Hoeveel leden hebben hier succesvol hun remmen vervangen?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, serviceupdates, onderhoudstips, etc.
witteprius

do 01 aug, 2013 9:13

Zit hier nog even in twijfel voor het vervangen van de voor schijven + blokken op onze Prius 2 ivm de mogelijke storingen die daarna optreden.

Hoeveel leden hebben hier succesvol zelf hun remmen (voor) vervangen en hierbij de remzuigers teruggedrukt zonder dat er bij het weer aansluiten van de 12v er storingslampjes e.d. branden? (En hiervoor naar de dealer moesten)

Op priuschat toch wel een aantal probleem gevallen gevonden, maar dit was meestal omdat de 12v niet afgekoppeld was.

Alvast dank voor de antwoorden.

chr
Actief Lid
Actief Lid

do 01 aug, 2013 11:00

Ik heb de remblokken voor vervangen en teruggeduwd, maar dit was dan wel een P3 en niet een P2. Ik heb de 12v accu niet afgekoppeld. De auto heeft niet geklaagd.
Prius III, 2009 Afbeelding

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 01 aug, 2013 12:05

Beste allemaal,

De pomp die je hoort draaien bij contact aanzetten, kan volgens mij alleen maar druk op de remcilinders zetten als je het rempedaal bedient. Als dit niet zo was, zou hij toch ook onbedoeld kunnen remmen als je rijd.
Als mijn veronderstelling juist is, waarom zou je dan het 12V systeem loskoppelen?
Ondertussen heb ik bij onze beide P3's diverse keren de voorremmen los gehad en daarbij de zuigers wat terug gedrukt. Tot op heden geen probleem ondervonden.

Groet
Willem
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

witteprius

do 01 aug, 2013 12:27

Bij mijn weten gaat de pomp ook draaien als je de deur openmaakt, of met de fob in de buurt komt van de auto. Je hoort dan een kort bbzzztttt geluidje.

Verder meet het systeem aan de hand van de olieflow de verplaatsing van de zuiger, wordt er 1 zuiger verplaatst door hem terug te drukken met de 12v op het systeem dan veroorzaakt dat een storingcode.

Ook heb ik verschillende berichten gezien van mensen met een p2 die niet de accu e.d. Los hebben gekoppeld dat de zuiger naar buiten toe geperst werd toen de remblokken verwijderd waren. Dit gebeurt volgens mij op het moment dat je de deur opendoet, de pomp drukt dan alle remmen even op druk wat zonder remblokken dus resulteerd in een zuiger die eruit komt.

Hoe dat bij de p3 allemaal werkt weet ik niet, maar kan me indenken dat het ongeveer gelijk zal werken.

Maar vandaar dat ik benieuwd ben hoeveel mensen met succes de remmen gewisseld hebben.

Zilly
Actief Lid
Actief Lid

do 01 aug, 2013 13:18

Ik hoor niks als ik mijn Prius 2 nader. En als ik de deur open, hoor ik alleen maar de deur. :|
310.000 km met de P2
90.000 km met de P4

gelukgehad
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 2 BE 2008

do 01 aug, 2013 13:32

Zeker net als ik een beetje doof :wink: Ik hoor ook niets, maar mijn vrouw wel :)
Prius II BE reflective blue 06-2008.>183.000 Km

Albert
Lid
Lid
Birthday

do 01 aug, 2013 14:00

Ja hoor, ik heb blokken (en schijven) vervangen van mijn P2. Zuigers gewoon terug gedrukt in hun klauw. Nooit een lampje of foutcode gezien.
Zorg dat de keyfob niet in de buurt van de auto is zou ik zeggen.
CT200h 2012 Luxury Line wit

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 01 aug, 2013 15:38

witteprius schreef:Bij mijn weten gaat de pomp ook draaien als je de deur openmaakt, of met de fob in de buurt komt van de auto. Je hoort dan een kort bbzzztttt geluidje.
Dit gebeurt volgens mij op het moment dat je de deur opendoet, de pomp drukt dan alle remmen even op druk wat zonder remblokken dus resulteerd in een zuiger die eruit komt.
Dag witteprius en anderen,
Ik hoor die pomp bij mij ook draaien, maar volgens mij houdt deze slechts het systeem op druk. Misschien mag je het vergelijken met een watertoren. Deze kan de druk op het water houden. Het water gaat echter pas daadwerkelijk stromen als je een kraan opent en niet als je het niveau in de toren verhoogt.
Het overkomt mij weleens dat na wegrijden - dus bij stapvoets rijden- een portier niet helemaal goed gesloten is.
Ik of mijn vrouw doen dan al rijdende het portier een stukje open om het vervolgens opnieuw te sluiten.
Ik heb nog niet meegemaakt dat onze P3 dan zelfstandig remde.
Bij mijn weten kan uitsluitend door middel van het rempedaal druk op de remzuigers komen, tenzij er een collision systeem op de auto geplaatst is, maar ik meen dat we dat op de Prius nog niet kennen.

Groet
Willem

chr
Actief Lid
Actief Lid

do 01 aug, 2013 17:42

willemke schreef: Bij mijn weten kan uitsluitend door middel van het rempedaal druk op de remzuigers komen, tenzij er een collision systeem op de auto geplaatst is, maar ik meen dat we dat op de Prius nog niet kennen.
ESP-achtige systemen kunnen ook zelfstandig remmen bedienen zonder dat je op de rem trapt.

En de P3 Executive heeft ACC en PCS en die kunnen ook vanzelf aan het remmen slaan (vooral de PCS natuurlijk, maar volgens mij de ACC ook, hij remt in ieder geval af en toe behoorlijk hard af, volgens mij harder dan als ik zelf bij die snelheid rem tot het charge-balkje vol uitslaat).

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

do 01 aug, 2013 21:12

chr schreef:
En de P3 Executive heeft ACC en PCS en die kunnen ook vanzelf aan het remmen slaan (vooral de PCS natuurlijk, maar volgens mij de ACC ook, hij remt in ieder geval af en toe behoorlijk hard af, volgens mij harder dan als ik zelf bij die snelheid rem tot het charge-balkje vol uitslaat).
Dag Chr en anderen,

Ik had geen wetenschap voor wat betreft de aanwezigheid van een pre collision systeem op de Prius. Als dat zo is, zat ik met mijn veronderstelling fout

Groet
Willem

chr
Actief Lid
Actief Lid

do 01 aug, 2013 21:22

Tijd voor een nieuwe met alle snufjes erop? ;-)

witteprius

vr 02 aug, 2013 11:28

Hier een filmpje van iemand die met zijn keyfob in de buurt van zijn Prius kwam terwijl de remtangen zonder blokjes aan de veerpoot hingen; het remsystem bracht zichzelf op druk en de zuigers van de remtangen kwamen (te ver) naar buiten met alle gevolgen van dien. http://m.youtube.com/watch?v=1scABNVhGy ... scABNVhGyQ

Het lijkt er dus op dat de Prius kortstondig de remblokken tegen de schijf aandrukt bij het benaderen van de auto of het opendoen van de bestuurdersdeur. Waarschijnlijk worden op dit moment de blokken rondom even tegen de schijven aangedrukt als een soort zelftest of er geen lek in het systeem zit, en tevens wordt de accumulator in het hydraulische deel van het remsysteem op druk gebracht.

Afkoppelen van de 12v, het ver weg leggen van de keyfob, niet de deuren openen, is waarschijnlijk toch wel belangrijk voor het wisselen van de remmen. Ook zie ik dat er vaak de 2 relais van de abs pomp worden uitgenomen.

Blijft spannend, al het misgaat zit je mogelijk met een niet rijdbare Prius......

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 02 aug, 2013 11:46

witteprius schreef:
Blijft spannend, al het misgaat zit je mogelijk met een niet rijdbare Prius......
Dag witteprius en anderen,

Als je - zeker waar het om de remmen gaat- er geen goed gevoel bij hebt, is het misschien raadzaam om de klus uit te besteden.

Groet
Willem

witteprius

vr 02 aug, 2013 12:37

Goedemiddag Willem,

Ik heb vaak autoremmen gewisseld, alleen de Prius heeft een extra hindernis of iets om rekening mee te houden, maar waarschijnlijk komt dat wel goed als je rekening houd met de te nemen maatregelen.

330 euro in 2 uurtjes tijs is natuurlijk wel snel verdiend. Als dealer een iets meer redelijke prijs voor de onderdelen zou rekenen zou de keus makkelijker zijn.

sjakie78

vr 02 aug, 2013 18:18

Vorige week ook de voor remschijven en remblokken vervangen. Deze waren 19,8 mm. Slijtage begon op te vallen door het piepen van de remmen(remblokken liepen aan tegen het opstaande randje van het gedeelte van de remschijf wat niet was versleten)

12V eraf gehaald, remvloeistof reservoir op een kier gezet en remcilinder met een blokje hout en lijmklem voorzichtig terug geduwd.
Daarna de remblokken vervangen was eenvoudig klusje. Vervolgens 12V systeem erop en 1 grote kerstboom verlichting op het dashboard!
...en na 5 sec waren alle foutmeldingen weer verdwenen. Bij het vervangen van de rechter zijde bleef wel een foutmelding staan; - na het aan het uitzetten van het "contact" was ook deze melding voorbij.

Verder geen problemen en rem weer perfect zonder piepen!

Groet,
G-J

Gesloten

Terug naar “Prius 2 - Onderhoud”

• Informatie