De 90.000 km beurt voor Prius 2 zelf doen

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
Gebruikersavatar
Fokko2

di 02 jul, 2013 4:09

Onlangs moest m’n zus met haar Prius 2008 voor de APK. Ik had de dag ervoor alles even nagekeken en haar gerustgesteld; ze kwam zo wel door de keuring. Alle vier de banden waren weliswaar echt aan vervanging toe, op slechte plekken nog maar 2,5 mm profiel, maar in ieder geval voldoende om eerst door de keuring te komen. Ik zou wel een leuke aanbieding voor vier nieuwe banden op internet voor haar zoeken.

De avond daarop hoorde ik van haar ervaringen bij de dealer. Ook al had ze nog maar 82.000 km op de teller, de dealer vond dat de 90.000 km beurt nu meteen al moest gebeuren. Ook wilde hij de auto niet goedkeuren zonder dat ze er nieuwe banden onder hadden gezet. Toevallig hadden ze net een aanbieding; 25% korting op Yokohama banden. Er zou iets mis zijn met de remschijven voor, details waren onduidelijk. Ook de bougies waren volgens hem erg belangrijk; daar moesten zo snel mogelijk nieuwe in anders was dat slecht voor de motor.
Zuslief weigerde pertinent, ze voelde zich ernstig onder druk gezet maar hield voet bij stuk. Ze zei; keur hem dan maar af, zet alle mankementen in het keuringsrapport en dan rij ik meteen door naar een andere garage om hem daar te laten keuren.
De man liep geërgerd weg en kwam pas 20 minuten later weer terug; de hoofdmonteur had beslist dat ze voor deze ene keer door de keuring kwam maar in het vervolg zou hij strenger zijn. Wel moest ze zich binnen twee weken melden voor nieuwe banden en een grote beurt. De vier banden zouden zo’n 575 euro gaan kosten en de 90k beurt 485 euro. Een dure grap.

Ze had zich erg opgewonden over de hele gang van zaken en voelde zich erg onder druk gezet, ze wilde niet weer naar die dealer terug. Zelf had ik ook al wat onplezierige ervaringen gehad bij deze dealer dus ik besloot om vanaf nu alle beurten van beide auto’s voor mijn rekening te nemen. Ik ben er van overtuigd dat ik dit minsten zo goed kan, en waarschijnlijk zelfs beter, dan de garage van de dealer.
Misschien is het ook voor anderen op dit forum handig om te weten hoe je zelf iets kunt doen. In deze tijden van crisis kun je jezelf al gauw enkele honderden euro’s besparen op zo'n grote 90k-beurt en met dat geld kun je veel leukere dingen doen. Voorwaarde is wel dat je een klein beetje handig bent. Schrijf ook op wat je gecontroleerd, schoongemaakt en vervangen hebt samen met de datum en km-stand en bewaar dat in je service boekje, dat is handig voor later.
Trek een hele vrije middag uit voor een grote beurt. Dat lijkt misschien wat overdreven maar zo kun je heel rustig te werk gaan en af en toe tussendoor een kopje koffie drinken. Mooi weer erbij help natuurlijk ook. Doe rustig aan en neem de tijd dan kan er weinig misgaan.

AfbeeldingAfbeelding

Alle onderdelen heb ik bestelt bij mijnautoonderdelen.nl maar er zijn ook andere aanbieders van auto-onderdelen natuurlijk. Het handige van deze site is dat je na het invoeren van het kenteken meteen alle onderdelen ziet die beschikbaar zijn, bovendien zijn de verzendkosten erg laag. Ik heb de bekende merken gebruikt zoals: Mann, Knecht, Bosch en dergelijke. Bestel ook meteen een nieuwe olie aftapplug met afdichtring, zo’n nieuwe afdichtring is zeker aan te bevelen. Het kost je maar een paar euro extra en je weet dan zeker dat er niks gaat lekken. Bestel bij deze onderdelenboer geen losse afdichtring want dan krijg je er meteen 50 stuks, gewoon één nieuwe bout met afdichtring is genoeg.

Voor gereedschap is een dopsleutelset met ratel eigenlijk onontbeerlijk, het liefst eentje met een bougiesleuteldop van 16 mm. De meeste sleutelaars zullen dit wel in huis hebben. Een momentsleutel is niet persé noodzakelijk maar wel aan te raden, zelf gebruikte ik een kleine van 4 – 25 Nm speciaal voor de bougies.
Voor het verwijderen van het oliefilter kun je een speciaal opzetstuk voor een ratel gebruiken maar ik heb het gedaan met een oliefilterketting, deze kun je echter alleen gebruiken voor het verwijderen van het oude filter. Het vastdraaien van de nieuwe heb ik met de hand gedaan.

AfbeeldingAfbeelding

Banden
In dit geval moesten alle vier banden onder de 2008 Prius worden vervangen en dat heb ik binnen een week geregeld. Bij de Kwik-fit hadden ze een aanbieding voor 4 Continental banden voor 463 euro inclusief balanceren, uitlijnen, nieuwe ventielen en een gratis remmencheck. De remkracht was prima en de remvloeistof zag er volgens de monteur nog prima uit, vervanging was niet nodig. Schijven en trommels waren ook in prima staat en gingen nog minstens 1 a 2 jaar mee, waarschijnlijk wel langer. Dit was dus een heel ander verhaal dan wat de dealer ons vertelde.
De Continental banden hadden zuinigheidslabel C en qua remkracht A en waren in dat opzicht identiek aan de Yokohama’s. Ook hier hadden ze gratis koffie en de eerste 100 euro was al snel verdient.

Remmen en remvloeistof
Aan remmen en remvloeistof ga ik zelf niet knutselen, daarom heb ik dit meteen door een deskundige laten nakijken. Ik zou iedereen afraden om hier zelf mee aan de slag te gaan, het is echt specialistenwerk en een luchtbel in de remleiding kan fatale gevolgen hebben.

Koelvloeistof
De Prius heeft twee circuits met koelvloeistof, eentje voor de motor en een voor de inverter. Deze hoeven pas na de eerste 150.000 km vervangen te worden. Dit was bij de Prius van mijn zus (82k op de teller) dus nog lang niet nodig en bij mijn eigen Prius 2006 (166k op de teller) was dit vorig jaar net gebeurt.
In dit geval dus niet nodig. Als het t.z.t. zover komt dan zal ik hier wel even verslag van doen. Als iemand anders hier al ervaring mee heeft laat het dan hier s.v.p. weten.

Filters
Als je dan toch een grote beurt doet doe het dan meteen grondig en bestel, naast een oliefilter, ook meteen een interieurfilter en een luchtfilter voor de motor. Misschien nog niet echt nodig maar ze zijn niet duur en je kunt weer een tijdlang vooruit.

Interieurfilter (AC filter)
Klap het onderste handschoenenkasje naar beneden, haak de zuiger aan de rechterkant los, druk de binnenkanten iets naar binnen en het geheel komt zo los. De onderkant kun je zo loshaken.
Bovenaan zie je een laadje van wit plastic, trek dit naar buiten. Hierin zit het filter.
In beide auto’s zat een heel knullig dun filterdoekje, de nieuwe die ik had besteld waren een stuk degelijker en hadden veel meer plooien. Het oude filter was aan de onderkant best smerig, bovendien zaten er bladeren tegenaan. Vervanging was in dit geval geen overbodige luxe.

Luchtfilter
Het luchtfilter zit in het zwarte plastic bakje net boven de motor. Het filter zelf ziet er wat ongebruikelijk uit maar is makkelijk te vervangen. Maak aan de voorkant de drie haak-clips los en ook de veerclip (iets anders) links aan de zijkant. Het bakje kun je aan de achterkant loshaken en het filter vervangen. Het rubberen lipje aan het filter moet aan de achterkant en past maar op één manier in het bakje en het wijst zichzelf. Druk het rubber rondom goed in de gleuven zodat het goed luchtdicht wordt. Hier was één filter bijzonder smerig en de andere viel erg mee maar goed, je kunt wel weer een tijdlang vooruit.

AfbeeldingAfbeelding

Olie
De olie moet iedere 15.000 km of 1 keer per jaar vervangen worden. Er moet dan meteen ook een nieuw oliefilter geplaatst worden. Hiervoor moet je echt onder de auto kruipen, daar is geen ontkomen aan. Trek dus oude kleren of een overal aan.

Ik heb de auto opgekrikt met de standaardkrik en twee kleine stoepranden onder de banden geschoven, je zou ook drie stoeptegels op elkaar kunnen gebruiken. Er is dan ruimte genoeg om overal bij te kunnen. Bourgondische heren of rondborstige dames kunnen zo nodig een extra tegeltje bijplaatsen. Let op: altijd de handrem diep intrappen en voor de zekerheid enkele stenen voor en achter de achterwielen plaatsen zodat de auto nooit weg kan rollen. Laat de autosleutel binnen liggen of in elk geval uit de beurt van de auto. Ga ook nooit alleen aan de slag maar laat iemand weten dat je onder de auto bezig bent en vraag hem/haar af en toe te kijken of alles goed is.

De aftapplug zit rechtsvoor aan de zijkant, aan de onderkant en iets aan de zijkant van de carterpan. Hiervoor heb je een 14 mm dop- of ringsleutel nodig.
Zorg dat je een teiltje of iets dergelijks bij de hand hebt en hou er rekening mee dat de olie met een klein boogje uit de motor loopt zodra je de bout eruit trekt. Er komt een kleine 4 liter uit.

Het oliefilter zit iets verder naar het midden van de auto. Een opzetstuk voor een ratel zou handig zijn geweest maar ik had alleen een oliefilterkettinkje. Dat is even een beetje een gepriegel omdat er vrij weinig ruimte is maar het is te doen. Het filter krijg je echter niet ongeschonden los en je moet geduldig zijn. Bij beide auto’s lukte het echter en langzaamaan komt het filter wel los. Omdat er een rubber tussen het filter en de motor zit moet je de boel heel langzaam losdraaien, snel lukt gewoon niet.

Het vastdraaien van het nieuwe filter mag nooit met het kettinkje, alleen met zo’n opzetstuk of met de hand. Met het kettinkje zou je het nieuwe filter beschadigen, ik moest het dus met de hand vastdraaien. Smeer eerst wat olie op de rubberen afdichtring en draai de boel dan handvast. Maak je handen en het filter zoveel mogelijk vetvrij. Als je nu lang en gelijkmatig kracht zet dan zul je merken dat je het filter ook met de hand nog een flink stuk vaster kunt draaien.

Draai de aftapplug weer vast. Gebruik bij voorkeur een nieuwe aluminium afdichtring, dit fungeert als een soort pakking en zorgt ervoor dat de boel niet gaat lekken. Draai de boel weer stevig vast.

Nu mag de auto weer met de voetjes op de grond en kan de olie worden bijgevuld. De dealer vulde altijd bij met 15W40, dit tegen de richtlijnen van Toyota in. Bij de Omah, een soort markthal/outlet-winkel hier in de buurt, vond ik twee kannen van 4 liter 10W30 voor € 21,95 elk, dat was zeker niet duur. Ze hadden er helaas nog maar twee maar net genoeg dus. Deze olie is veel dunner, hiermee zul je zuiniger kunnen rijden en het draait soepeler vooral in de winter.
De dealer vulde altijd bij tot zo’n 3,8 liter waardoor er iedere keer teveel olie in zat en op de peilstok ruim boven het maximum streepje uitkwam. Hierdoor kan de motor ernstig beschadigd raken dus ik besloot om eerst eens bij te vullen tot 3,5 liter. Hierna 100 meter rijden en met de peilstok kijken hoe hoog de olie staat. Die bleek al vrij hoog te staan. Ik heb verder bijgevuld tot 3,65 liter en toen stond het oliepeil nog maar 4 mm onder het maximum streepje. Dat was hoog genoeg.
Het kan trouwens zijn dat je ietsjes meer of minder moet bijvullen, dit hangt ook af van de grootte van het filter, de een heeft wat meer inhoud dan de ander. Maar doe er nooit meer dan 3,7 liter in, dat is echt teveel. En zorg ervoor dat het peil altijd iets onder het maximum blijft.

Controleer na je eerstvolgende ritje of er ook ergens olie lekt. Bij mij was dit niet het geval.

De restjes nieuwe olie heb ik in een aparte fles gegoten en de oude afgewerkte olie terug in de lege containers. Dit kan als KCA bij het milieustation worden ingeleverd.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Bougies
De bougies zijn gemaakt van iridium, een bijna onverwoestbaar metaal, en ze gaan heel erg lang mee. Toyota adviseert vervanging na 120.000 mijl, dit is dus bijna 200.000 km. Het is dan ook heel vreemd dat de dealer mijn zus waarschuwde dat de bougies echt bij 90.000 km vervangen moesten worden. Tot mijn verbazing staat dit ook zo in het Nederlandse serviceboekje vermeld.
Om wat duidelijkheid te krijgen heb ik met Toyota Nederland gebeld. Hier werd mij verteld dat ‘zij’ hadden bepaald dat vervanging eerder nodig was. Op mijn vraag wie ‘zij’ precies waren werd geantwoord dat de importeur in overleg met de dealers dat hadden bepaald. Waarom de importeur en dealers het beter lijken te weten dan Toyota zelf kon mij niet worden uitgelegd.
Omdat ik ze toch aan de lijn had vroeg ik naar de olie. Waarom er met 15W40 olie i.p.v. de door Toyota voorgeschreven viscositeit werd bijgevuld; dit mocht elke dealer voor zichzelf bepalen en hier mocht worden afgeweken van de voorschriften.

Aan de ene kant worden er dus, om onduidelijke redenen, scherpere voorwaarden gesteld dan Toyota zelf adviseert en aan de andere kant hoeft een dealer zich daar niet aan te houden. Heel vreemd. Ik krijg heel sterk de indruk dat de dealer nog gauw even 4 nieuwe bougies in rekening wil brengen voordat de 100.000 km hybride garantie afloopt. Maar misschien is dat mijn achterdocht, ik hoop dat ik het mis heb.

Ik besloot eerst eens te kijken hoe goed de bougies er nog uitzagen voordat ik nieuwe bestelde. Het zijn prijzige jongens die iridium bougies en voor vier stuks ben je al gauw een kleine 100 euro kwijt.

Om goed bij de bougies te kunnen komen moet eerst het relaisbakje worden losgeschroefd, dat zit met twee 10 mm boutjes aan de firewall vast. Buig het geheel iets opzij naar rechts en leg het op het deksel van de inverter. Nu heb je de ruimte.
Haal de stekkertjes van de ontstekingsspoelen los, je moet ze indrukken en dan lostrekken. Soms gaat dat wat moeilijk en help het om het lipje heel voorzichtig een mesje of klein schroevendraaiertje iets omhoog te drukken en de stekker dan los te trekken.
Schroef nu de vier ontstekingsspoelen los, ze zitten elk vast met slecht één 10 mm boutje. De spoelen kun je met een doek wat schoonmaken, gewoon droog gebruik geen schoonmaakmiddelen. Leg de spoelen daarna op een veilige plek zodat je er niet per ongeluk op gaat staan.

Wat de bougiesleuteldop betreft: zorg er ook voor dat het rubber, wat binnenin de bougiedop zit, goed vastzit. Bij mij was dat niet het geval en ik heb dit de avond ervoor eerst stevig in moeten lijmen.

De spoelen zijn vrij lang en de bougies liggen erg diep in het motorblok. Naast mijn eigen dopsleutelset die ik vaak gebruik had ik nog een oud, half verroest en incompleet, setje liggen. Daar zat een verlengstuk van ca. 15 cm bij en die kwam erg goed van pas. Met de bougiesleutel (16 mm) aan de onderkant en de ratel bovenop kon ik net de bougies bereiken en had net genoeg ruimte om ze los te draaien. Je kunt de bougies niet zien dus je moet het op gevoel doen.
Zorg ervoor dat het verticale verloopstuk altijd rechtstandig in het midden van de hole ruimte verticaal blijft en buig die niet scheef terwijl je kracht zet, je zou de bougie (het porselein) kunnen beschadigen. Bij beide auto’s gingen ze redelijk gemakkelijk los.
Nu kun je ze in alle rust goed bekijken en eventueel schoonmaken. Leg na het verwijderen even iets op de openingen in de cilinder, zo kan er geen vuil in komen en je wilt al helemaal niet dat daar een schroefje inrolt en in een cilinder terechtkomt. Een stuk breed plakband erover plakken kan ook, dat heb ik gedaan. Zijn er kinderen in de buurt; verwijder het gereedschap en doe de motorkap tijdelijk even dicht.

Uit de Prius 2008 kwamen vier stuks IFR5T11 (NGK) tevoorschijn, in mijn eigen Prius 2006 zaten vier stuks SK16R11 (Denso). Afgezien van de gebruikelijke aanslag zagen ze er op het eerste gezicht allemaal prima uit. Ik heb de iridium middenelektrodes met een vergrootglas grondig geïnspecteerd en ze zagen er zeer goed uit. Ook het platina rondje op de binnenkant van de buitenelektrode zag er bij alle bougies nog perfect uit.
Je kunt ze wat schoonmaken met een staalborstel, draai de bougies even in een bankschroef als je die hebt. Klem ze bij het metaal vast, niet bij het porselein natuurlijk. Als je een koperen borstel hebt (is iets zachter dan staal) is dat eigenlijk nog beter maar die had ik zelf niet. Ze hoeven er niet perse weer als nieuw uit te zien, als je het meeste aanslag hebt verwijderd is dat goed genoeg. Na het schoonmaken de elektrode afstand eens gemeten met een voelermaatje, die was in alle gevallen nog steeds exact tussen de 1,0 en 1,1 mm.

Mijn conclusie: echt doodzonde om die bougies na 90.000 km al in de afvalemmer te gooien, ze kunnen met gemak nog eens 90.000 km mee. Je gaat ook niet je banden vervangen als ze nog geen sporen van slijtage vertonen.

Na het schoonmaken zagen ze er weer als bijna nieuw uit en ik besloot ze er weer in te schroeven. Gebruik niet meteen de ratel maar draai ze eerst m.b.v. de bougiedop en een verlengstuk gewoon met je vingers vast. Verzeker jezelf ervan dat ze steeds dieper in het blok draaien. Pas als je met de hand echt niet verder kunt draaien dan mogen ze definitief vastgezet worden.

Bij de meeste garages, en mogelijk ook bij de dealer, worden bougies vaak op het gevoel vastgedraaid onder het motto: vast is vast. Meestal is dit een kracht van rond de 28 Nm, dit zie je ook vaak op de doosjes van nieuwe bougies staan. Toyota adviseert bij de Prius echter slechts 18 Nm en deze bougies moeten dus wat minder vast aangedraaid worden dan gebruikelijk. Ik heb expres geen vet o.i.d. gebruikt om de bougies wat makkelijker erin te kunnen draaien, gewoon droog eruit en weer droog erin. Het gebruik van vet kan er voor zorgen dat het makkelijker draait en dat je ze er dus te hard in zou kunnen draaien. Het Toyota handboek rept ook met geen woord over het gebruik van vet dus daarom heb ik het ook niet gebruikt.
Je draait hier stalen bougies in een aluminium cilinderkop en het is dus belangrijk dat je ze niet onnodig vast draait, je zou de aluminium schroefdraad kunnen beschadigen.
Daarom heb ik hiervoor een kleine momentsleutel gebruikt met een bereik van 4 tot 25 Nm. Een verloopstukje van 1/4 inch naar 3/8 inch had ik er bij. De sleutel afgesteld op exact 18 Nm en dan voorzichtig vastdraaien. Hoor je de klik of voel je de knik dan onmiddellijk stoppen.
Voor wie geen momentsleutel gebruikt; 18 Nm is echt erg weinig, je moet weinig kracht zetten, eigenlijk net genoeg dat ie niet weer los kan rammelen, dan is het genoeg.
Hierna de spoelen weer teruggeplaatst en vastgedraaid met 9 Nm. Stekkertjes er weer aan klikken en het relaisbakje (8 Nm) weer op z’n plek.
Draai na gebruik de momentsleutel altijd weer terug op nul, zo gaat ie jarenlang mee.

Handig om te weten: als een bougie te ernstig beschadigd is of om een andere reden niet correct werkt dan zal de Prius een DTC (foutcode) genereren. Dit gebeurt als één van de bougies in 25% van de gevallen of vaker niet of niet goed vonkt. Uit die foutcode kun je afleiden in welke cilinder dit plaatsvindt. Ligt het probleem aan een versleten bougie, dan kun je het beste meteen alle vier bougies vervangen.
De Prius geeft dus eigenlijk zelf al aan wanneer de bougies aan vervanging toe zijn. Veel Prius rijders in de VS en Canada blijven gewoon net zo lang de originele bougies gebruiken tot zich een foutcode voor een slechte vonkoverslag voordoet, dit kan pas voor het eerst gebeuren na 250.000 km of zelfs nog veel later.
Ik ben benieuwd hoelang deze het nog goed blijven doen en zal ze na 60.000 km nog eens controleren.

Voor diegenen met een generatie 3 Prius, om bij de bougies te komen is het wat lastiger en zul je helaas eerst het ruitenwisser-deel moeten verwijderen. Dat is een nadeel van de P3 maar die heeft weer als voordeel dat een lamp makkelijker te vervangen is. Hieronder vind je een verwijzing naar een handig Youtube filmpje over bougies vervangen bij de P3.

AfbeeldingAfbeelding

Transmissievloeistof
Eigenlijk had ik ook bij beide auto’s ook meteen de transmissievloeistof willen vervangen maar dat schoot me pas later te binnen. Dit moet iedere 45.000 km dus ik heb nog wel even tijd bij beide auto’s. Eerst eens op zoek naar voordelige transmissievloeistof. Zodra ik dit gedaan heb zal ik ook daar nog even verslag van doen. Misschien heeft iemand anders hier al ervaring mee.

Overige werkzaamheden
Bij mijn eigen Prius werkte het linker dimlicht niet meer. Dit schijnt ook een dure grap te worden als je het laat doen dus we doen het natuurlijk zelf. Ik had die aan de rechterkant al eerder vervangen, nu was de linker aan de beurt.
Er is daar erg weinig ruimte vooral aan de linkerkant, je zit voortdurend met de rug van je hand tegen de zekeringbak aan te schuren. Dat resulteerde dan ook in een beurse blauw gele hand de volgende dag. Afijn, je moet er wat voor over hebben.
Stekker lostrekken en de rubberen mof zo’n 10 graden tegen de klok in draaien, je kunt hem nu naar achteren lostrekken.
Nu proberen op gevoel het metalen haakje aan het uiteinde in te drukken (naar de voorkant van de auto) en meteen daarna omhoog te duwen. Het metalen stangetje kan nu als het ware naar achteren worden opengeklapt en de oude lamp kan eruit worden gehaald. De nieuwe lamp erin met de grote inkeping naar boven en de twee kleine naar beneden. Kijk door het glas dan kun je zien of ie goed op z’n plek zit. Nu het allermoeilijkste, het metalen pennetje weer terugklappen en weer in het haakje zien te krijgen. Naar de voorkant van de auto toe drukken en dan meteen naar beneden. Hier had ik een flink aantal pogingen nodig voordat ie eindelijk vasthaakte. Het vervelende is dat je na een minuut of tien bijna geen gevoel meer in je vingertoppen hebt. Maar het is uiteindelijk gelukt. De rubberen mof er weer opgedraaid, let op de pijl die moet naar beneden wijzen. Zit de mof op z’n plek dan weer ca. 10 graden met de klok mee draaien tot ie vast zit, ook dit is een beetje een gepriegel maar het lukt uiteindelijk wel. Stekker er weer aan en warempel hij doet het!


Ik vermoed dat er wel wat sleutelaars op dit forum zijn en ik hoop dat iemand iets aan dit verhaal heeft.
Aan materiaal was ik zo’n 55 euro kwijt maar daar komt straks nog wel 4 liter (dure) transmissievloeistof bij. Maar door het zelf te doen kun je toch al gauw 300 à 350 euro besparen. Bovendien weet je nu zeker dat de olie en het peil goed is en dat overal nieuwe filters zijn geplaatst.
Heb je geen momentsleutel maar wil je er wel een, Motozoom heeft er momenteel eentje van 4 tot 24 Nm voor drie tientjes. Een Skandia voelermaat voor 10 euro bij Bol.com en een dopsleutelset is voor een paar tientje al te krijgen bij de bouwmarkt, let wel op; er moet een bougiedop van 16 mm bij zitten, liefst met rubberen voering.

Succes!

Handige video’s en links
Olie vervangen: http://www.youtube.com/watch?v=lH2mQgFvs3s
Bougies P3 vervangen: http://www.youtube.com/watch?v=Vygm7SL8DI0
Transmissievloeistof vervangen: http://priusdiy.com/tutorials/transmiss ... hange.html
Interieurfilter (AC filter): http://www.youtube.com/watch?v=M3KBG0NABjM
Luchtfilter: https://www.youtube.com/watch?v=4L9vY2wJjc0
Lamp vervangen: https://www.youtube.com/watch?v=3tmou2j45YA

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18856
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

di 02 jul, 2013 7:09

Fokko, bedankt voor deze zeer nuttige bijdrage!
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
Zilly
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1764
Lid geworden op: do 18 mei, 2006 14:14
Locatie: Enghien

di 02 jul, 2013 9:46

Hey Welkom terug en bedankt voor je keigoeie bijdrage !

Mijn bougies heeft de dealer destijds veranderd, en -zoals je zo vaak de indruk krijgt na een beurt- de ICE leek veel zachter te lopen.
De transmissievloeistof wou de dealer eigenlijk niet veranderen omdat die levenslang moet meegaan, ... terwijl bv. de Zwitsers ze wel vervangen. (Ik weet niet waar je die 45.000 km haalt) Ook dat gaf de indruk dat het schokje van P naar D veel zachter verliep.
De koplampen veranderen is inderdaad frustrerend... Heb het zelf verleden week ook gedaan... Hmmm 'pijl naar beneden' ? Geen pijl gezien, achja ze branden ! 8) Ik verwijder het deksel van de zekeringenkast, dat geeft je 1,5 cm meer plek. Let wel dat je de lipjes niet afbreekt (zoals ik dus :roll: )...
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 25 jul, 2010 1:09
Locatie: Portugal pt

di 02 jul, 2013 9:52

Goed gedaan Fokko 2 :D
En goed van je zus dat ze niet over haar heen liet lopen.
Ik doe het onderhoud ook al jaren zelf,met veel plezier :mrgreen:
Dat is ook de reden dat ik auto,s koop die uit de garantie zijn.
gr.uit Portugal
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
chr
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma 16 jul, 2012 18:04

di 02 jul, 2013 11:05

De remmen zijn op zich ook iets wat je echt heel simpel zelf kan doen hoor. Zeker de remblokken. En al helemaal die aan de voorkant.

En de schijven zijn nauwelijks extra werk eigenlijk.

De remvloeistof is wel wat meer gedoe.
Prius III, 2009 Afbeelding

Gebruikersavatar
GapClio

di 02 jul, 2013 14:21

Eens kijken of me datzelf ook lukt voor de 180000 beurt :)

Gebruikersavatar
ginrin
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 329
Lid geworden op: zo 04 jul, 2010 20:10

di 02 jul, 2013 23:17

Super Fokko. Dank voor het delen!

Joop

Gebruikersavatar
Fokko2

wo 03 jul, 2013 1:52

Dank voor de positieve reacties allemaal, heb ik het tenminste niet voor niks gedaan. 8)
Zilly schreef:... De transmissievloeistof wou de dealer eigenlijk niet veranderen omdat die levenslang moet meegaan, ... terwijl bv. de Zwitsers ze wel vervangen. (Ik weet niet waar je die 45.000 km haalt) ...
Ik begrijp je redenatie, de transmissievloeistof zou waarschijnlijk wel een hele levensduur van een auto mee moeten kunnen gaan. Maar dan houdt het denk ik na een kwart miljoen kilometer wel op.
In het boekje 'Onderhoud & Garantie' staat op pagina 24 bij Extra inspecties: Vloeistof van automatische transmissie en voordifferentieel; Elke 3 jaar / 45.000 km
Nu zijn de 45.000, 135.000 en 225.000 km beurten alledrie kleine beurten dus dan zal er bij de dealer zeker niet naar gekeken worden. In het meest gunstige geval zal er bij de 90.000 en 180.000 km (grote) beurt misschien een keer naar gekeken worden maar ik acht de kans erg klein dat de dealer de vloeistof zal vervangen, en misschien wordt er niet eens naar gekeken.
Bij de Prius van m'n zus is het dus vast nog niet nodig maar misschien is het toch een goed idee dat ik bij m'n eigen exemplaar volgend jaar (bij 180.000 km) de vloeistof eens ga vervangen. Het beestje eens lekker verwennen, hij doet al zo lang z'n best. :wink:
Interessante video over dit onderwerp hier: http://www.youtube.com/watch?v=037cAvY5y3Q Na zo'n 137.000 km is die rode vloeistof toch wel heel erg zwart geworden. Als je wilt dat je autootje ook na 250.000 km nog blijft doorrijden dan mag dat toch wel een keer vervangen worden denk ik.
bonbon schreef:... En goed van je zus dat ze niet over haar heen liet lopen...
Een aardje naar haar broertje.
GapClio schreef:Eens kijken of me datzelf ook lukt voor de 180000 beurt :)
Is dat binnenkort? Laat even weten of het meeviel en waar je eventueel tegenaan liep. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Fokko2

vr 12 jul, 2013 13:20

Aanvulling: het vervangen van de transmissievloeistof heb ik inmiddels ook uitgevoerd. Deze informatie vind je in het topic: Het zelf vervangen van transmissieolie van de Prius 2.

Tranmissievloeistof
Vervangen: viewtopic.php?f=12&t=7432

Gebruikersavatar
Nexus

ma 15 jul, 2013 11:51

Even nog een tip voor olie: http://shop.oil-center.de
Koop ik al jaren mn olie, voor de Prius meteen 15 liter besteld, kun je exact 4 oliewissels mee doen.
Was 86,- euro incl. verzenden (12,50 naar NL) voor een volsynthetische 5W-30 van de juiste rating (merk: Meguin, komt uit de fabriek van Liqui Moly).
Laatst gewijzigd door Nexus op ma 15 jul, 2013 11:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
chr
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma 16 jul, 2012 18:04

ma 15 jul, 2013 12:30

Ik heb aldaar de Total 0W-20 gekocht.
Prius III, 2009 Afbeelding

Gebruikersavatar
SIB
Lid
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 03 jan, 2011 22:21

wo 14 aug, 2013 20:54

Ik ga met mijn Prius richting de 90.000 km. Vraag mij af wat hier verder aan te doen. Als ik het verhaal van Fokko2 goed lees, dan kan ik maar tot één conclusie komen: vooral mooi afblijven als alles het naar behoren doet.

Het wisselen van de motorolie heb ik bij de vorige kleine beurt al uitgesteld. Vandaag gekeken naar het niveau en de kleur van de olie. Beide prima. De dealer leert mij om de olie op kleur te beoordelen doordat hij de auto overvult. Er moet dan elke keer wat olie uitgenomen worden. Als ik de kleur van de olie van vandaag vergelijk met de kleur 25.000 km geleden, dan is er echt een minimaal verschil. De olie ziet er iets amber uit, maar is nog mooi helder en transparant. Ik kan er gewoon doorheen kijken. Ik zal in het vervolg steeds om de 5.000 km controleren.

Dus ik denk voorlopig alleen de voorbanden wisselen.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18856
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

wo 14 aug, 2013 21:03

Bij mij ook na 25.000km helemaal fris nog de olie. Dit wel op LPG.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
buutvrij
Lid
Lid
Berichten: 58
Lid geworden op: za 14 apr, 2012 23:35

vr 18 okt, 2013 1:51

Bedankt Fokko2, voor je uitgebreide verhaal.

Heb onlangs een beurt laten uitvoeren door de dealer (105.000 km). De kosten vielen mee, maar de dealer wilde (op voorhand) 148,- euro incasseren voor het wisselen van 4 bougies.
Dat werd me iets te gortig, dus laat maar zitten. Na het lezen van jouw verhaal besloten om dat zelf te doen. 4 Denso Iridiums besteld op internet (44,-), en goed je aanwijzingen opgevolgd. Heb de tijd genomen maar viel idd reuze mee (eerste keer). Er kwamen bij mij NKG exemplaren uit die trouwens behoorlijk wat overredingskracht nodig hadden om los te komen...

Wat mij net tijdens een korte testrit opviel, is dat de ICE nog minder merkbaar aan en afsloeg. Normaal was een minimaal schokje merkbaar, maar nu nagenoeg verdwenen. Een prettige bijkomstigheid.
Ik overweeg nu om de volgende beurt ook zelf te doen. Bedankt voor de info!!
-PIII Aspiration 2009
-Stage10 electronic gearshift
-k&N luchtfilter
-Scangauge II
-215/50/R17 Michelin Primacy's
-geisoleerde portieren
-Ultra Racing H-brace

Gebruikersavatar
ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1184
Lid geworden op: ma 17 aug, 2009 19:13
Locatie: Doetinchem
Auto: Prius 3 dynamic

vr 18 okt, 2013 13:58

@buutvrij: ik zie in je onderschrift dat je een K&N luchtfilter hebt. Maakt dat verschil wat betreft acceleratie of verbruik?
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast