Ik verbruik olie ?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gesloten
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: 2012 Plug-In Executive

wo 21 mar, 2012 9:03

johnths2 schreef: - Fors wegtrekken en rijden met hoge snelheid met een koude motor (is niet anders, dan bij een conventioneel aaagedreven auto).
- Accelereren met het gaspedaal tegen de bodem, resulteert in een maximaal motortoerental (is niet anders, dan bij een conventioneel aaagedreven auto).
- Hoge snelheden, tegen het maximaal haalbare (is niet anders, dan bij een conventioneel aaagedreven auto).
Vanzelfsprekend, maar dan heb je het over de chauffeurs die altijd de extremen opzoeken. Daar ging het natuurlijk ook een beetje over in dit topic. Maar ik bedoel misschien meer de mishandeling door onkunde of achteloosheid. Onnodig ver doortrekken in de versnelling, verkeerd schakelen, dat soort dingen. Je hebt niet altijd de ruimte om te planken, maar sommige chauffeurs weten dan nog een auto te slopen.. ;-)

Bij een Prius zit er altijd nog dat motormanagement tussen dat probeert de meest gunstige belasting in te regelen. Bij plankgas zal die gehoorzaam alle zeilen bij zetten, maar in het algemeen houdt dat motormanegement ook de temperatuur in de gaten en zal die het toerental zo gunstig mogelijk houden.

Anyway, mogen we nu tot de conclusie komen dat het planken met een Prius in het algemeen niet beter of slechter is dan met een conventioneel aangedreven auto? Mag ik dan toch een lichte voorkeur uitspreken voor de Prius, als "planken" een gegeven is? Ik snap dat je de voorkeur geeft aan "niet planken", maar dat was even geen optie. ;-)
bimmer schreef: Ik had moeten schrijven zuigers met een korter en smaller hemd. Het doorsnede van de P2 motor staat op John's pagina hier http://www.john2211.nl/Hybride_motor.htm
Dank. ;-) Maar vergelijk je nu met je eigen beeld van hoe een motor gemiddeld in elkaar zit, of is dit ook werkelijk een verschil met de FE-versie?
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

wo 21 mar, 2012 10:12

PriOkkie schreef: Wat wel een factor zal zijn is de afkoeling en opwarming van het motorblok en de olie. Dit zal zeker wat verschil maken bij veel stadsverkeer, maar we hebben het hier juist over iemand die veel, vaak en hard over de snelweg wil knallen.
Haha ! Dat heb ik dus OOK: in de week doe ik meestal 2 x 5 km volledig stadsverkeer én de Prius slaapt buiten !! :D

Mensen, vergeet niet dat ik de eerste keer het olieverbuik heb opgemerkt na een trip naar Duitsland bij een kmstand van 165.000 km. Sindsdien rapporteer ik hier mijn bevindingen, met de bedoeling anderen met zo'n km-stand er op te wijzen dat de olie wel eens kan verbruikt worden...
bimmer schreef: Een ding staat voor mij wel vast van hard rijden gaat je auto niet kapot, maar hij is wel eerder versleten.
En pas na 165.000 km bij mijn Prius 8) ! Alhoewel olie bijgieten voor TDI's eigenlijk een noodzaak is, dus mss is die Prius nog niet eens 'versleten' !
PriOkkie schreef:...het piekvermogen hoger ligt dan het duurvermogen. Om dezelfde reden wil Toyota niet dat je auto harder dan 170 (P2) of 180 (P3) rijdt. Ter bescherming van de accu, niet omdat de benzinemotor het niet aan kan.
Hmm, ik weet het niet hoor... Als de batterij nog lading heeft, dan trekt de Prius vlotjes door naar de maximum snelheid. Eens die batterij 'leeg' is (please, don't shoot me !), dan lukt het soms om die snelheid aan te houden. Een beetje helling, en je valt terug. Er zit gewoon niet genoeg power in dan. Dan verlaag je best je snelheid tot 160 op de teller totdat de batterij wat lading heeft. Dan rijdt die weer vlot.
:silent: Had ik nu maar een grotere accu... :mrgreen:

Bv: vanuit Luxemburg naar Saarbrücken over de A13/8 heb je net na de grens een toch wel serieuze en lange helling. Ik startte daar met de cc op 160 km/h (teller), dat gaat goed in het begin, dan zakte de snelheid tot ongeveer 130 km/h (teller) en was mijn batterij 'leeg' en springt de cc er af. (Ik dacht ook dat die er al vroeger zou afspringen omwille van het grote snelheidsverschil, maar dat deed die niet.) Vanaf dan gaat het dan plankgas verder tot de top. Veel in snelheid zakte ik niet, maar dat lag eerder aan de afnemende helling dan aan de power van de Prius.

:arrow: Wat wel een groot verschil is met een Prius ICE en de Avensis/Daihatsu-motor is dat een gewone motor aan de wielen hangt en dus bij een lange helling gewoon zakt in toeren omdat die dat niet kan trekken, dan moet je terugschakelen (en mss nog eens terugschakelen). Een Prius doet dat niet: die blijft op zijn maximumtoerental draaien. Vandaar mijn eerder idee dat de Prius dan (langdurig) in de 'rode zone' draait...
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

wo 28 mar, 2012 11:51

Zopas nog een liter bijgevoegd zodat het olieniveau net onder de max staat. Hopelijk heb ik dan voldoende olie om het uit te houden tot het volgende onderhoud (binnen 3 à 5.000 km).
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

bimmer

wo 28 mar, 2012 22:55

:lol2: niet hopen Zilly, :arrow: tijdig olie peilen 8)

Groetjes Wim.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 24 mei, 2012 9:43

Zilly schreef:
Zilly schreef: Sinds mijn vorig onderhoud (in juni) heb ik er 1 liter 5W30 bijgedaan ....... Dus vebruik ik toch een goeie 3 liter per 15.000 km.
Ondertussen zit ik al op meer dan 3 liter per 10.000 km.
Dinsdag bij de garage geweest: Op 17.000 km heb ik 4 liter toegevoegd en de resterende olie zat bijna op het minimum..... Dus momenteel verbruik ik een goeie 4 liter per 15.000 km.

De enige oplossing van de garage is inderdaad een revisie, ttz heel de motor uiteenhalen en de versleten rubbertjes/lagers/ringen/... vervangen.
Dat zou veel te veel kosten, dus de boodschap is gewoon 'olie in het oog houden en bijvullen'.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 07 jun, 2012 10:08

Op mijn laatste factuur stond dat er 3 liter olie ontbrak. Zowel ik als de receptioniste stonden er op dat ogenblik niet bij stil, ook al rekenden ze maar 3,2 liter nieuwe olie aan.
Dit betekent dat ik nog met 2 dl (een kop koffie) olie rondreed :shock:

Tijdens mijn laatste (airco)beurt toch maar eens naar wat uitleg gevraagd, waarom ze 3 l opschrijven terwijl ik nog duidelijk boven het minimum zat op de peilstok ?
De mechanieker bleef bij zijn idee: het olieniveau moet onder het minimum hebben gestaan als er 3 l olie ontbrak. Meer nog, tussen de maximum en de minimum zit er een kleine 2 l.
Als ik dan zeg dat er dan een misse peilstok insteekt, moeten ze eens lachen... Ze vullen trouwens iedere keer bij tot een kleine cm boven het maximum.

Zelf heb ik nog een andere verklaring vanwaar die 2 dl komt...
Bij een klein onderhoud vervangen ze oliefilter niet, maar bij mij wel. Ik vermoed dat het factureringsprogramma standaard 3,2 l aanrekent. Op de fiche stond trouwens dat er 3,7 l was toegevoegd. Misschien zit er in de oliefilter 5 dl.

Nu vraag ik mij toch af wanneer het lampje van de olie (oliedruk) begint te branden...
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 29 nov, 2012 9:59

Net op onderhoud (210.000 km) geweest.
Tijdens de voorbije 15.000 km heb ik slechts 2 l olie toegevoegd, en de olie stond bij het binnendoen bij de garage een halve cm van het minimum. Dus het olieverbruik is niet echt toegenomen, ook al heb ik niet sneller dan 150km/h gereden, en zelfs niet langer dan 1 h in totaal.

Maar... nu hebben ze er 0W20 ingekapt ! 9 jaar lang doen ze er 5W30 in, nu ze mijn busje 5W30 in de koffer zien, en weten dat ik meer dan 4 l verbruik tussen 2 onderhoudsbeurten, gieten ze er 0W20 in !!! Ben eens benieuwd hoelang ik hiermee ga kunnen rondrijden.

Trouwens rekenen ze nu 4,1 l aan, en zitten ze weer een cm boven het maximum. :roll:

Garagisten...
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

do 29 nov, 2012 11:08

Ik ben jaloers! Ik moet zeuren of ik er alsjeblieft 5W30 in mag, anders flikkeren ze er 10W40 in.

Maar zonder dollen, 4.1 liter is teveel. Er mag maar 3.7 liter in, dat kunnen ze zelf teruglezen in het handboekje. En als jij niet hebt gevraagd om de veel duurdere 0W20 en hun gewoonte is om er 5W30 in te gooien, zou ik eisen dat ze die 4.1 liter 0W20 crediteren en 3.7 liter 5W30 in rekening brengen. Mogen ze zelf kiezen of ze dan nog fysiek de olie willen wisselen of dat ze je met 0W20 verder laten rijden.

Stoer hè, zo vanachter mijn toetsenbord? :mrgreen:

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 29 nov, 2012 11:50

Telkenmale stap ik die dealer met een bedrogen gevoel buiten...
- 25 €/l voor olie; mijn magnatec kost 6€/l
- 4,1 of 3,7 of 3,1 liter; vanalles zie ik passeren (of zouden ze de motor spoelen met 0w20?)
- iedere keer 1 cm boven de max aagevuld
- 1 h nazicht controle (APK bij jullie); denk dat ze er een strandstoel en een bacardi bijnemen... (1h= 60€)
- 1 l remvloeistof aangerekend; "dat is normaal dat er een beetje bij moet" (1 liter !)
- een gaatje lassen doen ze niet
- airco warmtewisselaar vervangen: minimum 700 euro

Zo pushen je zo naar een kleine zelfstandige of een Bosch-garage.

Maar het gaat hier over het olieverbruik, wat naar mijn gevoel vreselijk gaat zijn met 0w20 erin.
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur

do 29 nov, 2012 12:04

Zilly schreef:Telkenmale stap ik die dealer met een bedrogen gevoel buiten...
[...]
Zo pushen je zo naar een kleine zelfstandige of een Bosch-garage.
Ik zou deze gedachten vasthouden en toch eens mijn voorstel voorleggen. Gaan ze er niet op in: put your money where your mouth is, zoals de fransen zeggen.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 29 nov, 2012 12:15

Of je bekijkt het kosten-technisch en besluit dat het niet baat... ('t is een wagen van de firma he)
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 29 nov, 2012 12:17

Zo'n garage had ik al lang verlaten.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 29 nov, 2012 12:43

Ja, maar:
- ze spreken Nederlands
- kortste bij
- groot en van Toyota zelf
- chef mechanicien rijdt met een Prius
- supereenvoudig openbaar vervoer naar mijn werk
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 29 nov, 2012 12:50

- Handig
- Ook handig
- Misschien TE groot?
- Zeker met een P3, en daar zat hij nog zeker mee in zijn hoofd, tijden de beurt aan jouw Prius?
- Niet eens een leenauto?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 29 nov, 2012 13:06

- Tuurlijk té groot ! 3 receptionisten die je factuur overlopen en geen flauw idee hebben wat ze aan je wagen hebben gedaan, maar wel met een flair 'keurig' het factuur uitleggen en als je vraagt wat ze dan juist gedaan hebben, ze steevast zeggen dat de chef mechanicien al naar huis is. 'DAAR IS IE !' roep ik dan. Owja... 8)

- Vroeger een Prius 2, verleden jaar een Prius 3, nu weet ik niet met wat hij rijdt. Ik moet wel zeggen dat hij (?) mijn uitlijning goed heeft gekregen zodat die min of meer een rechte lijn aanhoudt.

Gisteren gaven ze me wel het gevoel dat ze met me meeleefden toen iemand achter de coulissen zei: "Diene Prius 'eet toch een rooi kaart gekregen ?" Met drie ontkrachtten ze het, inclusief de chef mechanicien die zich moeide.
(Ter info: in B krijg je een rode kaart op de technische controle bij afkeur, waardoor je opnieuw moet laten keuren.)

- Hahaha Een leenauto ! Vroeger was het 20 euro, tot ze me plots 40 euro aanrekenden een paar jaar terug. Doei !!!!!
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie