de andere kleptiming van de Prius motor wordt er maar een deel van het inlaatvolume daadwerkelijk gecomprimeerd en verbrand (Atkinson principe).
Dit zorgt voor een beter thermisch rendement, maar gaat wel ten koste van het geleverde vermogen.
De Prius motor is bij een rijsnelheid van 185 km/h volledig op het eind van zijn kunnen en draait daarbij op zijn maximaal toelaatbare toerental.
Bij een Avensis is er bij die snelheid nog voldoende vermogen over en het motortoerental ligt daarbij dan ook ruim onder zijn het maximaal toelaatbare toerental.

Wannneer ik klachten lees van een te hoog olieverbruik, dan is het vaak bij eigenaren die gewend zijn om langdurig met hoge snelheden te rijden.
Rij je wat rustiger b.v. maximaal 130 to 150 km/h en hou je het toerental flink onder het maximaal toelaatbare, dan zal het over het algemeen langer duren voordat er sprake is van merkbaar olieverbruik. Ook het te snel belasten van de motor voordat deze op bedrijftemperatuur is, is een belangrijke redenen voor overmatige motorslijtage en snelstijgend olieverbruik.

Uiteindelijk slijt elke motor en gaat hij op den duur merkbaar olie verbruiken.
Maar wanneer dat is, heb je zelf wel een beetje in de hand!
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 20 mar, 2012 12:51

Zilly schreef:
johnths2 schreef: Dit lijkt mij wel een lekker karretje voor jou,
http://www.autoweek.nl/video/2824/video ... -megane-rs
Nee, kwijt willen wij je niet!
Maar het lijkt mij wel verstandig om het gaspedaal in een Toyota Prius wat minder ver in te drukken of anders een auto aan te schaffen die wat meer vermogen over heeft bij rijsnelheden die jij gewend bent om aan te houden. Het motorblok gaat dan wat langer mee.
m.vr.gr, John

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

di 20 mar, 2012 13:13

johnths2 schreef: Nee, kwijt willen wij je niet!
Oef, een pak van mijn hart !

Ik ga een paar keer per jaar naar Duitsland, waar ik een paar keer de maximumsnelheid rij... Bij normale Belgische snelheden, ligt het olieverbruik ook lager he... ik ben echt geen snelheidsduivel hoor :oops:
Wie weet hebben ze ooit eens dikkere olie in het blok gegoten...

Voor mijn volgende wagen zou ik onmiddellijk opnieuw voor een Prius kiezen hoor !!

@PriOkkie: Zo'n Airbus verbruikt dan ook (heel) wat olie hoor.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 20 mar, 2012 13:50

johnths2 schreef:Het motorblok van een Avensis en een Prius mogen er dan wel uiterlijk hetzelfde uitzien, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Door de andere kleptiming van de Prius motor wordt er maar een deel van het inlaatvolume daadwerkelijk gecomprimeerd en verbrand (Atkinson principe).
Daardoor is er tijdens de inlaatslag minder belasting van de drijfstanglagers en minder druk op de zuigerveren. Hij zal er zeker niet sneller door slijten, eerder langzamer.
johnths2 schreef:Bij een Avensis is er bij die snelheid nog voldoende vermogen over en het motortoerental ligt daarbij dan ook ruim onder zijn het maximaal toelaatbare toerental.
Maar wat is voor exact hetzelfde blok, behalve een subtiel verschil bij de nokkenassen, nou het verschil tussen 5200 rpm en 5200 rpm ?

Zou toyota een mindere kwaliteit lagers en afdichtingen monteren in de 2ZR-FXE-productielijn of zou er gewoon 1 productielijn zijn voor 2ZR-FE motoren met alleen een andere kop voor de FXE-versie? Dat laatste lijkt mij efficientere bedrijfsvoering. Toyota heeft toch al niet de naam te bezuinigen op de kwaliteit van onderdelen, dus verwacht ik dat hier ook niet.

Verder hoef ik jou niet te vertellen dat een Prius op topsnelheid meestal nog niet z'n maximale toerental draait, dus dat kan het probleem ook niet zijn. Alleen bij het accelereren naar die top draait ie maximaal, daarna zakt het in als je geen heftige tegenwind hebt.

Het is natuurlijk wel waar dat een beetje olieverbruik vermenigvuldigd wordt met het toerental. Als je gemiddeld 4000 toeren draait, zal het verlies aan olie ruwweg twee keer zo groot zijn als bij 2000 toeren. Daarom zal je het bij hoge snelheden wel veel eerder merken dat er olie verbruikt wordt.

PS: ik kan het toch niet laten:
johnths2 schreef:Het is algemeen bekend en bewezen,
Veel onderbuikredeneringen beginnen met deze woorden. ;-)

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 20 mar, 2012 15:41

PriOkkie schreef:
PS: ik kan het toch niet laten:
johnths2 schreef:Het is algemeen bekend en bewezen,
Veel onderbuikredeneringen beginnen met deze woorden. ;-)
Een zinloze opmerking! :(

Elke techneut die te maken heeft met rotating equipment weet dat maximale belasting gelijk staat aan maximale slijtage.
m.vr.gr, John

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 20 mar, 2012 15:51

Ga je nog in op mijn argumenten of ben je nu in je wiek geschoten door mijn flauwe grapje?

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 20 mar, 2012 16:25

PriOkkie schreef:Ga je nog in op mijn argumenten of ben je nu in je wiek geschoten door mijn flauwe grapje?
Nee, Hoor.
Ik vind het eigenlijk niet zo zinvol om een diskussie te voeren over iets wat redelijk vanzelf sprekend is.

Maar goed,

Om te beginnen heeft elk goed gefabriceerd motorblok een gemiddelde levensduur.
Deze gemiddelde levensduur wordt gehaald indien je goed onderhoud pleegt en de motor niet bovengemiddeld belast.
Alles wat boven het gemiddelde zit zal de levensduur verkorten en onder het gemiddelde kan de levensduur verlengen.
Neem als extreem voorbeeld een formule 1 motorblok, 10 tpm te veel en het blok gaat voor het einde van de race kapot.

De Prius,

Een Prius motor wordt zo ie zo veel meer belast dan een Avensis motor, omdat de motor absurd veel start en stopt.
Starten en stoppen is een behoorlijke belasting voor een motor en geeft een verhoogd slijtagepatroon.
Toyota heeft het maximale toerental van het blok omlaag gebracht om dit te compenseren.
Wanneer je echter tijdens het rijden de motor behoorlijk zwaar belast, dan is er weer sprake van een bovengemiddelde slijtage en daardoor een versneld oplopend olieverbruik.
m.vr.gr, John

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 20 mar, 2012 17:38

johnths2 schreef:Ik vind het eigenlijk niet zo zinvol om een diskussie te voeren over iets wat redelijk vanzelf sprekend is.
Ik vind dat juist een reden om de discussie wel te voeren. Iets dat vanzelfsprekend lijkt, hoeft dat niet altijd te zijn. Zolang er op redelijke wijze argumenten worden uitgewisseld, is de discussie waardevol. Een discussie proberen af te kappen met termen als "het is algemeen bekend" en dit soort opmerkingen, betekent vaak dat er inhoudelijk geen argumenten ingebracht kunnen worden of dat de tegenpartij niet serieus genomen wordt.

Maar goed, laten we de metadiscussie voor wat ie is en weer terug gaan naar het oorspronkelijke onderwerp:
johnths2 schreef:Om te beginnen heeft elk goed gefabriceerd motorblok een gemiddelde levensduur.
Deze gemiddelde levensduur wordt gehaald indien je goed onderhoud pleegt en de motor niet bovengemiddeld belast.
Alles wat boven het gemiddelde zit zal de levensduur verkorten en onder het gemiddelde kan de levensduur verlengen.
Neem als extreem voorbeeld een formule 1 motorblok, 10 tpm te veel en het blok gaat voor het einde van de race kapot.
Mee eens.
johnths2 schreef:Een Prius motor wordt zo ie zo veel meer belast dan een Avensis motor, omdat de motor absurd veel start en stopt.
Starten en stoppen is een behoorlijke belasting voor een motor en geeft een verhoogd slijtagepatroon.
Hier ben ik het maar deels met je eens. Een Prius-motor start en stopt zoals je weet bij een veel hoger toerental en daardoor veel soepeler dan traditionele blokken. Het starten van een Priusmotor is ongeveer net zo zwaar voor de motor als het gasgeven na het remmen op de motor met afgesloten brandstoftoevoer, zoals iedere moderne auto dat tegenwoordig doet. Ik denk zelfs dat een Priusmotor veel minder slijt dan een Avensismotor, juist vanwege dat starten en stoppen, maar ook vanwege de fly-by-wire aansturing. De motor draait maar een deel van zijn levensduur, waar andere motoren 100% van de tijd draaien. De aansturing zorgt ervoor dat de belasting van de motor altijd op een verantwoorde manier wordt geregeld. Rottig schakelen, idioot ver doortrekken, klappen met de koppeling, al die mishandelingen van de chauffeur worden onmogelijk gemaakt omdat het motormanagement daar nog tussen zit en de accu de eerste klappen opvangt.

Wat wel een factor zal zijn is de afkoeling en opwarming van het motorblok en de olie. Dit zal zeker wat verschil maken bij veel stadsverkeer, maar we hebben het hier juist over iemand die veel, vaak en hard over de snelweg wil knallen.
Toyota heeft het maximale toerental van het blok omlaag gebracht om dit te compenseren.
Is dat de werkelijke reden of jouw vermoeden? Laat ik even eigenwijs doen en deze stelling in twijfel trekken:

Ik denk namelijk dat het meer te maken heeft met hoe het blok getuned is. De (theoretische) compressieverhouding is veel hoger dan bij de Avensisvariant en mogelijk is de "atkinson"-kleptiming bij hogere toeren niet goed meer te regelen. Daarnaast is dit blok natuurlijk vooral op zuinigheid getuned waar de normale versie gewoon ook "sportief" moet zijn en dus een flink vermogen op papier moet kunnen zetten en daarvoor moet je weer veel toeren draaien. Vermogen is immers koppel maal toerental. Bij het afregelen van het Avensis-blok wordt daarom een hoger toerental toegelaten dan bij het Prius-blok. Betekent dat dan ook dat het Priusblok bij dat lagere toerental ook harder slijt? Lijkt me niet.
Wanneer je echter tijdens het rijden de motor behoorlijk zwaar belast, dan is er weer sprake van een bovengemiddelde slijtage en daardoor een versneld oplopend olieverbruik.
Natuurlijk blijft dit een waarheid als een koe.

Maar jouw stelling dat een prius dus minder geschikt is voor constante snelheden van 180 km/u en (bijvoorbeeld) de Avensis met vrijwel hetzelfde motorblok wel, daar ben ik gewoon nog steeds niet van overtuigd. Als in het blok dezelfde componenten worden gebruikt en bij dezelfde temperatuur en hetzelfde toerental dezelfde prestaties moeten worden geleverd, zal de slijtage ook hetzelfde zijn. De slijtage zal tussen de 180 rijdende Avensis en de 180 rijdende Prius niet veel verschillen. Wel kun je de Avensis nog wat verder laten doortrekken om zodoende nog wat harder te laten slijten.

In het algemeen denk ik dat een Priusmotor een langere levensduur zal hebben dan een gelijkwaardige motor, juist vanwege het Hybride systeem. Ook denk ik dat het knijpen van de motor tot 99kW bij 5200 toeren hem niet harder laat slijten dan zijn ongeknepen broertjes bij hetzelfde vermogen. Natuurlijk slijt ie wel harder bij 180 dan bij 120, maar de Avensis slijt bij 180 ook harder dan bij 120 en bij 200 nog een stukje harder. Bovendien mist die Avensis het hybride systeem en de atkinson-cyclus waardoor die een stuk meer verbruikt en uitstoot.

Daarom wil ik juist het tegendeel beweren: De Prius is te juist prefereren voor dit soort hoge snelheden. Motorisch gezien dan, want qua wegligging en actieve veiligheid kun je dit beter met een of andere Porsche of Ferrari doen. Je levert dan wel wat in op comfort, verbruik, ruimte en economische haalbaarheid, maar dan heb je pas echt een auto die dit nog "op z'n sloffen" doet. ;-)

bimmer

di 20 mar, 2012 17:57

Ik weet nog wel argumenten om aan te duiden dat een Priusmotor niet voor langdurig vollast rijden gemaakt is.
Toyota wil niet dat je er een aanhanger of caravan achter hangt.
De inwendige wrijving van de motor is extra laag gemaakt t.o.v. op de Yaris motor gebaseerde ICE vande P2 dit zal bijde P3 niet anders zijn, dus smallere zuigers, zuigerveren, en misschien ook wel andere lageringen.
En dan vind ik nog iets heel typisch aan de dwars doorsnede van de P2 motor op John's site is te zien dat de krukas een behoorlijk eind uit het hart van de cilinders is geplaatst, dit zal vast met het atkinson principe te maken hebben, normaal is dit alleen maar te zien als je het weet en er op let, meestal staat trouwen de zuigerpen iets uit het midden, maar heeft ook een grote invloed op de leibaankrachten van de zuiger. En omdat ik denk dat een Prius motor als hij onder vollast draait weinig van de atkinson modus overblijft, en dan zal de zuiger dus of tijdens de compressieslag of tijden de arbeidslag veel harder tegen de cilinderwand worden gedrukt.
Maar goed Zilly heeft bewezen dat je met een Prius niet langdurig overn de Autobahn moet racen, ook al is het volgens hem maar enkele keren per jaar en wat mij betreft dan dus ook dat je niet af en toe een aanhanger kunt trekken, want dan zal je ook teveel van je Priusmotor vergen.
Een ding staat voor mij wel vast van hard rijden gaat je auto niet kapot, maar hij is wel eerder versleten.

Groetjes Wim
Laatst gewijzigd door bimmer op di 20 mar, 2012 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 20 mar, 2012 18:08

PriOkkie schreef: In het algemeen denk ik dat een Priusmotor een langere levensduur zal hebben dan een gelijkwaardige motor, juist vanwege het Hybride systeem. Ook denk ik dat het knijpen van de motor tot 99kW bij 5200 toeren hem niet harder laat slijten dan zijn ongeknepen broertjes bij hetzelfde vermogen. Natuurlijk slijt ie wel harder bij 180 dan bij 120, maar de Avensis slijt bij 180 ook harder dan bij 120 en bij 200 nog een stukje harder. Bovendien mist die Avensis het hybride systeem en de atkinson-cyclus waardoor die een stuk meer verbruikt en uitstoot.

Daarom wil ik juist het tegendeel beweren: De Prius is te juist prefereren voor dit soort hoge snelheden. Motorisch gezien dan, want qua wegligging en actieve veiligheid kun je dit beter met een of andere Porsche of Ferrari doen. Je levert dan wel wat in op comfort, verbruik, ruimte en economische haalbaarheid, maar dan heb je pas echt een auto die dit nog "op z'n sloffen" doet. ;-)
Een Avensis die regelmatig en langdurig op zijn staart getrapt wordt zal ook aan een groter slijtage onderhevig zijn en eerder olie gaan verbruiken.
Een Prius is daar niet anders in, wat je er ook bijhaalt.
Ik durf dan ook nog steeds te beweren, dat uiteindelijk de rijstijl grotendeels bepaald hoe lang de techniek heel blijft.
m.vr.gr, John

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

di 20 mar, 2012 18:28

johnths2 schreef:Een Avensis die regelmatig en langdurig op zijn staart getrapt wordt zal ook aan een groter slijtage onderhevig zijn en eerder olie gaan verbruiken.
Een Prius is daar niet anders in, wat je er ook bijhaalt.
Ik durf dan ook nog steeds te beweren, dat uiteindelijk de rijstijl grotendeels bepaald hoe lang de techniek heel blijft.
Op dit punt zijn we het ook helemaal eens. Alleen niet op het punt dat de Prius daar minder geschikt voor zou zijn dan vergelijkbare auto's.
bimmer schreef:Toyota wil niet dat je er een aanhanger of caravan achter hangt.
Klopt, omdat het piekvermogen hoger ligt dan het duurvermogen. Om dezelfde reden wil Toyota niet dat je auto harder dan 170 (P2) of 180 (P3) rijdt. Ter bescherming van de accu, niet omdat de benzinemotor het niet aan kan.
bimmer schreef:De inwendige wrijving van de motor is extra laag gemaakt t.o.v. op de Yaris motor gebaseerde ICE vande P2 dit zal bijde P3 niet anders zijn, dus smallere zuigers, zuigerveren, en misschien ook wel andere lageringen.
Hier heb je wel een punt. Dit zou betekenen dat een FE en een FXE toch van andere materialen zijn gebouwd. Ik ging er van uit (en benoemde dat ook) dat beide motoren zo veel mogelijk met dezelfde onderdelen in elkaar zijn gezet.

Aan de andere kant: smallere zuigers? Je bedoelt met meer speling tussen zuiger en wand, of andere boring/slag? Dat laatste is zeker niet het geval volgens de specs. Het eerste zou best kunnen, omdat je daarmee ook de grotere warmtevariaties op kan vangen.
bimmer schreef:En dan vind ik nog iets heel typisch aan de dwars doorsnede van de P2 motor op John's site is te zien dat de krukas een behoorlijk eind uit het hart van de cilinders is geplaatst, dit zal vast met het atkinson principe te maken hebben, normaal is dit alleen maar te zien als je het weet en er op let, meestal staat trouwen de zuigerpen iets uit het midden, maar heeft ook een grote invloed op de leibaankrachten van de zuiger. En omdat ik denk dat een Prius motor als hij onder vollast draait weinig van de atkinson modus overblijft, en dan zal de zuiger dus of tijden de compressieslag of tijden de arbeidslag veel harder tegen de cilinderwand worden gedrukt.
Interessant! In welke afbeelding is dit te zien? Zou dit inderdaad anders zijn dan bij de "Avensis-variant" ?

Misschien hebben jullie wel gelijk hoor, maar dit soort argumenten komen wel wat overtuigender over.. ;-)
bimmer schreef:Maar goed Zilly heeft bewezen dat je met een Prius niet langdurig overn de Autobahn moet racen,
Ik weet niet of Zilly iets bewezen heeft. We weten niet hoe de auto was voordat hij hem kocht.

Betekent dit nu ook dat ik op de tweedehands markt toch moet uitkijken voor "afgetrapte leasebakken" ? Ik vond de Prius nou juist zo'n goede deal tweedehands omdat de motor zo moeilijk te mishandelen is. Het wil er bij mij nog niet in dat een Priusmotor te zwak is voor wat steviger alledaags gebruik. De praktijk laat dat ook zien bij al die taxi's met hoge kilometerstanden en relatief weinig problemen.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

di 20 mar, 2012 19:33

PriOkkie schreef:
Betekent dit nu ook dat ik op de tweedehands markt toch moet uitkijken voor "afgetrapte leasebakken" ? Ik vond de Prius nou juist zo'n goede deal tweedehands omdat de motor zo moeilijk te mishandelen is. Het wil er bij mij nog niet in dat een Priusmotor te zwak is voor wat steviger alledaags gebruik. De praktijk laat dat ook zien bij al die taxi's met hoge kilometerstanden en relatief weinig problemen.
Een Prius is net zo goed te mishandelen als iedere andere willekeurige auto.

Waarbij kan extra slijtage optreden,

- Fors wegtrekken en rijden met hoge snelheid met een koude motor (is niet anders, dan bij een conventioneel aaagedreven auto).
- Accelereren met het gaspedaal tegen de bodem, resulteert in een maximaal motortoerental (is niet anders, dan bij een conventioneel aaagedreven auto).
- Hoge snelheden, tegen het maximaal haalbare (is niet anders, dan bij een conventioneel aaagedreven auto).
m.vr.gr, John

bimmer

di 20 mar, 2012 22:12

PriOkkie schreef:
bimmer schreef:De inwendige wrijving van de motor is extra laag gemaakt t.o.v. op de Yaris motor gebaseerde ICE vande P2 dit zal bijde P3 niet anders zijn, dus smallere zuigers, zuigerveren, en misschien ook wel andere lageringen.
Hier heb je wel een punt. Dit zou betekenen dat een FE en een FXE toch van andere materialen zijn gebouwd. Ik ging er van uit (en benoemde dat ook) dat beide motoren zo veel mogelijk met dezelfde onderdelen in elkaar zijn gezet.

Aan de andere kant: smallere zuigers? Je bedoelt met meer speling tussen zuiger en wand, of andere boring/slag? Dat laatste is zeker niet het geval volgens de specs. Het eerste zou best kunnen, omdat je daarmee ook de grotere warmtevariaties op kan vangen.
bimmer schreef:En dan vind ik nog iets heel typisch aan de dwars doorsnede van de P2 motor op John's site is te zien dat de krukas een behoorlijk eind uit het hart van de cilinders is geplaatst, dit zal vast met het atkinson principe te maken hebben, normaal is dit alleen maar te zien als je het weet en er op let, meestal staat trouwen de zuigerpen iets uit het midden, maar heeft ook een grote invloed op de leibaankrachten van de zuiger. En omdat ik denk dat een Prius motor als hij onder vollast draait weinig van de atkinson modus overblijft, en dan zal de zuiger dus of tijdens de compressieslag of tijden de arbeidslag veel harder tegen de cilinderwand worden gedrukt.
Interessant! In welke afbeelding is dit te zien? Zou dit inderdaad anders zijn dan bij de "Avensis-variant" ?

Misschien hebben jullie wel gelijk hoor, maar dit soort argumenten komen wel wat overtuigender over.. ;-)
:oops: Ik had moeten schrijven zuigers met een korter en smaller hemd. Het doorsnede van de P2 motor staat op John's pagina hier :arrow: Hybride_motor.htm
Met het kopen van een gebruikte Prius is het volgens mij net als met alle andere gebruikte auto's er kunnen dingen mee gebreurd zijn die je zelf niet met je auto zou doen, maar daar betalen mensen die hun auto altijd nieuw kopen ook best veel geld voor.

Groetjes Wim.

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie